LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] RWE Veel te hoge eindafrekening

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JeroenMLWD

RWE Veel te hoge eindafrekening

Ongelezen bericht door JeroenMLWD »

Hallo,

Ik kreeg laatst van RWE een eindafrekening waarin het afgenomen gasverbruik 621m3 scheelt tov mijn eigen geconstateerde verbruik op een latere datum (1 maand later). In het verleden kwamen de eindstanden redelijk overeen met mijn eigen meterstanden, dus een kalibratie van mijn gas meter lijkt mij overbodig. Ik kan op basis van (eigen) meter standen van het afgelopen jaar ook redelijk mijn verbruik onderbouwen.

Wat kan ik nu het beste doen? De eindafrekening eerst betalen, en dan maar hopen dat ik het geld later terugkrijg? Ik heb natuurlijk protest ingediend bij RWE, maar tot op heden blijft het van hun kant opmerkelijk stil....

Groet,

Jeroen

Shine

Re: RWE Veel te hoge eindafrekening

Ongelezen bericht door Shine »

JeroenMLWD schreef:Hallo,

Ik kreeg laatst van RWE een eindafrekening waarin het afgenomen gasverbruik 621m3 scheelt tov mijn eigen geconstateerde verbruik op een latere datum (1 maand later). Ik kan op basis van (eigen) meter standen van het afgelopen jaar ook redelijk mijn verbruik onderbouwen.

Wat kan ik nu het beste doen? De eindafrekening eerst betalen, en dan maar hopen dat ik het geld later terugkrijg? Ik heb natuurlijk protest ingediend bij RWE, maar tot op heden blijft het van hun kant opmerkelijk stil....

Groet,

Jeroen
Uw meterstanden op die jaarafrekenig kloppen die? Zijn het harde standen of geschatte meterstanden? Want dat is me niet duidelijk.
Verder kan het verbruik van het afgelopen jaar zeker hoger uitvallen. Immers we hebben een stevige lange winter gehad. Voor velen geldt dat de jaarafrekening dit jaar (waar de winter van het afgelopen jaa 2009-2010 in zit) hoger uitvalt.

JeroenMLWD

Hallo Shine, dank voor je reactie

Ik denk dat dit geschatte standen zijn op basis van een 2 persoonshuishouden, ik heb een 1 persoonshuishouden. Ik volg de meter standen door deze om de 2 maanden op te schrijven. Tot nu toe (bij eerdere eindafrekeningen) kwam de eindafrekening aardig overeen met de door mij opgeschreven (eigen) meterwaardes. Nu zit ik opeens met een "gat" van 600 m3.

Het klopt idd wat je zegt dat we een koude winter hebben gehad. Dit zou dan ook op mijn eigen meter zichtbaar moeten zijn; dwz ik zou zelf ook een hogere meterstand hebben genoteerd. De situatie is nu als volgt:

Volgens RWE is op 15-07-10 mijn meterstand 19.986. Zelf heb ik op 25-08-10 (dus meer als een maand later!!) een meterstand van 19.365 genoteerd

Als voorbeeld: Mijn genoteerde meterstanden voor E I en E II (dubbele meter) scheelt maar 1 kWh met de eindafrekening. Dit had ik ook bij G verwacht.

Shine

OK, duidelijk. Uw meterstanden zijn gewoon geschat.
Voor E komen de schattingen goed overeen, bij gas heeft de netbeheerder de plank misgeslagen.
RWE is op 15-07-10 mijn meterstand 19.986. Zelf op 25-08-10 (dus meer als een maand later!!) een meterstand van 19.365 genoteerd.
U hebt een harde stand van notabene een maand later die aanzienlijk lager is dat de geschatte gasstand van RWE. U hebt het recht om een correctie aan te vragen en RWE dient die correctie uit te voeren. Het verschil is namelijk 621 M3. Dit is aanzienlijk!

U kunt 2 dingen doen. Wel/Geen correctie vragen. Ik zou dit laten afhangen van uw contract. Hebt u een vaste prijs contract, vraag dan die correctie aan, omdat het qua prijsstelling toch niets uitmaakt.
Hebt u een variabel contract valt te overwegen om die correctie niet aan te vragen. Dit omdat de prijsstellingen van gas van juli 2009 tot juli 2010 gunstiger zijn als dat ze ongetwijfeld de komende jaren zullen worden/zijn. (de gasprijs zit namelijk weer behoorlijk in de lift. Zie prijsstijging juli 2010)
U kunt dus ook denken,......... dit, 621 M3 heb ik alvast maar betaald tegen een gunstigere prijsstelling. U hebt als het ware een buffer gas opgeslagen.
Ter info: dit heb ik jarenlang gedaan toen ik nog geen vaste prijs contract had. Zo realiseerde ik mijn eigen 'vaste gunstige' prijsstelling. ;-)

JeroenMLWD

Dank voor je uitleg.. Het probleem zit in het feit dat ik overstap naar een andere leverancier. Normaal gesproken zou ik inderdaad dit als 'spaarpot' kunnen gebruiken

Shine

Woeps, ik sukkeltje had even over het hoofd gezien dat het een EINDfactuur betrof. Excuses hiervoor.

OK, dan wordt het verhaaltje inderdaad ietsje anders.
Neem contact op met uw nieuwe leverancier en vraag om een correctie op de meterstanden. Neem direct een foto (dit kan als bewijs dienen dat uw huidige stand lager is dan de geschatte stand op die eindfactuur)
U hebt recht op een correctie omdat het verschil boven de gestelde limiet is mbt M3.
De nieuwe leverancier moet de correctie voor u verzorgen. Mocht deze u terug naar uw oude leverancier sturen (wat ze nog wel eens doen omdat sommigen de werkwijze onvoldoende kennen), wijs ze betreffende medewerker dan fijntjes op de geldende spelregels inzake correctie eindstanden bij een switch.

Succes

JeroenMLWD

Ik ben nu inmiddels een tijdje geswitched. Heb ook de correcte meterstanden via een Enexis medewerker doorgegeven. Echter het teveel verrekende eindbedrag krijg ik niet terug?! Wordt dit bij mijn nieuwe leverancier verrekend?

[edit]
Ik ben wat aan het Googlen geslagen, en lees op de site van de ombudsman (http://www.deombudsman.nl/taxonomy/term/79?page=2) dat dergelijke zaken nogal eens lang kunnen duren. Zijn er handvaten om dit wat te voorspoedigen?
[/edit]

Alvast dank,

Jeroen

energie1984

Ongelezen bericht door energie1984 »

JeroenMLWD schreef:Ik ben nu inmiddels een tijdje geswitched. Heb ook de correcte meterstanden via een Enexis medewerker doorgegeven. Echter het teveel verrekende eindbedrag krijg ik niet terug?! Wordt dit bij mijn nieuwe leverancier verrekend?

[edit]
Ik ben wat aan het Googlen geslagen, en lees op de site van de ombudsman (http://www.deombudsman.nl/taxonomy/term/79?page=2) dat dergelijke zaken nogal eens lang kunnen duren. Zijn er handvaten om dit wat te voorspoedigen?
[/edit]

Alvast dank,

Jeroen
Of er handvaten zijn om dit te voorspoedigen weet ik niet. Er is 1 partij die dit nu voor u kan oplossen en dat is de nieuwe leverancier. De nieuwe leverancier zal een correctieverzoek indienen bij Enexis. U als particuler kan geen correctie aanvragen bij Enexis. Vraag bij uw nieuwe leverancier om een correctieverzoek, die ze dienen in te dienen bij de netbeheerder en normaliter wordt alles dan voor u geregeld.

Gesloten