LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Onterechte overname van Nuon koppigheid NLE

op 16 augustus ben ik gaan shoppen voor een gunstiger energiecontract, dit doe ik jaarlijks en het kan je heel wat euro's besparen goed zo gezegd zo gedaan, ben via PriceWize uitgekomen bij Nuon dit scheelde 37 euro per maand afgaande op mijn verbruik van jaar 2012/2013 (met zeer koude winter).

Verbruik gas 3800 M3
Verbruik electra. 5800 kWh

Bij de NLE heb (had) ik een maandbedrag van 325 euro via PriceWize zou dit bij Nuon 288 euro (inclusief BTW) gaan bedragen dus heb de overstap gemaakt, deze overstap vindt plaats als het contract bij de NLE is afgelopen 1 november 2014 (heb de bevestiging van PrizeWize), ik heb dan namelijk recht op 38% korting op de jaarafrekening van NLE.

In de tussentijd is er een nette dame van Nuon aan de deur geweest of ik interesse heb in een zakelijk contract (ik heb een webshop) dit is (volgens haar) namelijk nog gunstiger dan een consumenten contract (schilt niet heel erg veel, maar toch) dus ben hier uiteraard mee akkoord gegaan, met de mededeling dat dit op 1 november (einde contract NLE) in zou moeten gaan, en me al bij Nuon had aangemeld via PrizeWize, dit was geen enkel probleem.

Alles word in gang gezet bevestiging van Nuon en opgave meterstanden.

Wat schept mijn verbazing ik krijg een maand te vroeg de jaarafrekening van NLE, bijbetalen 210 euro inclusief de boete van 100 euro voor een maand te vroeg overstappen. ik snap hier niets van want nu krijg ik geen 38% korting meer over een bedrag van afgerond 1700 euro, en nog eens een extra boete.

Ik neem begin oktober contact op met Nuon met de vraag waarom ze mij nu al hebben overgenomen, en niet op einde contract van de NLE op 1 november 2014 omdat ik hierdoor 38% korting misloop op de eindfactuur van NLE, foutje aldus Nuon. Ik krijg van mevrouw Leonie te horen dat dit een onterechte aanmelding is en of ik zelf even contact wil nemen met de NLE om dit ongedaan te maken (dit zou volgens haar sneller gaan). Als dit niet zou lukken moet ik terugbellen en gaan zij (Nuon) dit voor mij regelen. Ik bel dus met de NLE om dit mede te delen, hier krijg ik na veel aarzeling en overleg te horen dat zij een onterechte aanmelding via de Nuon willen ontvangen, dit kan ik begrijpen, Nuon heeft mij tenslotte onterechte een maand te vroeg overgenomen.

Ik bel dus direct terug naar de Nuon met de mededeling dat NLE van hun een bevestiging tot onterechte aanmelding willen ontvangen, dit is geen probleem en wordt direct in gang gezet ik hoefde me nergens zorgen over te maken, zelfs met de mededeling heeft u geen vertrouwen in ons, waarop ik antwoorde tuurlijk wel.

Op 16 oktober bel ik weer met Nuon en NLE bij beide nog niets bekend, krijg al wel van de NLE medewerker te horen dat ik of Nuon weinig kans van slagen heb om dit terug te draaien en al vast een klacht voor de Nuon moet voorbereiden (tuurlijk 38% over 1700 euro tel uit je winst).

In de tussentijd ontvang ik van de Nuon een factuur voor 288 euro over periode oktober 2014, na een telefoontje met de rekeningen afdeling van Nuon is de betaling opgeschoven naar 1 december 2014 want dan moet alles wel duidelijk zijn over de onterechte overname.

Zie vervolg
Laatst gewijzigd door geklu op 17 nov 2014 09:47, 1 keer totaal gewijzigd.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Op 7 november bel ik weer (het storende hieraan is dat je telkens een andere medewerker krijgt en je verhaal opnieuw kan uitleggen terwijl ik alle namen heb genoteerd), eerst naar de NLE, hier krijg ik te horen dat er nog steeds niets bekend is in hun systeem. Dan bel ik naar de Nuon hier krijg ik te horen dat er niets in hun systeem staat Huh??????? na deze mededeling begint de zitting van mijn stoel redelijk oververhit te raken, ik heb dit namelijk begin oktober al gemeld en hoefde me geen zorgen te maken. De medewerkster zal mij opnieuw als onterechte aanmelding opgeven bij de NLE, ik heb nu om een bevestiging gevraagd en deze op 10 november via de mail ontvangen, hierin staat:

Zoals reeds besproken blijkt het bericht omtrent de onterechte aanmelding/ voortijdige switch niet te zijn aangekomen bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik heb opnieuw een onterechte aanmelding ingeschoten. De betreffende afdeling die dit oppakt zal het bericht doorsturen naar de NEM en de communicatie met hen verzorgen. Zodra er meer bekend is zal er telefonisch contact met u worden opgenomen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Tot op heden van beide partijen nog niets vernomen.

Inmiddels ben ik op per 2 november (terechte datum) afnemer bij Nuon ik krijg nu een voorschot rekening gepresenteerd van maar liefst 350 euro??, terwijl ik volgens PrizeWize 288 euro (inclusief BTW) moet betalen voor de bovenvermelde gas en electra standen opgave, daarbij zou ik met de zakelijke afname nog iets goedkoper uit zijn Huh???.

Terwijl ik dit bericht aan het typen ben (15 november 2014) komt er nog een factuur binnen van de Nuon of ik een opzegvergoeding van 50 euro over wil maken? en dit voor een onterechte overname.

Ik hoop dat Nuon en NLE hier samen uitkomen, en ik alsnog mijn 38% korting op de eindfactuur van NLE en de 231,37 euro bijbetaling inclusief boete terugbetaald krijg. Volgens Nuon zou alles in orde komen.

Word ik hier slachtoffer van 2 giganten, ik word hier niet echt vrolijk van en hoop op steun, wordt vervolgd.
Laatst gewijzigd door geklu op 13 dec 2014 10:16, 3 keer totaal gewijzigd.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door mart2345 »

geklu schreef:Op 7 november bel ik weer (het storende hieraan is dat je telkens een andere medewerker krijgt en je verhaal opnieuw kan uitleggen terwijl ik alle namen heb genoteerd), eerst naar de NLE, hier krijg ik te horen dat er nog steeds niets bekend is in hun systeem. Dan bel ik naar de Nuon hier krijg ik te horen dat er niets in hun systeem staat Huh??????? na deze mededeling begint de zitting van mijn stoel redelijk oververhit te raken, ik heb dit namelijk begin oktober al gemeld en hoefde me geen zorgen te maken. De medewerkster zal mij opnieuw als onterechte aanmelding opgeven bij de NLE, ik heb nu om een bevestiging gevraagd en deze op 10 november via de mail ontvangen, hierin staat:

Zoals reeds besproken blijkt het bericht omtrent de onterechte aanmelding/ voortijdige switch niet te zijn aangekomen bij de Nederlandse Energie Maatschappij. Ik heb opnieuw een onterechte aanmelding ingeschoten. De betreffende afdeling die dit oppakt zal het bericht doorsturen naar de NEM en de communicatie met hen verzorgen. Zodra er meer bekend is zal er telefonisch contact met u worden opgenomen. Hopende u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Tot op heden van beide partijen nog niets vernomen.

Inmiddels ben ik op per 2 november (terechte datum) afnemer bij Nuon ik krijg nu een voorschot rekening gepresenteerd van maar liefst 350 euro??, terwijl ik volgens PrizeWize 288 euro (inclusief BTW) moet betalen voor de bovenvermelde gas en electra standen opgave, daarbij zou ik met de zakelijke afname nog iets goedkoper uit zou zijn Huh???.

Terwijl ik dit bericht aan het typen ben (15 november 2014) komt er nog een factuur binnen van de Nuon of ik een opzegvergoeding van 50 euro over wil maken? en dit voor een onterechte overname.

Ik hoop dat Nuon en NLE hier samen uitkomen, en ik alsnog mijn 38% korting op de eindfactuur van NLE en de 210 euro bijbetaling inclusief boete terugbetaald krijg. Volgens Nuon zou alles in orde komen.

Wordt ik hier slachtoffer van 2 giganten, ik word hier niet echt vrolijk van en hoop op steun, wordt vervolgd.

Voor de duidelijkheid quote ik hier even het vervolg van je verhaal dat je in een ander topic plaatste.

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door mart2345 »

Ik heb in het recente verleden voor verschillende energiebedrijven gewerkt. Ik ken de overstapprocessen vrij goed.

Je hebt onbewust één fout gemaakt: Twee keer aanmelden bij Nuon. Dat is vragen om moeilijkheden (en dat geldt niet specifiek voor Nuon, maar voor alle leveranciers). Maar dat kon jij niet weten.

Waarschijnlijk is het volgende gebeurd:

1) Nuon heeft je Prizewize contract te vroeg geactiveerd
2) Nuon heeft daarna je zakelijke contract geactiveerd. Daarom is je Nuon-prizewize contract beeindigd. Nuon rekent voor de beeindiging van het Prizewize-contract ten onrechte een opzegvergoeding. Dit gaat bij bijna alle energiebedrijven geheid fout. Je hebt waarschijnlijk op de nota van 288 euro ook een ander klantnummer dan op de nota van 350 euro
3) Het zakelijke contract is hoogstwaarschijnlijk verkeerd aan je voorgespiegeld. Door to door contracten (en ook die aangeboden worden in winkels of op straat) zijn namelijk vrijwel altijd duurder dan contracten van prijsvergelijkingssites. Ook zakelijke contracten zijn duurder dan consumentencontracten op prijsvergelijkingssites. Bovendien is dat maandbedrag van 350 waarschijnlijk met andere verbruiken berekend dan je prizewize-contract.

Met andere woorden: het is een rommeltje. Nuon is nu waarschijnlijk op de consumentenafdeling bezig je aanmelding ongedaan te maken terwijl dat contract ondertussen beeindigd is en je nu klant bent op de zakelijke afdeling met een duurder contract.

Neem zo snel mogelijk contact op met Nuon en bereid je voor op een lang gesprek, dit is namelijk een ingewikkeld probleem. Vraag als het te lang duurt of iemand van een klachtenafdeling je niet terug kan bellen. Ze kunnen drie dingen doen:

1) Ze maken beide aanmeldingen ongedaan, zorgen ervoor dat je terug naar NLE gaat en melden je aan voor het prizewize-contract per de afgesproken datum. Alleen is die datum al geweest. Dat maakt het niet eenvoudiger. Maar daar moet Nuon maar wat op verzinnen.

of

2) Ze maken alleen het zakelijke contract ongedaan, zorgen dat je weer klant wordt op je Prizewize-contract en vergoeden de boete en de gemiste korting van NLE.

of

3) Ze maken het allemaal ongedaan, bieden excuses aan en u bent weer terug bij NLE en kunt opnieuw een nieuw contract kiezen.

Ik zou een van die drie eisen van ze.

Want de fout ligt in dit geval bij Nuon. Ze hebben je aanmelding te vroeg gedaan en je vermoedelijk een verkeerde voorstelling van zaken gegeven bij het zakelijke contract. Het wordt voor Nuon een puzzel om dit goed op te gaan lossen.

En in het algemeen, voor iedereen die overstapt:
1) Spreek nooit twee keer een nieuw contract af, ook niet bij dezelfde maatschappij
2) Vergelijkingssites (althans scherpe aanbiedingen daarop) zijn meestal de voordeligste contracten. Door to door-, winkel- en straatverkoop zijn eigenlijk altijd duurder en zelfs energiecollectieven zijn vaak (iets) duurder. Uitzondering zijn sommige maatschappijen (zoals Oxxio) die soms via social media heel tijdelijk hele scherpe contracten aanbieden.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Aan mart2345

Inderdaad Mart2345 het vervolg hoort erbij, en wat zal er met de korting gebeuren die ik ben misgelopen?

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Daarbij komt nog eens dat ze hebben beloofd dat ik nog eens voordeliger uit zou zijn met het zakelijk contract, wordt je dan voorgelogen of wat.

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Geachte Geklu,

Wat een vervelende situatie. Zouden wij uw gegevens mogen ontvangen via [email protected]? Dan gaan we de stand van zaken na en komen we hier zo snel mogelijk op terug.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice NLE

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Vervolg

17 november / 11:50 uur, de NLE heeft contact opgenomen, de vriendelijke mevrouw verteld me dat zij (NLE) op 12 november contact hebben gehad met Nuon betreffende de schade (38% op eindfactuur + boete) die ik heb opgelopen door de te vroege overname, het totaalbedrag komt uit op 821,06 euro die ik ben misgelopen.

Nu is het wachten op de reactie van Nuon zoals hierboven in rood vermeld.

stofzuigertje

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Niet meer bellen maar mailen, en vooral reageren op eerdere antwoord want dan krijg je meestal dezelfde persoon en bij antwoorden lezen ze als deze niet meer hier werkte wel de volledige tekst.

Verder heb je meer bewijs als ze een fout antwoord geven of iets beloven wat je per telefoon nooit hebt.

NLEnergie
Berichten: 86
Lid geworden op: 13 okt 2009 16:38
Contacteer:

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door NLEnergie »

Geachte Geklu,

Bedankt voor het prettige telefoongesprek van zojuist.

Wij bespraken dat er contact is geweest tussen Nuon en ons. Wij hebben Nuon geïnformeerd over de door u te betalen en door u misgelopen bedragen. Het is aan Nuon of zij u hierin tegemoet wenst te komen.

Indien u nog vragen heeft dan horen wij het graag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice NLE

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Beste Stofzuigertje,

Ik heb zeker wel wat bewijzen, een ervan zie rode tekst is een mailbevestiging.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Vervolg

21 november / 11:30 Nuon heeft via een persoonlijk bericht gevraagd om mijn klantgegevens.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

Vervolg

21 november / 12:30 Nuon heeft gereageerd nadat mijn klantgegevens zijn ontvangen (zie onderstaand)

Dank voor de snelle reactie. Ik ga er nu direct mee bezig en ik zal dit ook zelf in behandeling houden. Omdat ik ook weer afhankelijk ben van een andere afdeling, kan ik niet beloven dat ik vandaag nog een oplossing heb. Maar zodra dit het geval is, neem ik contact op. Uiteraard mag u ook altijd zelf een mail sturen hoor, om even navraag te doen.

Alvast een fijn weekend en u hoort van mij!

Met hartelijke groet,
Nuon Webcare

Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door Radar »

2 topics samengevoegd.

Guardian72
Berichten: 6858
Lid geworden op: 04 jun 2008 13:37
Contacteer:

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Nuon trekt zich (bewust??) niets aan van klantwensen.

Wij wilden ook overstappen - via een actiesite - en gaven aan dit per 31-12 te willen doen.
Maar nee - Nuon wilde ons 5-11 al overnemen en begonnen met vragen om meterstanden.

Contact opgenomen met Nuon - uitgelegd - zou goedkomen.
Na 8 werkdagen nog maar eens gebeld.
Ja hoor, stond goed in het systeem. Maar, waarom weten wij dan van niets?
Dat zou aan de post liggen (die is niet perfect.. weet ik.. maar toch..)
Krijgen we 3 dagen later 4 enveloppen van Nuon. 2 met 5-11 als datum, en 2 met 31-12 als datum (is maar 1 dag, maar dan gaat de oude leverancier wel een 'te vroeg opzeggen' boeten in rekening brengen.
Daarnaast zou Nuon ook nog terugbellen - ter controle of alles nu goed aangekomen was.

Geen zin meer in gezeur - dus aanvraag maar opgezegd - dit kon gelukkig wel, en is ook per mail en per post bevestigd.
Andere leverancier - NLE - weer een onjuiste datum.. wacht nog even op antwoord.. maar ben bang dat deze grote bedrijven echt gewoon de klanten bewust aan het schofferen zijn omdat wij hen nodig hebben ... triest dat zelfs met zoveel automatisering er zoveel automatisch fout gaat....

Overstappen scheelt geld? Misschien, maar is het beetje besparen al die frustratie en geklungel waard?

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

27 november 2014 / 11:15

26 november in de ochtend een mail gestuurd naar Nuon webcare over de voortgang van de onterechte overname en de inmiddels 2x € 50,00 opzegvergoeding facturen, Nuon is zoals ze zelf zeggen al vanaf vrijdagmiddag 21 november bezig om het verhaal uit te zoeken terwijl ze op 12 november al contact hebben gehad met de NLE, tot op heden nog niets van ze vernomen.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

2 december 2014 / 10:00

Nuon heeft nog steeds niets laten weten, zij zijn al vanaf 21 november aan het uitzoeken hoe het zit, ook op PB van 26 november wordt niet gereageerd, vriendelijkheid ten top (zie post van 23 november 2014).

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

4 december 2014 / 9:20

Heb gisterenavond berichtje van NLE ontvangen, ik heb hier echt niet om gevraagd maar misschien de NUON ?????

Beste meneer,

U heeft ons gevraagd om te controleren of uw verbruik en meterstanden in onze administratie juist zijn. We zullen uw verbruik analyseren. U krijgt hier binnen 6 weken bericht over. In afwachting van de uitkomst zullen we de betreffende nota blokkeren.

Met vriendelijke groet,
Klantenservice NLE

mart2345
Berichten: 79
Lid geworden op: 04 aug 2014 02:12

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door mart2345 »

Dikke kans dat die vraag van Nuon is gekomen, ja. Ik was er al bang voor, maar het lijkt inderdaad erg lang te duren. Ik ben niet jaloers op je. Wat een zooi.

geklu
Berichten: 18
Lid geworden op: 15 nov 2014 11:21

Re: Onterechte overname door Nuon koppigheid NLE

Ongelezen bericht door geklu »

9 december 2014 / 10:00

Helaas nog steeds niets vernomen van Nuon, ook wordt niet gereageerd op het persoonlijke bericht van 26 november 2014 terwijl ik op 21 november onderstaand bericht heb ontvangen.

Dank voor de snelle reactie. Ik ga er nu direct mee bezig en ik zal dit ook zelf in behandeling houden. Omdat ik ook weer afhankelijk ben van een andere afdeling, kan ik niet beloven dat ik vandaag nog een oplossing heb. Maar zodra dit het geval is, neem ik contact op. Uiteraard mag u ook altijd zelf een mail sturen hoor, om even navraag te doen.

Ik snap dat er wat moet worden uitgezocht, maar we zijn nu alweer bijna 3 weken verder.

Gesloten