Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ehoi
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 jan 2023 13:00

Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door ehoi »

Goedendag allen,

Dit jaar is het prijsplafond ingegaan, echter rekent mijn energieleverancier met de huidige marktprijzen en zegt het prijsplafond op de jaarafrekening te verrekenen. Vorig jaar kregen we BTW verlaging van 21 naar 9 procent, hiervoor geldt hetzelfde: op de jaarafrekening wordt het verrekend zeggen zij. Nu geloof ik best dat dit zo is, dat ze dit netjes verrekenen, maar toch vind ik het vervelend. Ik heb nu namelijk geen accuraat beeld van mijn maandelijkse lasten en betaal hoogstwaarschijnlijk veel te veel, dit drukt zwaar op de portemonnee. Het prijsplafond is er nu juist voor dat de maandelijkse lasten van de burger gedrukt worden. Ik vraag me af of meerdere mensen dit bij hun energieleverancier zien? En mag dit eigenlijk wel?

Nogmaals, ik snap dat ik onderaan de streep vast niet te veel zal betalen, maar het gaat mij om het drukken van de maandelijkse lasten én een accuraat inzicht in mijn verbruik. Ik betaal namelijk liever wat ik verbruik elke maand dan dat ik honderden euro's meer betaal, heel erg op de centen moet gaan zitten wat ook weer stress op levert, om vervolgens aan het einde van het contractjaar geld terug te krijgen.

Benieuwd naar jullie reacties!

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

Het lijkt mij handig om met de meterstanden van 31/12/2022 (zie het account) uit te rekenen wat de juiste kosten zijn tot dat moment (inclusief die 9% btw). Als dat een tegoed oplevert, dan zou ik vragen om een verlaging van het voorschotbedrag, maar dan moet u eventueel bij de eindafrekening (veel?) bijbetalen.
Verder kunt u maandelijks bijhouden wat uw verbruik is zodat u weet of u nog onder het prijsplafond zit dat geldt voor de periode 1 januari 2023 - tot de datum waarop u de afrekening krijgt. Als uw contract bijvoorbeeld per 1 mei ingegaan is, dan valt dacht ik bij u 4/12 van 1200 euro binnen het prijsplafond dat tot 1 mei geldt.
Loopt uw verbruik erg uit de pas met de werkelijke verbruik, dan kunt u het voorschotbedrag verlagen of naar een andere energieleverancier overstappen als uw leverancier dit weigert.

PGros
Berichten: 1163
Lid geworden op: 01 feb 2021 11:33

Re: Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door PGros »

HandigeHarrie schreef:
05 jan 2023 14:14
Als uw contract bijvoorbeeld per 1 mei ingegaan is, dan valt dacht ik bij u 4/12 van 1200 euro binnen het prijsplafond dat tot 1 mei geldt.
Dit is niet zo met 4/12 te doen en het is geen 1200 euro. Per maand (eigenlijk per dag) is er een plafond waarde en die moet je dan optellen. Lijst met gas en elektra.
Januari 2023: 221 m3 – 339 kWh
Februari 2023: 188 m3 – 280 kWh
Maart 2023: 159 m3 – 267 kWh
April 2023: 86 m3 – 207 kWh
Mei 2023: 35 m3 – 181 kWh
Juni 2023: 19 m3 – 159 kWh
Juli 2023: 17 m3 – 161 kWh
Augustus 2023: 17 m3 – 176 kWh
September 2023: 24 m3 – 199 kWh
Oktober 2023: 81 m3 – 266 kWh
November 2023: 147 m3 – 306 kWh
December 2023: 207 m3 – 356 kWh

Dirkie
Berichten: 2942
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door Dirkie »

Er is volgens mij geen oplossing voor dit probleem.
Maar als het goed is weet je zelf wat je tarieven zijn en wat je verbruik is.
Met een digitale meter kun je deze vaak per dag opvragen bij je leverancier.
Vermenigvuldig dit met de juiste kosten van de bekende tarieven, rekening houdend met het prijsplafond (wat per maand anders is).
Tel hierbij de vaste tarieven op zoals vermeld op je vorige jaar afrekening rekening houdend met nieuwe en/of variabele tarieven).
Bereken dan de nog even de BTW.
Als je dan je verbruik cijfers van vorig jaar gebruikt voor dit jaar en daarbij rekening houdt met eventueel besparende maatregelen die je genomen hebt en de invloed van het klimaat op je stookgedrag dan heb je een aardige indicatie van je jaar verbruik.
En vergeet ook je zonnepanelen niet.
Deel dat door 12, tel daar 10 euro bij op voor de zekerheid en dan heb je een indicatie van je voorschotbedrag.
Als je dit te ingewikkeld vind kun je ook je huidige voorschot maal 2 doen. Dat is namelijk net zo'n goede gok.
Want het is altijd een gok want je voorschotbedrag is niets meer dan een voorspelling. En voorspellen met variabele tarieven is een gok.

Wat ik duidelijk wil maken is dat de hele prijsplafond regeling samen met de variabele tarieven en eventueel wilde plannen die het kabinet nog gaat verzinnen het zo goed als onmogelijk maken om een goed voorschot bedrag te berekenen. Ik kan het niet, U kunt het niet en uw energie leverancier kan het ook niet.
Wat die laatste wel kan is bij de jaarnota achteraf bepalen wat de kosten waren want die zijn op dat moment wel bekend.

Uw eigenlijk vraag was of het wel mocht. Het is geen kwestie van of het mag, maar of het kan, En het kan dus volgens mij niet, omdat het voor bijna iedereen maatwerk is.

alfatrion
Berichten: 21951
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door alfatrion »

ehoi schreef:
05 jan 2023 13:11
Dit jaar is het prijsplafond ingegaan, echter rekent mijn energieleverancier met de huidige marktprijzen en zegt het prijsplafond op de jaarafrekening te verrekenen. Vorig jaar kregen we BTW verlaging van 21 naar 9 procent, hiervoor geldt hetzelfde: op de jaarafrekening wordt het verrekend zeggen zij. Nu geloof ik best dat dit zo is, dat ze dit netjes verrekenen, maar toch vind ik het vervelend. Ik heb nu namelijk geen accuraat beeld van mijn maandelijkse lasten en betaal hoogstwaarschijnlijk veel te veel, dit drukt zwaar op de portemonnee. Het prijsplafond is er nu juist voor dat de maandelijkse lasten van de burger gedrukt worden. Ik vraag me af of meerdere mensen dit bij hun energieleverancier zien? En mag dit eigenlijk wel?
Het gaat hier om een voorschot. In de subsidie regeling voor het prijsplafond is de energieleverancier de verplichting aangegaan om het voorschot overeenkomstig te verlagen in januari, tenzij ze kan aantonen dat dit niet gaat, en dan moet het in februari gebeuren. Een voorschot is niet bedoeld als lening voor de leverancier. Houdt er rekening mee dat je een energierekening wel moet betalen als het voorschotbedrag niet de afrekening dekt. Het kan daarom zinnig zijn om een verlaging op een spaarrekening te zetten en daar pas na de afrekening aan te zetten. Je kan ook zelf een afrekening opstellen, bij gas moet je dan c.a. 2% optellen voor de correctie of de calorische waarde.

Sowieso is artikel 7:26 lid 2 BW van toepassing, dat aangeeft dat er gelijk overgestoken moet worden, dat hiervan in het nadeel van de consument mag worden afgeweken doch niet meer dan 50%. In afwijking van gelijk oversteken is afgesproken dat je later bij afrekening betaald en dat je een bedrag bij wijze van voorschot betaald. Een voorschot is in ieder geval een vooruitbetaling wanneer de energie nog niet is geleverd. Een voorschot zou ook als vooruitbetaling gezien kunnen worden omdat het vooraf gaat aan de afrekening.
PGros schreef:
05 jan 2023 14:32
Dit is niet zo met 4/12 te doen en het is geen 1200 euro. Per maand (eigenlijk per dag) is er een plafond waarde en die moet je dan optellen
Klopt, en als je overstapt dan wordt er een streep gezet. Overstappen lijkt mij daarom niet aan te bevelen.

HandigeHarrie
Berichten: 1401
Lid geworden op: 04 aug 2018 17:00

Re: Prijsplafond verrekend op jaarafrekening

Ongelezen bericht door HandigeHarrie »

PGros schreef:
05 jan 2023 14:32
HandigeHarrie schreef:
05 jan 2023 14:14
Als uw contract bijvoorbeeld per 1 mei ingegaan is, dan valt dacht ik bij u 4/12 van 1200 euro binnen het prijsplafond dat tot 1 mei geldt.
Dit is niet zo met 4/12 te doen en het is geen 1200 euro. Per maand (eigenlijk per dag) is er een plafond waarde en die moet je dan optellen. Lijst met gas en elektra.
Januari 2023: 221 m3 – 339 kWh
Februari 2023: 188 m3 – 280 kWh
Maart 2023: 159 m3 – 267 kWh
April 2023: 86 m3 – 207 kWh
Mei 2023: 35 m3 – 181 kWh
Juni 2023: 19 m3 – 159 kWh
Juli 2023: 17 m3 – 161 kWh
Augustus 2023: 17 m3 – 176 kWh
September 2023: 24 m3 – 199 kWh
Oktober 2023: 81 m3 – 266 kWh
November 2023: 147 m3 – 306 kWh
December 2023: 207 m3 – 356 kWh
Ha mooi, dat is duidelijk. En natuurlijk geen 1200 euro maar 1200 m3 in heel 2023.

Plaats reactie