LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slimme meter, domme netbeheerders
Slimme meter, domme netbeheerders
Onlangs heb ik een prio-aanvraag gedaan voor een slimme electra en gasmeter.
Ik woon in een gebied waar twee netbeheerders actief zijn namelijk Liander voor elektriciteit en Stedin voor gas.
Ik heb de aanvraag ingediend bij Liander de beheerder van mijn elektriciteitsnet en deze zou beide meters komen vervangen door slimme meters.
De aanvraag ging prima en al snel kwam Liander de meters vervangen.
Echter volgens de monteur mocht hij helaas niet aan de gasmeter komen omdat deze niet in een vereiste beugel zou hangen. Geen probleem volgens de monteur, hij zou een foto maken en deze naar Stedin sturen zodat deze dat probleem konden oplossen. Ik vroeg deze monteur of hij daarna terug zou komen om ook de gasmeter te vervangen voor een slimme gasmeter. Volgens de monteur was dat niet het geval, Stedin zou na de benodigde werkzaamheden zelf de meter vervangen door een digitale gasmeter.
Na een tijdje niks gehoord te hebben heb ik Stedin gebeld en heb direct een afspraak gemaakt voor de werkzaamheden aan de gasmeter waardoor deze kon worden vervangen door een digitale gasmeter.
Ook dat ging prima, na een week stond er een medewerker van Stedin, wel onaangekondigd, aan de deur om mijn gasmeter te bekijken en te zien wat er aan moest gebeuren.
Dis was op een vrijdag en de maandmiddag of dinsdagochtend erna zouden ze al langs komen om de benodigde werkzaamheden te verrichten. Dat was dus lekker vlot. Toen ik echter deze medewerker vroeg of zij er direct dan een slimme meter in gingen plaatsen kreeg ik van deze medewerker een heel verhaal te horen dat dat erg problematisch zou zijn omdat Liander en Stedin vaak aan het steggelen waren wie dit nu zou gaan doen.
De dinsdag erop zag ik 3 busjes en een graafmachine aankomen en ze gingen aan het werk.
Dat was dus nogal een operatie waar 6 man sterk een hele ochtend mee aan de slag zijn geweest.
Toen ik echter een medewerker van Stedin vroeg of ze er direct een slimme meter in gingen plaatsen omdat zie die toch in hun auto hadden liggen antwoordde deze medewerker: "Nee meneer, dat moet Liander doen". Zij zouden Liander weer opdracht geven om de meter te plaatsen.
Mij kwam direct het gesprek van de vrijdag ervoor met een andere medewerker van Stedin weer boven en ik dacht nog, Als dit maar goed komt.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik een week later Liander maar even gebeld om een afspraak te maken voor het vervangen van de nu wel correct geplaatste gasmeter door een slimme meter.
Dit moesten ze eerst even gaan uitzoeken en nog diezelfde middag kreeg ik een email van Liander met de mededeling dat wanneer om technische redenen de gasmeter niet meteen kon worden geplaatst, dit door de netbeheerder van het gas (Stedin) diende te worden uitgevoerd. Keurig met een overigens niet bestaand telefoonnummer van Stedin die ik maar moest gaan bellen.
Met de woorden van de medewerker van Stedin nog in mijn achterhoofd over het gesteggel tussen de twee netbeheerders heb ik Liander direct teruggebeld met de mededeling dat ik het niet eens was met deze gang van zaken, ik had de aanvraag bij Liander gedaan, en deze diende dit m.i. dan ook op te lossen en mij niet op te zadelen met van het kastje naar de muur sturen omdat zij het niet met elkaar eens waren.
De overigens zeer aardige medewerkster van Liander wist mij uiteindelijk toch te overtuigen met Stedin te bellen gewapend met de naam van een medewerker van Stedin waarmee zij, Liander, afspraken hadden gemaakt.
Met tegenzin heb ik toch dus maar met Stedin gebeld alwaar ik een zeer onvriendelijke medewerkster aan de lijn kreeg die mij niet eens liet uitspreken en begon met argumenten als "Misschien is uw aansluiting wel niet geschikt voor het plaatsen van een digitale meter" en "Ik snap uberhoubt niet waarom uw meter in een beugel zou moeten hangen" en daarna "Het kan ook liggen aan het niet aanwezig zijn van flexibele gasleidingen enz.". Ik had deze mevrouw net van te voren verteld dat medewerkers van Stedin afgelopen week een halve dag met 6 man bezig zijn geweest om de aansluiting geschikt te maken voor het plaatsen van een digitale meter, maar waarschijnlijk was deze dame alleen geïnteresseerd in het uitspuwen van standaard antwoorden. Ook toen ik vroeg of ze me misschien dan kon doorverbinden met de persoon die ik van Liander had meegekregen, waar afspraken mee zouden zijn gemaakt. Dat was niet mogelijk, toen zei ik dat ik wel even bleef hangen zodat zij navraag zou kunnen doen. Dat was ook niet mogelijk, wel wilde ze nog wel een keertje terugbellen.
Toen ik haar vroeg om de reactie dan via email aan mij te verzenden omdat teruggebeld worden voor mij vaak lastig is omdat ik op mijn werk geen telefoon mag hebben antwoordde dat dat ook niet kon en als ik niet terug wilde worden gebeld dan zouden ze niks voor me doen.
Hierop heb ik weer gebeld met Liander en uitgelegd dat Stedin niks wil doen.
De medewerker van Liander beloofde me actie te gaan ondernemen en uiterlijk de vrijdag daarop zou ik via mail een antwoord krijgen.
Al wat er kwam maar geen mail van Liander die vrijdag dus ik zelf maar weer even bellen.
Het antwoord was teleurstellend, ze konden niks voor me doen.
Ik dus maar weer met Stedin bellen om gewoon een afspraak te maken voor het vervangen van de meter door een digitale meter.
Nu kreeg ik gelukkig een zeer correcte medewerkster aan de lijn die nog even in wat interne mailtjes heeft gezocht naar een antwoord op dit probleem.
Hier kwam dus uit dat ook zij niks voor me konden doen, maar ze zou volgende week dinsdag wel even weer terug bellen want ze wilde het nog wel even bespreken met een of ander coach.
Conclusie:
Ik krijg naar alle waarschijnlijkheid GEEN slimme gasmeter omdat twee netbeheerders het niet eens kunnen worden over wie wat doet.
En nu verwachten ze zeker dat ik wel voor deze prio-aanvraag ga betalen.
Wat nu te doen?
Dit is toch te belachelijk voor woorden.
Ik woon in een gebied waar twee netbeheerders actief zijn namelijk Liander voor elektriciteit en Stedin voor gas.
Ik heb de aanvraag ingediend bij Liander de beheerder van mijn elektriciteitsnet en deze zou beide meters komen vervangen door slimme meters.
De aanvraag ging prima en al snel kwam Liander de meters vervangen.
Echter volgens de monteur mocht hij helaas niet aan de gasmeter komen omdat deze niet in een vereiste beugel zou hangen. Geen probleem volgens de monteur, hij zou een foto maken en deze naar Stedin sturen zodat deze dat probleem konden oplossen. Ik vroeg deze monteur of hij daarna terug zou komen om ook de gasmeter te vervangen voor een slimme gasmeter. Volgens de monteur was dat niet het geval, Stedin zou na de benodigde werkzaamheden zelf de meter vervangen door een digitale gasmeter.
Na een tijdje niks gehoord te hebben heb ik Stedin gebeld en heb direct een afspraak gemaakt voor de werkzaamheden aan de gasmeter waardoor deze kon worden vervangen door een digitale gasmeter.
Ook dat ging prima, na een week stond er een medewerker van Stedin, wel onaangekondigd, aan de deur om mijn gasmeter te bekijken en te zien wat er aan moest gebeuren.
Dis was op een vrijdag en de maandmiddag of dinsdagochtend erna zouden ze al langs komen om de benodigde werkzaamheden te verrichten. Dat was dus lekker vlot. Toen ik echter deze medewerker vroeg of zij er direct dan een slimme meter in gingen plaatsen kreeg ik van deze medewerker een heel verhaal te horen dat dat erg problematisch zou zijn omdat Liander en Stedin vaak aan het steggelen waren wie dit nu zou gaan doen.
De dinsdag erop zag ik 3 busjes en een graafmachine aankomen en ze gingen aan het werk.
Dat was dus nogal een operatie waar 6 man sterk een hele ochtend mee aan de slag zijn geweest.
Toen ik echter een medewerker van Stedin vroeg of ze er direct een slimme meter in gingen plaatsen omdat zie die toch in hun auto hadden liggen antwoordde deze medewerker: "Nee meneer, dat moet Liander doen". Zij zouden Liander weer opdracht geven om de meter te plaatsen.
Mij kwam direct het gesprek van de vrijdag ervoor met een andere medewerker van Stedin weer boven en ik dacht nog, Als dit maar goed komt.
Omdat ik het niet helemaal vertrouwde heb ik een week later Liander maar even gebeld om een afspraak te maken voor het vervangen van de nu wel correct geplaatste gasmeter door een slimme meter.
Dit moesten ze eerst even gaan uitzoeken en nog diezelfde middag kreeg ik een email van Liander met de mededeling dat wanneer om technische redenen de gasmeter niet meteen kon worden geplaatst, dit door de netbeheerder van het gas (Stedin) diende te worden uitgevoerd. Keurig met een overigens niet bestaand telefoonnummer van Stedin die ik maar moest gaan bellen.
Met de woorden van de medewerker van Stedin nog in mijn achterhoofd over het gesteggel tussen de twee netbeheerders heb ik Liander direct teruggebeld met de mededeling dat ik het niet eens was met deze gang van zaken, ik had de aanvraag bij Liander gedaan, en deze diende dit m.i. dan ook op te lossen en mij niet op te zadelen met van het kastje naar de muur sturen omdat zij het niet met elkaar eens waren.
De overigens zeer aardige medewerkster van Liander wist mij uiteindelijk toch te overtuigen met Stedin te bellen gewapend met de naam van een medewerker van Stedin waarmee zij, Liander, afspraken hadden gemaakt.
Met tegenzin heb ik toch dus maar met Stedin gebeld alwaar ik een zeer onvriendelijke medewerkster aan de lijn kreeg die mij niet eens liet uitspreken en begon met argumenten als "Misschien is uw aansluiting wel niet geschikt voor het plaatsen van een digitale meter" en "Ik snap uberhoubt niet waarom uw meter in een beugel zou moeten hangen" en daarna "Het kan ook liggen aan het niet aanwezig zijn van flexibele gasleidingen enz.". Ik had deze mevrouw net van te voren verteld dat medewerkers van Stedin afgelopen week een halve dag met 6 man bezig zijn geweest om de aansluiting geschikt te maken voor het plaatsen van een digitale meter, maar waarschijnlijk was deze dame alleen geïnteresseerd in het uitspuwen van standaard antwoorden. Ook toen ik vroeg of ze me misschien dan kon doorverbinden met de persoon die ik van Liander had meegekregen, waar afspraken mee zouden zijn gemaakt. Dat was niet mogelijk, toen zei ik dat ik wel even bleef hangen zodat zij navraag zou kunnen doen. Dat was ook niet mogelijk, wel wilde ze nog wel een keertje terugbellen.
Toen ik haar vroeg om de reactie dan via email aan mij te verzenden omdat teruggebeld worden voor mij vaak lastig is omdat ik op mijn werk geen telefoon mag hebben antwoordde dat dat ook niet kon en als ik niet terug wilde worden gebeld dan zouden ze niks voor me doen.
Hierop heb ik weer gebeld met Liander en uitgelegd dat Stedin niks wil doen.
De medewerker van Liander beloofde me actie te gaan ondernemen en uiterlijk de vrijdag daarop zou ik via mail een antwoord krijgen.
Al wat er kwam maar geen mail van Liander die vrijdag dus ik zelf maar weer even bellen.
Het antwoord was teleurstellend, ze konden niks voor me doen.
Ik dus maar weer met Stedin bellen om gewoon een afspraak te maken voor het vervangen van de meter door een digitale meter.
Nu kreeg ik gelukkig een zeer correcte medewerkster aan de lijn die nog even in wat interne mailtjes heeft gezocht naar een antwoord op dit probleem.
Hier kwam dus uit dat ook zij niks voor me konden doen, maar ze zou volgende week dinsdag wel even weer terug bellen want ze wilde het nog wel even bespreken met een of ander coach.
Conclusie:
Ik krijg naar alle waarschijnlijkheid GEEN slimme gasmeter omdat twee netbeheerders het niet eens kunnen worden over wie wat doet.
En nu verwachten ze zeker dat ik wel voor deze prio-aanvraag ga betalen.
Wat nu te doen?
Dit is toch te belachelijk voor woorden.
-
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 26 jan 2011 11:04
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Beste sjome,
Bijzonder vervelende situatie.
Ik wil graag voor je kijken hoe wij dit gaan oplossen.
Hiervoor heb ik wel je adresgegevens nodig. Wil je deze doorgeven?
Ik kan je middels dit forum op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Heb je liever telefonisch contact? Dan zie ik graag je telefoonnummer tegemoet.
Je kunt dan een e-mail sturen naar info@liander.nl t.a.v. Murk de Vries.
Ik hoop van je te horen.
Met vriendelijke groet,
Murk de Vries
Liander Webcare
Bijzonder vervelende situatie.
Ik wil graag voor je kijken hoe wij dit gaan oplossen.
Hiervoor heb ik wel je adresgegevens nodig. Wil je deze doorgeven?
Ik kan je middels dit forum op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
Heb je liever telefonisch contact? Dan zie ik graag je telefoonnummer tegemoet.
Je kunt dan een e-mail sturen naar info@liander.nl t.a.v. Murk de Vries.
Ik hoop van je te horen.
Met vriendelijke groet,
Murk de Vries
Liander Webcare
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Het gaat om de volgende locatie:
It Hoarnleger 30
9262NX Sumar
Alle andere gegevens zijn zowel bij Liander als bij Stedin Bekend
It Hoarnleger 30
9262NX Sumar
Alle andere gegevens zijn zowel bij Liander als bij Stedin Bekend
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Stedin Heeft vandaag telefonisch contact met mij opgenomen over deze kwestie.
Stedin gaf aan Contact op te nemen met Liander om voor een oplossing. Afgesproken is dat Stedin hiervoor maximaal 5 werkdagen nodig heeft afhankelijk van de reactie van Liander.
Bij Liander is het nu angstvallig stil.
We houden dus de vinger aan de pols, hopende op een snelle afwikkeling.
Verdere ontwikkelingen zullen hier worden geplaatst.
Stedin gaf aan Contact op te nemen met Liander om voor een oplossing. Afgesproken is dat Stedin hiervoor maximaal 5 werkdagen nodig heeft afhankelijk van de reactie van Liander.
Bij Liander is het nu angstvallig stil.
We houden dus de vinger aan de pols, hopende op een snelle afwikkeling.
Verdere ontwikkelingen zullen hier worden geplaatst.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Vandaag weer een telefoontje van Liander gehad.
O, o ,o, wat vinden ze het vervelend maar ze kunnen (lees: gaan), niks voor me doen.
Als om een technische reden de meter niet kan worden vervangen met de netbeheerder van die meter de meter vervangen bla bla bla......
Dit verhaal heb ik nu al tientallen keren gehoord, hier hadden ze mij niet nogmaals over hoeven bellen.
Ze hebben zeker niks beters te doen daar bij Liander.
Ik heb ze verteld dat het hier niet een kwestie van niet KUNNEN is maar niet WILLEN.
De tijd die al die medewerkers tot nu toe al aan mijn ´klacht´ hebben besteed overstijgt de tijd en de kosten van het in een half uurtje omwisselen van een meter, die in de toekomst toch MOET worden verwisseld, denk ik al behoorlijk. Maar daar maalt men niet om bij Liander.
Maar goed, dan gaan we de Social Media er ook maar even bij betrekken.
O, o ,o, wat vinden ze het vervelend maar ze kunnen (lees: gaan), niks voor me doen.
Als om een technische reden de meter niet kan worden vervangen met de netbeheerder van die meter de meter vervangen bla bla bla......
Dit verhaal heb ik nu al tientallen keren gehoord, hier hadden ze mij niet nogmaals over hoeven bellen.
Ze hebben zeker niks beters te doen daar bij Liander.
Ik heb ze verteld dat het hier niet een kwestie van niet KUNNEN is maar niet WILLEN.
De tijd die al die medewerkers tot nu toe al aan mijn ´klacht´ hebben besteed overstijgt de tijd en de kosten van het in een half uurtje omwisselen van een meter, die in de toekomst toch MOET worden verwisseld, denk ik al behoorlijk. Maar daar maalt men niet om bij Liander.
Maar goed, dan gaan we de Social Media er ook maar even bij betrekken.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Vandaag positief nieuws te melden.
Vanmorgen stond geheel onverwachts en geheel onaangekondigd een monteur bij mijn deur om jawel de gasmeter te vervangen door een slimme gasmeter.
Toen ik deze vriendelijke meneer puur uit nieuwsgierigheid vroeg welke netbeheerder opdracht had gegeven kon hij mij dat niet vertellen.
Ook niet belangrijk.
Uiteindelijk na heel veel gekissebis is deze zaak opgelost.
Vanmorgen stond geheel onverwachts en geheel onaangekondigd een monteur bij mijn deur om jawel de gasmeter te vervangen door een slimme gasmeter.
Toen ik deze vriendelijke meneer puur uit nieuwsgierigheid vroeg welke netbeheerder opdracht had gegeven kon hij mij dat niet vertellen.
Ook niet belangrijk.
Uiteindelijk na heel veel gekissebis is deze zaak opgelost.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Fijn dat het is opgelost.
Veel plezier met je slimme gasmeter.
Mag ik je vragen waarom je voor deze meters hebt gekozen?/
Veel plezier met je slimme gasmeter.
Mag ik je vragen waarom je voor deze meters hebt gekozen?/
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Ik heb voor slimme meters gekozen omdat je daarmee de mogelijkheid hebt je eigen energieverbruik zeer nauwkeurig kunt monitoren. Door middel van apps en/of bepaalde software worden ieder kwartier de verbruiksgegevens hiernaartoe doorgegeven en kun je beter anticiperen op je eigen verbruik. Je ziet eigenlijk direct welke invloed bepaalde acties op je verbruik hebben. Dit maakt mij bewuster van mijn gebruik en omdat het in mijn geval ook in euro's te zien is zie ik dus per dag wat mijn verbruik mij eigenlijk kost. Bovendien krijgt iedereen de komende jaren deze slimme meters toch wel.
Je ziet bijvoorbeeld direct wat het je in euro's scheelt als je bijvoorbeeld alle deuren achter je dicht houd in plaats van deuren uit gemakzucht open te laten staan, wat ik nogal eens doe.
Het maakt me dus bewuster van de kosten van mijn eigen actie's
Voor anderen zullen deze dingen vanzelfsprekend zijn, maar in de periode dat ik een slimme elektriciteitsmeter heb is mijn energieverbruik dus al aardig gedaald, puur omdat ik het eenvoudig vanaf mijn mobiel of pc in de gaten kan houden.
De gasmeter was onderdeel van de aanvraag, en dus een compleet pakket.
Het werd dan ook een principe kwestie, toen ineens beide netbeheerders door onderling gesteggel maar de helft wilden uitvoeren. Bovendien betaal je voor zo'n prio-aanvraag, dus wil je ook waar voor je geld.
Je ziet bijvoorbeeld direct wat het je in euro's scheelt als je bijvoorbeeld alle deuren achter je dicht houd in plaats van deuren uit gemakzucht open te laten staan, wat ik nogal eens doe.
Het maakt me dus bewuster van de kosten van mijn eigen actie's
Voor anderen zullen deze dingen vanzelfsprekend zijn, maar in de periode dat ik een slimme elektriciteitsmeter heb is mijn energieverbruik dus al aardig gedaald, puur omdat ik het eenvoudig vanaf mijn mobiel of pc in de gaten kan houden.
De gasmeter was onderdeel van de aanvraag, en dus een compleet pakket.
Het werd dan ook een principe kwestie, toen ineens beide netbeheerders door onderling gesteggel maar de helft wilden uitvoeren. Bovendien betaal je voor zo'n prio-aanvraag, dus wil je ook waar voor je geld.
-
- Berichten: 60
- Lid geworden op: 08 nov 2012 00:25
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Dank voor je uitleg.
Kun je met die nieuwe meters ook het verbruik per apparaat zien?
Volgens mij is het te vergelijken met e-inzicht van essent (dat heb ik momenteel) Klopt dat?
Je hebt overigens wel gelijk dat doordat je inzicht hebt, je bewuster gaat verbruiken. Ik nu in zo'n 3 maanden een kwart minder dan vorig jaar.
Kun je met die nieuwe meters ook het verbruik per apparaat zien?
Volgens mij is het te vergelijken met e-inzicht van essent (dat heb ik momenteel) Klopt dat?
Je hebt overigens wel gelijk dat doordat je inzicht hebt, je bewuster gaat verbruiken. Ik nu in zo'n 3 maanden een kwart minder dan vorig jaar.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
===============================Energiefreak schreef:Dank voor je uitleg.
Kun je met die nieuwe meters ook het verbruik per apparaat zien?
Met de "slimme" meters meet je het totaalverbruik.
Voor individuele apparaten heb ik een apart apparaatje dat je bijvoorbeeld bij conrad.nl kunt bestellen.
Deze meet het energieverbruik per apparaat.
Door het gebruik van dit apparaat heb ik bijvoorbeeld beslist mijn waterbed de deur uit te doen.
Ik zag dat ik alleen door dat bed al bijna 500,-- per jaar aan stroom verbruikte.
Dat gaat me wat te ver, en sindsdien is mijn verbruik ook al drastisch afgenomen.
===============================
===============================Energiefreak schreef:Volgens mij is het te vergelijken met e-inzicht van essent (dat heb ik momenteel) Klopt dat?
Je hebt overigens wel gelijk dat doordat je inzicht hebt, je bewuster gaat verbruiken. Ik nu in zo'n 3 maanden een kwart minder dan vorig jaar.
met e-inzicht van essent ben je volgens mij weer afhankelijk van een energieleverancier.
Ikzelf gebruik Qurrent, je betaald dan eenmalig een bedrag voor het apparaatje dat je op de slimme meter kunt aansluiten in de meterkast en vervolgens kun je via een app en via internet je dag/maand/jaarverbruik van zowel elektriciteit als gas bijhouden/aflezen met ook een paar mooie grafieken. Er zijn echter meerdere onafhankelijke sites/bedrijven. Zelfs zonder een extra apparaatje kun je een abonnement afsluiten bij diverse sites die zich hier mee bezighouden. Dan geef je toestemming dat die sites eenmaal per dag de meterstanden op afstand mogen lezen en verwerken deze dan je persoonlijke pagina's op internet. Daar betaal je een klein bedrag voor bijvoorbeeld een euro per maand. Qurrent werkt echter niet met een abonnement na aanschaf van het apparaatje is het verder helemaal gratis. Het is dus maar waar je voor kiest.
Er zijn al heel wat mogelijkheden, en er komen er steeds meer bij, want uiteindelijk krijgt iedereen deze slimme meters. Bovendien krijg je van je energieleverancier iedere drie maanden een keurig overzicht van je verbruik en de meterstanden hoef je niet meer door te geven.
===============================
-
- Berichten: 9772
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Het is onzin dat je een beter inzicht krijgt in je energieverbruik door zo'n slimme meter. Pak een potloodje en een stuk papier. Erg negentiende eeuws, ik weet het. Schrijf vervolgens op wat alles in je huis met een stekker aan energie verbruikt. En trek daar conclusies uit.
Zo kan ik je bijvoorbeeld verklappen dat als je een lamp uit doet, deze geen stroom meer gebruikt. En als je bijvoorbeeld een halve liter water in je waterkoker doet, je minder stroom gebruikt dan wanneer je een hele liter water kookt. Dat soort dingen.
Maar sommige mensen hebben daar een "slimme meter" voor nodig. En een "app" voor hun iPhone.
Op dit forum heb ik nog nooit iets positiefs over de "slimme" meter kunnen lezen. Alleen maar ellenlange problemen.
En nog één gouden tip: doe een half uur voordat je weg gaat of naar bed gaat je verwarming uit.
Zo kan ik je bijvoorbeeld verklappen dat als je een lamp uit doet, deze geen stroom meer gebruikt. En als je bijvoorbeeld een halve liter water in je waterkoker doet, je minder stroom gebruikt dan wanneer je een hele liter water kookt. Dat soort dingen.
Maar sommige mensen hebben daar een "slimme meter" voor nodig. En een "app" voor hun iPhone.
Op dit forum heb ik nog nooit iets positiefs over de "slimme" meter kunnen lezen. Alleen maar ellenlange problemen.
En nog één gouden tip: doe een half uur voordat je weg gaat of naar bed gaat je verwarming uit.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Alleen maar tijdens de installatie en verder alleen mensen die paranoia werden omdat de netbeheerder dan wel eens kon zien / vermoeden dat er 2 tandenborstels stonden op te ladenAlleen maar ellenlange problemen

Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Mooi verhaal Bob,
Jou mening is jou mening, maar je hoeft mijn mening geen onzin te noemen.
Ik ben van mening dat ik er wel veel aan heb, en daar gaat het uiteindelijk om.
Pak jij je potlootje en papier maar, ik doe het op mijn manier.
We leven in een moderne tijd met technologie waar je gebruik van kunt maken of niet.
Jij verwarmt je huis waarschijnlijk ook al lang niet meer met kolen of olie zoals in het verleden gebruikelijk was. Maar iedereen moet (mag) gelukkig zelf weten in hoeverre je gebruik van bepaalde technologie wilt maken of niet. Feit is wel dat energieverbruik zo gewoon geworden is dat de meeste mensen er niet meer zo bij stil staan, dan kan het gebruik maken van de huidige technologie je in ieder geval wel weer een stukje bewuster maken met wat alles kost. Maar inderdaad hoor, potloot en papier zou ook best kunnen werken, alleen niet voor mij.
En voor wat betreft je mening over dat jij vind dat je geen positieve reacties leest op dit forum over de "slimme" meter, dat klopt. Dit is een klachten forum, dus positieve verhalen zul je hier niet vinden.
Het is erg kortzichtig om daardoor te denken dat de "slimme" meter alleen maar ellende betekent.
Kijk maar eens rond op het Internet, over letterlijk ALLES vind je wel negatieve verhalen. Dat is logisch, men wil zijn frustratie kwijt als er ergens iets mis gaat en plaatst dit dan ergens op het Internet. Dat wil niet zeggen dat alles over dat onderwerp dan ook werkelijk negatief is.
Als alles goed gaat zijn mensen nu eenmaal veel minder geneigd om dat te melden. Het gaat toch goed? Dan hoef ik niks te melden, pas als het niet goed gaat, dan gaan mensen aan de bel trekken.
Dat geeft een dus een vertekent beeld, je bent dan al snel geneigd om te denken dat dat product of die dienst alleen maar slecht is.
Jou mening is jou mening, maar je hoeft mijn mening geen onzin te noemen.
Ik ben van mening dat ik er wel veel aan heb, en daar gaat het uiteindelijk om.
Pak jij je potlootje en papier maar, ik doe het op mijn manier.
We leven in een moderne tijd met technologie waar je gebruik van kunt maken of niet.
Jij verwarmt je huis waarschijnlijk ook al lang niet meer met kolen of olie zoals in het verleden gebruikelijk was. Maar iedereen moet (mag) gelukkig zelf weten in hoeverre je gebruik van bepaalde technologie wilt maken of niet. Feit is wel dat energieverbruik zo gewoon geworden is dat de meeste mensen er niet meer zo bij stil staan, dan kan het gebruik maken van de huidige technologie je in ieder geval wel weer een stukje bewuster maken met wat alles kost. Maar inderdaad hoor, potloot en papier zou ook best kunnen werken, alleen niet voor mij.
En voor wat betreft je mening over dat jij vind dat je geen positieve reacties leest op dit forum over de "slimme" meter, dat klopt. Dit is een klachten forum, dus positieve verhalen zul je hier niet vinden.
Het is erg kortzichtig om daardoor te denken dat de "slimme" meter alleen maar ellende betekent.
Kijk maar eens rond op het Internet, over letterlijk ALLES vind je wel negatieve verhalen. Dat is logisch, men wil zijn frustratie kwijt als er ergens iets mis gaat en plaatst dit dan ergens op het Internet. Dat wil niet zeggen dat alles over dat onderwerp dan ook werkelijk negatief is.
Als alles goed gaat zijn mensen nu eenmaal veel minder geneigd om dat te melden. Het gaat toch goed? Dan hoef ik niks te melden, pas als het niet goed gaat, dan gaan mensen aan de bel trekken.
Dat geeft een dus een vertekent beeld, je bent dan al snel geneigd om te denken dat dat product of die dienst alleen maar slecht is.
-
- Berichten: 9772
- Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Heb ik niet nodig hoorPak jij je potlootje en papier maar

"Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan"
Nou nou nou; overdrijven is ook een vakDit is een klachten forum, dus positieve verhalen zul je hier niet vinden.

-
- Berichten: 33462
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Dan doe ik het blijkbaar een stuk moderner: ik werk in Excel. Rekent automatisch het verbruik uit als ik de standen invoer, alhoewel ik net zo makkelijk kan hoofdrekenen, maar goed. Het staat in ieder geval netjes genoteerd, daar gaat het om, en ik wordt hierdoor in grote lijnen inderdaad bewuster van mijn verbruik, en let er ook bewuster op. Voor zover er nog wat aan te passen is, dan.Bob Schurkjens schreef:Het is onzin dat je een beter inzicht krijgt in je energieverbruik door zo'n slimme meter. Pak een potloodje en een stuk papier. Erg negentiende eeuws, ik weet het. Schrijf vervolgens op wat alles in je huis met een stekker aan energie verbruikt. En trek daar conclusies uit.
In de winter neem ik iedere week de standen op, in de zomer één keer per maand, dan staat de kachel uit en licht heb je toch ook niet meer zoveel nodig.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
En zo hebben we allemaal onze methodes, ik doe het misschien nog wel weer wat moderner, ik gebruik een app, hoef niks te noteren en niks bij te houden, en kan dat dan ook niet vergeten. Wat iemand met ADD nogal eens doet
.
Maar de discussie was ook niet of het nuttig is en op welke manier je je energieverbruik bijhoud.
Het ging er om dat twee netbeheerders als kleine kinderen zaten te kissebissen over wie die gasmeter nou moest gaan vervangen, en als ik niet aan de bel had getrokken zowel IRL als hier op het Internet had niemand wat gedaan en was ik als klant daarvan de dupe geweest.
Bovendien wordt het wel eens tijd dat deze netbeheerder daar permanente afspraken over maken.
Ik was niet de enige met dit probleem en zou ook niet de enige blijven. Hiermee wilde ik ook een lans breken voor diegenen die hier in de toekomst ook mee te maken zullen krijgen.
Uiteindelijk zullen alle meters vervangen moeten worden door "slimme" meters, dat is van regeringswege de netbeheerders al opgelegd.
Ook daar kun je het mee eens zijn of niet, dat is weer een andere discussie.

Maar de discussie was ook niet of het nuttig is en op welke manier je je energieverbruik bijhoud.
Het ging er om dat twee netbeheerders als kleine kinderen zaten te kissebissen over wie die gasmeter nou moest gaan vervangen, en als ik niet aan de bel had getrokken zowel IRL als hier op het Internet had niemand wat gedaan en was ik als klant daarvan de dupe geweest.
Bovendien wordt het wel eens tijd dat deze netbeheerder daar permanente afspraken over maken.
Ik was niet de enige met dit probleem en zou ook niet de enige blijven. Hiermee wilde ik ook een lans breken voor diegenen die hier in de toekomst ook mee te maken zullen krijgen.
Uiteindelijk zullen alle meters vervangen moeten worden door "slimme" meters, dat is van regeringswege de netbeheerders al opgelegd.
Ook daar kun je het mee eens zijn of niet, dat is weer een andere discussie.
Laatst gewijzigd door sjome op 13 apr 2013 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 33462
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Aangezien eerdaags in heel Nederland de meters vervangen gaan worden door slimme meters (waarom toch, die oude zijn toch goed?) lijkt het mij wijsheid dat de diverse netbeheerders een keertje om tafel gaan zitten om het beleid op elkaar af te stemmen. Wat jij hier beschrijft wil je toch niet half Nederland mee laten maken.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
sjome schreef:Ik heb voor slimme meters gekozen omdat je daarmee de mogelijkheid hebt je eigen energieverbruik zeer nauwkeurig kunt monitoren. Door middel van apps en/of bepaalde software worden ieder kwartier de verbruiksgegevens hiernaartoe doorgegeven en kun je beter anticiperen op je eigen verbruik. Je ziet eigenlijk direct welke invloed bepaalde acties op je verbruik hebben. Dit maakt mij bewuster van mijn gebruik en omdat het in mijn geval ook in euro's te zien is zie ik dus per dag wat mijn verbruik mij eigenlijk kost. Bovendien krijgt iedereen de komende jaren deze slimme meters toch wel.
dat lijkt me allemaal wel een erg saaie hobby
Je ziet bijvoorbeeld direct wat het je in euro's scheelt als je bijvoorbeeld alle deuren achter je dicht houd in plaats van deuren uit gemakzucht open te laten staan, wat ik nogal eens doe.
Het maakt me dus bewuster van de kosten van mijn eigen actie's
Voor anderen zullen deze dingen vanzelfsprekend zijn, maar in de periode dat ik een slimme elektriciteitsmeter heb is mijn energieverbruik dus al aardig gedaald, puur omdat ik het eenvoudig vanaf mijn mobiel of pc in de gaten kan houden.
De gasmeter was onderdeel van de aanvraag, en dus een compleet pakket.
Het werd dan ook een principe kwestie, toen ineens beide netbeheerders door onderling gesteggel maar de helft wilden uitvoeren. Bovendien betaal je voor zo'n prio-aanvraag, dus wil je ook waar voor je geld.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Ze zijn inderdaad goed maar niet meer bruikbaar als we naar smart grids toe willen.witte angora schreef:Aangezien eerdaags in heel Nederland de meters vervangen gaan worden door slimme meters (waarom toch, die oude zijn toch goed?) lijkt het mij wijsheid dat de diverse netbeheerders een keertje om tafel gaan zitten om het beleid op elkaar af te stemmen. Wat jij hier beschrijft wil je toch niet half Nederland mee laten maken.
Re: Slimme meter, domme netbeheerders
Als je het een hobby wilt noemen wel.
Het is overigens wel een hobby die geld bespaard in tegenstelling tot de meeste hobby's, die kosten alleen maar geld.
Maar ik heb natuurlijk ook andere hobby's hoor.
Het is overigens wel een hobby die geld bespaard in tegenstelling tot de meeste hobby's, die kosten alleen maar geld.
Maar ik heb natuurlijk ook andere hobby's hoor.