LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

ik heb mijn overeenkomst met Essent schriftelijk opgezegd omdat ik bij een andere energie maatschappij wil.

Ik had een contract bij Essent t/m 14 september 2009. Op 7 augustus heb ik mijn opzegbrief verstuurd naar Essent, ruim een maand dus voor het opzegtermijn.

Omdat ik geen bevestiging krijg hierover bel ik op 20 augustus naar de klantenservice van Essent. De mederwerkster Mevr Koot zegt dat het erg druk is momenteel en dat ik nog maar 2 weken moet wachten. Ze maakt er iig een notitie van.

4 september bel ik opnieuw, want ik heb nog niets gehoord. Tot mijn verbazing krijg ik van medewerkster jantine de Vries te horen dat mijn opzegging niet in behandeling is genomen omdat bij een overstap de opzegging dient te verlopen via de nieuwe maatschappij.

Daarom was mijn contract imiddels voor een jaar verlengd en kan ik er alleen met een boete vanaf komen???

Is dit normaal? Er is toch niets mis met zelf de opzegging regelen. Ik wilde juist op safe spelen.
op de site van essent staat:
Bent u een overeenkomst met ons aangegaan en zijn de zeven werkdagen bedenktijd nog niet voorbij, dan kunt u telefonisch contact met ons opnemen om de overeenkomst op te zeggen. Op uw bevestigingsbrief staan de contactgegevens vermeld.

In alle andere gevallen adviseren wij u schriftelijk op te zeggen. U kunt deze opzegging sturen naar Essent (Essent Retail Energie B.V., Postbus 1484, 5200 BM 's Hertogenbosch). U dient hierin duidelijk te vermelden welke overeenkomst u wilt opzeggen, elektriciteit en/of gas. Als u de overeenkomst voortijdig beeindigt, kan Essent een opzegvergoeding in rekening brengen.
inmiddels is mijn opzegtermijn van 30 dagen verstreken en kan ik geen kant op omdat Essent mijn contract heeft verlengd. Ik kan het niet begrijpen dat Essent niet eens reageerd op mijn opzegbrief.

soort gelijke ervaringen met Essent??

bwieren
Berichten: 41
Lid geworden op: 03 dec 2008 21:11

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door bwieren »

Het was niet handig om het zelf te willen regelen. Een overstap is een administratieve handeling die de nieuwe energieleverancier veel beter zelf kan regelen. Misschien is het maar goed dat Essent je niet heeft uitgeschreven want dan had je wellicht meer gedoe gehad.

Enfin, je zit nu met een contract waar je als je wilt overstappen een opzegvergoeding moet betalen. Als Essent je in het begin heeft verteld dat het contract stilzwijgend wordt verlengd, is de opzegvergoeding € 50 per product (dus € 100). Hebben ze het niet verteld dan is het maximaal € 25 per product (voor gas en stroom dus € 50).

Het zou me niet verbazen dat de essentmedewerker binnenkort op dit forum reageert, want ze hebben wel wat slordig gehandeld. Ondertussen kun je op de vergelijkingssites bepalen of het zelfs met de opzegvergoeding loont om over te stappen. Voor tips en links kun je op http://www.energievergelijkers.nl terecht.

Succes

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

dus Essent kan zomaar een op tijd ingediende opzegging niet in behandeling nemen om zo een boete te kunnen opstrijken.

waar dient een opzegging dan voor? waarom heeft Essent dan die mogelijkheid gegeven op hun site?

Ik heb mij aangemeld bij een nieuwe energiemaatschappij (greenchoise), die begrijpen het probleem van Essent ook niet. Deze maatschapij kan mij nu niet goed verwerken omdat Essent mij bij de netbeheerder heeft vastgelegd voor een nieuw jaar.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Heb je de opzegging aangetekend verstuurd?
Dan kun je namelijk aantonen dat je op tijd hebt opgezegd en kun je eisen dat het contract alsnog ontbonden wordt.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste 'Pobox '67',

In uw bericht van 7 september op dit forum geeft u aan dat u problemen heeft met uw opzegging bij Essent.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

VioletPrue schreef:Heb je de opzegging aangetekend verstuurd?
Dan kun je namelijk aantonen dat je op tijd hebt opgezegd en kun je eisen dat het contract alsnog ontbonden wordt.
per gewone post heb ik de opzegging verstuurd. Essent heeft dit ook ontvangen volgens de mederwerker, maar deze is niet in behandeling genomen om de rede van overstappen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Pobox '67 schreef:
VioletPrue schreef:Heb je de opzegging aangetekend verstuurd?
Dan kun je namelijk aantonen dat je op tijd hebt opgezegd en kun je eisen dat het contract alsnog ontbonden wordt.
per gewone post heb ik de opzegging verstuurd. Essent heeft dit ook ontvangen volgens de mederwerker, maar deze is niet in behandeling genomen om de rede van overstappen.
Ze kunnen je het overstappen naar mijn mening niet weigeren.
De opzegging is aangekomen (vraag dit even extra na en vraag een schriftelijke ontvangstbevestiging) dus kunnen ze niet weigeren.
Gevalletje rechtsbijstandverzekering?

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

N.a.v. mijn klacht heeft Essent mijn contract (die zij verlengd hadden) veranderd van een jaarcontract naar een maandcontract. Hierdoor kon mijn nieuwe energieleverancier direct het contract opzeggen en ben ik 2 weken later overgestapt dan gepland.

Het blijft een raar verhaal, maar opgelost dus.

4 dagen na de overstapdatum krijg ik AL een eindafrekening van Essent. 30%hogere meterstanden (kWh). Dit terwijl ik op de dag van de overstap de meterstanden heb doorgegeven aan de netbeheerder.

Ik bel Essnent en ik krijg te horen: "U moet een correctie aan vragen via uw nieuwe leverancier!" AHHh alweer?

Alles moet bij Essent altijd via de NIEUWE LEVERANCIER.......
terwijl de netbeheerder gewoon de werkelijk meterstanden bezit.........
ik had toch met Essent een contract en die rekenen iets wat niet klopt. kunnen ze toch zelf opvragen bij de netbeheerder. lekker makkelijk alles wegschuiven, maar wel binnen 4 dagen een eindafrekening sturen in het voordeel van Essent.

ik betaal geen cent meer aan Essent dan ik verbruikt heb toch?

Josephine67
Berichten: 2
Lid geworden op: 06 okt 2009 23:07

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Josephine67 »

[Bericht geheel vrijwillig en zonder aansprakelijkheid verwijderd door Moderator]

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Shine »

Slordige gang van zaken. Gelukkig is het met behulp van de essent medewerker opgelost. Denk je alles gehad te hebben kloppen de meterstanden niet.
Het klopt wat Essent zegt, dat voor een correctie je bij je nieuwe leverancier moet zijn. Dit is vastgelegd in de switchreglementen. De eindafrekening zoals gepresenteerd niet in haar volledigheid betalen, dat lost niets op. Neem contact op met greenchoice inzake deze slotnota, oftewel ondeugdelijke eindmeterstanden.
Houd wel rekening dat voor de doorvoer van een correctie er eveneens vastgestelde marges zijn. Voldoe je hier niet aan, dan wordt er geen correctie uitgevoerd.

@ Josephine: Staat 'ie weer, de link naar een artikel waarbij je je grote vraagtekens kunt plaatsen. Ik krijg sterk de indruk dat u uw eigen site een beetje zit te promoten. Meer daadwerkelijk constructieve zinnigheid komt er vooralsnog namelijk niet uit uw digipen.

Pobox '67
Berichten: 65
Lid geworden op: 22 mei 2009 10:14

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

maar waarom moet ik voor een correctie van een Essentrekening bij mijn nieuwe leverancier zijn als de netbeheerder over de juiste meterstanden beschikt.

Essent gaf al aan dat zij binnen een bepaald marge moeten blijven. 600kWh zei de medewerker geloof ik. Dat vebruik ik in een half jaar!!

Het komt er dan dus op neer dat ik nog even een trap na krijg van Essent om een half jaar extra energie aan hun te betalen, wat ik pas verekend krijg over ruim een jaar bij mijn nieuwe energieleverancier.

Er wordt dus gratis geld van mij geleend.....

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Opzeggen Essent geweigerd om overstap rede

Ongelezen bericht door Shine »

maar waarom moet ik voor een correctie van een Essentrekening bij mijn nieuwe leverancier zijn als de netbeheerder over de juiste meterstanden beschikt.
Tja, dat zijn gemaakte en vastgelegde afspraken in de energiewereld.
Essent gaf al aan dat zij binnen een bepaald marge moeten blijven. 600kWh zei de medewerker geloof ik. Dat vebruik ik in een half jaar!!
Er zijn inderdaad, eveneens vastgelegde afspraken met betrekking tot meterstand marges. Ik weet ze even niet direct uit mijn hoofd, maar weet wel dat ik de lat van die marges behoorlijk hoog vind. Bij een switch wordt als reden gegeven voor deze hantering, dat de meterstanden, dus de switcheindfactuur zichzelf weer corrigeert zodra de jaarafrekening komt.

Ik begrijp uw verbazing en frustratie en ga hier ook tot op een zekere hoogte met u mee. Het hanteren van marges begrijp ik, maar ik vind de marges zoals ze er nu liggen onrealistisch hoog. Niet in overeenstemming met het jaarverbruik van de consument. Zoals u bijvoorbeeld.
Überhaupt vind ik dat hele meterstanden proces tot op de dag van vandaag een doorn in het oog.

Gesloten