LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] onverklaarbaar hoog gasverbruik

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
jaciem

onverklaarbaar hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door jaciem »

Goedemiddag,
een lang verhaal, wat erop neerkomt dat mijn gasverbruik (vind ik) extreem hoog is.
In 2013 kocht ik mijn eerste huis, en ging ik op mezelf wonen. Een jaar later, in mei 2014 volgde de eerste energieafrekening, waarbij mijn gasverbuik 222m3 zou zijn geweest. Ik ben toen overgestapt naar een andere leverancier, en een jaar later kreeg ik daarvan de afrekening, opnieuw 224m3.
Dat was weinig, maar ik heb het vergeleken met familie en bekenden, en in combinatie met gezinssamenstelling, grootte van huis etc zou het kunnen kloppen (ik ben alleenstaand, werk fulltime, kook gemiddeld twee keer per week (de rest opgewarmd uit de vriezer) en de thermostaat staat standaard op 18graden).
Op 1 mei 2015 ben ik terug overgestapt naar Nuon, mijn eerste leverancier. Uit eigen nieuwsgierigheid ben ik meterstanden gaan bijhouden en kwam in november tot de schrikbarende conclusie dat ik in de 6 zomermaanden al ruin 1800m3 zou hebben verbruikt. De winter moest nog komen. Ik ben de standen frequenter gaan bijhouden en van november tot nu heb ik in de vier wintermaanden 775m3 verbruikt.
Hierop heb ik contact gezocht met Nuon, hoe het kan dat het verbruik in de zomer zo hoog is geweest (ikzelf kan geen verklaring vinden). Zij kunnen het ook niet verklaren, maar zij kunnen ook niet aantonen dat zij daadwerkelijk zoveel gas geleverd hebben. Als ik ze iets vraag over de meter krijg ik het standaard antwoord dat zij geen eigenaar van de meter zijn en dat ik daarvoor contact moet leggen met de netbeheerder. Kortom, een kastje-muur verhaal waarbij ik niet verder kom.
Wel is er vanuit Nuon een energieadviseur langsgekomen, en ook hij gaf mondeling aan dat 3000m3 erg veel zou zijn, maar de 225m3 van de jaren ervoor erg weinig. "het wordt nu rechtgetrokken"..... Ik heb de afgelopen keren zelf de meterstanden doorgegeven, en volgens deze meneer zou dat weleens mis gegaan kunnen zijn. Dan zou ik een 4 voor een 3 hebben aangezien, en met dat hij dat zei vond hij dat zelf ook ongeloofwaardig. Hij zou het overleggen met mensen op kantoor. Maandag drie gemiste oproepen van een anonieme beller, blijkt Nuon te zijn en ik heb ze vandaag op hun verzoek teruggebeld. Wordt mij meegedeeld dat het zeer onwaarschijnlijk is dat er een energieadviseur is langs geweest "want dat gebeurt nooit".

Na een lang gesprek lijkt het erop neer te gaan komen dat ik straks aan Nuon plusminus 1700m3 gas moet gaan betalen wat zij mij niet geleverd hebben.

Waarom hebben energieleveranciers me hier niet op gewezen toen de laatste twee jaar ik er zoveel onder zat? Waar ligt de verantwoordelijkheid van de leverancier jegens zijn klanten?
Wat kan ik nu doen om te voorkomen dat ik straks wel over afgelopen jaar 3000m3 gas moet betalen, terwijl ik dat onmogelijk verbruikt kan hebben?

Hopelijk kan iemand hier mij helpen. Want zelf vind ik het heel vreemd!

Jaciem

Appie83

Re: onverklaarbaar hoog gasverbruik

Ongelezen bericht door Appie83 »

Een tip voor de volgende keer als u de meterstand opneemt, maak ook een foto van de meterstand op de meter.

En wat betreft uw vraag. Of u de juiste stand dooegeeft is uw eigen verantwoordelijkheid. Bij de energiemaatschappij gaat de afrekening automatisch. Als u in het verleden een te lage stand hebt doorgegeven dan hebt u toentertijd ook te weinig betaald. Op zich is het dan toch redelijk dat u nu meer zou moeten betalen. U hebt het immers ook verbruikt. Tenminste als u de beginstand ook juist hebt doorgegeven.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

De meter is van de Netbeheerder, als u het echt niet vertrouwd kunt u de meter laten ijken. Kosten voor u, behalve als de meter defect is.
De door u aangegeven verschillen zijn overigens wel extreem !

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Goedemiddag Jaciem,

Dankjewel voor je bericht. Ik lees dat Appie83 en Brahms al goede reacties hebben gegeven.
Heeft de betreffende medewerker, Technisch adviseur van Nuon, al contact met je opgenomen naar aanleiding van zijn bezoek? Kan ik daar misschien nog iets in betekenen voor je? Ik vermoed ook dat het gasverbruik dat er vanaf 2013 is berekend, veel te laag is geweest. Als ik je verbruik zie denk ik eerder aan een aansluiting voor alleen kookgas dan ook nog voor verwarming van de woning. Het is dan logisch dat er een moment komt dat er een inhaalslag plaatsvindt voor wat betreft het in rekening brengen van de kosten die je hebt gemaakt.
Als ik iets voor je kan doen, stuur me dan even een privébericht met je adresgegevens zodat ik bij je klantgegevens kan.
Bedankt.

Hartelijke groet,
Barry van Nuon Webcare

Jimmy2014

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

Goede nuonmedewerker, heb nog nooit iemand gezien die 224 m3 gas verbruikt alleen met koken.
Zit pas tien jaar in de energie dus kan het mis hebben.

Uw Jurist
Contacteer:

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Beste vraagsteller,

Zou u niet eerst eens opzoeken wat de genoteerde meterstanden zijn bij koop van de woning? In verkopers aanwezigheid zijn deze genoteerd. Deze moeten in uw bezit zijn en deze moet u ook hebben doorgegeven aan de eerste leverancier.

En @Jimmy2014: de verwarming staat standaard op 18 graden geeft vraagsteller aan, dus hij doet meer dan alleen koken op gas. En dan hebben we het nog niet over douchen, afwassen etc.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

jaciem

Ongelezen bericht door jaciem »

Beste mr. Monique Doornik.
De standen bij aanschaf van de woning zijn zeker bij mij bekend, en destijds doorgegeven aan leverancier. Op basis hiervan en de meterstanden in 2014 is destijds de eerste jaarafrekening gemaakt, evenals die in 2015.

Ik doe zeker meer als alleen koken op gas. Grofweg ziet een week er voor mij als volgt uit:
Ik ben alleenstaand, werk fulltime, waarbij ik een of twee nachten per week weg ben voor mn werk.
Douchen doe ik eens in de twee dagen, dus gemiddeld 2, soms 3 keer per week thuis (en eens op mn werk)
Ik stook alleen beneden, boven staat de verwarming incidenteel aan (afgelopen winter twee keer een dag, op slechts een van de drie slaapkamers). De benedenvloer heeft een oppervlakte van 60 vierkante meter.
Koken doe ik veelal voor vier dagen ineens, waarbij ik twee dagen achtereen hetzelfde eet, en twee dagen invries voor later moment, dus gemiddeld ook twee keer per week.
Verder noemt u afwassen: gemiddeld staat de vaatwasser twee keer per week aan.

Blijft het voor mij een raadsel:
De leveranciers gaan er twee jaar achtereen zonder blikken of blozen akkoord met de door mijzelf eerlijk doorgegeven meterstanden. En nu ineens moet er iets 'ingehaald' worden? Moet ik echt over dit jaar zoveel kuubs gas gaan betalen zonder dat iemand kan aantonen dat ik dit inderdaad heb afgenomen? Zoals ik al eerder zei: Zoveel verbruik, dat geloof ik niet.

Dank voor alle antwoorden tot nu toe.

Jaciem

Uw Jurist
Contacteer:

De vaatwasser telt normaliter niet mee (tenzij deze - zeer uitzonderlijk - is aangesloten op de warmwaterkraan). Het gaat erom wat u zelf afwast, spoelt, etc.
Verder kan de mate van isolatie en ligging van de woonruimte een rol spelen. Net als de leeftijd en conditie van de cv-ketel. Continu 18 graden stoken helpt u ook niet echt.

U hoeft natuurlijk niet voor meer te betalen dan voor de afgenomen m3. Als e.e.a. steeds correct is verwerkt en betaald en ook klopt (en u en de energiemaatschappij het dus ook eens zijn over de beginstand destijds) t.o.v. de laatste stand valt er niets in te halen.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Uw Jurist
Contacteer:

En dan nog iets:
Voor een flat is zo'n 940 m3 per jaar al normaal. Zie http://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water. U zou minstens 4 keer minder verbruiken? Redelijk onvoorstelbaar.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

Jimmy2014

Ongelezen bericht door Jimmy2014 »

De nuonmedewerker gaf aan dat hij dat meer een verbruik vond voor alleen een kookgas aansluiting. Ook iemand met stadsverwarming of blokverwarming kan de verwarming op 18hebben staan alleen gaat dan niet via de gasmeter. En mijn reactie wassen ook met alleen kookgasaansluiting gebruikt niemand 200 m3

Gesloten