LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Slimmer Gas meter Landis Gyrt +
-
Slimmer Gas meter Landis Gyrt +
Geachte Heer/Mev ik heb afgelopen maandag 20 maart naar de uitzending gekeken over slimme gas meters .ik woon sinds 17 december in een appartement en tot 24 maart al 490 M3 gas verbruikt en het gemiddelde over het hele jaar is tussen 650 en 700 kub gas .Ik heb eerst contact gezocht met eneco klantenservice maar die had daar geen antwoord op .Die verwezen me door naar stedin waar de slimme gas meter want die vonden het verbruik ook wel veel die adviseerde om de verwarming ketel door de installatie bedrijf na te laten kijken dat heb ik gedaan en de ketel was goed maar die schrok ook van de hoe veel heid gas verbruik. Weer naar stedin gebeld afdeling klanten service alles weer uit gelegen en die kwam met een voorstel om de slimme gas meter te laten eiken maar dat koste me 650 euro maar die slimme gas meter is toch van de Stedin ? dan lijk mijn het dat Stedin voor de kosten opdraai we koken elektric .wat ik doen graag u antwoord hier op Gr Henk van Rosmalen
Re: Slimmer Gas meter Landis Gyrt +
dat zijn dan ook de 3 wintermaanden, waarin het meeste gas gebruikt wordt. Er lijkt me niet zoveel aan de hand
16again schreef:dat zijn dan ook de 3 wintermaanden, waarin het meeste gas gebruikt wordt. Er lijkt me niet zoveel aan de hand
Tuurlijk zeiden ze tegen mij ook maar in een complete jaar bleek ik toch het dubbele gebruikt te hebben. Sterker nog De hoogste verbruik van de afgelopen 6 jaar sinds ik mijn woning heb.
Kijk eens wat er per dag gebruikt wordt. Volg dat een weekje of zo dan weet je of het realistisch is.
Als je alle apparatuur uitschakelt, ook de waakvlam wordt er dan nog steeds gas verbruikt (lek) ?
Als je alle apparatuur uitschakelt, ook de waakvlam wordt er dan nog steeds gas verbruikt (lek) ?
-
De installateur vond het ook veel alles gecontroleerd de leiding afgekoppeld en getest goed cv ketel goed. Mijn contract loop van november 2017 tot november 2018 en als je nu al in 3 maanden ongeveer 490 kub gas heeft gebruikt is dat wel veel. Want van de andere bewoners loop het contract van april 2016 tot april 2017 en die verbruiken over de afgelopen jaren gemiddeld tussen de 650 kub en 750 kub gas dus dat is wel een verschil ik denk dat ik er dik boven komt
Je woont nog maar sinds 17 december in het appartement.
Gemiddeld verbruikt een eenpersoonshuishouden 650-700 m3 per jaar.
Als vorige bewoners op het gemiddelde zaten, dat hoeft dat niet te betekenen dat jij ook zoveel verbruikt.
Dat je nu al 490 m3 gas hebt verbruikt, zegt dus niet zoveel.
Als je het appartement lekker warm stookt en vorige bewoners waren niet vaak thuis, dan zul je meer gas verbruiken.
De goedkoopste manier om er achter te komen hoeveel gas je gebruikt, is elke week de meterstanden op te schrijven.
En je voorschot voor gas verhogen, zodat je aan het eind van het jaar niet te veel hoeft bij te betalen.
Gemiddeld verbruikt een eenpersoonshuishouden 650-700 m3 per jaar.
Als vorige bewoners op het gemiddelde zaten, dat hoeft dat niet te betekenen dat jij ook zoveel verbruikt.
Dat je nu al 490 m3 gas hebt verbruikt, zegt dus niet zoveel.
Als je het appartement lekker warm stookt en vorige bewoners waren niet vaak thuis, dan zul je meer gas verbruiken.
De goedkoopste manier om er achter te komen hoeveel gas je gebruikt, is elke week de meterstanden op te schrijven.
En je voorschot voor gas verhogen, zodat je aan het eind van het jaar niet te veel hoeft bij te betalen.
Even gekeken over dezelfde periode ( 17 dec - 24 mrt ) en bij ons een verbruik van 860 M3.
Een normaal jaarverbruik bij ons is 1300 M3.
Dit betekent dat wij in deze periode ruim 2/3 ( 67% ) van ons verbruik van een heel jaar hebben verstookt.
Je geeft aan dat je nu: 490 M3 hebt verbruikt. Er vanuit gaande dat dit ook 2/3 van je totale verbruik is, zou je dus over een heel jaar op: 735 uitkomen. Zo heel veel boven je gemiddelde is dit toch niet ( 650 - 700 )? Zeker gezien deze winter een stukje kouder is geweest in deze periode dan voorgaande jaren.
En hier hangt nog steeds dezelfde ( oude ) meter.
Volgens mij is er dus niets om je zorgen over te maken. Je kijkt toevallig naar de maanden waarin je zo'n beetje 2/3 van je totale jaarverbruik verstookt.
Een normaal jaarverbruik bij ons is 1300 M3.
Dit betekent dat wij in deze periode ruim 2/3 ( 67% ) van ons verbruik van een heel jaar hebben verstookt.
Je geeft aan dat je nu: 490 M3 hebt verbruikt. Er vanuit gaande dat dit ook 2/3 van je totale verbruik is, zou je dus over een heel jaar op: 735 uitkomen. Zo heel veel boven je gemiddelde is dit toch niet ( 650 - 700 )? Zeker gezien deze winter een stukje kouder is geweest in deze periode dan voorgaande jaren.
En hier hangt nog steeds dezelfde ( oude ) meter.
Volgens mij is er dus niets om je zorgen over te maken. Je kijkt toevallig naar de maanden waarin je zo'n beetje 2/3 van je totale jaarverbruik verstookt.
Het zijn ook wel een stelletje ijkels daar bij Stedinh.rosmalen10 schreef: ....meter te laten eiken maar....
U laat zich een beetje misleiden door te denken dat u elke maand evenveel gas verbruikt.
November t/m april zijn de grootste verbruiksmaanden voor de rest van het jaar heeft u alleen kosten gas als u de douche en warmwaterkraan gebruikt.
Zo'n installateur komt graag langs verdient er lekker aan ,maar eigenlijk had hij u kort kunnen informeren door te zeggen wat hier ook al gezegd is in de winter maanden verbruikt u 80-90 % van het gas dus stand is normaal.Pas na vol jaar zult u zien dat het verbruik echt niet zo hoog is als u zich nu voorrekent. Dus maak nu maar geen overbodige kosten nergens voor nodig.
U energie leverancier berekend u vaste maand kosten dit zijn voorschot bedragen. Als deze de werkelijke kosten per maand zou berekenen dan betaald u in de zomermaanden bv 30 euro en in de wintermaanden 150 euro per maand .Meter laten ijken is in dit geval veel te vroeg u heeft nog geen vol jaar verbruikt.En u kunt van dat geld beter een weekendje weg gaan.
Hopelijk bent u na lezen reacties gerust gesteld en wijzer geworden
groeten Henk
November t/m april zijn de grootste verbruiksmaanden voor de rest van het jaar heeft u alleen kosten gas als u de douche en warmwaterkraan gebruikt.
Zo'n installateur komt graag langs verdient er lekker aan ,maar eigenlijk had hij u kort kunnen informeren door te zeggen wat hier ook al gezegd is in de winter maanden verbruikt u 80-90 % van het gas dus stand is normaal.Pas na vol jaar zult u zien dat het verbruik echt niet zo hoog is als u zich nu voorrekent. Dus maak nu maar geen overbodige kosten nergens voor nodig.
U energie leverancier berekend u vaste maand kosten dit zijn voorschot bedragen. Als deze de werkelijke kosten per maand zou berekenen dan betaald u in de zomermaanden bv 30 euro en in de wintermaanden 150 euro per maand .Meter laten ijken is in dit geval veel te vroeg u heeft nog geen vol jaar verbruikt.En u kunt van dat geld beter een weekendje weg gaan.
Hopelijk bent u na lezen reacties gerust gesteld en wijzer geworden
groeten Henk
Om je nog een voorbeeld te geven. Ik heb net even gekeken voor mijn gasverbruik over 2016. In de eerste- en laatste 3 maanden van het jaar verbruik ik 80% van de totale hoeveeldheid gas, in de tussenliggende zomermaanden dus de overige 20%.
Maar het is toch veel leuker om de slimme meter de schuld te geven...?
O ja. Dat was ik helemaal vergeten. Daar gaat het natuurlijk om. Dat die slimme meters zo dom zijn dat ze in de wintermaanden als je stookt meer aangeven dan in de zomermaanden. Dan sluit ik me bij de klagers aan want mijn meter loopt dan ook niet goedkweenie schreef:Maar het is toch veel leuker om de slimme meter de schuld te geven...?