LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio oplichting

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Rik.
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2012 15:13

Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Rik. »

Goedemiddag,

Vanmiddag ging mijn vriendin even langs het winkelcentrum wat boodschappen doen. Vervolgens kwam ze een vriendelijke verkoper tegen van Oxxio die haar een informatiepakket aanbood. Hier ging ze op in en vulde haar persoonsgegevens in. Hierna moest ze ook haar rekeningnummer invoeren, dit wou ze liever niet, maar de verkoper zei dat dit nu nodig was omdat dat later via de telefoon niet meer kon. Uiteindelijk moest ze ondertekenen, ze heeft meerdere malen gevraagd of ze nu ergens aan vastzat, maar volgens de verkoper zat ze nergens aan vast en was dit enkel voor het informatiepakket nodig. Zij dus op de iPad ondertekent en hierna met de boodschappen verder gegaan.

Bij thuiskomst vrolijk vermeld dat ze een informatiepakket heeft aangevraagd via Oxxio waarna mijn wantrouwen al begon na alle slechte berichten. Ik vroeg direct of ze niet haar bankrekeningnummer had gegeven en/of iets ondertekent, maar hier antwoorde ze dus met ja op. En vervolgens zo'n 10 minuten later stond op haar mail een contract voor 2 jaar groene stroom budget. Bedankt Oxxio.

Hierna ben ik direct naar het winkelcentrum gegaan om na te vragen waarom ze zich met deze oplichtingspraktijken bezig houden. Hierop zei zo'n simpel studentje dat ze altijd vermelden dat het om een overeenkomst gaat, maar mijn vriendin weet 100% zeker dat dit NIET vermeld is. Ze konden dan ook het contract niet 'verscheuren of verwijderen', ze zit er nu aan vast.

Ik vind dit echt pure oplichtingspraktijken, echt te schandalig voor woorden. Ik zie op dit forum zoveel meer berichten, waarom kan Oxxio er niet eens goed voor op de vingers worden getikt? Ik vind dit echt in de richting gaan van crimineel gedrag. En nu zijn wij de dupe om het op te zeggen.......

Echt schandalig!

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Direct een aangetekende brief naar Oxxio sturen waarin u het contract ontbindt.
En leg uw vriendin nog eens uit dat je voor een informatiepakket nooit een rekeningnummer hoeft te geven en niet hoeft te tekenen.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Barman »

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=126755

Of even wachten op Dicky. Die doet morgenochtend weer de ronde.

memooty
Berichten: 31
Lid geworden op: 21 nov 2012 11:30

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door memooty »

Hallo,

Normaal gesproken heeft u een bedenktijd van 7 dagen, wanneer u een contract heeft afgesloten. En als u nou de voorwaarden had doorgenomen, was u zeker dit stukje tegengekomen op de website van Oxxio.

Annuleren
Mocht u zich vlak na het aanmelden bij Oxxio bedenken, dan kunt u de leveringsovereenkomst gedurende
zeven werkdagen na ontvangst annuleren op dezelfde manier als waarop u deze bent aangegaan: mondeling,
schriftelijk of elektronisch. Voor een mondelinge opzegging kunt u contact opnemen met onze klantenservice
via 0800-1401 (gratis), een schriftelijke opzegging kunt u sturen aan Oxxio Nederland bv, Marathon 5, 1200 BZ
Hilversum en een elektronische opzegging kunt u doorgeven via http://www.oxxio.nl/opzeggen.


Als ik u was, zou ik gewoon opzeggen en daarmee is het klaar. Het blijft toch altijd een wedstrijd tussen 2 partijen wie nou wat is vergeten te zeggen of wie er niet goed heeft geluisterd.

deoxxiomedewerker
Berichten: 343
Lid geworden op: 06 okt 2008 10:01
Contacteer:

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door deoxxiomedewerker »

http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=126755

Beste Rik,

U geeft aan, dat uw vriendin tijdens het winkelen ongewild een contract met Oxxio heeft afgesloten. Wij vinden het vervelend dat uw vriendin het idee heeft gekregen, dat zij slechts een informatiepakket zou ontvangen. Zoals inderdaad al aangegeven in mijn bericht via bovenstaande topic, stuurt Oxxio nooit informatiepakketten toe. Bovendien hoeft iemand voor een informatiepakket nooit zijn/haar bankrekeningnummer door te geven. Op onze formulieren staat duidelijk vermeld, dat iemand een contract aangaat.

Zoals hieronder ook is aangegeven, door Memooty, heeft u zoals bij alle bedrijven, een bedenktijd van 7 dagen. U kunt dus uw toekomstige leveringsovereenkomst annuleren. Wij verzoeken u daarom vriendelijk of u uw naam, adres en huisnummer, postcode en woonplaats, wilt versturen aan '[email protected]', zodat wij uw annulering voor u in orde kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

Dicky
De Oxxiomedewerker

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Barman »

deoxxiomedewerker schreef:http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=126755

Beste Rik,

U geeft aan, dat uw vriendin tijdens het winkelen ongewild een contract met Oxxio heeft afgesloten. Wij vinden het vervelend dat uw vriendin het idee heeft gekregen, dat zij slechts een informatiepakket zou ontvangen. Zoals inderdaad al aangegeven in mijn bericht via bovenstaande topic, stuurt Oxxio nooit informatiepakketten toe. Bovendien hoeft iemand voor een informatiepakket nooit zijn/haar bankrekeningnummer door te geven. Op onze formulieren staat duidelijk vermeld, dat iemand een contract aangaat.
Misschien zou het handig zijn als jullie dat ook eens vertellen aan die "medewerkers" die jullie de straat op sturen. Of die weten het nog niet, of ze belazeren gewoon de boel.

Wat denk je zelf?

Rik.
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2012 15:13

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Rik. »

Ik heb daar gister nog een vriend op afgestuurd, om het even uit te proberen of ze hetzelfde zouden doen. En jahoor, wederom informatiepakket en wederom laten tekenen etc. Uiteraard heeft hij niet zijn juiste gegevens ingevuld en niets getekend, maar weggelopen op het moment supreme.

Nu snap ik dus niet hoe Oxxio maar blijft zeggen dat ze geen 'informatiepakketten' toesturen, maar dit op straat of aan de deur maar blijft zeggen. En het simpele excuus dat de verkopers deze instructies niet krijgen, geloof ik helemaal niets van. Het kan niet zo zijn dat elke imbeciel die oxxio aan de man probeert te brengen dit uitzichzelf bedenkt.

Ik weet in ieder geval 1 ding zeker, mijn hele leven, NOOIT Oxxio.

Rik.
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2012 15:13

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Rik. »

deoxxiomedewerker schreef:http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 1&t=126755

Beste Rik,

U geeft aan, dat uw vriendin tijdens het winkelen ongewild een contract met Oxxio heeft afgesloten. Wij vinden het vervelend dat uw vriendin het idee heeft gekregen, dat zij slechts een informatiepakket zou ontvangen. Zoals inderdaad al aangegeven in mijn bericht via bovenstaande topic, stuurt Oxxio nooit informatiepakketten toe. Bovendien hoeft iemand voor een informatiepakket nooit zijn/haar bankrekeningnummer door te geven. Op onze formulieren staat duidelijk vermeld, dat iemand een contract aangaat.

Zoals hieronder ook is aangegeven, door Memooty, heeft u zoals bij alle bedrijven, een bedenktijd van 7 dagen. U kunt dus uw toekomstige leveringsovereenkomst annuleren. Wij verzoeken u daarom vriendelijk of u uw naam, adres en huisnummer, postcode en woonplaats, wilt versturen aan '[email protected]', zodat wij uw annulering voor u in orde kunnen maken.

Met vriendelijke groet,

Dicky
De Oxxiomedewerker
Er is een hele mooie aangetekende brief de deur uitgegaan. In afwachting dus nu...

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik adviseer mensen die de dupe zijn geworden van Oxxio op de site http://www.preferenso.nl een beoordeling te plaatsen. Deze site staat helemaal bovenaan in Google als je op Oxxio zoekt. Zo worden zoveel mogelijk potentiële slachtoffers gewaarschuwd.

Verder is er in dit geval geen rechtsgeldige overeenkomst tot stand gekomen. De bedenktijd van 7 dagen geldt dus niet. Je zit dus ook na die 7 dagen nergens aan vast. Als Oxxio niet meewerkt kun je altijd een geschil tegen Oxxio aanspannen bij de http://www.sgc.nl . De kans dat Oxxio het geschil daar wint, is vrijwel nul.

De informatie die Dicky van Oxxio hier geeft is dus onjuist. Zie http://www.consuwijzer.nl/energie/klant ... giebedrijf

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Barman »

Rik. schreef:Ik heb daar gister nog een vriend op afgestuurd, om het even uit te proberen of ze hetzelfde zouden doen. En jahoor, wederom informatiepakket en wederom laten tekenen etc. Uiteraard heeft hij niet zijn juiste gegevens ingevuld en niets getekend, maar weggelopen op het moment supreme.

Nu snap ik dus niet hoe Oxxio maar blijft zeggen dat ze geen 'informatiepakketten' toesturen, maar dit op straat of aan de deur maar blijft zeggen. En het simpele excuus dat de verkopers deze instructies niet krijgen, geloof ik helemaal niets van. Het kan niet zo zijn dat elke imbeciel die oxxio aan de man probeert te brengen dit uitzichzelf bedenkt.

Ik weet in ieder geval 1 ding zeker, mijn hele leven, NOOIT Oxxio.
Is niet het enige waar ze over liegen. Ze liegen over van alles om je dat contract maar aan te smeren. Hier stonden ze op maandag in het winkelcentrum. Met allemal mooie beloftes dus. De gunstigste prijzen van allemaal natuurlijk. Gratis een nieuwe smartmeter van Oxxio. Over een paar jaar werd iedereen verplicht zelf zo'n smartmeter aan te schaffen, dus daarmee bespaarde ik mijzelf dus ook al een mooi bedrag. Ze beloofden zelfs de boete voor het opzeggen van mijn huidige contract te betalen. Toen ik ze vertelde dat ik in principe op straat nergens voor teken en het hele verhaal eerst op mijn gemak thuis op internet na ging lezen en dan later wel terug zou komen, kon dat niet. Ze hadden slechts vergunning voor die maandag en dit was wel een heel speciale aanbieding dus ik moest snel beslissen. Nou nee, bedankt dus.

Wat een verrassing dat ze er vervolgens de hele week toch stonden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Ik vind dit geen oplichting maar vooral ongelofelijk naief van mensen die hun gegevens afstaan. Zodra mensen maar vermoeden dat er een voordeeltje te halen valt, verliezen ze hun gezond verstand blijkbaar.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Barman »

GJvdZ schreef:Ik vind dit geen oplichting maar vooral ongelofelijk naief van mensen die hun gegevens afstaan. Zodra mensen maar vermoeden dat er een voordeeltje te halen valt, verliezen ze hun gezond verstand blijkbaar.
Wikipedia is het niet met je eens.

Oplichting is een vorm van bedrog, waarbij de dader een ander ontdoet van geld of van waardevolle goederen (artikel 326 van het Nederlandse Wetboek van Strafrecht). Het is een misdrijf en een kunst tegelijk. Het is een groot risico voor veel mensen, maar de vindingrijkheid waarmee oplichters vaak te werk gaan, wekt bij sommigen ook bewondering.

Oplichting is een strafbaar feit, terwijl het civiele recht mogelijkheden kent om rechtshandelingen die door middel van dwaling, misbruik van omstandigheden of bedrog tot stand gekomen zijn te vernietigen. In de praktijk is de vogel meestal al gevlogen als het zo ver komt, met medeneming van de buit. Soms loopt een oplichter tegen de lamp, maar in de meeste gevallen is zijn buit al "verdwenen".

Bij bedrog is er sprake van een wilsgebrek bij de totstandkoming van een rechtshandeling.

Een rechtshandeling vereist immers op grond van art. 3:33 B.W. (artikel 33 van boek 3 van het Nederlands Burgerlijk Wetboek) een op een rechtsgevolg gerichte wil die zich door een verklaring heeft geopenbaard.

In art. 44 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek (art. 3:44 B.W.) staan de wilsgebreken: bedreiging (lid 2), bedrog (lid 3) en misbruik van omstandigheden (lid 4). Deze wilsgebreken leiden tot vernietigbaarheid van de betreffende rechtshandeling (lid 1).

Een ander wilsgebrek is de dwaling, die vermeld staat in art. 228 van boek 6 van het Burgerlijk Wetboek (art. 6:228 B.W.)

Rik.
Berichten: 4
Lid geworden op: 11 dec 2012 15:13

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Rik. »

GJvdZ schreef:Ik vind dit geen oplichting maar vooral ongelofelijk naief van mensen die hun gegevens afstaan. Zodra mensen maar vermoeden dat er een voordeeltje te halen valt, verliezen ze hun gezond verstand blijkbaar.
Hier ben ik het niet me eens. Mijn vriendin en ik gaan binnenkort samenwonen (huis hebben we al, moeten er alleen nog intrekken), daarom leek het haar wel handig om een informatiepakket thuis te hebben. Om te 'vergelijken' etc. Echter is dit ineens een contract, hoe waardeloos en misleidend is dit dan? Heeft niks te maken met een voordeeltje behalen.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Rik. schreef:
GJvdZ schreef:Ik vind dit geen oplichting maar vooral ongelofelijk naief van mensen die hun gegevens afstaan. Zodra mensen maar vermoeden dat er een voordeeltje te halen valt, verliezen ze hun gezond verstand blijkbaar.
Hier ben ik het niet me eens. Mijn vriendin en ik gaan binnenkort samenwonen (huis hebben we al, moeten er alleen nog intrekken), daarom leek het haar wel handig om een informatiepakket thuis te hebben. Om te 'vergelijken' etc. Echter is dit ineens een contract, hoe waardeloos en misleidend is dit dan? Heeft niks te maken met een voordeeltje behalen.
Op het formulier staat heel duidelijk 'OVEREENKOMST' (heb die knullen aan de deur gehad).
Dat is iets heel anders dan een informatiepakket.
En sinds wanneer hebben ze je rekeningnummer nodig om je een gratis informatiepakket toe te sturen?
Dus ja, een beetje naïef is het wel hoor.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je gaat helemaal voorbij aan het feit dat bij colportage en straatverkoop mensen mentaal niet zijn voorbereid op een verkoopgesprek. En dan ook nog eens belazerd worden waar ze bij staan.

Dat gegeven is het succes achter colportage en straatverkoop.

In 2010 is iemand gepromoveerd op dit gegeven:
Loes Janssen promoveert met onderzoek naar straatverkoop
http://nos.nl/audio/143297-loes-janssen ... rkoop.html

GiovanniL
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 aug 2014 17:32

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door GiovanniL »

Buiten dat er op het formulier overeenkomst staat ook duidelijk (ja dit keer echt duidelijk) in het vak waar je handtekening komt te staan dat oxxio je nooit vraagt voor het tekenenen van informatie of een offerte.

Daarnaast waarom denk je dat ze verkopers heten? niet om te informeren

Zeer naïef.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Oxxio oplichting

Ongelezen bericht door berndv »

GiovanniL schreef:Buiten dat er op het formulier overeenkomst staat ook duidelijk (ja dit keer echt duidelijk) in het vak waar je handtekening komt te staan dat oxxio je nooit vraagt voor het tekenenen van informatie of een offerte.

Daarnaast waarom denk je dat ze verkopers heten? niet om te informeren

Zeer naïef.
Toch fijn dat je dit met ons wil delen, ts heeft hier al bijna een jaar niet meer naar om gekeken.

Gesloten