Het kan aan mij liggen maar aan:
Via de woningbouw een formulier ontvangen voor woonenergie en daar zij pretenderen de goedkoopste te zijn, en ik via hun bereking heb uitgerekend dat ze inderdaad goedkoper zijn dan Greenchoice, hebben wij op 7-12-2007 de overstap gemaakt.
maak ik op dat Greenchoice uw oude leverancier was en Woonenergie uw nieuwe (waar u naartoe geswitchd bent)
Tenzij er ineens iets met mijn begrijpenlijk lezen mis is.
Wie was uw oude leverancier en wie is uw nieuwe leverancier?
In uw verhaal haalt u de jaar- en de eindafrekening door elkaar, wat het geheel (dus uw verhaal) er niet bepaald duidelijker op maakt. Tevens mis ik de meterstanden welke u hebt moeten opnemen tbv de switch in december 2007!
Op 19-4 de meterstanden doorgegeven voor de eindafrekening (...)
(...) Ik heb de eindstand voor de jaarafrekening in april zelf doorgegeven
Maar gelijktijdig zegt u:
dat wij met ons tweetjes in die 5 maanden net zo veel verbruiken als
Ten gevolge van uw switch op 7-12-2007, hebt u destijds óók meterstanden moeten doorgeven voor de opmaak van de eind/slotfactuur.
Hoe luiden die en wanneer hebt u die slotfactuur (dus van uw oude leverancier!) ontvangen?
Jaarafrekening: een jaarlijks terugkerende rekening opgemaakt aan de hand van de door u opgegeven meterstanden of opgenomen door de meteropnemer voor betreffend adres.
Slot/eindfactuur:
een factuur die de rekening behelst van het be-eindigen van levering op uw naam voor betreffend adres. Dit kan ten gevolge van een verhuizing of switch zijn.
En dan nogmaals, zou de factuur van u een heel jaar bestrijken zouden de meterstanden (dus uw verbruik) over deze 5 maanden (in de winter) zich vanzelf weer recht getrokken hebben.
Ik neem mijzelf even als voorbeeld:
Jaarafrekening jaarlijks in april/mei.
Jaarafrekening in mei 2007 ontvangen (standen doorgegeven), verbruik normaal. Zoals mijn verbruikshistorie zich altijd laat zien.
Medio oktober 2007 een switch gedaan. Meterstanden in oktober 2007 opgenomen en doorgeven tbv de slotfactuur.
Slotfactuur van mijn oude leverancier ontvangen: Kreeg giga veel terug.(ruim 600,=) (zoals ook verwacht omdat het voornamelijk de zomermaanden betrof dus weinig verbruikt.)
April 2008: meterstanden tbv de gebruikelijk jaarafrekening doorgegeven.
Jaarafrekening van mijn nieuwe leverancier ontvangen: Moest enorm veel bijbetalen (betrof een bedrag van ruim 650,=). Logisch, want het verbruik bestreek 6 maanden, en wel de hoogtij wintermaanden. Ten gevolge van deze verkorte jaarafrekening is mijn nieuwe termijnbedrag ook enorm verhoogd. Logisch, omdat dit korte verbruik (periode) een vertekend beeld schept. Ik heb gebeld en mijn nieuwe termijnbedrag verlaagd naar hetgeen ik gewend ben te betalen en dus parallel loopt met mijn jaarlijks verbruik (en niet slechts 6 hoogtijmaanden.)
Daar staat tegenover dat als je goed kijkt en ook naar de totaal meterstanden bekeken over dat hele jaar, mijn verbruik en daarmee dus ook het bedrag wat ik betaal klopt als een bus.
Daar komt nog bij dat de meeste energie aanbieders (waaronder de NUON) Gas en stroom aanbieden, voor een twee persoons huishouden, voor ongeveer 130 euro p.m.. Ik vind dat nog steeds een groot verschil. Wat ik dus niet begrijp is dat het toegestaan is om mensen te lokken met mooie verhalen over goedkope energie, met leuke rekenvoorbeeld en vervolgens in eerste instantie een laag voorschot bedrag te berekenen (niet te laag anders wordt de nietsvermoedende klant argwanend) en na de jaarafrekening er even 300 % bovenop te gooien.
U betaalt te allen tijden altijd gewoon voor uw verbruik tegen het geldende KwH/m3 tarief van betreffende leverancier. Niets meer of minder.
Betaalt u een te hoog termijnbedrag krijgt u het teveel betaalde terug bij uw jaarafrekening (en zal uw nieuwe termijnbedrag omlaag bijgesteld zijn). Betaald u te weinig, zult u bij de jaraafrekening moeten bijbetalen. (en zal uw nieuwe termijnbedrag omhoog bijgesteld zijn)