Dag Allen,
De frustraties worden meer en meer en ik wil graag jullie mening over het volgende, toch wel lange verhaal.
Om kosten te besparen heb ik geïnventariseerd bij Essent of ik voordeliger uit was om Gas en electra af te nemen bij Essent. Voorheen had ik Gas bij electrabel en stroom bij Essent.
In een chat gesprek werd duidelijk dat ik met een voorschot van 54.00 euro goedkoper uit zou zijn. Tevens maakte de dame in kwestie mij erop attent dat ik 64 euro per jaar (!) betaal aan stroom, wat in mijn ogen veel te weinig zou zijn. De dame vertelde mij het volgende:
Karin (medewerker Essent):
U geeft aan dat u 64,92 euro elektriciteit betaalt. Dit is een bedrag voor een heel jaar.
Karin (medewerker Essent):
Het bedrag van het gas is per maand.
U schreef:
nee, 64 euro kan niet per jaar zijn
Karin (medewerker Essent):
Per maand heeft u momenteel geen voorschot per maand
U schreef:
dan is electra wel heel goedkoop
Karin (medewerker Essent):
Ik leg het u uit.
U schreef:
Graag
Karin (medewerker Essent):
Heeft u de jaarafrekening voor u?
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
U ziet op bladzijde 1 een bedrag van 64,92 euro te betalen staan.
U schreef:
Klopt
Karin (medewerker Essent):
U heeft op de afrekening 800 kWh afgerekend gekregen.
Karin (medewerker Essent):
Dit is uw verbruik over een periode geweest van 25 september 2011 tot en met 10 september 2012.
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
U heeft echter ook recht op heffingskorting. Deze is in mindering gebracht op het totaal bedrag van de afrekening.
U schreef:
827kwh
Karin (medewerker Essent):
Ziet u hiervoor 215,93 euro staan
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
Dit is de reden dat u afgelopen maanden geen voorschot heeft hoeven te betalen voor elektricteit. Want u krijgt van de overheid die heffingskorting.
U schreef:
Oké, dat is me nooit opgevallen.
Karin (medewerker Essent):
Als we u een voorschot hadden laten betalen dan had u die nu op 64,92 euro weer terug moeten betalen.
Inmiddels heb ik mijn contract gewijzigd en heb ik nu stroom en gas van Essent voor 54.00 pm.
Afgelopen week heb ik toch maar eens gebeld met Essent. Omdat ik bij mijn ouders was; zij hebben vaste telefonie (ik een mobiel abonnement) heb ik via google snel gekeken wat het klantenservice nummer van Essent was: daarbij kwam te staan: 09008883.
De meneer aan de telefoon kon mij niet veel wijzer maken, uiteindelijk heb ik via de teamleider bevestigd gekregen dat mijn stroomverbruik zo laag is dat ik inderdaad geen voorschot hoef te betalen. Maar wel willen ze me aanraden het voorschot (stroom-gas) omhoog te doen naar 60 euro. Dit maakt dat ik nu duurder uit ben ipv goedkoper.
Mijn moeder belde gisteren; 3x raden hoe duur je telefoongesprek was met Essent: 22 euro!
Blijkbaar heeft google/essent mij het verkeerde nummer opgegeven en ben ik via een duur telefoonnummer gaan bellen met essent (80ct per minuut).
Essent weigert mij de kosten terug te betalen, ondanks hun onduidelijkheid over deze kwestie.
Op dit moment ben ik er helemaal klaar mee, is mijn vertrouwen weg en ga ik kijken of ik met Gas-Stroom naar een andere leverancier kan overstappen.
Groet
Iris
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Overstap Electrabel -> Essent
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Wacht even, je zoek op Google een servicenummer en als aan het begin van het gesprek wordt aangegeven dat dat nummer €0,80/min kost verbaast het je als dat ook zo is?Eesje87 schreef:Dag Allen,
De frustraties worden meer en meer en ik wil graag jullie mening over het volgende, toch wel lange verhaal.
Om kosten te besparen heb ik geïnventariseerd bij Essent of ik voordeliger uit was om Gas en electra af te nemen bij Essent. Voorheen had ik Gas bij electrabel en stroom bij Essent.
In een chat gesprek werd duidelijk dat ik met een voorschot van 54.00 euro goedkoper uit zou zijn. Tevens maakte de dame in kwestie mij erop attent dat ik 64 euro per jaar (!) betaal aan stroom, wat in mijn ogen veel te weinig zou zijn. De dame vertelde mij het volgende:
Karin (medewerker Essent):
U geeft aan dat u 64,92 euro elektriciteit betaalt. Dit is een bedrag voor een heel jaar.
Karin (medewerker Essent):
Het bedrag van het gas is per maand.
U schreef:
nee, 64 euro kan niet per jaar zijn
Karin (medewerker Essent):
Per maand heeft u momenteel geen voorschot per maand
U schreef:
dan is electra wel heel goedkoop
Karin (medewerker Essent):
Ik leg het u uit.
U schreef:
Graag
Karin (medewerker Essent):
Heeft u de jaarafrekening voor u?
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
U ziet op bladzijde 1 een bedrag van 64,92 euro te betalen staan.
U schreef:
Klopt
Karin (medewerker Essent):
U heeft op de afrekening 800 kWh afgerekend gekregen.
Karin (medewerker Essent):
Dit is uw verbruik over een periode geweest van 25 september 2011 tot en met 10 september 2012.
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
U heeft echter ook recht op heffingskorting. Deze is in mindering gebracht op het totaal bedrag van de afrekening.
U schreef:
827kwh
Karin (medewerker Essent):
Ziet u hiervoor 215,93 euro staan
U schreef:
Ja
Karin (medewerker Essent):
Dit is de reden dat u afgelopen maanden geen voorschot heeft hoeven te betalen voor elektricteit. Want u krijgt van de overheid die heffingskorting.
U schreef:
Oké, dat is me nooit opgevallen.
Karin (medewerker Essent):
Als we u een voorschot hadden laten betalen dan had u die nu op 64,92 euro weer terug moeten betalen.
Inmiddels heb ik mijn contract gewijzigd en heb ik nu stroom en gas van Essent voor 54.00 pm.
Afgelopen week heb ik toch maar eens gebeld met Essent. Omdat ik bij mijn ouders was; zij hebben vaste telefonie (ik een mobiel abonnement) heb ik via google snel gekeken wat het klantenservice nummer van Essent was: daarbij kwam te staan: 09008883.
De meneer aan de telefoon kon mij niet veel wijzer maken, uiteindelijk heb ik via de teamleider bevestigd gekregen dat mijn stroomverbruik zo laag is dat ik inderdaad geen voorschot hoef te betalen. Maar wel willen ze me aanraden het voorschot (stroom-gas) omhoog te doen naar 60 euro. Dit maakt dat ik nu duurder uit ben ipv goedkoper.
Mijn moeder belde gisteren; 3x raden hoe duur je telefoongesprek was met Essent: 22 euro!
Blijkbaar heeft google/essent mij het verkeerde nummer opgegeven en ben ik via een duur telefoonnummer gaan bellen met essent (80ct per minuut).
Essent weigert mij de kosten terug te betalen, ondanks hun onduidelijkheid over deze kwestie.
Op dit moment ben ik er helemaal klaar mee, is mijn vertrouwen weg en ga ik kijken of ik met Gas-Stroom naar een andere leverancier kan overstappen.
Groet
Iris
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Google op het nummer, wat je gebeld hebt, dan krijg je dit soort pagina's te zien.
Dus je hebt een oplichter gebeld:
http://www.tellows.nl/num/09008883
Dit is het nummer van de klantenservice.
Klantenservice: 0900 1550 (kosten: lokaal tarief en inclusief wachttijd)
Dat denk ik, dat je geen tegemoetkoming van Essent in de gesprekskosten krijgt.
Dus je hebt een oplichter gebeld:
http://www.tellows.nl/num/09008883
Dit is het nummer van de klantenservice.
Klantenservice: 0900 1550 (kosten: lokaal tarief en inclusief wachttijd)
Dat denk ik, dat je geen tegemoetkoming van Essent in de gesprekskosten krijgt.
Re: Overstap Electrabel -> Essent
essent gaf aan dat na de eerste minuut overgegaan zou worden op lokaal tarief.
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Heb je mijn link niet gelezen?Eesje87 schreef:essent gaf aan dat na de eerste minuut overgegaan zou worden op lokaal tarief.
Jou hebben zij aan het lijntje gehouden, met de boodschap, dat zij Essent zijn.
Snap je het nog niet.
Let op! Het nummer 09008883 is als gevaarlijk beoordeeld
ellows Score voor 09008883
Tellows Score zu 09008883
9
Soort telefoontje: Oplichting(1)
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Bij Essent is de energie levering goed. Weinig uitval enz.
Lof voor degenen die in die centrales werken.
Dat kun je helaas niet zeggen van hun administratieve afdeling.
Als je bij de administratie van Essent met inhoudelijke vragen komt stuit je op een betonnen muur van een kerncentrale.
Als je iets wijzigt loopt het daar in het honderd.
Mijn vermoeden is dat ze gebruik maken van een of ander goedkoop call center en wel de goedkoopste variant.Het lijkt of de administratie van Essent naar een inburgeringcursus voor Nederlanders moeten. Klantvriendelijkheid communicatie enz. Hun administratie kent het verschil niet tussen debet en credit laat staan salderen
Lof voor degenen die in die centrales werken.
Dat kun je helaas niet zeggen van hun administratieve afdeling.
Als je bij de administratie van Essent met inhoudelijke vragen komt stuit je op een betonnen muur van een kerncentrale.
Als je iets wijzigt loopt het daar in het honderd.
Mijn vermoeden is dat ze gebruik maken van een of ander goedkoop call center en wel de goedkoopste variant.Het lijkt of de administratie van Essent naar een inburgeringcursus voor Nederlanders moeten. Klantvriendelijkheid communicatie enz. Hun administratie kent het verschil niet tussen debet en credit laat staan salderen
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Dag Eesje,
U beschrijft in feite twee problemen. Het tweede probleem betreft de kosten van het telefoongesprek. U had dat probleem apart kunnen beschrijven door de tekst boven “Afgelopen week heb ik toch maar eens gebeld met Essent” weg te laten.
Ik denk dat Arnel.H en Nevermind gelijk hebben. Als u zelf een betaald nummer van Essent via Google vindt, daarmee belt en de kosten per minuut hoort, dan kunt u eenvoudig nagaan dat die kosten snel oplopen. Het lijkt mij het beste om uw ouders € 22,- te betalen en uw verlies te nemen.
Dan het eerste probleem. Hoe vreemd het ook lijkt, maar qua ordegrootte klopt het bedrag van € 64,- wel. Het betreft alleen niet uw elektriciteitskosten, maar het bedrag dat u per jaar aan de elektriciteitsleverancier moet betalen. Ik zal uitleggen hoe het zit. Ik hanteer daarbij bij benadering de tarieven van elektriciteitsleveranciers.
Energiemaatschappij
Kosten 800 kWh zijn 800 x € 0,22 = .................................................................€ 174,-
Vastrechtkosten................................................................................................ € 40,-
Netbeheerder
Netwerkkosten (transport, meterkosten etc.).................................................€ 250,-
Totale elektriciteitskosten........................................................................ € 464,-
Dit is echter niet het bedrag dat u dient te betalen. De prijs van elektriciteit en gas bestaat voor het grootste deel uit belasting. De overheid heeft besloten dat ieder huishouden recht heeft op een hoeveelheid energie, zonder dat daarvoor belasting hoeft te worden betaald. Dat had gekund door bijv. de eerste X kWh elektriciteit en de eerste Y m3 gas onbelast te laten.
Maar dan ontstaat een probleem als er geen gas wordt afgenomen, bijvoorbeeld bij stadsverwarming of in appartementsgebouwen met een collectieve warmtevoorziening. Om die reden is er voor gekozen om jaarlijks een bedrag aan belasting aan de huishoudens terug te betalen. Dat bedrag wordt de teruggave energiebelasting of ook de heffingskorting genoemd.
Voor 2013 is de heffingskorting afgerond € 385,-. Dat bedrag wordt niet apart uitgekeerd, het wordt verrekend met de kosten van elektriciteit. Er is gekozen voor elektriciteit omdat gas in huishoudens kan ontbreken, maar elektriciteit niet. Door met elektriciteit te verrekenen bereik je alle huishoudens.
U betaalt dus niet €464,- aan de elektriciteitsleverancier, maar € 464 - € 385 = € 79.
Als u daarvoor een maandelijks voorschot van € 20,- zou betalen kunt u de betaling na 4 maanden stoppen. En als u door energiebesparing uw verbruik halveert hoeft u niets te betalen, maar krijgt u jaarlijks zowel elektriciteit als geld van het elektriciteitsbedrijf.
De verrekening van de heffingskorting met de kosten van elektriciteit is ongetwijfeld efficiënt, maar zorgt wel voor onduidelijkheid bij de klant.
U beschrijft in feite twee problemen. Het tweede probleem betreft de kosten van het telefoongesprek. U had dat probleem apart kunnen beschrijven door de tekst boven “Afgelopen week heb ik toch maar eens gebeld met Essent” weg te laten.
Ik denk dat Arnel.H en Nevermind gelijk hebben. Als u zelf een betaald nummer van Essent via Google vindt, daarmee belt en de kosten per minuut hoort, dan kunt u eenvoudig nagaan dat die kosten snel oplopen. Het lijkt mij het beste om uw ouders € 22,- te betalen en uw verlies te nemen.
Dan het eerste probleem. Hoe vreemd het ook lijkt, maar qua ordegrootte klopt het bedrag van € 64,- wel. Het betreft alleen niet uw elektriciteitskosten, maar het bedrag dat u per jaar aan de elektriciteitsleverancier moet betalen. Ik zal uitleggen hoe het zit. Ik hanteer daarbij bij benadering de tarieven van elektriciteitsleveranciers.
Energiemaatschappij
Kosten 800 kWh zijn 800 x € 0,22 = .................................................................€ 174,-
Vastrechtkosten................................................................................................ € 40,-
Netbeheerder
Netwerkkosten (transport, meterkosten etc.).................................................€ 250,-
Totale elektriciteitskosten........................................................................ € 464,-
Dit is echter niet het bedrag dat u dient te betalen. De prijs van elektriciteit en gas bestaat voor het grootste deel uit belasting. De overheid heeft besloten dat ieder huishouden recht heeft op een hoeveelheid energie, zonder dat daarvoor belasting hoeft te worden betaald. Dat had gekund door bijv. de eerste X kWh elektriciteit en de eerste Y m3 gas onbelast te laten.
Maar dan ontstaat een probleem als er geen gas wordt afgenomen, bijvoorbeeld bij stadsverwarming of in appartementsgebouwen met een collectieve warmtevoorziening. Om die reden is er voor gekozen om jaarlijks een bedrag aan belasting aan de huishoudens terug te betalen. Dat bedrag wordt de teruggave energiebelasting of ook de heffingskorting genoemd.
Voor 2013 is de heffingskorting afgerond € 385,-. Dat bedrag wordt niet apart uitgekeerd, het wordt verrekend met de kosten van elektriciteit. Er is gekozen voor elektriciteit omdat gas in huishoudens kan ontbreken, maar elektriciteit niet. Door met elektriciteit te verrekenen bereik je alle huishoudens.
U betaalt dus niet €464,- aan de elektriciteitsleverancier, maar € 464 - € 385 = € 79.
Als u daarvoor een maandelijks voorschot van € 20,- zou betalen kunt u de betaling na 4 maanden stoppen. En als u door energiebesparing uw verbruik halveert hoeft u niets te betalen, maar krijgt u jaarlijks zowel elektriciteit als geld van het elektriciteitsbedrijf.
De verrekening van de heffingskorting met de kosten van elektriciteit is ongetwijfeld efficiënt, maar zorgt wel voor onduidelijkheid bij de klant.
-
- Berichten: 1871
- Lid geworden op: 24 mei 2008 15:27
Re: Overstap Electrabel -> Essent
Blijkbaar is ts nooit thuis of gebruikt geen wasmachine en tv o.i.d.
800KwH is wel heel weinig in een jaar.
Dat gebruik ik in ongeveer 4 maanden. En dan heb ik overal ledlampen en energiebesparende apparaten.
Misschien dat ts een tip kan geven? Ik wil ook zo een rekening hebben.
800KwH is wel heel weinig in een jaar.
Dat gebruik ik in ongeveer 4 maanden. En dan heb ik overal ledlampen en energiebesparende apparaten.
Misschien dat ts een tip kan geven? Ik wil ook zo een rekening hebben.