LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Problemen na wijzigingen termijnbedrag Essent

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
ChristopherT

Problemen na wijzigingen termijnbedrag Essent

Ongelezen bericht door ChristopherT »

Hallo Lezer,

Ik heb even geen idee of dit de juiste plaats is maar ik heb problemen met essent en ik kom daar zelf niet echt uit.

Januarie dit jaar heb ik bij Essent gevraagd om een wijzeging inverband met mijn termijnbedrag en de datum waarop deze werd geincaseerd.
Ik wilde dat het van de 11e van de maand naar de 25st werd verplaatst.
Deze wijzegingen gingen in maart van start, of dat werd mij verteld.

13 maart (dus niet de gebruiklijke 11e) werd er een termijnbedrag van mijn rekening gehaald.
29 maart (niet de gevraagde 25st) werd er nogmaals een termijnbedrag van mijn rekening gehaald en ik heb deze laten stoneren, ik heb een Essen medewerker hierover ingeligt.

In april kreeg ik de melding dat ik het bedrag van 29 maart moet voldoen inclusief 20 euro incassokosten.

Ik heb geen enkele melding gehad over een 2e afschrijving en in maart kon ik dit niet kwijt.

Nu in mei werd er weer gevraagd om op de 11e te betalen terwijl ik via de mail contact gehad heb en ze zelf aangegen hebben dat het betalings datum naar de 25st is verplaats en nu word er nog een extra 20 gevraagd omdat ik nu ook voor mei niet heb voldaan.

Hun beredenering is:
Beste heer,

In uw e-mail van 10 mei 2016 geeft u aan dat u vind dat u nu dubbel betaald. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

Ik wil u danken voor uw bericht. Ik heb u hier telefonisch over willen spreken maar u was niet in de gelegenheid deze op te nemen. Wij hebben het nummer: ----------------n onze administratie.

Ik zie in onze administratie dat uw betaal moment veranders is op 29 januari van de 11e naar de 25e. HIerdoor gaat de facturatie van de begin van de maand naar het eind van de maand en krijgt u in 1 maand een dubbele betaling om tot 12 termijnen te komen bij de jaarnota. Het is dus niet dat u te veel betaald. Dus de betalingen zijn wel correct.

Ik weet niet hoe men telt tegenwoordig, maar als ik elke maand van het jaar betaal, dan lijkt het me dat ik op 12 termijnen kom, sinds elke maand betaald is tot op heden zou er geen enkel probleem moeten zijn.

Ze vragen hier dus om een 13e betaling en daarbij vragen ze mij om ook nog eens 40 euro te betalen voor problemen die zijzelf veroorzaakt hebben.

Samengevat:
- Betalingsdata wijzeging is niet goed gegaan en gaat nogsteeds niet goed.
- Ze vragen om betaling waar ik niet voor gewaarschuwd ben en die geheel scheef is.
- Na veelvoudig mailen Willen ze het niet snappen en word ik afgedankt.

Suggesties?

rattaplan

Re: Problemen na wijzigingen termijnbedrag Essent

Ongelezen bericht door rattaplan »

maar die betaling van 29 maart is toch eigenlijk de betaling van 11 april. Dan klopt het toch?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij is er een communicatiestoornis. In plaats dat de termijnen láter worden geïncasseerd, wat jij verwacht, worden de termijnen vroeger geïncasseerd. De betaaldatum wordt naar voren gehaald. Dan krijg je inderdaad een dubbele betaling, en als je daar één van terug laat boeken, dan heb je dus een termijn te weinig betaald. Waar dan vervolgens een incassotraject voor opgestart wordt.

Overigens begrijp ik niet hoe het kan dat er op 13 maart een bedrag van je rekening is geïncasseerd. Dat was een zondag namelijk, dan doen de banken niets, nada noppes. Maar schiet mij maar weer lek.

Jantje7

Ongelezen bericht door Jantje7 »

U heeft de problemen zelf over u afgeroepen. Bij mij is 13 maart op een zondag, lijkt mij onwaarschijnlijk dat Essent op zondag incasseert. Het streven van Essent is om de voorschotbetalingen zo vroeg mogelijk te laten plaatsvinden. Dus logisch dat Essent aan uw wens wilde voldoen, echter alleen als er een maand een dubbele incasso zou plaatsvinden. Onterecht storneren heeft bijna altijd een nadelig gevolg. Wat betreft de € 20,- herinneringskosten, deze zijn niet terecht als er verder geen betalingsachterstand melding heeft plaatsgevonden.

Brahms

Ongelezen bericht door Brahms »

En verder, alles wat u te veel betaald in een jaar, het zijn immers geschatte bedragen,
krijgt u netjes einde jaar weer terug.....

ChristopherT

Ongelezen bericht door ChristopherT »

Mijn excuses ik bedoelde 15 maart.

Naar mijn idee verschuif ik de datum naar voren, in maar welke perspectie je wilt aanhouden.
Los ervan ben ik er niet op de hoogte gesteld en sta ik bij zulke dingen niet lang genoeg stil.
het kan zo zijn dat ik de maand vooruit betaal maar naar mijn inziens betaal ik een maandelijks bedrag ongeacht de datum van ingang.

grun

Ongelezen bericht door grun »

ChristopherT schreef:het kan zo zijn dat ik de maand vooruit betaal maar naar mijn inziens betaal ik een maandelijks bedrag ongeacht de datum van ingang.
Ja, maar dat maandelijkse bedrag is nog steeds een voorschot. Ook al zou u teveel betalen, dan wordt dat weer verrekend bij de jaarlijkse eindafrekening.

U blijft vasthouden aan die ene maand waarin u twee keer betaald lijkt te hebben. Anderen hebben reeds uitgelegd dat dat niet klopt, maar u kunt het ook anders controleren. Maak eens een lijstje van alle termijnen die u betaald hebt sinds de laatste eindafrekening en vergelijk dat met de eerstvolgende eindafrekening. U hoeft zich pas zorgen te maken als daar verschil in zit, nu is het nog wat te vroeg.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

ChristopherT schreef:Naar mijn idee
sta ik bij zulke dingen niet lang genoeg stil.
mijn inziens
Hier geef je heel mooi aan waar een mogelijk leerpunt kan liggen. In contacten met bedrijven gaat het er niet om hoe wij dingen interpreteren, maar hoe het bedrijf de voorwaarden hanteert. Wat je zou kunnen doen is nog eens contact met Essent opnemen om te vragen waarom je in die ene maand twee keer moet betalen. Dan weet je precies hoe of wat, en stel dat een medewerker een fout heeft gemaakt, dan kan dat recht gezet worden. :wink:

Gesloten