LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oxxio: Problemen met wijziging meterstanden

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Twixx

Oxxio: Problemen met wijziging meterstanden

Ongelezen bericht door Twixx »

Beste forummers,

Voor onderstaande kwestie heb ik me aangemeld om ook eens meningen van anderen te horen. Ik ga proberen het kort samen te vatten.

Anderhalf jaar geleden hebben we bij het betrekken van ons huis gekozen voor stroom en gas van Oxxio. Bij het doorgeven/overnemen van de meterstanden is er ergens iets mis gegaan: oxxio hanteert voor gasbeginstand een veel hogere stand dan op de meter staat. (Laten we zeggen 48.000 ipv 30000). Sinds maart zijn we bezig deze beginstand te wijzigen.
In juni hebben we de standen doorgegeven voor de jaarafrekening: gas stond op 31.200. Echter zou dit volgens Oxxio niet kunnen en hebben ze ons op 50.000 geschat. We kregen dan ook een jaarafrekening met onjuiste standen: 48.000-50.000 ipv 30.000-31200)
We zijn blijven bellen/mailen/ bewijzen dat dit niet klopt. Inmiddels heeft oxxio onze beginstand dan eindelijk aangepast! Goed nieuws dachten we, totdat we de jaarafrekening kregen met een ongewijzigde eindstand. Dat we even 12.000€ moeten betalen! (Immers, 30.000 tot 50.000 kuub gasverbruik in een jaar tijd). Dat dit bezopen is snapt iedereen nog: alleen nu moeten we weer een aanvraag met foto indienen om verzoek tot wijzigen eindstand te doen (deze is al twee keer eerder afgewezen).
We zijn het inmiddels beu en hebben de geschillencommissie ingeschakeld. Dan denk je hulp te krijgen: omdat het belang meer dan 5000€ is moet oxxio ook toestemming geven voor het behandelen van deze zaak. Geschillencommissie zegt dat wij dit bij oxxio moeten doen, oxxio zegt dat geschillencommissie bij oxxio aan moet kloppen. En wij weten het niet meer! Vanaf maart worden we al van het kastje naar de muur gestuurd en er is niemand van oxxio die ons probleem op wil lossen!

Wie heeft er nog ideeën wat we zouden kunnen doen alvorens we naar de advocaat moeten stappen?

Alvast bedankt!
Twixx

Wooaaah

Re: Oxxio: Problemen met wijziging meterstanden

Ongelezen bericht door Wooaaah »

Wat een ellende zeg!

Ik was best tevreden met mijn rechtsbijstand, hebben jullie die ook? Die leiden je door zo'n proces heen en zorgen ervoor dat je de juiste dingen zegt/schrijft/vastlegt en ze bewaken ook de reactietermijnen voor je e.d, zodat je een goed dossier opbouwt. Da's belangrijk als je voor de geschillencommissie komt.

Staat op de site van de geschillencommissie, als je een verzoek doet/aanmaakt, niet precies wat je moet doen als je boven de €5000,- komt? Of staat er alleen dat er toestemming moet zijn, maar niet hoe je die krijgt? Als ik moest gokken, ging ik voor wat de geschillencommissie zegt. Lijken me een iets betrouwbaardere bron.

Aan de andere kant, ik heb niet zo'n beste ervaring met de geschillencommissie. Ander geval natuurlijk, maar ook een krankzinnig verbruik, helaas technisch niet onmogelijk. En toen kozen ze toch voor het juridisch meest veilige: meter goedgekeurd, dus dokken. En dan kun je niets meer. Niet meer naar het kantongerecht o.i.d.

Als die 20.000 kuub technisch mogelijk is op jouw aansluiting, zou ik Oxxio eerst nog maar even gek stalken. Bel ze elke dag desnoods. Misschien kent iemand nog truukjes om de aandacht te krijgen, langsgaan desnoods.

Als die 20.000 kuub technisch niet mogelijk is, dan sta je in ieder geval sterk bij de geschillencommissie. Ze gaan toch jouw bewijs willen zien dat Oxxio fout zit, hoe verschrikkelijk het ook klinkt. Misschien ben ik een beetje te pessimistisch geworden, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee.

Dubbelcheck anders even bij een rechtswinkel o.i.d. Het gaat om een hoop geld. Je kunt je geen fouten permitteren.

Gesloten