| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Oververbruik door verkeerde beginstanden Nuon
Oververbruik door verkeerde beginstanden Nuon
Een week geleden kreeg ik een brief binnen. Hierop stond dat ik een gas over verbruik van 2,500 had.
Dit ging om een periode van 8 maanden waarin ik bovendien al 130 per maand voor gas en licht betaalde.
Na een aantal telefoontjes werd mij verteld dat het onmogelijk was dat dit klopte en dat ik uitstel van betaling kreeg. Ik heb Liander gebeld zodat hij de meter konden controleerden en zij vertelde mij dat er niks mis was met de meter.
De laatst gemeten stand in 2010 (juni volgens mij ) was 29545.
In januari 2013 heb ik als beginstand 29600+ ingevuld. Het was mijn eerste keer dat ik een meterstand moest invullen en heb deze van rechts naar links ingevuld ipv andersom.
Mijn eindstand stond op 33,005 8 maanden later.
Ik heb Nuon dit meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken, maar ze blijven stug volhouden dat ik de meter moet laten checken. ( Liander raad mij dit af omdat de meters kloppen en zij mij 380 in rekening moeten brengen) Ik heb meerdere malen gevraagd of zij het dossier van d vorige bewoner willen checken.
Zij zullen direct moeten zien dat zijn standen boven mijn beginstand staan.
Ik ben het zat om van het kastje naar de muur gestuurd te worden en te betalen voor diensten die ik niet gebruikt heb.
Dit ging om een periode van 8 maanden waarin ik bovendien al 130 per maand voor gas en licht betaalde.
Na een aantal telefoontjes werd mij verteld dat het onmogelijk was dat dit klopte en dat ik uitstel van betaling kreeg. Ik heb Liander gebeld zodat hij de meter konden controleerden en zij vertelde mij dat er niks mis was met de meter.
De laatst gemeten stand in 2010 (juni volgens mij ) was 29545.
In januari 2013 heb ik als beginstand 29600+ ingevuld. Het was mijn eerste keer dat ik een meterstand moest invullen en heb deze van rechts naar links ingevuld ipv andersom.
Mijn eindstand stond op 33,005 8 maanden later.
Ik heb Nuon dit meerdere malen geprobeerd duidelijk te maken, maar ze blijven stug volhouden dat ik de meter moet laten checken. ( Liander raad mij dit af omdat de meters kloppen en zij mij 380 in rekening moeten brengen) Ik heb meerdere malen gevraagd of zij het dossier van d vorige bewoner willen checken.
Zij zullen direct moeten zien dat zijn standen boven mijn beginstand staan.
Ik ben het zat om van het kastje naar de muur gestuurd te worden en te betalen voor diensten die ik niet gebruikt heb.
Re: Oververbruik door verkeerde beginstanden Nuon
In wat voor een soort woning woon je, woon je in een éénsgezinswoning dan
is 130 euro per maand voor gas en stroom aan de lage kant.
Per wanneer ben je in die woning komen wonen ?
Overigens je meterstand neem je precies zo over als die er staat en NIET andersom.
Overigens je meterstand neem je precies zo over als die er staat en NIET andersom.
Probeer nu uw verhaal iets te verduidelijken. Die 2,500 zijn dat euro's of m3 gas.
De meterstand andersom opgeschreven, welke meterstand heeft u dan doorgegeven.
De huidige meterstand 33000 die u geeft is die correct? Is het een huurhuis of koopwoning, en is de meterstand 8 maanden geleden niet door meerdere personen doorgegeven.
Schrijf er tevens de standen en data van elektriciteit bij.
De huidige meterstand 33000 die u geeft is die correct? Is het een huurhuis of koopwoning, en is de meterstand 8 maanden geleden niet door meerdere personen doorgegeven.
-
R1chardS
U heeft per ongeluk een te lage gasstand doorgegeven (29600) waardoor u niet op 1000 m3 gas bent afgerekend maar 3.400 m3 gas (verschil tussen 33005 en 29600). De vraag is wie in de periode tot januari 2013 in uw woning heeft gewoond en of deze persoon een afrekening heeft gehad en op basis van welke meterstand de persoon is afgerekend.
Het mag niet zo zijn dat de eindstand van de vorige bewoner hoger is, dan de beginstand van de nieuwe bewoner.
Aangenomen dat u in januari 2013 in de woning bent gaan wonen, had de leverancier bij het verwerken van de beginstand, de stand moeten controleren op plausibiliteit en dus moeten afkeuren en contact met u moeten opnemen. Als de stand desondanks was doorgegeven aan de netbeheerder, dan had de netbeheerder de stand moeten afkeuren en de leverancier een nieuwe stand moeten berekenen.
Als er geen sprake is van een verhuizing maar een periodieke meteropname door de netbeheerder, dan had de netbeheerder de stand moeten valideren en eventueel een nieuwe stand moeten berekenen.
Ongeacht, de stand van januari 2013 is onjuist en zal moeten worden gecorrigeerd. U kunt daarvoor het beste contact opnemen met uw huidige leverancier.
Het mag niet zo zijn dat de eindstand van de vorige bewoner hoger is, dan de beginstand van de nieuwe bewoner.
Aangenomen dat u in januari 2013 in de woning bent gaan wonen, had de leverancier bij het verwerken van de beginstand, de stand moeten controleren op plausibiliteit en dus moeten afkeuren en contact met u moeten opnemen. Als de stand desondanks was doorgegeven aan de netbeheerder, dan had de netbeheerder de stand moeten afkeuren en de leverancier een nieuwe stand moeten berekenen.
Als er geen sprake is van een verhuizing maar een periodieke meteropname door de netbeheerder, dan had de netbeheerder de stand moeten valideren en eventueel een nieuwe stand moeten berekenen.
Ongeacht, de stand van januari 2013 is onjuist en zal moeten worden gecorrigeerd. U kunt daarvoor het beste contact opnemen met uw huidige leverancier.
Het gaat om een appartement en ik woon hier alleen.Chocomelk schreef:In wat voor een soort woning woon je, woon je in een éénsgezinswoning dan
Het gaat hier om 2,500 euro over verbruik. De huidige stand van 33,000 klopt nu wel. Ik heb een stand opgegeven van 29,618 . Het gaat hier om een huurwoning. Ik neem aan de vorige bewoner standen heeft doorgegeven. Zij willen er niet naar kijken ivm met privacyJantje7 schreef:Probeer nu uw verhaal iets te verduidelijken. Die 2,500 zijn dat euro's of m3 gas.
Laatst gewijzigd door Roxxane26 op 07 feb 2014 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik zal ff een voorbeeld geven van de fout die ik gemaakt hebt.Chocomelk schreef:
voorbeeld stand: 29,399,345
Ik heb hem als 99,345 ingevuld ipv 29,399
Ja heel erg dom besef ik me nu .. Ik herinner me vaag dat toen ik hem van link naar rechts invulde ik een pop up kreeg dat de stand niet klopte. Ik heb hem daarom andersom ingevuld omdat ik ervan uit ging dat ik hem dus verkeerd invulde.
-
R1chardS
Alle vastgestelde meterstanden worden door de netbeheerder centraal vastgelegd. Dus ook de meterstand waarmee de vorige bewoner is afgerekend. Uw leverancier NUON (elke leverancier) heeft toegang tot dit register. Dit register moet door de leverancier worden gebruikt om de plausibiliteit van nieuwe meterstanden vast te stellen. Dit is waarschijnlijk niet gebeurd, anders zou de meterstand zijn afgekeurd.
U bent niet de enige die wel eens een onjuiste meterstand doorgeeft.
U bent niet de enige die wel eens een onjuiste meterstand doorgeeft.