LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio 4 maandsrekening uit het verleden is niet ACM-proef

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
e-chec

Oxxio 4 maandsrekening uit het verleden is niet ACM-proef

Ongelezen bericht door e-chec »

Gisteren heb ik meer dan een half uur telefonisch contact gehad met de heer Bernard H van Klantenservice Oxxio. Wij hebben meerdere zaken besproken, onder andere de problemen die Oxxio heeft met het verkrijgen van de juiste teruglevergegevens elektriciteit. Aanvankelijk werd mij gevraagd om foto’s aan te leveren van mijn (slimme) meter met daarbij een datum.

Toen ik liet weten dat ik per 6 januari 2014 overstap naar een andere leverancier waren de foto’s niet meer nodig. De heer H vroeg mij om mijn meterstanden in januari goed door te geven aan mijn nieuwe leverancier. Oxxio krijgt die meetgegevens door van mijn nieuwe leverancier. Voor de gehele klantperiode van 7-10-2012 tot 6-1-2014 zou ik dan één totaalrekening elektriciteit (levering en teruglevering) en één totaalrekening gas ontvangen. Ik heb aangegeven dat ik daarmee geheel akkoord ging.

Vandaag echter kreeg ik van de heer Frank Schmid, Oxxio-Directeur Marketing, Sales en Service een jaarafrekening gas. Niet alleen de ontvangst van die rekening verbaasde mij, maar ook de inhoud. De “jaarafrekening”, verstuurd per 17 december 2013, betrof niet een jaar, maar uitsluitend de periode 7 oktober 2012 tot 20 februari 2013. De rekening daarvoor krijg ik 10 maanden later, zonder enige toelichting.

Deze "jaar"rekening heb ik niet eerder ontvangen, zelfs niet toen ik per e-mail op 9 oktober daarnaar vroeg. Ik heb op die e-mail eenvoudigweg geen antwoord op gekregen.

De rekening van Oxxio ziet er voor de essentiële zaken als volgt uit:

Begindatum.......Einddatum.......Herleid verbruik.......Eenheid
07-10-2012..........20-02-2013........1494,80......................m3

Totaal leveringskosten gas (excl. BTW).....................................................................818,39
Totaal transportkosten gas (excl. BTW)......................................................................53,25

Subtotaal....................................................................................................................871,64
BTW bedrag................................................................................................................183,05

Totaal........................................................................................................................€ 1054,69

Af:
In rekening gebrachte voorschotbedragen (oktober 2012 t/m januari 2013........486,52

Door u te betalen.................................................................................................... ..568,17

Het geschatte verbruik is voor de gekozen periode zonder meer juist. Daar heb ik dus in het geheel geen probleem mee. Als ik deze jaarafrekening in maart had ontvangen zou ik er wel even tegenaan gehikt hebben, maar de correctheid hebben ingezien. Maar als je als organisatie serieus wilt worden genomen kan je zo’n rekening in december echt niet meer versturen.

De hele zomer heb ik een uiterst minimaal gasverbruik gehad, maar wel elke maand € 121,63 betaald. Pakweg eind augustus had ik het te betalen bedrag van € 568,17 ongetwijfeld betaald en dus geen schuld meer, maar eigenlijk doet dat niet ter zake. Een fatsoenlijk energiebedrijf mag een klant niet op deze wijze behandelen.

Ik ga Oxxio melden dat ik mij graag houd aan de afspraken met Bernard H, die ik gisteren heb gemaakt.

e-chec

Re: Oxxio 4 maandsrekening uit het verleden is niet ACM-proef

Vervolg topic-start

Dan nog een mening over de inhoud van de jaarrekening. De Autoriteit Consument en Markt (ACM) verlangt een jaarrekening, die voor de klant volkomen helder en herkenbaar is.

In mijn leveringsovereenkomst staat een leveringstarief van € 0,6263 per m3 inclusief BTW en een vastrecht per jaar inclusief BTW van € 53,85. Verder ken ik de term netwerkkosten, maar niet uit de leveringsovereenkomst van Oxxio.

Er is wel een “Afrekening leveringskosten gas” opgenomen, maar daar wordt het leveringstarief uit de leveringsovereenkomst zonder genoemd te worden opgesplitst in tarief levering, energiebelasting en BTW. Bereken ik daaruit het leveringstarief per m3 inclusief BTW voor 2012, dan kom ik op € 0,6368, d.w.z. ruim een cent hoger dan de
€ 0,6263 uit de leveringsovereenkomst.

Misschien maak ik ergens een fout, maar helder is het niet, zeker niet als er in 2013 ook nog eens een verhoging energietarief wordt doorgevoerd en een Stimulering Duurzame energie wordt toegevoegd.

Ik hoop dat Oxxio deze vreemde 4 maands-jaarafrekening terzijde legt en in januari een goed volgbare eindafrekening toestuurt, zoals afgesproken met Bernard H.
Laatst gewijzigd door e-chec op 20 dec 2013 04:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Ik meen mij uit het verleden van Oxxio een jaarafrekening te hebben ontvangen bestaande uit enkele vellen. Met op het 3e vel goed uitgelegd hoe de kosten waren opgebouwd.
Verder is het natuurlijk raar dat u gisteren een gesprek heeft gehad en vandaag een factuur in de bus valt. Volgens mij puur toeval. Probeer nog eens contact te krijgen met meneer Bernard H. en vraag hem om uitleg omtrent deze erg late factuur.
Mogelijk dat het snel wordt opgelost, maar ik vrees het ergste.

jantje7

Prolix

Ongelezen bericht door Prolix »

e-chec schreef:Ik ga Oxxio melden dat ik mij graag houd aan de afspraken met Bernard H, die ik gisteren heb gemaakt.
En je weet heel goed dat je aan dat gesprek geen rechten kunt ontlenen. Zolang je die afspraak niet bevestigd hebt gekregen kun je er ook niet naar verwijzen en bestaat hij ook niet. Verder weet je volgens mij heel goed wat je doet...

e-chec

Dag Jantje7,

Ik ben inmiddels wat verder dan gisteren en heb de puzzel van de Oxxio-jaarrekening ontrafeld. Dat ik er veel moeite mee had werd veroorzaakt door de volgende formulering in de leveringsovereenkomst van 6 september 2012:

Vastrecht per jaar (incl. BTW) ......€ 53,85
Leveringstarief...............................€ 0,6263

Leveringstarieven per m3 gas incl. BTW, energiebelasting (tarief 2012) en gasregiotoeslag bij een verbruik van 0 – 5000 m3 per jaar.

De opzegtermijn voor een levering is een maand. Dat hield in dat mijn overeenkomst ergens in de eerste week van oktober 2012 zou gaan starten. Per 1 oktober 2012 ging de BTW omhoog van 19 naar 21 %. Gezien de formulering van de Oxxio-informatie ging ik er van uit dat de BTW-verhoging in het tarief en het vastrecht al was doorgevoerd. We praten tenslotte over een periode, die start na 1 oktober 2012 en geheel in de 21 % tijd valt.

Uit een jaarrekening met leveringstarieven en vastrecht inclusief BTW zou mij al snel zijn gebleken, dat die 21 % BTW nog niet in de tarieven was opgenomen. In de jaarrekening zijn echter de kosten uiteen getrokken in een tarief van € 35,96, een vastrecht van € 45,25, een energiebelasting 2012 van € 0,1667 en een BTW van 21 %. Het kostte mij moeite om daar inzicht in te krijgen.

Nu ik de zaak ontrafeld heb is de afrekening wat betreft de bedragen helemaal duidelijk. Ik kijk daarom met belangstelling uit naar de toelichting over de veel te late toezending van de rekening (de rekening Elektriciteit heb ik nog in het geheel niet gezien, maar gezien de afspraken met Bernard H hoeft dat ook niet).

Dag Prolix

Ik besef dat ik aan een gesprek zonder officieel goedgekeurd verslag geen rechten kan ontlenen. Maar omgekeerd, als Oxxio in het geheel geen waarde toekent aan een gesprek, wat heeft het dan nog voor nut om een telefoongesprek met een Oxxio-medewerker aan te gaan ? Zo’n overleg is toch zinloos als de computers regeren en niet bijstuurbaar zijn ?

Door het oplossen van het Oxxio-rekenoverzicht is het mogelijk geworden om de totale kosten per vandaag te berekenen. Ik kom aan € 2100,12. Dat is meer dan het totaal van mijn maandelijkse voorschotten, een bedrag van € 1824,45. Dat is ook begrijpelijk, het is een langdurig koud voorjaar geweest en het leveringscontract besloeg 1 zomerperiode en 1,5 winterperiode. Komt bij dat ik tot 6 januari 2014 nog een flink verbruik zal hebben. Zelfs na de laatste maandelijkse voorschot-incasso medio januari moet ik nog bijbetalen. Dat is mij duidelijk.

Tot slot nog dit: Toen gedurende het jaar de jaarrekening steeds maar uitbleef, keek ik daarvan op. Op 9 oktober 2013 was er een jaar achter de rug en heb ik Oxxio per e-mail om uitleg gevraagd. Elke reactie op die vraag is uitgebleven. Vragen via e-mail is bij veel bedrijven tegenwoordig vaak een doodlopende weg, zo heb ik ervaren.

Op 23 november 2013 heb ik de Autoriteit Consument en Markt via een reactieformulier gevraagd waar ik als klant wat betreft een jaarrekening recht op heb. Ik heb daarop een automatische ontvangstbevestiging ontvangen.

Vorige week heb ik per reactieformulier gevraagd wanneer ik een reactie mag verwachten. Na de automatische ontvangstbevestiging kreeg ik opnieuw geen reactie. Omdat ook hier een contact via e-mail/reactieformulier onbereikbaar leek heb ik deze week per telefoon contact opgenomen. Ik werd doorverbonden met ConsuWijzer. Ik kreeg een dame aan de lijn, die mij vertelde dat ConsuWijzer voor ACM vragen van particulieren beantwoordt.

Maar sinds geruime tijd was er een achterstand ontstaan in het beantwoorden van vragen via reactieformulieren. Zij bood aan om even in de voorraad te kijken naar mijn formulier. Mijn formulier van 23 november 2013 bleek daar nog niet bij te zijn. Het duurt dus nog even voor dat aan de beurt is. Voor vragen waarbij enige haast is geboden, lijkt de ACM dus geen juiste weg.

Is zo'n weg er trouwens nog wel ?

deoxxiomedewerker
Contacteer:

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste e-chec,

Wilt u zo vriendelijke zijn uw klantnummer door te geven via [email protected] wij kunnen de zaak dan verder voor u uitzoeken. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.

Prolix

Ongelezen bericht door Prolix »

deoxxiomedewerker schreef:Beste e-chec,

Wilt u zo vriendelijke zijn uw klantnummer door te geven via [email protected] wij kunnen de zaak dan verder voor u uitzoeken. Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

Fabienne
Oxxio Nederland B.V.
Beste Fabienne,

Lezen doen jullie niet daar he?

e-chec

Afgelopen vrijdag heb ik telefonisch contact gehad met Michaël van de Oxxiomedewerker, omdat Fabiënne ziek was. We hebben de betalingen van mij aan Oxxio besproken en volledige overeenstemming bereikt.

De eindafrekening gas heb ik inmiddels al in concept ontvangen. Een verschil van minder dan 4 Euro tussen de berekening van Oxxio en die van mij was goed verklaarbaar. De begin- en eindstand van de meter zijn door mij doorgegeven en door Oxxio overgenomen, de tussenstanden op 1 januari 2013 en 1 januari 2014 zijn door Oxxio geschat en door mij op de genoemde data afgelezen op de gasmeter. Dat zorgde voor het overgrote deel van het verschil.

De eindafrekening elektriciteit laat nog even op zich wachten. Ik hoop en verwacht dat die ook in orde zal komen. Ik houd u op de hoogte.

e-chec

Gisteren ontving ik de eindafrekening Elektriciteit van Oxxio. De eindafrekening Gas had ik al. Daarmee was alles compleet. Vandaag heb ik de totale eindrekening betaald.

Ik ging er in december van uit dat Oxxio in januari nog een laatste maandbedrag van € 126,63 zou incasseren. Dan zou er volgens mij nog een restschuld overblijven van ongeveer € 80,-.

Die incasso heeft in januari niet plaatsgevonden. Na afloop van het contract op 6 januari berekende ik mede daardoor een restschuld van € 208,06. Gisteren heb ik begrepen dat de problemen tussen energieleveranciers en netwerkbeheerders nog niet geheel achter de rug zijn. Ik voel er niet voor om alles in detail te vertellen, maar met de berekende restschuld van
€ 160,13 ben ik tevreden.

Ik wil hier mijn waardering tonen voor Michaël de Oxxiomedewerker. Na de stevige aanvaring tussen Oxxio en mij in december 2013 (zie topic-start) heeft hij de afwikkeling van de financiële zaken namens Oxxio tot volle tevredenheid van mij als klant geregeld.

Gesloten