LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon (jaarafrekening)

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

Ik wou eigenlijk vragen of Nuon zonder de aanmanning van de facturen, alles kan overdragen aan Intrum justitia? Het gaat hier om een jaarafrekening. Mogen ze termijnbedrag in rekening brengen voor een maand als je er niet eens meer woont? Ik was verhuisd op 2 oktober en nu staat op een jaarafrekening dat ik voor november termijnbedrag moet betalen (zo staat ie aangegeven op de jaarrekening)
Wou toch ff kwijt dat ik helemaal niks van die jaarnota's snap. Ik heb in het huis van 12 december '04 tot 1 oktober '05 gewoond. Heb 2 jaarafrekeningen gehad. Eentje van 12 december '04 tot 26 mei '05 en de andere weer van 12 december '04 tot 1 oktober 2005. Is dit niet dubbel boekhouding? Misschien stel ik stomme vragen, maar het is de eerste keer op mezelf en begrijp niks van Nuon.
Hopelijk kan iemand iets voor mij ophelderen. Stel het zeer op prijs!
Alvast bedankt!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Nee, dat mag NUON niet. NUON moet U alvorens een vordering uithanden te geven aan een incassobureau een herinnering sturen en vervolgens een aanmaning met in gebreke stelling en kennisgeving van uithandenstelling waarna nog een betalingstermijn van minimaal vijf dagen gegeven wordt. NUON mag wel kosten over de aanmaning in rekening brengen. U kunt Uw bezwaar kenbaar maken aan de DTE.
Zie voor nadere informatie hierover www.DTE.nl

Vr. groet, Chanmaster

Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

Chanmaster, bedankt voor uw antwoord :)

jimmie
Berichten: 218
Lid geworden op: 25 jan 2006 11:19

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door jimmie »

hebben ze die aanmaningen niet toevallig naar je oude adres gestuurd? wie is nu je leverancier? heb je als dat geen nuon is, nuon wel je nieuwe adres verteld?

die twee jaarrekeningen, worden daar ook dezelfde kosten in rekening gebracht? dus niet bijvoorbeeld de een voor netwerkkosten en de ander voor leveringskosten? of eentje voor gas en eentje voor stroom?

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

nuon mag nooit een vordering uit handen geven zonder aan te manen
dat gebeurd dan ook

ALLE nota's die niet worden betaald krijgen eerst een gratis herindering
daarna volgt een aanmaning met 15 euro kosten
als dat niet helpt dan volgt Intrum justitia

als u een slotnota krijgt word u afgerekend tot de slotnota
als deze te laat word aangevraagd (bijvoorbeeld op de dag van sleuteloverdracht en niet 2 weken voor de overdracht (zoals verplicht)) dan kan het zijn dat 1 of 2 extra maandnota's in rekening worden gebracht

deze worder teruggerekend op de jaarnota
totaal verbruik - totaal berekend = tegoed

op dat punt is uw totale saldo dus berekend over uw meterstanden

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

CCC-agent ook hier geldt het zelfde voor U. Goed lezen maakt wijzer.
Verzoeker geeft aan voor het eerst zelfstandig te wonen en kan derhalve geen oud adres in de bestanden der leveringsbedrijven hebben.
Het is echter zo dat ik hier berichten lees waaruit blijkt dat NUON de herinnering al door Intrum Justitia laat verzenden.
Dat mag dus niet.

Chanmaster

De medewerker
Berichten: 114
Lid geworden op: 07 feb 2006 12:38

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door De medewerker »

Beste Chica25

Uit uw vraag maak ik op dat er onduidelijkheid is ontstaan over de facturen.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om u deze toelichting te geven. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de te nemen moeite.

Met vriendelijke groet,

De medewerker.

Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

Bedankt voor jullie reacties. @medewerker, ik ga zelf een afspraak maken met Nuon, zodat het uitgelegd kan worden, maar toch bedankt voor de aangeboden hulp.
Ik ga sowieso klacht indienen dat Nuon incasso bureau had ingeschakeld, terwijl er geen aanmanning is verstuurd en het lag echter niet aan PTT. Ik ben niet ter kennisgeving gesteld over Intrum Justitia, laat maar staan dat ik een aanmanning had gekregen. Kortom, het wordt klagen :roll: Ben benieuwd naar hun reactie!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Wij ook! Succes!

Chanmaster

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

chika, het is onmogelijk dat er geen aanmaning is verstuurd voor dat u door bent gestuurd naar Intrum

wel is het mogelijk dat deze niet bij u is aangekomen
dat is helaas iets dat nuon niet onder controle heeft.
u bent zelf verantwoordelijk voor het betalen van een maandelijkse nota en als u bij intrum terecht komt dan is er al 7 weken niet afgeschreven

dat moet toch opvallen?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chanmaster »

CCC-agent mag ik even een opmerking plaatsen? Het is volstrekt ongebruikelijk maar NUON laat de aanmaning verzenden door Intrum Justitia. Hierover hebben ik heden juist een bevestiging gezien.
Correct is het niet maar ze lappen de wetgeving aan hun laars omdat ze het juridisch hebben getoetst.

Chanmaster

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

laat me het nog een keer uitleggen

ik weet zelf veel beter wat we doen dan u meneer chanmaster
intrum justitia verstuurd geen aanmaningen
dit word namelijk op nuon briefpapier gedrukt en dat geven we niet aan andere bedrijven!!

de aanmaning word door nuon gestuurd en intrum word ook nog niet ingeschakeld
wel word er 15 euro in rekening gebracht (dit is dus na de gratis herindering)

mag ik vragen waar deze wijsheid vandaan komt meneer chanmaster?

Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

@CCC-agent, voordat die 7 weken voorbij zijn, dan moet ik toch een aanmanning krijgen met 50 euro boete? of ben ik nou gek? Eerst een boete van 15 euro en daarna 50! Dat is wat ze zelf in een brief aangeven! Maar als je die kans niet eens krijgt om te betalen met de boete, en factuur weg blijft, dan wordt het moeilijk. Ok, soms kan ik die grote bedragen van NUON niet gelijk betalen, en wachten op een aanmanning kan soms uitkomst bieden (de tijd tog ff rekken voordat salaris weer eens binnen komt), maar dan moet ik die wel krijgen uiteraard...

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

ah, ik snap de spraakverwarring

hierbij de stappen die worden gezet
1) u krijgt een nota
2) u krijgt een gratis herindering (7 dagen na vervaldatum)
3) u krijgt een aanmaning (15 euro)
4) u krijgt een incasso brief van intrum justitia, intrum brengt 50 euro in rekening

wij noemen alleen de 15 euro aanmaningskosten
de 50 euro zijn incassokosten en worden inderdaad niet door nuon in rekening gebracht en ook deze brief word niet door nuon verstuurd

de incasso brief krijgt u van intrum justitia en is ook op intrum briefpapier

dit is een procedure die natuurlijk wettelijk getoetst is.

als u een briev krijgt van intrum bent u 1.5 maanden voor bij de verval datum en 2 maanden voorbij de factuurdatum!! dus ruim te laat!

Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

dat zal het hem zijn inderdaad, alleen bij intrum justitia komt er 100 euro bij ipv 50 :(

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

dan bent u waarschijnlijk verhuist en zijn uw contracten inactief

als dat het geval is volgt een gerechtelijke procedure
de 100 euro is in dit geval over gehele bedrag

de 15 euro aanmaan en de 50 euro incasso kosten zijn over elk te laat maandbedrag (en kunnen dus veel meer oplopen)
afhankelijk van wat u heeft openstaan kan de huidige situatie just gunstiger zijn voor u

Chica25
Berichten: 6
Lid geworden op: 15 feb 2006 19:29

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Chica25 »

Klopt, ik ben daarna verhuisd. Het is mij nu helemaal duidelijk. Reuze bedankt voor uw uitleg CCC-agent :D ik ga gewoon betalings regeling treffen met Intrum justitia en dan komt het goed :)

digiclown
Berichten: 42
Lid geworden op: 16 feb 2006 23:52

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door digiclown »

Ben blij dat ik door een kennis op de hoogte ben gebracht over deze forum.
Waar mijn broek af zakt is dat een persoon van nuon of hij doet alsof hij daar werkt uitleg geeft over de werkwijze van nuon.
Als deze persoon CCC daar inderdaad bij nuon werkt zou deze zich diep moeten schamen.

Waarom vraagt u zich af????

Nou dan zal ik mijn verhaal dan maar is gaan vertellen wat ik met dat bedrijf nuon temaken heb.

In het jaar 2005 ben ik overgestapt naar OXXIO (waar ik zeer tevreden over ben tot nu).
In december 2005 kreeg ik een eind afrekening van nuon waar een data op stond van 24 november 2005 dit gebeurd vaker, als je daar over belt dan krijg je te horen dat het te maken heeft door de aanmaak van de acceptgiro.
Hierbij stelen ze dus al een week van de eindgebruiker!!!!
Midden december heb ik gebeld met nuon een 0900 nummer wat kost dat per minuut 15 of 20 euro cent??
Je heb het al niet breed moet je zo'n nummer ook nog bellen alsof ze niks verdienen daar.

Bij een medewerkster van nuon vraag ik of ik dat eind bedrag in 2 keer mag betalen.
In eerste instantie kon dat niet het bedrag zou dan in 4 of 5 gelijken delen gesplitst moeten zijn volgens het zeggen van de medewerkster van nuon.
Na 10 minuten aandringen van mij dat ik het in 2 keer wil betalen is deze medewerkster daar dan toch maar mee accoord gegaan en zou ik volgens haar zeggen 2 acceptgiro's toe gestuurt krijgen.
De afspraak was dat ik dan einde december 2005 en einde januari 2006 de bedragen zou overmaken volgens de toe gestuurde acceptgiro's.
Alleen ik krijg de acceptgiro's nooit toe gestuurd!!!!!!
Dus mij toch aan de afspraken gehouden dat ik de bedragen in december over gemaakt en ook in januarie de laatste termijn overgemaakt.

Wat schets mijn verbazing dat ik op 4 februari 2006 een brief krijg van intum justitia met de mededeling of ik ff het bedrag wil over maken dat ik in januari al had betaald en het bedrag wat op deze acceptgiro stond was precies het bedrag wat ik moest betalen in januwari dus er zat geen verhoging bij en of boeten.
In middels heb ik via internet naar de site van nuon gegaan waar je dan een klacht kan neer leggen.
Deze heb ik dan ook gedaan waar bij je dan een bevestiging mail krijg dat je mail in goede orde is aan gekomen en dat je binne 10 dagen een antwoord krijg hahaha hahahahahaha ja sorry mensen ik moet daar zeker om lachen binnen 10 dagen hahaha haha dus niet.
Als je dan vraagt of ze je mail hebben gehad zeggen ze dood leuk NEE HOOR

In week 6 word ik gebeld door een medewerker van intum justitia met de mededeling dat het bedrag toch al was betaald maar dat er een nieuw bedrag nog open staat zeggen 65 euro en met de mededeling dat als ik niet betaal de toevoer van gas en electra af gesloten zou worden!!!!
Hierbij vertelde ik de persoon dat ik mij aan de afspraken heeft gehouden volgens die van de nuon en dat ik niet gediend ben zulke telefoontjes te krijgen en zeker de dreigementen naar mijn adres.
Ook zij ik hem dat hij geen poot heeft om op te staan wat betreft met afsluiten van de toevoer van gas en electra om dat niet nuon maat OXXIO mijn leverancier is en zolang ik OXXIO correkt betaal zij naast de pot piezen.

Hierop werd de verbinding verbroken want meneer had geen tegen antwoord.
Een week later week 7 krijg ik weer post van dat fl*t bedrijf dat ik binnen 5 dagen moet betalen met de zelfde dreigenmenten.
En een dag later weer een telefoontje fan wat zij noemen intum justitia alleen de naam al lach ik de gulp uit mijn broek justitia een bedrijf wat de wet aan zijn laars lapt.
Ook nu weer heb ik gezecht dat ik niet gediend ben gebeld te worden door intrum justitia en dat ik niet lastig word gevallen door hun en als ze nu zelf maar eerst onderzoeken wie hier de fouten heeft gemaakt en dat ik mijn betalingverplichting ben nagekomen met nuon.
Daarbij heb ik de persoon hem verteld dat dit gesprek is opgenomen waarop hij geschroken antwoorde dat hij daar geen toestemming voor geef hahaha ik heb veel mensen mee gemaakt maar deze persoon hahaha.

Inmiddels heb ik ze een brief gestuurd met de mededeling dat de uitlatingen wettelijk ongegrond zijn en onnodig kwetsend en bang maken rij is en mede door hun toedoen en laksheid om uit te zoeken wat er nu echt gaande is ben ik genootzaak om mijn rechtsbijstand in te schakelen.

Ik ben het botte gedoe van nuon en intrum justitia meer dan zat en zal dan ook een schade vergoeding gaan eisen.
Je word door zulks bedrijven geleeft en daar pas ik voor het word tijd dat dit soort bedrijven is wat beter gaan opletten op hun eigen personeel deze zijn die de fouten maken.
Er moet maar eens verteld worden dat ze wat klant vriendelijker moeten worden en als het bedrijf fouten maakt dat ze dan verplicht een vergoeding moeten betalen aan de eindgebruiker dan zo passen de bedrijven wel op of ze het bij het rechte eind hebben.

Ooooo ja men hoeft niet aan mij te vragen om het registratie nummer om dan het te kunnen uitzoeken waar zij de fout gemaakt heeft, nuon heeft voor mij alle credieten verspeeld nuon kan uit eigen wil nu laten zien wie ze waard is maandag 20 februari gaan de stukken naar rechtsbijstand dus ze hebben nog een paar dagen.

Zo en dit was dan mijn zegje
En voor allen die het goed bedoelen een,

Vriendelijke groet,
Digiclown
Blaricum ah een hint voor nuon hehe hehe

Daveyboy
Berichten: 2
Lid geworden op: 17 feb 2006 01:39

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door Daveyboy »

Goeiemorgen allemaal,

ik kan het je nog mooier vertellen,ik krijg vandaag mijn jaarafrekening binnen en wat denk je wat!!ik heb een gem. stroomverbruik de afgelopen jaren van +/- 1.850 en gas ongeveer hetzelfde,krijg ik een factuur binnen of ik voor de 27e even 1045 euro wil overmaken....................Ik woon samen met vriendin in een apparterment(met gaskachel etc.),niet hypermodern maar mijn gasverbruik is gedaald tot 1.630 kub en wat denk je wat,ik heb een (ik weet niet hoe dat precies werkt maar ik denk een geschat....)stroomverbruik van jawel 8.062 kWh ineene!!!!!Of ik even 1045 euro wil betalen!!!Nou ik weet niet of ik voor het halve blok aan het betalen ben maaruhhhh.........daar zakt mn broek vanaf!!!!Aldus Customer"Care"center gebeld maar ja die konden telefonisch niet zo gauw iets doen en deze persoon kwam nou niet over alsof hij ergens uberhaupt verstand van had maar i.i.g,ik ben verder niet zo op de hoogte van dit soort dingen ,ik betaal gewoon mijn rekeningen en heb nooit problemen gehad met de nuon maar dit schoot bij mij in het verkeerde keelgat.Dusssss..........ik wacht met gedeelde smart op de reactie van de Nuon klachtenlijn response.

groetjes Davey,Hilversum. :roll: :wink:

CCC-agent
Berichten: 311
Lid geworden op: 23 dec 2005 22:03

Re: Nuon (jaarafrekening)

Ongelezen bericht door CCC-agent »

volgens mij een beetje offtopic and flaming
ga ik niet op in

veel plesier bij het mooie oxxio zou ik zeggen

Gesloten