LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio en colportagewet

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Buuvke
Berichten: 1
Lid geworden op: 19 mar 2009 19:37

Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Buuvke »

Begin november 2008 kwam er een verkoopster van Oxxio aan de deur. Aangezien het aanbod me wel wat leek, heb ik de papieren ingevuld, wetende dat ik er binnen een week onderuit kon. Na wat te hebben vergeleken heb ik na 3 dagen gebeld met Oxxio dat ik van gedachten was verandert. Wat bleek... ik mocht niet afmelden, want ik had nog geen pakket ontvangen!

na 4 weken kreeg ik een brief van oxxio, welke gedateerd was 6 dagen eerder! Natuurlijk direct het callcenter gebeld, echter welke keuze ik ook maakte in het menu ik kreeg een "de verbinding wordt nu verbroken" melding. Aangezien ik toch echt niet van plan was bij oxxio me aan te melden, heb ik een mail gestuurd dat ik me wilde afmelden.

En toen begon het drama. Standaard antwoord terug dat ik te laat was en dus vast zat aan oxxio. Kon niet direct opzeggen omdat ik nog niet aangemeld was. Na meerdere mails heb ik in januari gebeld met de netbeheerder en de energiekamer. Eindelijk leek er schot in te zitten, want ik wist nu welke dag ik aangemeld zou worden (en dus direct weer kon afmelden... vreemd dat oxxio een onterechte aanmelding zelf niet kan opzeggen). Ik mij direct afgemeld in januari.

Februari presteert oxxio het om 400 euro van mijn rekening te schrijven. Dit zonder schriftelijke bevestiging en voor onterechte aanmelding. Het voorschot op 0 zetten tot de afmelding (die dus al in januari binnen was) bleek niet mogelijk. Vanzelfsprekend heb ik het bedrag gestorneerd. Waarop ik binnen 7 dagen een aanmaning heb gekregen. Dat kunnen ze wel snel, aan en afmelden duurt minimaal 2 maanden, maar een rekening merken ze binnen een week. (overigens was ook deze brief gedateerd van de 12de terwijl deze pas de 15de in de bus zat)

Nu, eind maart schrijven ze nog steeds af, heb ik nog altijd geen afmelding. Oxxio beweert geen meterstanden te hebben, terwijl de Nuon deze wel heeft en de netbeheerder dit bevestigd. Natuurlijk schrijven ze ook vrolijk geld af want "dat krijgt u wel terug als het onterecht blijkt".

Hoe krijg ik Oxxio zo ver dat ze ophouden met deze energieterreur? Ik ben het zat en wil gewoon mijn verbruik aan de Nuon betalen en geen gigantische incasso's voor producten die ik niet wil.

Iemand ervaring?

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

Beste Buuvke,

Uw forumbericht van 19 maart jl. maakt duidelijk dat u het niet eens bent met uw aanmelding en de verdere afwikkeling van uw klacht.

Graag zou ik de situatie voor u willen uitzoeken. Ik verzoek u daarom vriendelijk mij uw klant- en telefoonnummer door te geven via [email protected], zodat ik snel contact met u kan opnemen.

Bij voorbaat dank.

Met vriendelijke groet,

De Oxxio medewerker

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Daar hebben we onze Oxxiomedewerker weer. Waarom? Oxxio heeft liever niet dat (potentiële Oxxio) klanten die in Google zoeken op Oxxio vervolgens op dit forum terechtkomen. De vuile was houdt Oxxio liever binnen en daarom worden kritische geluiden het best direct door Oxxio de kop ingedrukt op dit forum. Dus laten wij met zijn allen deze beerput open houden en solidair zijn met alle consumenten in Nederland.

Oxxio komt er slecht vanaf in de Google zoekresultaten; bar slecht.

Zie: http://www.tribal-im.com/content/files/ ... -groot.JPG

Marketingbureau Tribal Marketing deed hier onderzoek naar en zegt:

"Door als bedrijf snel te reageren op klachten op bijvoorbeeld het forum van Tros Radar, kunnen discussies tijdig worden gestopt. Op die manier is de kans klein dat de klacht hoog in Google terecht komt en wordt veel schade voorkomen."

Met andere woorden: houd als energiebedrijf je stank zoveel mogelijk bij je door je (Oxxio) beerput dicht te houden.

bron:
http://www.tribal-im.com/nl/nieuws/144/ ... oogle.html

Buuvvie
Berichten: 3
Lid geworden op: 28 nov 2005 22:20

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Buuvvie »

onderstaande mail richting oxxiomedewerker gestuurt. Ik zal evt reactie hier ook posten (zowel goede als slechte afhandeling :) )

Nav uw verzoek op het tros radar forum hierbij de benodigde informatie:
klantnr <<prive>>
telnr <<prive>>
klacht is geregistreerd onder nr <<prive>> bij de energiekamer

Vorige week donderdag is mij toegezegd dat een collega van u dit zou gaan onderzoeken. Helaas gezien eerdere ervaring met de klantgerichtheid van uw (tweedelijns financieel) medewerkers heb ik er geen vertrouwen in dat hier ook daadwerkelijk iets mee gebeurt. Het kost Oxxio immers al vanaf half januari om mij om het klachtnummer van de energiekamer te vragen, terwijl ik in ieder gesprek heb gemeld dat de klacht van onterechte aanmelding geregistreerd is.

mvg

VTO1
Berichten: 95
Lid geworden op: 25 jan 2009 15:26

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door VTO1 »

Laatst kwam een Oxxio colporteur in Friesland langs by een kennis van me.
Was rond etenstijd. Mijn kennis zei: ik ben aan het koken ga zo eten, komt niet gelegen en geen interesse. Vroeg de colporteur brutaal: kan ik een hapje mee eten? Vervolgens ging ie zielig doen dat ie nog heel veel sales moest halen , en hy anders zijn target niet haalde die dag en zijn baantje kon verliezen.

Toen mocht ie heel snel het erf verlaten...
Wat een brutaliteit toch..blijkbaar doet Oxxio niks aan scholing maar gooien ze piepjonge studentjes langs de deur.

janindestraat
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 mar 2009 14:38

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door janindestraat »

Ook bij mij stond er een medewerker / verkoper van oxxio aan de deur. Deze "heer" was direct al zo onbeschoft om tegen mijn deurstijl te hangen en bijna met een voet binnen de deur te staan. Hij stelde mij direct de vraag of ik nog steeds essent als leverancier had en of ik wist dat zij overgenomen zouden worden. Na mijn "ja" begon hij een verhaal zonder adempauze... dit zonder aan te kondigen dat hij van Oxxio was! gelukkig kan ik lezen (hij had een badge op) en heb ik er ook geen moeite mee zo'n persoon in de rede te vallen. Na mijn duidelijk Nee en Geen interesse, werd er nog gemompeld: "nee? het is toch echt goedkoper op papier..." Direct nadat ik de deur dicht gedaan had, stond ik me mateloos te ergeren aan dit individu! Ik was daarbij blij dat mijn vrouw niet alleen thuis was en ik de deur open deed. De intimiderende houding en uitstraling zouden menig persoon wellicht overrompelen en er toe kunnen bewegen maar het hele verhaal aan te horen, en wellicht ook nog iets te tekenen.Schandalig vind ik dit soort praktijken!!! Na telefonische inbreuk komen ze ook nu ook al aan de deur mijn privacy schenden.....Zo dat moest ik ergens ff delen!

RidderterGeit
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 jun 2009 20:47

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door RidderterGeit »

Wat vreselijk! Ik wist niet wat me overkwam, ineens allemaal van deze aasgieren in mijn wijk. Alsof de telefonische overlast niet genoeg is!
Die man houdt heel snel een heel gelikt verhaaltje, wat er op neer komt dat je eigenlijk gewoon moet tekenen. Dat je een keus hebt maken ze niet duidelijk, ze doen net of onze wijk gewoon wordt aangesloten. Ze zijn uiterst verbaasd als je, terwijl ze zulke goede argumenten hebben, ze duidelijk maakt dat je niet heel veel geld wil besparen. Ze vragen dan waarom niet en praten maar door. Je komt er haast niet vanaf. Ze geven het gevoel dat je moet tekenen om van hem af te komen.
Toen duidelijk werd dat ik ze erg lastig vond werd er nog letterlijk gezegd dat ik door te tekenen van ze af kon komen.
Vreselijke mannetjes. Die moet je in je vrije tijd voor je eigen huis zien kwijt te raken! Kan dat ongevraagd aanbellen van energiebedrijven nu echt niet verboden worden?

Venus Vliegenval
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2009 20:37

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Venus Vliegenval »

Beste allemaal,

Gewoon de deur dicht doen!! Desnoods heel hard. net als bij jehova's.

Doen ze een voet tussen de deur, bel dan gewoon de politie. Dan komt Oxxio andermaal slecht in de publiciteit.

Heeft onze leuke Oxxio-medewerker trouwens al hierop gereageerd?

Ik heb via de website van Oxxio laten weten dat ik hun telefoonterreur zat ben. Binnen een periode van 4 weken ben ik 3 x gebeld en uitteraard net onder etenstijd. De reactie van Oxxio was dat het niet de bedoeling is om mensen lastig te vallen. Bovendien staat klantvriendelijkheid hoog bij hun in het vaandel, zeggen ze.

Garrpig dat laatste, maar Oxxio doet juist het omgekeerde!! Hoe hypocriet!

Take care,

Wouter Noordeloos

bramd
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 jun 2009 11:58

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door bramd »

Ook bij mij stonden gisteren een Oxxio-colporteur voor de deur. Omdat ik door hetzelfde bedrijf ook al regelmatig telefonisch werd lastiggevallen reageer ik daar niet al te vrolijk op, zeg maar..

De persoon die aanbelde kon geen vergunning tonen, en z'n "legitimatie" was niet meer dan een Ossio-pasje met daar alleen een naam op, geen foto. Hij beweerde dat ie gedropt was door z'n baas, en dat de vergunningen in de auto lagen ("want die zijn heel duur, die kosten wel 600 euro")

In eerste instantie knalde ik de deur dicht, deed mijn schoenen aan, en nam mijn fotocamera mee, en ben 'm achterna gelopen. Ik ben er dwars doorheen gaan praten als ie ergens aanbelde, net zolang totdat ie z'n baas maar ging bellen dat ie z'n werk niet kon doen.

Ik heb 'm gevraagd of ie me naar die baas wilde brengen zodat ie me de colportage-vergunning kon laten zien die in de auto zou liggen. Uiteindelijk kwam die "baas", gekleed in een oxxio-vestje, 'm tegenmoet lopen, zonder auto.
De baas begon ontzettend op 'm te kafferen "jij moet nu je muil houden! En wegwezen jij! Je houdt je muil dicht!"

Vervolgens ben ik de baas om de vergunning blijven vragen, maar die vertelde weer dat ie die niet bij zich had, want die vergunning was ontzettend duur, en hij was al een keer z'n map kwijtgeraakt! En hij vertelde dan maar weer dat ik een algemeen 0900 nummer moest bellen waar ze zouden kunnen bevestigen dat ze echt een vergunning hadden. Dus ben ik 'm net zolang achterna gelopen totdat ie terug in de auto stapte, waar nog 2 collega's in zaten. Uiteraard ook een foto gemaakt van het kenteken van die auto.

Omdat ik op dat moment ook niet exact wist hoe de wet inelkaar stak, had ik de politie nog niet gebeld.

Bij thuiskomst heb ik meteen aangifte gedaan, en een afspraak gemaakt om de volgende dag langs te komen, met foto's en al.

De politie wist me het volgende te antwoorden op mijn vragen:

-alle colporteurs die een commercieel product proberen te verkopen moeten een GEMEENTELIJKE vergunning hebben, dus niet iets landelijks.

-Als ze bij je aanbellen, dan moet de persoon die aanbelt die vergunning op zak hebben en desgevraagd tonen.

-In die vergunning staat ook vermeld welk type legitimatie getoond moet worden; een bedrijfspasje zonder foto is normaal gesproken NIET voldoende. Het moet een echt controleerbare legitimatie zijn.
-Als ze die vergunning niet willen of kunnen tonen dan mag je de politie bellen. In mijn gemeente zijn ze bereid om een wagen langs te sturen hiervoor, maar dat hangt natuurlijk wel af of er een wagen beschikbaar is.

-Je mag ze gewoon achterna lopen en door hun gesprek heenpraten, zodat ze geen klanten kunnen winnen. Let op: er is wel een wettelijk verbod tegen "hinderlijk volgen", maar omdat je de persoon volgt met een doel: namelijk de politie kunnen informeren waar deze colporteur zonder vergunning zich bevindt, valt dit onder normale omstandigheden niet onder hinderlijk volgen.

-Je mag een persoon ook aanhouden (uiteraard zonder geweld) in afwachting van de politie.

Colporteurs MOETEN een vergunning bij zich hebben, die vergunning wordt door de GEMEENTE afgegeven. Laat je niet afschepen met "als u naar dit algemene nummer belt kunnen ze bevestigen dat ze een vergunning hebben).
Vraag ook altijd naar welk type legitimatie ze moeten tonen volgens de vergunning. Als ze dat niet weten, weet je al redelijk zeker dat ze geen vergunning hebben.

Je hebt als burger dus mogelijkheden om dit soort agressieve colportage-methoden dwars te zitten; zij overtreden immers de wet door geen vergunning te tonen waar ze dat wel verplicht zijn. Hoe meer mensen aangifte doen, en hun werk hinderen, hoe effectiever het zal zijn.

Venus Vliegenval
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2009 20:37

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Venus Vliegenval »

Ha wat een goed verhaal!

En hoe staat het met onze leuke Oxxio-medewerker? Reageert hij/zij nog op mijn bericht of op die van Bramd?

Take care,

Wouter

159
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:08

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door 159 »

Bramd,

Zonder inhoudelijk in te gaan op je verhaal (je mag best heel de waarheid vertellen)

Ik vind 't erg jammer dat je:

a. Niet gediend bent van colportage maar dat nog niet eens met de bekende sticker op je deur duidelijk maakt

b. Vervolgens op een forum de waarheid wel heel erg verdraaid

c. Dus duidelijk méér geniet van de aandacht afgelopen vrijdag en hier op het forum dan dat je echt een hekel hebt aan colportage.

Dit wilde ik even kwijt, ik wens je oprecht veel sterkte.

Met vriendelijke groet,
De andere Oxxio-medewerker

Venus Vliegenval
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2009 20:37

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Venus Vliegenval »

Oxxiomedewerker,

Je schijnt nog steeds niet te snappen hoe aggressief jullie colportage is, zowel huis aan huis als via de telefoon. De berichten op dit forum spreken voor zich.

Take care,

Wouter

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door mar42 »

vaak word dan ook nog gezegd ja maar u betaald nu teveel, nou en als ik teveel wil betalen laat mij dan lekker te veel betalen, dan kheb ik ook geen problemen zoals andere mensen hier op het gehele forum hebben met overstappen naar een andere energie leverancier. :wink: :wink:

159
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:08

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door 159 »

Ik ga alleen in op het specifieke verhaal van Bramd omdat ik er zelf bij betrokken was.

Verder vind ik dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid heeft. De colporteur om aan te voelen wanneer de grens tussen verkooptrucjes en agressieve verkoop overschreden wordt, maar de consument/klant net zo goed om te weten waar hij/zij voor tekent en goed te luisteren naar de actie of aanbieding en niet alleen te horen wat men wil horen.
Ik merk in de praktijk dat het op dat laatste punt heel vaak fout gaat als ik na een gesprek aan mensen vraag waar ze nou eigenlijk 'ja' tegen hebben gezegd.

Ik spreek nu ook niet namens het bedrijf waar ik voor werk of als verkoper, ik spreek mijn eigen ervaringen tijdens het werk uit. Verder hoop ik dat iedereen die problemen heeft met een energieleverancier dit op een goede en voor beide partijen prettige manier opgelost krijgt.

Met vriendelijke groet.

Robbert
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 jul 2003 12:41

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Robbert »

Ik vind 't erg jammer dat je:

a. Niet gediend bent van colportage maar dat nog niet eens met de bekende sticker op je deur duidelijk maakt
Zal ik je even uit de droom helpen, colporteurtje.
a) niemand is gediend van jullie soort.
b) ik hoef mijn voordeur niet te ontsieren met stickers om geen last te hebben van tuig als jullie.

Venus Vliegenval
Berichten: 9
Lid geworden op: 04 jun 2009 20:37

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door Venus Vliegenval »

Inderdaad, Robbert.

Als ik 3x wordt gebeld door oxxio binnen 1 maand dan kan je rustig over telefoonterreur spreken. Nee is nee, tenzij oxxio wel heel erg kort geheugen heeft.....

Zolang diverse bedrijven hiermee doorgaan zal colportage een negatief imago blijven houden. Klaar. En nou niet weer reageren dat het niet zo is oxxiomedewerker.

Take care,

Wouter

159
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 jun 2009 00:08

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door 159 »

Nogmaals, ik wil alleen inhoudelijk ingaan op het verhaal van Bramd, maar omdat (sommige van) jullie het (schijnbaar) leuk vinden om hier over in discussie te gaan zal ik nog één keertje reageren.

a.) Zo lang ik nog steeds dagelijks mensen tegenkom die blij zijn dat ik of mijn collega's ze hebben ingeschreven omdat ze er inderdaad op zijn vooruit gegaan weet ik dat niet iedereen een hekel heeft aan 'mijn soort'. Sterker nog, het aantal mensen dat blij is met Oxxio is groter dan het aantal mensen dat een hekel heeft aan colportage in z'n algemeenheid (ongeacht of dat aan de deur is of via de telefoon).

b.) Een 'geen colportage' sticker is hetzelfde als een 'nee-ja' sticker voor reclame en huis-aan-huis kranten, of je ontsiert je deur/brievenbus met zo'n sticker, of je moet gek opkijken als er ineens reclame op je deurmat ligt. Zo werkt een 'geen colportage sticker' ook, wij (colporteurs) willen graag de mensen die absoluut zeker nergens aan willen meedoen met rust laten en die huizen gewoon overslaan. Dat scheelt ons tijd en dat is voor de bewoners van de desbetreffende huizen ook het fijnste. Maar dan moet ons dat wel duidelijk gemaakt worden. Dat gaat met zo'n sticker nu eenmaal het makkelijkst. Plak je even zo'n stickertje op dan laten colporteurs je met rust. Wil je zo'n ding niet op je deur plakken dan moet je niet raar opkijken als er een colporteur voor de deur staat.

Nogmaals, ik kom hier niet om discussies te voeren over de zin en onzin van colportage, ik wilde gewoon even reageren op dat verhaal van Bramd omdat ik daar zelf bij betrokken was en dat verhaal niet helemaal (helemaal niet) zo gelopen is als hij iedereen voorspiegelt.

Met vriendelijke groet,
'Het colporteurtje'

mar42
Berichten: 956
Lid geworden op: 09 mar 2008 09:50

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door mar42 »

:? :? ja nog even dan moet je je hele deur vol plakken met stickers, het moet niet gekker worden.

A.Warnaar
Berichten: 253
Lid geworden op: 08 feb 2009 13:45

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door A.Warnaar »

ik ben gisteren gebeld door oxxio of ik wilde overstappen.

Nou heb ik een hele toestand met hun gehad en goddank is dat opgelost maar ik snap niet dat ze me dan nog bellen. Verwijder mijn telefoonnummer uit je bestand! Ik heb heel duidelijk aangegeven dat ik niets met hun te maken wil hebben en dan toch doodleuk weer bellen :?

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Oxxio en colportagewet

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik ben het met Mar eens, waarom moet je sticker op sticker op je deur plakken om te voorkomen dat mensen die niet gewenst zijn aan de deur, toch aanbellen?
Wat is er gebeurd met het gegeven 'als ik iets van (vul bedrijf/geloof/goed doel) wil, dan neem ik wel contact met je op'?
Je meldt je aan voor Infofilter en dan nog word je gebeld.
Dus wie zegt mij dat als ik mijn deur volhang met stickers, dat er dan echt niet meer aangebeld wordt?
Ik hou niet van verkoop aan de deur of via de telefoon en als bedrijven dit toch doen, zal ik zeker geen klant worden.
Maar dan nog, ik ben gelukkig met mijn energieleverancier, dus laat me gewoon met rust!
Als ik wat wil van welk bedrijf dan ook, dan ben ik vrouw genoeg om zelf contact op te nemen.

Gesloten