LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Opzegvergoeding Oxxio en "stil(ver)zwijgende" verlenging

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
tick

Opzegvergoeding Oxxio en "stil(ver)zwijgende" verlenging

Ongelezen bericht door tick »

Ik heb een tweejarig contract bij Oxxio gehad tot 1 januari 2011. Zonder enige melding is mijn contract daarna verlengd met een jaar. Ik heb geen bericht gekregen over deze verlenging of wat het nieuwe tarief ging worden. Wel kreeg ik een jaarafrekening waaruit ik het nieuwe tarief kon afleiden dat meer dan 50% hoger bleek te liggen (met een fors hoger maandbedrag tot gevolg terwijl ik quitte speelde met het verbruik). Dit tarief lag ook een stuk hoger dan wat ik zoal op de markt kon krijgen dus ik ben, na wat vervelende telefoontjes en een chatsessie op hun site (ze boden me nog een vergoeding van een paar tientjes als ik bij hun bleef terwijl ik jaarlijks 400 extra moest gaan betalen aan energie met hun prijzen), overgestapt naar een andere leverancier. Toen kwam de eindafrekening met daarin 100 euro opzegvergoeding. Ik heb de automatische afschrijving terug gevorderd en tot 2 maal een klachtbrief over de gang van zaken en de opzegvergoeding naar ze gestuurd. Ik kreeg na de tweede brief een algemeen verhaaltje (wat zo vanaf hun site overgenomen had kunnen zijn) over hoe ze in hun recht stonden met de opzegvergoeding, maar inhoudelijk werd er niet gereageerd op mijn klachten.

Na wat zoekwerk kwam ik er via ConsuWijzer achter dat als je niet op de hoogte wordt gesteld van de verlenging (ondanks stilzwijgende verlenging) ze maximaal 25 euro per product mogen vragen. Dat hadden ze er even niet bijgezegd. Al met al gaat het allemaal heel sneaky, ook met de tariefsverhoging. Ik heb nu de eindafrekening overgemaakt minus 50 euro. Zal mij benieuwen wat hier mee gaat gebeuren. Waarschijnlijk gewoon weer een aanmaning. Zijn er nog meer mensen met een dergelijke ervaring? Als ik eens rond kijk op dit forum kom ik de naam Oxxio wel heel vaak tegen. Mijn indruk is ieder geval dat ze niet erg klantvriendelijk zijn tenzij ze aan je kunnen verdienen. Volgens mij gaat het hun alleen maar om nieuwe klantjes te werven, maar oh wee als je weg wilt.
Laatst gewijzigd door tick op 09 jun 2011 09:00, 2 keer totaal gewijzigd.

MAXIEM

Re: Opzegvergoeding Oxxio en "stil(ver)zwijgende" verlenging

Ongelezen bericht door MAXIEM »

tick

Advies: nergens meer op reageren en gewoon afwachten wat dit ******** bedrijfje gaat doen.

Maxiem.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste tick,

Als ik uw verhaal zo lees vermoed ik dat wij al contact per e-mail hebben gehad. Indien ik uw verhaal per abuis verwar met dat van iemand anders, wil ik u verzoeken uw klantnummer door te geven via [email protected] zodat wij de situatie voor u kunnen uitzoeken. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

tick

Ik heb zojuist via mail dit bericht verzonden naar Oxxio:

Via het forum van Tros Radar kreeg ik een reactie op mijn bericht op de site. Mijn klantnummer is ***** . Ik kan mij niet herinneren dat ik eerder contact heb gehad met een Fabienne. Mijn verhaal staat in ieder geval op de site. Wat hierbij niet staat is dat ik herhaaldelijk in mijn contacten met Oxxio (vóór de opzegging) heb gezegd, ....doe mij dan een beter aanbod, ... is er niks te regelen, ... dit hoeft niet op deze manier.. enz.. Ik kreeg steeds nul op het request (nou ja een paar tientjes als druppel op een gloeiende plaat). En zo ook had dit hele bericht niet op het forum van Radar hoeven te verschijnen. Ik hoef geen telefonisch contact, daar heb ik geen vertrouwen meer in.

Effe afwachten dus....
Laatst gewijzigd door tick op 08 jun 2011 17:09, 2 keer totaal gewijzigd.

tick

N.B.: Men mag een opzegvergoeding vragen. Dat hoeft dus niet. Er zijn genoeg leveranciers die het niet doen. Je kweekt er namelijk geen klanttevredenheid mee. Mond-op-mondreclame bij een goede service is misschien wel de belangrijkste reclame die er is. Nu komen er juiste slechte verhalen over in omloop en weet je zeker dat een dergelijke klant niet terug keert in de toekomst.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je kweekt er namelijk geen klanttevredenheid mee.
Ik kan je he-le-maal geruststellen: Oxxio is echt alléén maar uit op je geld, niet op je tevredenheid!

MAXIEM

tick

Het gaat niet zozeer om die ene klant die mogelijk nog wel eens zou kunnen terugkeren. Het gaat om de duizenden potentiële klanten die dit draadje lezen en dan een blokje omlopen en aankloppen bij de concurrent. Dat betekent dus minder omzet en minder winst. Er zijn nu eenmaal bedrijven (waaronder OXXIO) die maar niet willen begrijpen dat zo'n klantonvriendelijk beleid vrijwel altijd tot een faillissement leidt. Een leuk weetje in dit verband is, dat alleen al dit forum gemiddeld meer dan 47000 bezoekers per dag telt.

Maxiem.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 08 jun 2011 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

De stilzwijgende verlenging met maximaal 1 jaar !!!! is dit jaar nog toegestaan. M.i.v. 1-1-2012, ten gevolge van een -gelukkig- wetswijziging, niet meer.
Deze verlengingsvorm, gedaan door Oxxio, dit jaar, mag dus nog. Staat ook in de voorwaarden van uw contract die u destijds hebt ontvangen.
De boete die ze u echter in rekening hebben gebracht van 100,- niet. Die is te hoog. Zoals uzelf al opgemerkt hebt is dit maximaal 25,- per product in dit soort stilzwijgende verleng situaties. De boete van 100,- is te hoog en daarom onterecht.

Overigens vindt dit niet alleen plaats bij Oxxio, maar bij alle leveranciers. Het is hun recht deze kosten in rekening te brengen. Dat een leverancier, na contact gehad te hebben, er voor kiest deze kosten te laten vervallen (waartoe ze neit verplicht zijn) is coulance. Dus stukje klantvriendelijkheid.

tick

Het feit dat het contract stilzwijgend verlengd is, is ook nooit in het geding geweest. De manier waarop wel. Voor wat betreft de opzegvergoeding is het inderdaad zoals je zegt het kan en het mag (tot op zekere hoogte) maar het hoeft niet. Ik zie het als een trap na als je weggaat terwijl het niet innen ervan als een stukje goodwill kweken gezien kan worden, waarvan ik denk dat het op de lange termijn veel meer oplevert. Sommige leveranciers willen de boete ook overnemen van je vorige leverancier maar lang niet allemaal.

Wat dat betreft en zeker door de manier van doen kan Oxxio nog wel wat verbeteren op dit gebied, zeker gezien de boete hoger is dan toegestaan. Ik geloof namelijk niet dat ze dat niet wisten. Volgens mij proberen ze het gewoon en bij veel mensen zullen ze er wel mee wegkomen. Dit zegt iets over Oxxio en past ook bij de manier waarop ze mijn tarief verhoogd hebben en mijn contract verlengd.

tick

Ik heb inmiddels reactie per mail gehad van Oxxio (van de Special Attention Desk). Ik zou 2 maanden voor het einde van het contract een verlengingsbrief gehad moeten hebben. Ik heb teruggeschreven dat ik alle post van Oxxio altijd lees en dat zo'n verhoging mij echt wel opgevallen was. Ik had dan tijdig het contract kunnen beëindigen of in ieder geval met ze gebeld. Op MijnOxxio op de internetsite kan je ook al je post bekijken die je van Oxxio krijgt. Hier staat ook geen verlengingsbrief.

Desalniettemin krijg ik uit coulanceoverwegingen een nieuwe eindafrekening van ze zonder boete. Ik had al 50 euro boete minder overgemaakt maar die laatste 50 euro gaat er nu ook vanaf en wordt teruggestort. Dat vind ik een nette oplossing. Het is alleen jammer dat het eerst zover heeft moeten komen.

MAXIEM

Special Attention Desk/Oxxio

Blijkbaar is het zo, dat als je hier een topic start of een bericht plaatst, de problemen wél kunnen worden opgelost. Gut, waar zou dat nu in zitten?

Maxiem.

Gesloten