LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nuon => verhoging maand termijn met 120%

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ronhui
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 okt 2005 13:53

Nuon => verhoging maand termijn met 120%

Ongelezen bericht door ronhui »

NA eerdere problemen met NUON, waar mijn inschrijving niet verwerkt is en ik ruim 2.5 jaar niets betaald had nadat ik op mezelf ging wonen. (Fout ligt bij zowel NUON als bij mij en is door middel van een betalingsregeling goed opgelost) Schrok ik weer van de NUON. L

Na de jaar-afrekening van die 2.5 jaar, was mijn maandbedrag vastgesteld op 68.77 euro. Dit was gebaseerd op het verbruik in die 2.5 jaar. Niet goedkoop voor een alleenstaande, maar aangezien de apparatuur die ik aan heb wanneer ik wel thuis ben, kan dit kloppen.

Nu zag ik op mijn bank afschriften opeens, dat het maand-termijn van 68.77 naar 141.48 is verhoogd, dat is in een klap 120% extra!
Na een belletje naar de helpdesk bleek dat ze dit hadden gedaan omdat mijn toekomstige verbruik zo geschat werd. op de vraag waarom die schatting opeens zo hoog was, kon niet geantwoord worden.

Op de vraag of de basis van deze schatting naar mijn huis gestuurd kon worden, zodat ik zelf kan vergelijken of ik goed zit met mijn maandbedrag of niet, werd ook negatief geantwoord, dat doen ze niet.

Mijn levenspatroon is hetzelfde gebleven, ik zal dus net zo veel energie gebruiken als de afgelopen jaren. Ik begrijp ook niet dat de NUON nu in een keer zo een hoge schatting kan gaan doen en zich niet baseerde op eerdere leveringen.

De medewerkster van NUON was nog wel zo vriendelijk te zeggen dat bij de jaar afrekening meteen betaald moet worden en dat er dan geen regeling getroffen kan worden, met het advies toch mijn maandbedrag zo hoog te houden. Ik zet het geld liever op mijn eigen spaar rekening dan op de rekening van de nuon, zodat ik er zelf nog even rente over trek.

Al met al, vind ik het best schandelijk dat de NUON je maandbedrag in een keer meer dan verdubbeld, zonder overleg, zonder advies. Zijn er meer mensen die daar last van hebben gehad?

Stiertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 12 sep 2005 21:41

Re: Nuon => verhoging maand termijn met 120%

Ongelezen bericht door Stiertje »

Elk jaar wordt uw voorschotbedrag opnieuw berekend aan de hand van een jaarafrekening. Als u eerst rond de 60,- betaalt en pas 2,5 jaar later een afrekening ontvangt (is normaal 1 keer per jaar) dan wordt u voorschot dus aangepast naar de nieuwe tarieven. Die zijn in 2,5/3 jaar tijd echt flink gestegen! Dus wat dat betreft zou het kunnen.
Wat u het beste kunt doen is contact opnemen met een andere leverancier. Vraag daar na welk voorschotbedrag zij u zouden berekenen. Meeste leverancier kunnen u dat wel vertellen. Zeker alsof u doet of u daar klant wilt worden. Weten zij veel. U dient dan wel uw jaarverbruiken door te kunnen geven. Deze kunt u terugvinden op uw afrekening. Kijk wel even over welke periode de afrekening loopt. Loopt deze over meer dan een jaar dan moet u er wel aan denken om terug te rekenen naar een jaar. Voor stroom zal dit geen probleem zijn maar voor gas is het iets moeilijker aangezien u in de winter meer verbruikt. Als gangbare kunt u ervan uitgaan dat u in de maanden okt/nov/dec/jan/feb/mrt 80% van uw gas verbruikt.

Veel succes!

ps. als er geen betalingsregeling getroffen kan worden moet u eens nadenken of u wel bij deze leverancier wilt blijven. Als zij een afrekening over 2,5 jaar sturen dan zitten zij ook niet echt met hun zaakjes op orde! Beetje souplesse is dan wel op zijn plek.

JustMe
Berichten: 43
Lid geworden op: 12 mar 2005 15:57

Re: Nuon => verhoging maand termijn met 120%

Ongelezen bericht door JustMe »

Helaas werkt het niet zo. Er wordt een offerte gemaakt op naam van de klant, met de jaarverbruiken die de klant doorgeeft. Alleen op het moment dat de klant accoord gaat wordt er berichtenverkeer opgestart met de netbeheerder. De netbeheerder geeft meterstanden door aan de leverancier. Aan de hand van deze standen worden een definitief termijnbedrag voor levering vastgesteld, en dat kan sterk afwijken van wat de klant doorgeeft

Netbeheerder zorgt namelijk voor de standen

medewerker
Berichten: 183
Lid geworden op: 01 aug 2005 23:27

Re: Nuon => verhoging maand termijn met 120%

Ongelezen bericht door medewerker »

hmm,

exact tweemaal zo hoog...
Even een controlevraagje..
Op de jaarnota staat 68,77 per maand,
en de eerste afschrijving was direct exact 2x zo hoog?

Tip:

Bel nogmaals met het callcenter en vraag hoeveel termijnen nog resteren tot de volgende jaarafrekening... Die jaarafrekening is waarschijnlijk opgevoerd naar aanleiding van de uiteindelijk verwerking van uw verhuizing... Niet op het tijdstip waarop u normaal de jaarnota krijgt.

Waarschijnlijk is deze ongeveer 6 maanden verlaat... Resteren dus nog 6 termijnen tot aan de jaarnota. Wanneer er nog 6 in plaats van 12 termijnen resten tot aan de jaarnota is uw termijnbedrag inderdaad 2x zo hoog... Er wordt namelijk bepaald hoeveel de jaarlasten zijn. Dit bedrag wordt gedeeld door het aantal resterende maanden (op de jaarnota geldt dan altijd 12... ) in uw geval mogelijk 6...

U kunt ook controleren zonder te bellen... Op de jaarnota staan meterstanden datums en periodes... Met welke datum worden de vaste lasten bepaald. Dit is de begindatum voor de volgende periode...

mocht u er echt niet uitkomen, wil ik wel even voor u kijken...

Gesloten