LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] NUON rekening ruim 400% hoger
NUON rekening ruim 400% hoger
Op 23.5.08 ontving ik twee jaarlijkse afrekeningen en een (herinnerings)factuur:
1.) Factuur (20.3.06 t/m 19.3.2007): € 3.474,35. Het termijnbedrag was € 64,62.
2.) Factuur (20.3.07 t/m 19.3.2008): € 3.352,92. Het termijnbedrag was € 70,42.
Nieuw vastgesteld termijnbedrag op deze factuur (vanaf 20.3.2008): € 66,52
Dit lijkt me de bevestiging van de onjuistheid van deze naheffingen.
Op 30.05.2008 is het termijnbedrag verhoogd naar €290,55.
(Hiervan kreeg ik op 13.06.2008 een herinnering terwijl ik het wijzigingbericht hierover en de originele factuur nooit heb ontvangen.)
Wat betreft de jaarafrekeningen:
- Er is in tien jaar niets aan onze situatie veranderd, ook het stroomverbruik is dus praktisch hetzelfde gebleven.
- Volgens NOUN zijn de meterstanden geschat. (Van de site:"Als het ons niet gelukt is om uw meterstanden te achterhalen, dan zijn wij genoodzaakt om uw Jaarafrekening op te maken aan de hand van geschatte meterstanden").
Dit klopt niet. De meterstand is telkens door de meteropnemer opgenomen (hiervoor zijn op de jaarafrekening ook kosten in rekening gebracht) We mogen er dus van uit gaan dat het termijnbedrag voor 2007 en 2008 door NOUN juist is vastgesteld.
Op 14.6.2008 Ontving ik bericht met 'uitleg': 'Nuon wist niet dat we een nieuwe meter hadden. Pas onlags heeft de meteropnemer dit doorgegeven'. Maar we hebben geen nieuwe meter.
Heeft iemand advies?[/b]
1.) Factuur (20.3.06 t/m 19.3.2007): € 3.474,35. Het termijnbedrag was € 64,62.
2.) Factuur (20.3.07 t/m 19.3.2008): € 3.352,92. Het termijnbedrag was € 70,42.
Nieuw vastgesteld termijnbedrag op deze factuur (vanaf 20.3.2008): € 66,52
Dit lijkt me de bevestiging van de onjuistheid van deze naheffingen.
Op 30.05.2008 is het termijnbedrag verhoogd naar €290,55.
(Hiervan kreeg ik op 13.06.2008 een herinnering terwijl ik het wijzigingbericht hierover en de originele factuur nooit heb ontvangen.)
Wat betreft de jaarafrekeningen:
- Er is in tien jaar niets aan onze situatie veranderd, ook het stroomverbruik is dus praktisch hetzelfde gebleven.
- Volgens NOUN zijn de meterstanden geschat. (Van de site:"Als het ons niet gelukt is om uw meterstanden te achterhalen, dan zijn wij genoodzaakt om uw Jaarafrekening op te maken aan de hand van geschatte meterstanden").
Dit klopt niet. De meterstand is telkens door de meteropnemer opgenomen (hiervoor zijn op de jaarafrekening ook kosten in rekening gebracht) We mogen er dus van uit gaan dat het termijnbedrag voor 2007 en 2008 door NOUN juist is vastgesteld.
Op 14.6.2008 Ontving ik bericht met 'uitleg': 'Nuon wist niet dat we een nieuwe meter hadden. Pas onlags heeft de meteropnemer dit doorgegeven'. Maar we hebben geen nieuwe meter.
Heeft iemand advies?[/b]
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Als het goed is heeft Nuon en uzelf de meterstanden van vorig jaar en vergelijk dit met dit jaar. En zie wat u gebruikt heeft.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Die heb ik. De meterstanden zijn ineens ook veel hoger.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Dat zogenaamd schatten is inderdaad vreemd; dit jaar ook weer de meters opgenomen door een monteur van Nuon Warmte in Duiven en vervolgens staat op de rekening dat de meterstand - van 1 van de 3 meters - geschat is. Meterstand komt overeen met de schatting dus ik heb er zelf dan geen werk van gemaakt maar vreemd is het wel.........
Soms doen ze het als de meterstand te veel afwijkt van wat de computers bij het energiebedrijf aangeven (+ of - 15% van de voorgaande jaren geloof ik) maar dat was bij ons niet het geval.....
Soms doen ze het als de meterstand te veel afwijkt van wat de computers bij het energiebedrijf aangeven (+ of - 15% van de voorgaande jaren geloof ik) maar dat was bij ons niet het geval.....
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Met zo`n 3400 euro als eindafrekening kun je zelf toch wel bedenken dat je te weinig betaald in termijnen?
3400 euro is over 12 termijnen al zo`n 290 euro, dus wat is er zo vreemd aan?
3400 euro is over 12 termijnen al zo`n 290 euro, dus wat is er zo vreemd aan?
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
denk je niet dat de eindafrekening niet klopt?Met zo`n 3400 euro als eindafrekening kun je zelf toch wel bedenken dat je te weinig betaald in termijnen?
3400 euro is over 12 termijnen al zo`n 290 euro, dus wat is er zo vreemd aan?
lijkt me erg veel
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Het ziet er naar uit dat u de afgelopen ruim twee jaren veel te weinig aan termijnbedragen hebt betaald t.o.v. uw verbruik. Vandaar de naheffingen.
Zet voor uzelf de juiste meterstanden (begin en eindstanden) op en rijtje over de betreffende perioden, opgesplitst in betreffende perioden en reken vervolgens uit wat uw verbruik is over de perioden.
De netbeheerder communiceert naar de leverancier het gemiddeld verbruik. De leverancier koppelt daar dan het bijbehorende termijnbedrag aan.
Vragen over meters en meterstanden: dan dient u zich te wenden tot de netbeheerder.
Zet voor uzelf de juiste meterstanden (begin en eindstanden) op en rijtje over de betreffende perioden, opgesplitst in betreffende perioden en reken vervolgens uit wat uw verbruik is over de perioden.
U betaalt niet voor de meteropnemer, maar u betaalt huur voor de meter. De netbeheerder is verplicht eenmaal per drie jaar de meterstand door een meteropnemer op te laten nemen. Kortom, ook al komt er geen meteropnemer, dan betaald u nog steeds mee(e)t(er)kosten.De meterstand is telkens door de meteropnemer opgenomen (hiervoor zijn op de jaarafrekening ook kosten in rekening gebracht)
De netbeheerder communiceert naar de leverancier het gemiddeld verbruik. De leverancier koppelt daar dan het bijbehorende termijnbedrag aan.
Vragen over meters en meterstanden: dan dient u zich te wenden tot de netbeheerder.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Nuon schat bij voorkeur de standen en wanneer wordt geschat, wordt bij voorkeur uitgegaan van het gemiddeld verbruik van een hennepkwekerij. Verwacht daar dus niet teveel van.
Mijn oplossing zou zijn de meterstanden op de specificatie van de jaarnota's controleren aan de hand van uw eigen registratie van de meterstanden.
Wijken deze af, geef dit dan door aan Nuon klantenservice en verzoek om correctie van de jaarnota's. Mochten de standen afwijken en ze willen niet corrigeren, stuur dan een aangetekende brief met een formele klacht en verzoek om correctie. Ze kunnen het namelijk wel corrigeren.
Heeft u geen specificatie meer van de meterstanden, noteer dan de huidige meterstanden. Trek van de huidige meterstanden de openingsstanden van 20-03-2006 af en wat u krijgt is uw totale verbruik sinds 20-03-2006.
Vul deze standen in op de meest recente afrekening door de standen te vermenigvuldigen met de huidige prijs, de toegepaste doorleveringen enz enz (even kijken welke bedragen precies meterafhankelijk zijn en welke standaard). Tel alle standaardbedragen (zoals aansluitingsrecht etc) van de betrokken twee jaar daarbij op en je komt globaal uit op het werkelijke afrekeningsbedrag tot op heden (kan een paar tientjes schelen).
Als u gelijk heeft, is het bedrag dat u heeft berekend veel lager dan de twee afrekeningen samen. Als Nuon gelijk heeft is uw bedrag hoger (het bestrijkt immers een lagere periode) dan de twee afrekeningen samen.
Als uw berekening klopt en u komt lager uit, neem dan contact op met Nuon en verzoek tot versnelde afrekening, of stap over naar een andere aanbieder. Geef bij overstap de juiste standen aan de nieuwe en de oude aanbieder door en u loopt weer schoon mee.
Mijn oplossing zou zijn de meterstanden op de specificatie van de jaarnota's controleren aan de hand van uw eigen registratie van de meterstanden.
Wijken deze af, geef dit dan door aan Nuon klantenservice en verzoek om correctie van de jaarnota's. Mochten de standen afwijken en ze willen niet corrigeren, stuur dan een aangetekende brief met een formele klacht en verzoek om correctie. Ze kunnen het namelijk wel corrigeren.
Heeft u geen specificatie meer van de meterstanden, noteer dan de huidige meterstanden. Trek van de huidige meterstanden de openingsstanden van 20-03-2006 af en wat u krijgt is uw totale verbruik sinds 20-03-2006.
Vul deze standen in op de meest recente afrekening door de standen te vermenigvuldigen met de huidige prijs, de toegepaste doorleveringen enz enz (even kijken welke bedragen precies meterafhankelijk zijn en welke standaard). Tel alle standaardbedragen (zoals aansluitingsrecht etc) van de betrokken twee jaar daarbij op en je komt globaal uit op het werkelijke afrekeningsbedrag tot op heden (kan een paar tientjes schelen).
Als u gelijk heeft, is het bedrag dat u heeft berekend veel lager dan de twee afrekeningen samen. Als Nuon gelijk heeft is uw bedrag hoger (het bestrijkt immers een lagere periode) dan de twee afrekeningen samen.
Als uw berekening klopt en u komt lager uit, neem dan contact op met Nuon en verzoek tot versnelde afrekening, of stap over naar een andere aanbieder. Geef bij overstap de juiste standen aan de nieuwe en de oude aanbieder door en u loopt weer schoon mee.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Eneco is ook een ster in het schatten van je meterstanden. Alleen wel in hun richting. Kon vandeweek ook weer de juiste standen gaan doorgeven. Loop deze maand kan ik mijn gecorrigeerde jaarnota verwachten. Ben benieuwd.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
@ meterstanden algemeen....
Verder vindt de schatting (indien schatting) altijd plaats a.d.v. het historisch verbruik van betreffende woning. Tja, als er hennep geteeld is geweest, dan bent u het haasje. Zoniet, acht ik de hierboven gemaakte opmerking ook weer erg overdreven.
En, als het meterstanden tijd is, neem ze zelf op maar geef ze dan ook bijtijds door. Het achteraf, na ontvangst van de jaarafrekening, neuzelen over meterstanden die niet zelf en bijtijds zijn opgenomen en/of doorgegeven valt niet de netbeheerder te verwijten alswel de gebruiker zelf.
Hebt u de standen bijtijds doorgegeven (bewaar altijd bewijs van de door u opgenomen standen) en er sluipt dan toch een fout in de standen notitie en gepaard gaande afrekening, dan hebt u te allen tijden recht op een correctie.
Onzin, een netbeheerder (!!) heeft nog altijd liever de exacte meterstanden ipv het moeten maken van een schatting. Al was het maar om te voorkomen dat er allerlei correcties doorgevoerd moeten worden. (dit kost namelijk handen vol geld)Nuon schat bij voorkeur de standen en wanneer wordt geschat, wordt bij voorkeur uitgegaan van het gemiddeld verbruik van een hennepkwekerij. Verwacht daar dus niet teveel van.
Verder vindt de schatting (indien schatting) altijd plaats a.d.v. het historisch verbruik van betreffende woning. Tja, als er hennep geteeld is geweest, dan bent u het haasje. Zoniet, acht ik de hierboven gemaakte opmerking ook weer erg overdreven.
En, als het meterstanden tijd is, neem ze zelf op maar geef ze dan ook bijtijds door. Het achteraf, na ontvangst van de jaarafrekening, neuzelen over meterstanden die niet zelf en bijtijds zijn opgenomen en/of doorgegeven valt niet de netbeheerder te verwijten alswel de gebruiker zelf.
Hebt u de standen bijtijds doorgegeven (bewaar altijd bewijs van de door u opgenomen standen) en er sluipt dan toch een fout in de standen notitie en gepaard gaande afrekening, dan hebt u te allen tijden recht op een correctie.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Natuurlijk is mijn uitspraak over hennepkwekerijen een overstatement en zie je op dit soort fora alleen de excessen.Onzin, een netbeheerder (!!) heeft nog altijd liever de exacte meterstanden ipv het moeten maken van een schatting. Al was het maar om te voorkomen dat er allerlei correcties doorgevoerd moeten worden. (dit kost namelijk handen vol geld)
Echter, een energieleverancier heeft er wel degelijk belang bij om meterstanden hoger aan te houden dan werkelijk verbruik en dit zo laat mogelijk af te rekenen. Als een netbeheerder in staat is bij 80% van de klanten 5-10% meer te incasseren dan op werkelijk gebruik had gekunt (wat voor een individuele gebruiker niet veel lijkt), is dat erg gunstig voor zijn cash-flow. Hij heeft immers meer geld op zijn rekening staan dan hij nodig heeft om zijn kosten te dekken. Enkele tientjes kan hij niet zoveel mee, maar op een grote groep gebruikers is dat een forse "gratis lening".
Vergelijk het met de Hema die besluit haar crediteuren een maand later te betalen.
Overigens weet ik nu ik de eerste volledige jaarnota heb (waarop de datums vermeld staan waarop de verbruiksperiode betrekking heeft),pas wanneer ik volgend jaar voor €0,10 p/min mijn meterstanden door moet gaan bellen. Nuon stuurt mij namelijk (en veel meer mensen volgens mij) geen verzoek of herinnering tot het opnemen van de meterstanden (Wat bij een verzoek wel gratis via internet kan).
Ik denk dat een energieleverancier met de huidige communicatiemiddelen met relatief weinig moeite en kosten meer zou kunnen doen om de meterstanden te achterhalen. Ik blijf er echter bij dat een energieleverancier toch liever schat...
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
In uw relaas legt u de verantwoordelijkheid van het doorgeven van de meterstanden, alsook het opnemen van de meterstanden neer bij de leverancier.Overigens weet ik nu ik de eerste volledige jaarnota heb (waarop de datums vermeld staan waarop de verbruiksperiode betrekking heeft),pas wanneer ik volgend jaar voor €0,10 p/min mijn meterstanden door moet gaan bellen. Nuon stuurt mij namelijk (en veel meer mensen volgens mij) geen verzoek of herinnering tot het opnemen van de meterstanden
De bewoner krijgt bijtijds een meterstandenkaart toegestuurd (zoals dat ook met water e.d gebeurd) met het verzoek de meterstanden z.s.m door te geven. Doet de bewoner dit niet, leg dan niet de schuld bij de netbeheerder neer (want deze schat de standen en niet, zoals u zegt de leverancier!!).
Ten aanzien van de wetenschap van uw verbruiksperiode: dit had u kunnen navragen bij uw netbeheerder toen u het huis kocht/huurde.
U moet overigens niet bellen, u kunt standen ook schriftelijk, of via het internet doorgeven.
Ook dit acht ik weer een erg overdreven statement. U zegt hiermee namelijk dat van de nederlandse bevolking 80% een jaarafrekening krijgt welke gebaseerd is op geschatte meterstanden.Als een netbeheerder in staat is bij 80% van de klanten 5-10% meer te incasseren dan op werkelijk gebruik had gekunt
Kom op zeg!
Daar komt bij dat geschatte meterstanden zeker niet altijd hoger zijn dan het daadwerkelijke verbruik. Meermaals heb ik ook ander mogen zien.
Het enige waar de netbeheerders zich de afgelopen jaren onomwonden wel schuldig aan hebben gemaakt is het te hoge bedrag wat ze voor transport aan de consument hebben berekend. (ik neem aan dat u het nieuws ook hebt gehoord)
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
W-D, "afgeplukt" van een site bij een energiebedrijf van Nederland.
Wat gebeurt er met uw standen?
Op basis van uw meterstanden bepalen we uw werkelijke energieverbruik en dus hoeveel u moet betalen. Nadat u uw standen heeft doorgegeven, worden deze gecontroleerd. Wanneer ze ver afwijken van de standen die wij verwachtte, nemen we contact met u op om te kijken of de standen correct zijn.
Het energiebedrijf zorgt voor uw standen
Sinds de liberalisering van de energiemarkt zijn het netwerkbedrijf en de energieleverancier gesplitst. Meterstanden geeft u door aan uw netwerkbedrijf. Uw standen worden vervolgens aangeboden bij Energie Data Services Nederland (onafhankelijke instantie), die zorgt dat de standen bij uw energieleverancier terecht komen.
Snel en gemakkelijk
Wanneer u uw meterstandenkaart heeft ontvangen, kunt u eenvoudig online uw jaarmeterstanden doorgeven. Het is mogelijk dat de meteropnemer langskomt en uw standen opneemt. U ontvangt dan geen meterstandenkaart en hoeft verder niets te doen.
Overigens heeft dit energiebedrijf meerdere (mobiele en vaste) balies in het land waar je persoonlijk terecht kunt met je problemen en een gratis telefoonnummer(s) 0800-0330 klantenservice consumenten / 0800-78087000 klantenservice Netwerk
Wat gebeurt er met uw standen?
Op basis van uw meterstanden bepalen we uw werkelijke energieverbruik en dus hoeveel u moet betalen. Nadat u uw standen heeft doorgegeven, worden deze gecontroleerd. Wanneer ze ver afwijken van de standen die wij verwachtte, nemen we contact met u op om te kijken of de standen correct zijn.
Het energiebedrijf zorgt voor uw standen
Sinds de liberalisering van de energiemarkt zijn het netwerkbedrijf en de energieleverancier gesplitst. Meterstanden geeft u door aan uw netwerkbedrijf. Uw standen worden vervolgens aangeboden bij Energie Data Services Nederland (onafhankelijke instantie), die zorgt dat de standen bij uw energieleverancier terecht komen.
Snel en gemakkelijk
Wanneer u uw meterstandenkaart heeft ontvangen, kunt u eenvoudig online uw jaarmeterstanden doorgeven. Het is mogelijk dat de meteropnemer langskomt en uw standen opneemt. U ontvangt dan geen meterstandenkaart en hoeft verder niets te doen.
Overigens heeft dit energiebedrijf meerdere (mobiele en vaste) balies in het land waar je persoonlijk terecht kunt met je problemen en een gratis telefoonnummer(s) 0800-0330 klantenservice consumenten / 0800-78087000 klantenservice Netwerk
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
beste mensen
mijn schoonmoeder heeft in 2005 één eindafrekening gehad waar de honden geen brood van lusten
nu in 2008 zijn we nog bezig met rechtzaken(nuon is al één x niet opkomen dagen)en nog zegt de rechter nee u moet betalen maar de meter kan ook stuk zijn (eiken dus )maar dat doen ze niet .
nu vandaag heeft ze bericht gehad van ze wel moet betalen volgens de rechter.(in hoger beroep dus)
nu wil ik weten of er nog meer mensen zijn met spook rekeningen en bij deze vragen of deze mensen bereid zijn om de handen in één te slaan en met z'n allen onze onschuld te bewijzen.
tot dat er één onderzoek word gedaan na dit soord narigheid want op deze manier zouden de mensen die krom moeten liggen om de rekenigen te kunnen betalen ,ook wel hun geld willen verdienen
mvg P&s
het is immers niet normaal dat je als burger zijnde dat we in dit land waar alles mogenlijk is dit pikken en laat daar dan die rechter maar zeggen dat
mijn schoonmoeder heeft in 2005 één eindafrekening gehad waar de honden geen brood van lusten
nu in 2008 zijn we nog bezig met rechtzaken(nuon is al één x niet opkomen dagen)en nog zegt de rechter nee u moet betalen maar de meter kan ook stuk zijn (eiken dus )maar dat doen ze niet .
nu vandaag heeft ze bericht gehad van ze wel moet betalen volgens de rechter.(in hoger beroep dus)
nu wil ik weten of er nog meer mensen zijn met spook rekeningen en bij deze vragen of deze mensen bereid zijn om de handen in één te slaan en met z'n allen onze onschuld te bewijzen.
tot dat er één onderzoek word gedaan na dit soord narigheid want op deze manier zouden de mensen die krom moeten liggen om de rekenigen te kunnen betalen ,ook wel hun geld willen verdienen
mvg P&s
het is immers niet normaal dat je als burger zijnde dat we in dit land waar alles mogenlijk is dit pikken en laat daar dan die rechter maar zeggen dat
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Ietwat verlaat maar:Volgens NOUN zijn de meterstanden geschat. (Van de site:"Als het ons niet gelukt is om uw meterstanden te achterhalen, dan zijn wij genoodzaakt om uw Jaarafrekening op te maken aan de hand van geschatte meterstanden").
Dit klopt niet. De meterstand is telkens door de meteropnemer opgenomen (hiervoor zijn op de jaarafrekening ook kosten in rekening gebracht)
Het feit dat u betaalt voor meterkosten, wil niet zeggen dat de meterstanden ook daadwerkelijk opgenomen zijn.
Iedereen betaalt ieder jaar weer deze kosten en kan (volgens geldend voorschrift) maximaal drie jaar lang geen meteropnemer voorbij zien komen.
M.a.w. op deze kosten kunt u zich dus niet baseren dat de standen niet geschat zouden zijn.
Kijk op de afgelopen jaarafrekeningen. Staan er sterretjes bij de meterstanden?
Zoja, dan zijn ze geschat.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Dit verhaal komt me bekend voor, over die geschatte waarde, maar het netbeheer houdt alle verbruik van energie en gas bij, en je kunt hun mailen of bellen om te vragen naar je verbruikverleden van de afgelopen jaren.
Je zou dan de jaarrekening er naast kunnen leggen om te zien als alle standen wel juist zijn.
heb zelf ook zoiets meegemaakt toen ik was overgestapt toen bleek dat de nuon de verkeerd geschatte waarde door had gegeven aan het oxxio waardoor ik gigantische oververbruik had.
Wat dus helemaal niet zo bleek te zijn.
Het is nu eenmaal zo dat als nuon schat, ben jij degene die moet gaan achterhalen waar hun de fout in zijn gegaan.
als het ware doe jij als klant hun werk, want als er iets niet klopt kunnen hun ook de gegevens vragen aan het netbeheer 9 van de 10 gevallen gebeurd dit natuurlijk niet.
En houden hun voet bij stuk dat hun het juist hebben gedaan, na veel gebel, uitleg van niks, moet jezelf gewoon met je papier rotzooi gaan zitten pen en papier, en dan gewoon netjes alles naast elkaar leggen, en vaak genoeg kom je wel erachter of het juist is of niet juist is wat ze hebben gedaan.
succes.
Je zou dan de jaarrekening er naast kunnen leggen om te zien als alle standen wel juist zijn.
heb zelf ook zoiets meegemaakt toen ik was overgestapt toen bleek dat de nuon de verkeerd geschatte waarde door had gegeven aan het oxxio waardoor ik gigantische oververbruik had.
Wat dus helemaal niet zo bleek te zijn.
Het is nu eenmaal zo dat als nuon schat, ben jij degene die moet gaan achterhalen waar hun de fout in zijn gegaan.
als het ware doe jij als klant hun werk, want als er iets niet klopt kunnen hun ook de gegevens vragen aan het netbeheer 9 van de 10 gevallen gebeurd dit natuurlijk niet.
En houden hun voet bij stuk dat hun het juist hebben gedaan, na veel gebel, uitleg van niks, moet jezelf gewoon met je papier rotzooi gaan zitten pen en papier, en dan gewoon netjes alles naast elkaar leggen, en vaak genoeg kom je wel erachter of het juist is of niet juist is wat ze hebben gedaan.
succes.
Re: NUON rekening ruim 400% hoger
Klopt......maar........ het is diezelfde netbeheerder die de meterstanden schat indien er geen meterstanden aangeleverd wordt.Dit verhaal komt me bekend voor, over die geschatte waarde, maar het netbeheer houdt alle verbruik van energie en gas bij, en je kunt hun mailen of bellen om te vragen naar je verbruikverleden van de afgelopen jaren.
En,....... het is deze zelfde netbeheerder die de meterstanden verifieert (als ze doorgegeven worden) en als zij vinden dat de doorgegeven standen qua verbruik niet kunnen, accepteren ze de doorgegeven stand niet. Sterker, is het niet zeldzaam dat de netbeheerder ze nog wel eens wil aanpassen en dat weer terug communiceert naar de ... juist,......leverancier.
Allereerst: de eerste fout die gemaakt is, is dat u als consument de meterstanden mbt die switch niet hebt doorgegeven, waardoor er een schatting gemnaakt gaat worden.ook zoiets meegemaakt toen ik was overgestapt toen bleek dat de nuon de verkeerd geschatte waarde door had gegeven aan het oxxio waardoor ik gigantische oververbruik had.
Wat dus helemaal niet zo bleek te zijn.
Het is nu eenmaal zo dat als nuon schat, ben jij degene die moet gaan achterhalen waar hun de fout in zijn gegaan.
Ten tweede: Tja,........het is niet Nuon (de leverancier) die een schatting maakt, maar het is CONTInuon/Liander (netbeheer!!!) die de schatting maakt en dat vervolgens communiceert naar de leverancier(s). Deze leveranciers hanteren op hun beurt deze van de netbeheerder doorgekregen meterstanden als de eind- of beginmeterstand.
Dus niet andersom zoals u pretendeert.