LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Puzzelen met jaarafrekeningen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
daquanqm

Puzzelen met jaarafrekeningen

Ongelezen bericht door daquanqm »

Beste allemaal,

Ik ontving vandaag de jaarafrekening van Eneco (voorheen Stedin) die voor mij het transport van elektra en gas regelen. Ik heb hierover een vraag en omdat er misschien meer mensen met gelijksoortige vragen zijn, leek het me wel handig een daarvoor alomvattend topic te openen waar iedereen terecht kan.

Dit is mijn eerste jaarafrekening ooit omdat ik in juni voor het eerst een appartement kocht (daarvoor woonde ik in studentenwoningen). Misschien dat ik dus een domme vraag ga stellen (ik hoop 't niet).

Volgens de jaarafrekening heb ik iets teveel aan transportkosten betaald. Voor de volgende periode worden ze dan ook verlaagd van 35 euro per maand naar 30 euro per maand.

Tot zover alles goed.

Op de specificatie staan echter vreemde bedragen m.b.t. het verbruik. Bij het gasverbruik lijkt 210m3 hetzelfde te zijn als 213m3 en bij het historisch overzicht staan bedragen waarvan ik geen idee heb hoe ze eraan komen. (zie bijgevoegde afbeelding)

De meterstanden kloppen allemaal wel - die heb ik zelf ook vanaf de verhuizing bijgehouden.

Kan iemand mij van uitleg voorzien? Ik was uiteraard eerst van plan Eneco te bellen, maar die zijn pas maandag weer bereikbaar en ik zit er een beetje mee in m'n maag.

Alvast ontzettend bedankt!!

-Daquan
Bijlagen
specificatiejaarnota
specificatiejaarnota
eneco.jpeg (110.03 KiB) 357 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

Pobox '67

Re: Puzzelen met jaarafrekeningen

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

ik denk een calorische correctie.
niet al het gas heeft dezelfde verbrandingswaarde terwijl het laatste wel de gasprijs bepaald. omdat jouw meter alleen maar m3 meet, wordt dit achteraf gecorrigeerd.

het is wel erg onbetrouwbaar. maatschappijen (Essent?) kunnen hier makkelijk mee sjoemelen en niemand die het door heeft.

daquanqm

Pobox '67 schreef:ik denk een calorische correctie.
niet al het gas heeft dezelfde verbrandingswaarde terwijl het laatste wel de gasprijs bepaald. omdat jouw meter alleen maar m3 meet, wordt dit achteraf gecorrigeerd.

het is wel erg onbetrouwbaar. maatschappijen (Essent?) kunnen hier makkelijk mee sjoemelen en niemand die het door heeft.
Okee, dat verklaart het één en ander. Kun je ook je licht laten schijnen over het 'historisch overzicht'? Want die getallen blijven mij een raadsel.

Dankjewel!

Pobox '67

Ongelezen bericht door Pobox '67 »

volgens mij een schatting omgerekend naar je jaarverbruik (rekening gehouden met het weer). gebruiken ze weer om je voorschot voor komende jaar te berekenen.

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

staat er achter 210 x 1,01502 = 213,15 je bent dus dit jaar 0,15 m3 gematst

1,01502 = de calorische verrekening naar Gronings aardgas kwaliteit.
Jaar verbruiken onder zijn geschat aan de laatste rekening, dit stoppen ze in een model waar dmv van graaddagen en soort woning een berekend verbuik uitkomt.
Dit kan flink afwijken naar beneden of boven, verbruik is namelijk enorm afhankelijk van de mens(en) en stook gedrag.

daquanqm

Bedankt voor de duidelijke antwoorden allebei!

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

T'is al gezegd:
Gas: 210-213 is de calorische waarde.
Overigens zie ik ook dat eind juni 09 er bij u een gasmeteraanpassing heeft plaatsgevonden. (nieuwe meter)

Historisch verbruik:
Als u goed kijkt ziet u dat uw jaarafrekening van 1 juli t/m 17-12-2009 loopt.
Het historisch verbruik is omgerekend naar een heel jaar. Immers, u gaat nu een nieuw jaar tegemoet in verbruik.

PS: Ik zie ook dat u gebruik maakt van hoog/laag tarief. Houdt er rekening mee dat u overdag vanaf 7.00 uur tot 23.00 uur dan in een aanzienlijk hoger tarief per KwH zit als zou u enkeltarief hebben.
Daarentegen is het nachttarief, vanaf 23.00 tot 7.00 alsook in de weekenden en op feestdagen, weer lager dan het enkeltarief.
Om de winst uit deze prijsstelingen te halen (dus laag/hoog tarief) is het raadzaam bepaalde zaken (zoals wassen/drogen etc) te verplaatsen naar de nacht en-of weekenden. Anders is een dubbeltelwerk helemaal niet interessant.
Daarnaastr wijst ook uit dat indien u een kleine elektra verbruiker bent (ongeveer 2200 KwH per jaar) een dubbeltelwerk helemaal niet interessant is.

Kijk naar uw mogelijkheden en verbruiks toepassings aanpassingen. Zijn die gering aanwezig, zou ik het hoog/laag tarief, dus het actieve dubbele telwerk, laten omschakelen naar enkel tarief.

h@rm@n

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Correct Shine, beter kunnen we het niet maken wel makkelijker :lol:
Overigens spreekt men thans van normaaltarief en/of laagtarief en piek-/daltarief. Ook kan men over het algemeen spreken van laagtarief in de uren 23:00 - 07:00 uur in de week, in 't weekend ingaande vrijdagavond 23:00 uur tot maandagmorgen 07:00 uur en op alle nationale feestdagen. Tenslotte is er een uitzondering in de regio Weert e.o. Hier gaat het laagtarief al in om 21:00 uur (ook bij Essent). Wel is er m.b.t. de normaaltariefprijs een afwijking. Omdat het laagtarief eerder ingaat is de normaalprijs (m.i.v. 1-1-2010) 0.00546 eurocent duurder. :D

daquanqm

Bedankt voor de zeer waardevolle tips allemaal! Ik ga me er eens goed in verdiepen. Nu weet ik tenminste waar ik op moet letten.

Nogmaals bedankt!

Gesloten