LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onterechte boete bij te late betaling

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
bjefplepper
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:20

onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door bjefplepper »

sommige energie leveranciers brengen ten onrechte kosten in rekening voor het versturen van een herinnering.
vaak tegen hun eigen voorwaarden in wordt een bedrag in rekening gebracht bij het verstrijken van de eerste vervaldatum.
Let er op dat dit dus niet mag, er liggen diverse uitspraken bij de stichting geschillencommissies die er op neer komen dat er pas kosten mogen worden berekend na het vervallen van de termijn genoemd in een eerste herinnering.
ENECO heeft bijv. in zijn tarieven een bedrag van € 10 voor het versturen van een eerste herinnering, dit mag dus beslist niet ook niet volgens de eigen voorwaarden van ENECO.
ik zou hier dus tegen in beroep gaan.

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door karr-2 »

Zou het niet makkelijker zijn als je gewoon zorgt dat het niet komt tot een eerste herinnering? Gewoon op tijd betalen dus.....

bjefplepper
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:20

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door bjefplepper »

Er zijn ook omstandigheden nuiten je schuld / invloed die hier de oorzaak van kunnen zijn.
ik vindt uw reactie erg primitief.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Waarom is deze reactie primitief?
Electriciteits bedrijf zegt toch ook niet:"sorry had even teveel zieken en zijn niet in staat geweest om uw electriciteits voorziening te waarborgen"
Als jij 4 uur zonder stroom zit krijg je zelfs een standaard vergoeding - die mogelijk de kosten niet dekt maar dat doet die 10 euro ook niet - terwijl jij wel 2 weken krijgt om te betalen na afloop van de betalingstermijn voordat er een aanmaning in de bus valt!?

sarabos
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:27

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door sarabos »

Karr-2's reaktie is vind ik wel degelijk primitief te noemen in de zin van 'oer'. Het is wel erg 'oer' maar getuigd niet van 'na'denken. Laat staan van denken.

Het is meer een soort van gewillig aan de 'leiband-lopen' zonder je eigen richting, te kiezen: Laat de (energie) maatschappij maar bepalen welke kant ik op ga (lees moet). Ik, en anderen, moeten zich er maar bij neerleggen.

Dan nog: Heb jij wel eens een energie-bedrijf "sorry" horen zeggen na wanprestatie? Vertel, vertel.... ( Bert Visser, dankje wel).Nee? Dan leg je je toch gewoon neer bij hun 'standaard vergoeding' die de kosten niet dekt.

En die 10 euro is zeer goed betaald voor een rappelletje, moet je eens bij hen proberen. Je vergoed hen daarmee ongeveer 10 maal het in rekening brengen. Of ben je niet op de hoogte van de vermindering op jou energie rekening van één euro per A.I. per maand? (als je daar al voor zou willen kiezen, bij sommige energie maatschappijen heb je zelfs die keuze niet).

Welke betalingstermijn accepteer jij voor de teruggave van de teveel betaalde voorschotten? 52 weken ! Zonder rente? En een nieuw voorschot valt zelfs bij teveel betaalde voorschotten in het vorig jaar altijd weer hoger uit! Maar ja, wie het breed heeft......?

Tel uit: Jouw verlies tegen de heerlijke ( o.a. rente-) winsten van jou energie-maatschappij.

Ik blijf liever 'oer', in de zin van 'oorspronkelijk', denken: voor mijzelf. En er van uit gaande dat een ander dat wel voor zichzelf kan. Zie de grote energie- maatschappijen!

Ga zo door Bjefplepper bij het bevragen van automatismen.

Zo jij dit zou willen lees je u voor jij.

groetje.

bjefplepper
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:20

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door bjefplepper »

het gaat er niet om of het wel of niet terecht is dat er kosten in rekening worden gebracht maar dat dit in strijd is met hun eigen voorwaarden.
Dergelijke bedrijven misbruiken hun positie en stellen zich hel bot op in de hoop dat wij ( de klanten) toegeven en het er bij laten zitten. ik heb al diverse akkefietjes achter de rug oa via de SGC en weet uit ervaring dat dergelijke bedrijven terugkrabbelen als je een klacht bij de SGC heb ingediend, tot nu toe schikte ze royaal ipv het voor te laten komen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Het is meer een soort van gewillig aan de 'leiband-lopen' zonder je eigen richting, te kiezen: Laat de (energie) maatschappij maar bepalen welke kant ik op ga (lees moet). Ik, en anderen, moeten zich er maar bij neerleggen.
Als ik nog even off-topic door mag gaan dan:
Dus als ik het goed begrijp vind jij het acceptabel om, in het kader van het vrije denken, af te wijken van een afspraak die jij - door het ondertekenen van een leveringsovereenkomst - hebt gemaakt en dat is dat zij jouw 24 uur per dag gas, water en licht leveren en dat jij ze daarvoor op tijd betaald!?
En dat alles in de veronderstelling dat een bedrijf dit zomaar aan zou kunnen, zonder enig inzicht in de administratieve processen binnen een dergelijk bedrijf!?
Zou een lekkere boel worden als alle tig mijloen aansluitingen over zouden gaan op dit vrije denken :twisted:
Gelukkig zorgen de bedrijven ervoor dat dit soort vrij denken een beetje aan banden wordt gelegd en dat we niet opdraaien voor de kosten van al die vrije denkers die hun betalingsgedrag af laten hangen van de stand van de zon, de maan en de sterren.
Dit alles moet natuurlijk wel gebeuren volgens de afgesproken voorwaarden en dus bedankt voor de tip bjefplepper!

karr-2
Berichten: 1996
Lid geworden op: 10 apr 2005 15:30

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door karr-2 »

Als iedereen maar zou betalen hoe het hem of haar uitkomt dan zou het een mooie boel worden in dit land.

We hebben al zo enorm veel vrijheden, een aantal dingen zullen tocht echt aan banden gelegd moeten worden. Je huur/hypotheek, stroom, gas en water moeten op tijd betaald worden dat is simpel zat.

Dat je met die 10 euro extra kosten teveel zou betalen is een kulargument, als men de werkelijke kosten in rekening zou brengen gaat er geen schrik effect van uit en heeft het dus geen enkel effect.

En niet de maatschappij bepaald mijn richting, dat doe ik zelf, maar ik kan wel meedraaien in de moderne maatschappij. Laat mij dan maar primitief wezen, het werkt wel.

chat
Berichten: 244
Lid geworden op: 16 mar 2006 14:47

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door chat »

Precies, en als het dan ook wederzijds is is iedereen blij.

Kosten die gemaakt worden om fouten van de leveranciers kunnen wij toch ook niet verhalen.
Als je bekijkt wat er allemaal mis gaat, dit forum als voorbeeld gaat hier een zee van kostbare nutelose tijd in zitten.

Alles bij elkaar fikse bedragen die een aardige besparing kan opleveren.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

overigens geeft artikel 13 lid 3 - over wanbetaling -in de algemene voorwaarden WEL aan dat er aan verzuim tot betaling kosten zijn verbonden volgens de tarieven lijst.

http://prive.eneco.nl/contact/brochures/avwelekhh04.pdf

Misschien zou de OP een toelichting kunnen geven waarom dat kosten rekenen dan in tegenspraak zou zijn met de algemene voorwaarden :!: :?:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is onredelijk omdat energiebedrijven werken met voorschotten die standaard ALTIJD te hoog zijn. Daarnaast lappen ze bijna allemaal een tijdige jaarrekening met bijbehorende terugbetaling aan hun laars.

Probeer eens als consument administratiekosten bij zo'n bedrijf in rekening te brengen omdat ze hun verplichtingen niet nakomen. Dan word je toch vierkant uitgelachen! Kom op nou zeg.....

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Het is onredelijk omdat energiebedrijven werken met voorschotten die standaard ALTIJD te hoog zijn. Daarnaast lappen ze bijna allemaal een tijdige jaarrekening met bijbehorende terugbetaling aan hun laars.
Die zijn standaard BIJNA altijd te hoog omdat je anders aan het eind van het jaar een vette rekening er bovenop krijgt en dan ga je daar weer over zeuren. Is dat wat je wilt?

En ik weet niet bij welke maatschappij jij zit, maar bij mij was de jaarrekening en de terugbetaling keurig op tijd binnen.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Idem en dat al 2 jaar achtereen ;-)

sarabos
Berichten: 7
Lid geworden op: 28 mei 2006 19:27

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door sarabos »

Ik kan niet over al op reageren. Maar Ali maakt zich boos om wat? Vrij denkende aansluitingen? Leg maar even uit. De rest heb je niet begrepen. Aan banden leggen ......wat denk jij wel.... . En afspraken zijn per definitie niet natuurlijk maar cultuurlijk. Wel blijven denken, hé .

Die bedrijven kunnen mijn rug op: Ik sta en heb nog nooit bekend gestaan als wanbetaler. Ik blijf wel vrij denken. Als Bjefplepper licht ziet tussen de alg. leverings voorwaarden en gedrag van de energieleverancier bij een iets vertraagde betaling staat het hem vrij daarover te berichten.

Dat wat ik aan de leiband lopen noem moet je, als modern mens, zeker niet laten als je je daar lekker bij voelt. De rekening voor deze service van de energie maatschappij om jou aan de band te houden, komt wel bij jou in de bus. Niet de mijne: daar waak ik wel voor.

De energie markt is vrij gegeven en daar gaat heel veel fout bij de energie leveranciers: Die moeten dus aan banden gelegd worden en op hun tekortkomingen gewezen worden, dat vond zelfs de minister van economische zaken. Weet je nog .........administratie niet in orde enz. Daar zijn ze zo hard van geschrokken dat binnen twee weken Essent het financiële geschil, dat ik men hen had sinds mijn overgang naar Echte Energie, recht trok. Dus wie moet er hier schrikken karr-2?

Prima chat: Wij financiële verplichtingen, dan die energieleveranciers, of -vreters, ook. En dan gelijkwaardig hè.

Spijker op de kop Bob!

En de rente Dilbert29? Heb je hen maar geschonken? Waarom dan toch mijn beste? Verdienden ze te weinig aan jou zodat je het hen graag gunde?

Ali volgt en zal dat nog jaren blijven doen. Tenminste dat is wat ik begreep uit zijn laatste post.

Zo jij dit zou willen lees je u voor jij.

Was wat laat thuis vandaag en houd er maar weer eens mee op.

Groetje.

kritisch consument
Berichten: 143
Lid geworden op: 03 okt 2005 08:57

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door kritisch consument »

En ik weet niet bij welke maatschappij jij zit, maar bij mij was de jaarrekening en de terugbetaling keurig op tijd binnen.
Cool Dilbert, bij welke energie-maatschappij ben jij aangesloten ? Ik krijg bij Eneco geen voet tussen de deur hoor. Is het maandbedrag ingeschat als ware mijn woning een wietkwekerij ? Nou, verlagen kan echt niet hoor, wacht eerst de meteropname maar af mevrouwtje..... Meteropnemer is nu net geweest, en ik ben benieuwd.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: onterechte boete bij te late betaling

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik heb jaren bij Eneco gezeten, sinds een jaar of 2 bij Greenchoice via de vaste lasten bond.

Nooit geen centje pijn gehad en de bedragen klopten altijd.

Gesloten