LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontwikkeling energieprijzen
-
Re: Ontwikkeling energieprijzen
Heel vreemd voer ik mijn verbruik in 2300 kw/h en 600m3 kom ik bij gaslicht uit met 210 euro korting en bij prizewize 158 euro beide BE aanmerkelijk hoger dan wat jullie vermelden maar het onderlinge prijsverschil is enkele euro in voordeel van gaslicht.
Toch lijkt het heel aantrekkelijk maar zoals het nu uitziet ben ik maar heel weinig goedkoper uit met die ruim 200 euro welkom premie.
Want vast is niet altijd vast bij eon die veranderd het naar flex en ik denk dat ik duurder uitkom dan waar ik eerder bij zat (essent)
Toch lijkt het heel aantrekkelijk maar zoals het nu uitziet ben ik maar heel weinig goedkoper uit met die ruim 200 euro welkom premie.
Want vast is niet altijd vast bij eon die veranderd het naar flex en ik denk dat ik duurder uitkom dan waar ik eerder bij zat (essent)
Dag Slobberbone,
Uw bericht was voor mij aanleiding om te controleren wat u aangeeft. Ik heb daartoe de elektriciteit verdeeld in 1150 kWh hoog en 1150 kWh laag tarief.
Bij het doornemen van de resultaten werd mij duidelijk dat u zich heeft vergist. Die €158 welkomstpremie geldt niet voor Budgetenergie, maar voor beide Energiedirect contracten.
Uw bericht was voor mij aanleiding om te controleren wat u aangeeft. Ik heb daartoe de elektriciteit verdeeld in 1150 kWh hoog en 1150 kWh laag tarief.
Bij het doornemen van de resultaten werd mij duidelijk dat u zich heeft vergist. Die €158 welkomstpremie geldt niet voor Budgetenergie, maar voor beide Energiedirect contracten.
Wat E.ON en veel andere leveranciers doen is dat ze aan het einde van de looptijd de overeenkomst stilzwijgend vernieuwen in een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele (vaak hogere) tarieven. Ik geloof dat gaslicht tegenwoordig ook een wekkerdienst heeft waarmee je wordt gewaarschuwd als je overeenkomst ten einde loopt.
Verbruik:
E: 2200 kwh (1telwerk)
G: 1600 m3
Ik zocht vaste prijs beide producten voor max. 1 jaar. Waarbij ik me heb gericht op het goedkoopste en niet of er sprake is van groene energie.
Energie Direct valt overigens voor mij af, omdat ik nu bij deze leverancier zit en ik dus niet in aanmerking kom voor hun welkom premie actie in de vergelijking! Dus die kan ik bijvoorbaat wegstrepen.
Je hebt te maken met bepaalde omslagpunten. Vergelijk het met autorijden: gas, benzine, diesel. Hier horen immers ook verschillende wegenbelasting tarieven bij. Hoeveel rijd je enz.
De gas eenheidsprijs van het BE contract is eigenlijk abnormaal hoog. Springt er negatief uit ten opzichte van de andere leveranciers. Echter door de welkomstpremie wordt het dusdanig goed gemaakt, dat BE in mijn geval (verbruik) dus de goedkoopste is. Echter ook voor deze aanbieding geldt een bepaald voordeel plafond. Waarmee ik bedoel, als je hogere verbruikswaarden invult (hier wat mee gaat spelen) dan zie op gegeven moment dat BE niet meer als voordeligste uitrolt. Dit komt door de eenheidsprijzen die bij dit BE contract gehanteerd worden.
Het persoonlijk verbruik, al dan niet 2 telwerken zijn dus van erg groot belang en invloed tav welke leverancier het beste aanbod heeft. Waarbij ook meespeelt bij welke leverancier je nu zit, omdat welkomstacties niet voor bestaande klanten van die leverancier geldt.
E: 2200 kwh (1telwerk)
G: 1600 m3
Ik zocht vaste prijs beide producten voor max. 1 jaar. Waarbij ik me heb gericht op het goedkoopste en niet of er sprake is van groene energie.
Energie Direct valt overigens voor mij af, omdat ik nu bij deze leverancier zit en ik dus niet in aanmerking kom voor hun welkom premie actie in de vergelijking! Dus die kan ik bijvoorbaat wegstrepen.
Je hebt te maken met bepaalde omslagpunten. Vergelijk het met autorijden: gas, benzine, diesel. Hier horen immers ook verschillende wegenbelasting tarieven bij. Hoeveel rijd je enz.
De gas eenheidsprijs van het BE contract is eigenlijk abnormaal hoog. Springt er negatief uit ten opzichte van de andere leveranciers. Echter door de welkomstpremie wordt het dusdanig goed gemaakt, dat BE in mijn geval (verbruik) dus de goedkoopste is. Echter ook voor deze aanbieding geldt een bepaald voordeel plafond. Waarmee ik bedoel, als je hogere verbruikswaarden invult (hier wat mee gaat spelen) dan zie op gegeven moment dat BE niet meer als voordeligste uitrolt. Dit komt door de eenheidsprijzen die bij dit BE contract gehanteerd worden.
Het persoonlijk verbruik, al dan niet 2 telwerken zijn dus van erg groot belang en invloed tav welke leverancier het beste aanbod heeft. Waarbij ook meespeelt bij welke leverancier je nu zit, omdat welkomstacties niet voor bestaande klanten van die leverancier geldt.
Laatst gewijzigd door Shine op 23 jan 2014 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Dit zijn leverancier wettelijk verplicht! Stilzwijgende verlenging van bepaalde looptijd contracten mag wettelijk sinds enkele jaren immers niet meer! Het wordt dan bij iedere leverancier na afloop van het contract een onbepaalde tijd contract met variabele tarieven.R1chardS schreef:Wat E.ON en veel andere leveranciers doen is dat ze aan het einde van de looptijd de overeenkomst stilzwijgend vernieuwen in een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele (vaak hogere) tarieven. Ik geloof dat gaslicht tegenwoordig ook een wekkerdienst heeft waarmee je wordt gewaarschuwd als je overeenkomst ten einde loopt.
Idd heeft gaslicht.com een wekkerdienst.
Laatst gewijzigd door Shine op 23 jan 2014 23:26, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik heb een jaar contact bij eon van maart tot maart maar op 31 januari gaan de tarieven aanmerkelijk omhoog dus de aanbieding waar ik voor ben gegaan gaan we niet halen in het nadeel voor mij.R1chardS schreef:Wat E.ON en veel andere leveranciers doen is dat ze aan het einde van de looptijd de overeenkomst stilzwijgend vernieuwen in een overeenkomst voor onbepaalde tijd met variabele (vaak hogere) tarieven. Ik geloof dat gaslicht tegenwoordig ook een wekkerdienst heeft waarmee je wordt gewaarschuwd als je overeenkomst ten einde loopt.
Met name de gas en elektra prijs gaat stuk omhoog
Elektriciteitsmeter: < 3*35A
Tarief: € 0,2375 per kWh
Vastrecht: € 2,99 per maand
U heeft voor gas een vast tarief tot en met 31-01-2014. Daarna ontvangt u onderstaand flexibele tarief.
Gasmeter: 1
Tarief: € 0,6972 per m³
Vastrecht: € 2,99 per maand
Uw regio: 4
Vooral gas gaat mij bijna 7 eurocent duurder worden binnen het contract jaar
Ga wel eens na vragen bij Eon hoe dit kan.
-
Die bij gaslicht is BE en klopt bij prizewise is het ED niet bij beide.e-chec schreef:Dag Slobberbone,
Dag Slobberbone,
U geeft aan dat uw elektriciteitsaansluiting 3 x 35A is. Op de tarievenlijst van Liander lees ik dat de jaarlijkse kosten incl. BTW daarvan €940,71 bedragen.
http://www.liander.nl/sc/Images/Aanslui ... 271373.pdf
Voor de gebruikelijke aansluiting van 3 x 25A (of 1 x 35A, staat niet in deze lijst) van kleinverbruikers is de prijs € 245,12. Als u die 3 x 35A echt hebt en u zou ook uitkunnen met 3 x 25A, dan levert deze tip u bijna €700 per jaar op.
U geeft aan dat uw elektriciteitsaansluiting 3 x 35A is. Op de tarievenlijst van Liander lees ik dat de jaarlijkse kosten incl. BTW daarvan €940,71 bedragen.
Voor de gebruikelijke aansluiting van 3 x 25A (of 1 x 35A, staat niet in deze lijst) van kleinverbruikers is de prijs € 245,12. Als u die 3 x 35A echt hebt en u zou ook uitkunnen met 3 x 25A, dan levert deze tip u bijna €700 per jaar op.
U heeft een overeenkomst voor bepaalde tijd die loopt tot 1-2-2014. U doet er verstandig aan zsm een nieuwe overeenkomst af te sluiten. Uw overeenkomst zal automatisch worden vernieuwd in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
In de voorwaarden van de leverancier is een opzegtermijn van 30 kalenderdagen opgenomen. Dit betekent dat u uw lopende overeenkomst niet eerder dan per 23-2-2014 kunt opzeggen en dat u dus over de periode 1-2-2014 tot 23-2-2014 naar de tarieven van de nieuwe overeenkomst zult worden afgerekend. Bij overeenkomsten met een looptijd van 1 jaar moet u altijd zorgen dat u uiterlijk 31 kalenderdagen voor het einde van de overeenkomst een nieuwe overeenkomst heeft afgesloten.
In de voorwaarden van de leverancier is een opzegtermijn van 30 kalenderdagen opgenomen. Dit betekent dat u uw lopende overeenkomst niet eerder dan per 23-2-2014 kunt opzeggen en dat u dus over de periode 1-2-2014 tot 23-2-2014 naar de tarieven van de nieuwe overeenkomst zult worden afgerekend. Bij overeenkomsten met een looptijd van 1 jaar moet u altijd zorgen dat u uiterlijk 31 kalenderdagen voor het einde van de overeenkomst een nieuwe overeenkomst heeft afgesloten.
-
Ja dat zou je denken maar dat is niet zo mijn contact loopt tot 5-3-2014 en is een vast tarief vandaar mijn verbazing van een tussentijdse prijswijzigingR1chardS schreef:U heeft een overeenkomst voor bepaalde tijd die loopt tot 1-2-2014. U doet er verstandig aan zsm een nieuwe overeenkomst af te sluiten. Uw overeenkomst zal automatisch worden vernieuwd in een overeenkomst voor onbepaalde tijd.
Ga zo contact opnemen met eon en hoor het wel hier al vernomen van bob dat je goed moet opletten bij eon
-
Staat duidelijk < kleiner dan 3x35 Ae-chec schreef:Dag Slobberbone,
Ik vermoed als ik dit zo lees dat u zich ergens begin januari 2013 heeft aangemeld bij E.ON voor een overeenkomst van 1 jaar van 1-2-2013 tot 1-2-2014 maar dat de werkelijke levering pas is gestart op 5-3-2013. En dat u om die reden u in de veronderstelling bent dat de overeenkomst loopt tot 5-3-2014.
Alleen E.ON kan u hier idd definitief uitsluitsel over geven.
Alleen E.ON kan u hier idd definitief uitsluitsel over geven.
Mijn complimenten voor alle doorzetters op dit forum die proberen de energieprijzen jungle te doorgronden! Ik heb dat ook een aantal maal gedaan zonder over te stappen want ik heb er geen vertrouwen in. Ik vraag mij ook iedere keer af wat er te kiezen valt. In feite is er (afgezien van groen en grijs) helemaal geen keus. Elektriciteit en gas zijn altijd hetzelfde. Daardoor kunnen leveranciers zich alleen nog op prijs onderscheiden. Dit kan onmogelijk op een heldere wijze want dan is er 1 de goedkoopste en gaat de rest op de fles! Dus de concurrentie moet een list verzinnen om goedkoper te lijken zonder dat te zijn. En zo zitten we opgescheept met het overstapcircus. Er is voornamelijk voordeel te behalen door ieder jaar over te stappen. Dan moet je de welkomstbonus bij de eindafrekening wel krijgen want die vervalt als je voortijdig opzegt. En zo moet iedereen zich verdiepen in voorwaarden enz. Dit is voor normale burgers toch een gedrocht? Heeft dit nou echt tot prijsdaling geleid? Elke keer als ik de NMA weer reclame hoor maken dat je honderden euro's kunt besparen door over te stappen vraag ik mij af wie ze hiermee een dienst bewijzen.
Dat bericht van de ACM is met name bedoeld voor de 50% huishoudens dat nog nooit is overgestapt en de 59% die op dit moment een overeenkomst heeft voor onbepaalde tijd. Deze huishoudens betalen per definitie te veel voor gas en elektriciteit.
Dat klopt. De zittenblijvers bekostigen de welkomst kortingen voor de overstappers. Als dit volledig tegen elkaar weggestreept kan worden zijn we netto dus niets opgeschoten. Tenzij je er plezier in hebt elk jaar te puzzelen op voorwaarden en vergelijkingssites uit te pluizen. Mijn vraag is dus of de liberalisering ons lagere energiekosten hebben gebracht. Nu ben je een dief van je eigen portemonnee als je niet overstapt. Waar zit nu de winst van dit systeem? Het zal anno 2014 wel onmogelijk zijn om met 1 aanbieder een normale prijs en service te krijgen.
Prijs verschilt per regio. Atoomstroom en Budget Energy zijn volgens mij in het algemeen de goedkoopste. Maar Atoomstroom is wel 100% grijs.
@ofdm
De stelling is dat er een correlatie is tussen de hoogte van de welkomstpremie voor contracten van bepaalde tijd en het aantal huishoudens met een contract voor onbepaalde tijd. Dat als het aantal huishoudens met een contract voor bepaalde tijd toeneemt, de verschillen tussen de verschillende leveranciers zullen afnemen. Zodat uiteindelijk iedereen weer dezelfde prijs betaalt. En de liberalisering dus niets heeft opgeleverd. Aangenomen dat de gemiddelde kosten per klant per leverancier vergelijkbaar zijn en elke leverancier kiest voor een prijsstrategie.
Tot dusver hebben we daar in ieder geval nog niets van gezien, ondanks dat inmiddels 41% beschikt over een contract van bepaalde looptijd (17% 1 jaar, 1% 2 jaar, 20% 3 jaar en 3% 5jaar). De vraag is ook of het zover zal komen. Zolang dat niet het geval is, kun je als consument kiezen.
Feit is dat op dit moment niet iedereen voor een 1 jarig contract kiest of 3 jarig of grijze of groene stroom of vaste prijs of variabele prijs of een domme of slimme meter of zelflevering of niet, dat niet iedereen zich voor een langere periode wil binden aan een leverancier. Consumenten kiezen klaarblijkelijk niet alleen maar op basis van wie de goedkoopste is.
Het uitpluizen valt reuze mee. Verschillen in voorwaarden idem. Er is weinig wat niet is gereguleerd.
@kanetje.
Het is alleen maar achteraf te bepalen welke overeenkomst de voordeligste is geweest. Het is immers niet van te voren bekend hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen. Het is wel mogelijk te bepalen welke overeenkomst van de 1 jarige overeenkomsten op dit moment de voordeligste aanbieding is, of 3 jarige of overeenkomsten van onbepaalde tijd. Eigenlijk mag je 1 jarig wat betreft prijs niet vergelijken met 3 jarig of onbepaald.
De stelling is dat er een correlatie is tussen de hoogte van de welkomstpremie voor contracten van bepaalde tijd en het aantal huishoudens met een contract voor onbepaalde tijd. Dat als het aantal huishoudens met een contract voor bepaalde tijd toeneemt, de verschillen tussen de verschillende leveranciers zullen afnemen. Zodat uiteindelijk iedereen weer dezelfde prijs betaalt. En de liberalisering dus niets heeft opgeleverd. Aangenomen dat de gemiddelde kosten per klant per leverancier vergelijkbaar zijn en elke leverancier kiest voor een prijsstrategie.
Tot dusver hebben we daar in ieder geval nog niets van gezien, ondanks dat inmiddels 41% beschikt over een contract van bepaalde looptijd (17% 1 jaar, 1% 2 jaar, 20% 3 jaar en 3% 5jaar). De vraag is ook of het zover zal komen. Zolang dat niet het geval is, kun je als consument kiezen.
Feit is dat op dit moment niet iedereen voor een 1 jarig contract kiest of 3 jarig of grijze of groene stroom of vaste prijs of variabele prijs of een domme of slimme meter of zelflevering of niet, dat niet iedereen zich voor een langere periode wil binden aan een leverancier. Consumenten kiezen klaarblijkelijk niet alleen maar op basis van wie de goedkoopste is.
Het uitpluizen valt reuze mee. Verschillen in voorwaarden idem. Er is weinig wat niet is gereguleerd.
@kanetje.
Het is alleen maar achteraf te bepalen welke overeenkomst de voordeligste is geweest. Het is immers niet van te voren bekend hoe de energieprijzen zich gaan ontwikkelen. Het is wel mogelijk te bepalen welke overeenkomst van de 1 jarige overeenkomsten op dit moment de voordeligste aanbieding is, of 3 jarige of overeenkomsten van onbepaalde tijd. Eigenlijk mag je 1 jarig wat betreft prijs niet vergelijken met 3 jarig of onbepaald.
Dit lijkt een beetje haaks te staan op wat ofdm zei:R1chardS schreef: Feit is dat op dit moment niet iedereen voor een 1 jarig contract kiest of 3 jarig of grijze of groene stroom of vaste prijs of variabele prijs of een domme of slimme meter of zelflevering of niet, dat niet iedereen zich voor een langere periode wil binden aan een leverancier. Consumenten kiezen klaarblijkelijk niet alleen maar op basis van wie de goedkoopste is.
Er valt trouwens genoeg te kiezen. Alleen is het zo dat er op het gebied van de normale prijs niet heel veel te kiezen valt, aangezien het grootste deel van je energielasten niet door de energiemaatschappij wordt bepaald, maar door overheid, netwerkbeheerder en je eigen keuzes. Maar zelfs in de jaarlijkse kosten valt dus flink te besparen via de welkomstbonussen.ofdm schreef:Ik heb dat ook een aantal maal gedaan zonder over te stappen want ik heb er geen vertrouwen in. Ik vraag mij ook iedere keer af wat er te kiezen valt. In feite is er (afgezien van groen en grijs) helemaal geen keus. Elektriciteit en gas zijn altijd hetzelfde.
Maar los van de prijs kun je ook kijken naar bijvoorbeeld de dienstverlening. Dat is alleen lastig in een objectieve maat te 'gieten'. Ik heb zelf (nog) nooit negatieve ervaringen gehad, terwijl ik wel regelmatig overstap. (Ik ben immers geen dief van mijn eigen portemonee.) Wel kies ik daar niet per definitie de allergoedkoopste, als daar veel slechte recensies van zijn.
En daarnaast kun je ook binnen 'groen' en 'grijs' nog genoeg kiezen. Binnen 'grijs' kiest de al eerder genoemde atoomstroom er bewust voor de aanlevering aan het stroomnet vanuit atoomcentrales te doen. Binnen 'groen' kun je nog kiezen voor wind, zon, waterkracht of bijvoorbeeld biomassa. En je kunt kiezen voor Nederlandse stroom of 'importstroom'. Soms moet je voor jouw voorkeur kiezen voor een specifieke leverancier, maar soms kun je ook binnen een leveranciers voor een bepaalde methode. Je kunt ook bv. via hier.nu kijken hoe voor iedere leverancier de verhouding NL/buitenland ligt en de verhouding tussen de diverse bronnen.
Dus het is zeker niet zo dat alles een pot nat is en je alleen een keus voor groen of grijs kunt maken.
Vandaag is de nieuwe maand gestart.
Ik heb de tarieven van 14 aanbiedingen van prizewize.nl en gaslicht.com met elkaar vergeleken.
Dit heeft tot onderstaand overzicht geleid.
De afbeelding toont van de geselecteerde aanbiedingen de voordeligste aanbieding bij een bepaald gasverbruik en elektriciteitsverbruik (blokken van 500).
Dit is slechts een momentopname. Omdat leveranciers regelmatig de hoogte van de korting aanpassen, kan morgen dit overzicht er weer wat anders uit zien. Het is dus altijd verstandig de prijsvergelijkers te raadplegen.
Ik heb de tarieven van 14 aanbiedingen van prizewize.nl en gaslicht.com met elkaar vergeleken.
Dit heeft tot onderstaand overzicht geleid.
De afbeelding toont van de geselecteerde aanbiedingen de voordeligste aanbieding bij een bepaald gasverbruik en elektriciteitsverbruik (blokken van 500).
Dit is slechts een momentopname. Omdat leveranciers regelmatig de hoogte van de korting aanpassen, kan morgen dit overzicht er weer wat anders uit zien. Het is dus altijd verstandig de prijsvergelijkers te raadplegen.