Ik woon in een flatgebouw met blokverwarming. Overdag is het redelijk goed warm te krijgen tot 21,5 graden. Maar 's avonds om 23 uur gaat de temperatuur onderuit, de blokverwarming gaat in de nachtstand en 5 graden terug.
Dit houdt in dat als ik thuiskom na 23 uur, wat nog wel eens voorkomt, en de temperatuur in huis is 18 graden, dat ik het niet meer warmer krijg, het alleen maar afkoelt. Niet bepaald lekker als je na een dag in de weer te zijn geweest nog een douche wil nemen.
De woningbouw zegt dat ik dan overdag de verwarming moet open laten staan, maar dit is in mijn ogen onnodig stoken, je gaat niet je flatje op 21 graden houden overdag als je 12 uur niet thuis bent, alleen na 23 uur 's avonds nog een paar uurtjes op bent.
's nachts om 5 uur doet de verwarming het opeens weer in de normale stand.
Ik wil over warmte kunnen beschikken wanneer ik dat wil, maar de woningbouwvereniging zegt dat het te veel energie kost. We hebben allemaal eigen meters op de radiatoren zitten, we betalen de energiekosten dus zelf, wij betalen voor ons eigen verbruik.
Ik heb bij de woonbond gevonden dat rechters uitspraken hebben gedaan over dat het comfort van individuele huurders boven de voordelen van energiebesparing is gesteld, maar de woningbouwvereniging blijft onwillig zodat ik genoodzaakt ben met een elektrische kachel mijn huis te verwarmen, hoezo energiebesparing?
Wat kan ik doen?
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Nachtstand blokverwarming
-
eline.kleibrink
- Contacteer:
Re: Nachtstand blokverwarming
Zijn er meerdere mensen die hier last van hebben in uw flat gebouw?
zoja met zijn allen naar de woningbouw wil deze nog niks doen een klacht indienen.
zoja met zijn allen naar de woningbouw wil deze nog niks doen een klacht indienen.
Dat klinkt als een sterk verouderd verwarmingssysteem. Volgens mij is het al heel lang gebruikelijk dat je ook bij blokverwarming met een kamerthermostaat de temperatuur in je huis, en daarmee de warmtevraag, kunt regelen. Zo kan iedereen s nachts de verwarming zelf laag zetten en kost het relatief weinig energie om het water op temperatuur te houden.
Bij gezamenlijk gebruik zal dit in goed overleg afgestemd moeten worden. Hier gaat de ketel 's nachts om 2.00 uur uit en om 7.00 uur weer aan. Gezien de samenstelling van de flat denk ik een acceptabel tijdstip. Het kan niet zo zijn dat mensen in de kou zitten omdat anderen minder willen stoken.eline.kleibrink schreef:Ik woon in een flatgebouw met blokverwarming. Overdag is het redelijk goed warm te krijgen tot 21,5 graden. Maar 's avonds om 23 uur gaat de temperatuur onderuit, de blokverwarming gaat in de nachtstand en 5 graden terug.
Dit houdt in dat als ik thuiskom na 23 uur, wat nog wel eens voorkomt, en de temperatuur in huis is 18 graden, dat ik het niet meer warmer krijg, het alleen maar afkoelt. Niet bepaald lekker als je na een dag in de weer te zijn geweest nog een douche wil nemen.
De woningbouw zegt dat ik dan overdag de verwarming moet open laten staan, maar dit is in mijn ogen onnodig stoken, je gaat niet je flatje op 21 graden houden overdag als je 12 uur niet thuis bent, alleen na 23 uur 's avonds nog een paar uurtjes op bent.
's nachts om 5 uur doet de verwarming het opeens weer in de normale stand.
Ik wil over warmte kunnen beschikken wanneer ik dat wil, maar de woningbouwvereniging zegt dat het te veel energie kost. We hebben allemaal eigen meters op de radiatoren zitten, we betalen de energiekosten dus zelf, wij betalen voor ons eigen verbruik.
Ik heb bij de woonbond gevonden dat rechters uitspraken hebben gedaan over dat het comfort van individuele huurders boven de voordelen van energiebesparing is gesteld, maar de woningbouwvereniging blijft onwillig zodat ik genoodzaakt ben met een elektrische kachel mijn huis te verwarmen, hoezo energiebesparing?
Wat kan ik doen?
Mijn woning wordt maar heel langzaam warm. Ik krijg het niet 22 graden en daar doet ie heel erg lang over. Ik heb ooit een elektrische openhaard gekocht. Als ik nu erg laat thuis kom kan ik daar op terugvallen. Ook als de ketel in storing schiet.
Misschien een idee?
Ook best een beetje sfeervol