LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Overstappen naar andere leverancier met Oxxio slimme meter

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Thijs82

Overstappen naar andere leverancier met Oxxio slimme meter

Ongelezen bericht door Thijs82 »

Omdat mijn Oxxio contract op 31 december 2010 afloopt ben ik aan het oriënteren voor een nieuwe energie leverancier. Zo zijn er voldoende aanbiedingen die je jaarlijks veel geld kunnen opleveren.

Nu is het zo dat ik sinds 6 maand een slimme meter van Oxxio heb laten installeren welke verbonden is aan een 3 jaar contract. Tijdens dit contract betaal ik aan Oxxio de meter huur. Nu is mijn vraag: hoe gaat een nieuwe energie leverancier hier mee om ?

In elke willekeurige prijsberekening op internet (bijv. gaslicht.com) worden onder het kopje netwerkkosten de meterhuur getoond. Gaat straks mijn nieuwe leverancier deze ook in rekening brengen of zal het meet/netwerkbedrijf (Enexis) aan de nieuwe leverancier doorgeven dat ik reeds een meter huur van Oxxio?

Daarnaast ben ik erg benieuwd wat er zal gebeuren wanneer ik mijn metercontract bij Oxxio opzeg, te kunnen toch moeilijk de oude meters weer installeren?

Al vast bedankt voor het antwoorden!

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Re: Overstappen naar andere leverancier met Oxxio slimme meter

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Thijs82,

U kunt gewoon gebruik blijven maken van uw slimme meter. Als u bij uw nieuwe leverancier aangeeft dat u gebruik maakt van een slimme meter van Oxxio dienen ze hiermee rekening te houden, en dus geen meterhuur in rekening te brengen. Zolang u gebruik blijft maken van de slimme meter zal Oxxio meterhuur blijven incasseren. Als u nog vragen heeft mag u mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Thijs82

Ik heb inmiddels ook een reactie van het meetbedrijf:
U hebt een Oxxio meter, en u wilt weten hoe u de meterkosten gaat betalen. Graag informeer ik u hierover.
Als u overstapt naar een andere leverancier, dan blijft u de meterkosten aan Oxxio betalen. Enexis zal de netwerkkosten zonder de meterkosten bij u, of via uw leverancier in rekening brengen. U betaalt de meterkosten niet dubbel.

Met vriendelijke groet,

medewerker
Klantenservice Enexis
@Oxxio medewerker, bedankt voor het antwoord! De service was altijd goed, maar met een overstap bespaar ik zo'n 200 euro...

Ik ben overigens wel benieuwd wat er gebeurt wanneer je na de looptijd van de huur de slimmer meter van Oxxio opzegt. Neemt het Meetbedrijf of netbeheerder deze dan over? Worden er dan andere meters geïnstalleerd?

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Beste Thijs82,

Als uw meetcontract is verlopen blijft de meter in principe gewoon hangen en blijft u dus meterhuur aan Oxxio betalen. Indien u geen gebruik meer wilt maken van de slimme meter kunt u zelf een andere meetverantwoordelijke kiezen. Deze partij zal een nieuwe meter komen installeren en de slimme meter terug sturen naar Oxxio. Eventuele bijkomende kosten zijn voor uw eigen rekening.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Thijs82

Juist ik merk het al, eenmaal een Oxxio meter in huis en je komt er alleen met veel moeite cq kosten van af. Bij deze dus een waarschuwing voor iedereen die een Slimme meter overweegd of wil overstappen!

mihoen

Ongelezen bericht door mihoen »

altijd goed om dit soort addertjes boven de grond te krijgen :D

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Beste Thijs82,

Het enige wat u dient te doen is een andere meetverantwoordelijke uitkiezen. Dat kunnen wij helaas niet voor u doen. U maakt gebruik van de slimme meter en dient daar uiteraard meterhuur voor te voldoen. Daarin is Oxxio niet uniek. Tevens lijkt het me logisch dat wij de kosten voor het vervangen van de meter niet vergoeden. Wij hebben de slimme meter immers gratis bij u geïnstalleerd en u kiest er zelf voor van een andere meter gebruik te willen gaan maken. Dit staat ook vermeld in de algemene voorwaarden.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

sprint

Ongelezen bericht door sprint »

Beste Oxxiomedewerker,

Blijft de Oxxiometer na een overstap naar een andere leverancier afleesbaar? Blijft Oxxiomeetbedrijf de meetdata ook naar de netbeheerder sturen?

Ik ben zeer benieuwd.

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Beste Sprint,

De meetgegevens blijven in principe afleesbaar in mijnoxxio na de overstap naar een andere leverancier. In sommige gevallen is dit echter niet mogelijk. Wij zijn in die gevallen aan het zoeken naar een oplossing. De meetgegevens zijn uiteraard wel afleesbaar op de meter zelf. De netbeheerder blijft de meetgegevens opvragen bij het meetbedrijf. Dit werkt verder hetzelfde als bij ieder ander meetbedrijf. Als u nog vragen heeft mag u deze mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

Kulp

Ongelezen bericht door Kulp »

deoxxiomedewerker schreef:U maakt gebruik van de slimme meter en dient daar uiteraard meterhuur voor te voldoen. Daarin is Oxxio niet uniek.
Ongetwijfeld. Het illustreert eens te meer wat voor trucs energiebedrijven bedenken om toch nog geld uit hun oude klanten te kunnen kloppen, die tegenwoordig sneller overstappen naar een andere aanbieder. Persoonlijk vind ik ook dat de reclame voor deze meter naar het misleidende neigt:

"Dit innovatieve product helpt u gericht maatregelen te nemen om uw energieverbruik te verminderen. En dat levert u dus lagere energiekosten op. Uw besparing kan oplopen tot vele tientallen euro's per jaar."

Wat ze hier adverteren is niet pertinent onjuist, maar het enige wat de meter doet is een beter inzicht geven in wat je verbruikt. Je zult altijd zelf maatregelen moeten nemen om je energieverbruik te verlagen en dat kan ook prima zonder zo'n meter. Het enige 'slimme' aan deze meter is de schijn van kostenbesparing die het de consument voorspiegelt en het driejarig contract, waardoor Thijs82 nu nog een tijdlang geld mag afdragen aan Oxxio.

Het is een beetje hetzelfde als die Oil of Olaz reclames, waarin ze zeggen dat het "tot 20% minder rimpels" leidt. Inderdaad: tot. In de meeste gevallen zal het 0% zijn, maar in de reclame worden geen zaken verteld die niet waar zijn.

wilfred1970

Ongelezen bericht door wilfred1970 »

Kunt u het de opmerking "in sommige gevallen" beter uitleggen?
Welke gevallen??????
Als ik betaal voor jullie slimme meter wil ik ook na overstappen naar een andere leverancier op Mijn Oxxio kunnen inloggen en mijn verbruik kunnen zien!!

deoxxiomedewerker schreef:Beste Sprint,

De meetgegevens blijven in principe afleesbaar in mijnoxxio na de overstap naar een andere leverancier. In sommige gevallen is dit echter niet mogelijk. Wij zijn in die gevallen aan het zoeken naar een oplossing. De meetgegevens zijn uiteraard wel afleesbaar op de meter zelf. De netbeheerder blijft de meetgegevens opvragen bij het meetbedrijf. Dit werkt verder hetzelfde als bij ieder ander meetbedrijf. Als u nog vragen heeft mag u deze mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Fabienne
De Oxxiomedewerker

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoe herken ik een Oxxio meter?

Ik wil een ander huis kopen en geen dure meter van deze firma waar ik nooit iets wilde afnemen hebben!

Dus hoe zit het bij verhuizen, en ik zal niets betalen want de oude gratis meter is ook goed.
Het gratis plaatsen en nu achteraf geld blijven vragen en nog kosten voor verwijderen is nooit in reclame gemeld dus een boycot voor Oxxio die ook na 3 jaren nog steeds geld wil vangen?

poespas

Ongelezen bericht door poespas »

Ik heb een slimme meter, ben, nog lang voordat de 3 jaar voorbij was, overgestapt. Ik heb de slimme meter nog steeds maar betaal daar niks voor aan Oxxio sinds ik ben overgestapt.

Kulp

stofzuigertje schreef:Hoe herken ik een Oxxio meter?

Ik wil een ander huis kopen en geen dure meter van deze firma waar ik nooit iets wilde afnemen hebben!

Dus hoe zit het bij verhuizen, en ik zal niets betalen want de oude gratis meter is ook goed.
Het gratis plaatsen en nu achteraf geld blijven vragen en nog kosten voor verwijderen is nooit in reclame gemeld dus een boycot voor Oxxio die ook na 3 jaren nog steeds geld wil vangen?
Tenzij je als nieuwe bewoner het contract van de vorige eigenaar overneemt, hoef jij hiervoor niet te betalen. Ik vraag me alleen af wat er in het contract met Oxxio staat over wat er met de meter gebeurt na afloop van het contract. Moet het dan weer ingeleverd worden? Werkt de meter dan überhaupt nog? Komt Oxxio dan langs om de 'slimme' meter weer te vervangen door een standaard meter? En wie draait dan voor de kosten op?

Dit zijn zaken die je heel goed op een rijtje moet zetten voordat je een huis koopt met zo'n meter erin. Ik zou me zelfs kunnen voorstellen dat je als voorwaarde in het (voorlopig) koopcontract op laat nemen dat de oude bewoner de Oxxio-meter laat vervangen door een standaard exemplaar.

Kulp

Wauw. Even gezocht op de site van Oxxio en zo'n 'slimme' meter is nog verneukeratiever dan ik dacht. Als je verhuist, moet je een Oxxio-meter in je nieuwe woning laten installeren voor € 75,-. Zo niet, dan moet je een opzegvergoeding betalen. Over geldklopperij gesproken.
Verhuizen
Als u verhuist wordt uw overeenkomst voor de slimme meter op uw nieuwe adres voortgezet. We installeren dan op uw nieuwe adres een slimme meter. Hiervoor brengen we € 75,- verhuiskosten in rekening. Soms is het niet mogelijk om uw overeenkomst voort te zetten op uw nieuwe adres. Uw overeenkomst moet dan voortijdig worden beëindigd.

Bij een voortijdige beëindiging van uw overeenkomst brengen we een opzegvergoeding in rekening. De hoogte daarvan is gelijk aan de huur voor de resterende looptijd van uw overeenkomst.
Daarnaast kun je niet van je meterovereenkomst af als je je contract voor het afnemen van gas en electra van Oxxio beëindigt. Je blijft dan aan die meter vastzitten tot aan het einde van je contract.
Opzeggen meetovereenkomst
Als u uw leveringsovereenkomst voor stroom en/of gas van Oxxio opzegt, wordt uw meetovereenkomst niet automatisch beëindigd. De meetovereenkomst moet altijd apart opgezegd worden. Als u niet langer gebruik wilt maken van de slimme meter van Oxxio, dan kunt u de overeenkomst schriftelijk opzeggen. Dat kan binnen 30 kalenderdagen voor de einddatum van uw overeenkomst. Wilt u uw overeenkomst voortijdig opzeggen, dan zal Oxxio u de meterhuur in rekening brengen voor de resterende looptijd van uw overeenkomst.
En dat voor een meter die je helemaal geen besparingen oplevert. Het is mij een raadsel waarom je zo'n ding aan zou schaffen. De enige die hier baat bij heeft, is Oxxio.

Gesloten