| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] stadsverwarming meters
stadsverwarming meters
Sinds vrijdag 30 januari 2008 hebben wij een nieuwe warmtemeter voor de stadsverwarming (purmerend) gekregen. E.e.a. is geplaatst door de firma Hak i.o.v. Stadsverwarming Purmerend.
De eindafrekeningen over 2006-2007-2008 laten een gemiddeld verbuik zien van ca. 45Gj.
Maar na nog geen week na plaatsing staat de meter al op 2Gj; als het zo door gaat komen we dus voor 2009 op een verbruik van minimaal 50% hoger.
Wie heeft hier ook ervaring mee en kan ons raad geven wat nu te doen?
De eindafrekeningen over 2006-2007-2008 laten een gemiddeld verbuik zien van ca. 45Gj.
Maar na nog geen week na plaatsing staat de meter al op 2Gj; als het zo door gaat komen we dus voor 2009 op een verbruik van minimaal 50% hoger.
Wie heeft hier ook ervaring mee en kan ons raad geven wat nu te doen?
Re: stadsverwarming meters
@mdak:
Nog even afwachten. De afgelopen week was toch nog redelijk koud; bij een gem. jaarverbruik van 15 GJ per jaar telde onze meter over de afgelopen week een verbruik van 1,18 GJ, ruim "bovengemiddeld" dus.
Nog even afwachten. De afgelopen week was toch nog redelijk koud; bij een gem. jaarverbruik van 15 GJ per jaar telde onze meter over de afgelopen week een verbruik van 1,18 GJ, ruim "bovengemiddeld" dus.
Nu in 6 dagen 2 Gj. Dit komt inderdaad overeen met 53 % meer over het jaar.Mdak gemiddeld, 2006-2007-2008, per jaar 45 Gj.
Maar zoals kiz al opmerkt is het de afgelopen week nog erg koud geweest. Zijn meter telde over deze periode 1,18 Gj en dus ook zeer ruim boven zijn gemiddelde gebaseerd op een jaarverbruik van 15 Gj.
Verder kun je afvragen of de meter wel precies op nul begonnen is of zijn de cijfers achter de komma, indien deze aanwezig zijn, over het hoofd gezien.
E.e.a is uiteraard weer met de graaddagen methodiek te becijferen. Maar omdat mij het aantal graaddagen ontbreekt, zal ik proberen met de “percentage methodiek” duidelijkheid te geven.
Maar stel dat er over 6 dagen 2 Gj warmte verbruikt is.
Het percentage over de 6 dagen is (februari neemt 14 % verbruik voor zijn rekening) 6/28 x 14 = 2,9 %
Deze 2,9 % komen overeen met 2 Gj. M.a.w. 2/2,9 x 100 = 69 Gj (afgerond) zou het verbruik, op jaarbasis gebaseerd op de afgelopen 6 dagen, worden.
Bij kiz is dit onder deze omstandigheden 1,18/2,9 x 100 = 41 Gj op jaarbasis tegen 15 Gj gemiddeld andere jaren.
Indien ik bij mijzelf ga rekenen in deze periode heb ik t.o.v. van vorig jaar in deze periode 20 m3 gas meer verbruikt. Dit herleid naar jaar 20/2,9 x 100 = 689 m3 = gelijk aan ± 23Gj
Indien het stookgedrag van ons evenredig zou zijn, komen de 23 Gj nagenoeg overeen met het meer verbruik t.o.v. vorig jaar.
Dus kan het totale verbruik, afhankelijk van de koude periode, elk jaar anders zijn en dus ook meer (naar alle waarschijnlijkheid dit jaar), maar ook minder.
Ons gebruik (almere) ligt tussen de 30 en 35 per jaar.
De afgelopen week hebben we ook een gebruik van rond de 2 GJ.
In de koude periode in januari hebben we een week gehad van 2,1
Ik verwacht wel dat het jaarverbruik dit jaar iets hoger zal komen omdat we de jaren daarvoor minder strenge winters hadden.
Als ik jullie gemiddelde afzet tegen het onze lijkt jullie verbruik niet absurd.
Ik zou het wekelijks even noteren als ik jullie was, doe ik zelf ook (ook voor electra en warm/koud water) dan kom je ook niet voor verrassingen te staan als er onverhoopt een meter op hol slaat.
Bij mij is het een vaste gewoonte op vrijdagochtend, net als het een vaste gewoonte is om de kliko aan de straat te zetten, dit zit na een poosje in je systeem. Ik heb in word een tabelletje gemaakt voor 56 weken (voor het geval ze eens een weekje later zijn met de meteropname)
De afgelopen week hebben we ook een gebruik van rond de 2 GJ.
In de koude periode in januari hebben we een week gehad van 2,1
Ik verwacht wel dat het jaarverbruik dit jaar iets hoger zal komen omdat we de jaren daarvoor minder strenge winters hadden.
Als ik jullie gemiddelde afzet tegen het onze lijkt jullie verbruik niet absurd.
Ik zou het wekelijks even noteren als ik jullie was, doe ik zelf ook (ook voor electra en warm/koud water) dan kom je ook niet voor verrassingen te staan als er onverhoopt een meter op hol slaat.
Bij mij is het een vaste gewoonte op vrijdagochtend, net als het een vaste gewoonte is om de kliko aan de straat te zetten, dit zit na een poosje in je systeem. Ik heb in word een tabelletje gemaakt voor 56 weken (voor het geval ze eens een weekje later zijn met de meteropname)
Waar baseer je de 14% op? Onze GJ-meter meet slechts warmteverbruik, het warmtapwater heeft een separate m3-meter. In de zomermaanden (meestal ongeveer begin april tot eind oktober) is het verbuik 0.Het percentage over de 6 dagen is (februari neemt 14 % verbruik voor zijn rekening)
In het Excel-documentje dat ik (wekelijks) bijhou staat een prognose-berekening die voor het stookseizoen 2008-2009 (maart-maart) uitkomt op ca. 20 GJ.
Hamvraag is dus of de GJ-meter van TS alleen warmte of ook warmwaterverbruik registreert!
M.b.t. het stoken/cv heb ik een tabel (in excel) van de verdeling graaddagen over het jaar van het gemiddelde laatste 30 jaar. Hierin is aangegeven hoeveel graaddagen elke maand heeft. (Zelfs het 1e gedeelte van de maand en het 2e gedeelte van de maand.)Waar baseer je de 14% op?
Zo hebben de respectievelijke maanden het volgende aantal totale graaddagen:
Januari 500, februari 440, maart 400, april 290, mei 170, juni 90, juli 40, augustus 50, september 120, oktober 230, november 370 en december 460 graaddagen.
Deze percentages kun je nu simpel in % verdelen. Bijvoorbeeld januari 500/3160(totaal van het jaar) = 0,158 x 100 = 16 % (afgerond)
De methode is me duidelijk, maar hoe verhoudt zich dat dan tot zomermaanden waar in het geheel géén SV wordt afgenomen? Imho is het percentage in de wintermaanden dan hóger, aangezien het % in de zomermaanden 0 is. Lijkt me zeker van belang als je gebruik over 6 dagen zo afwijkt van wat je gewend bent en dat wellicht niet alleen door kou veroorzaakt wordt.M.b.t. het stoken/cv heb ik een tabel (in excel) van de verdeling graaddagen over het jaar van het gemiddelde laatste 30 jaar. Hierin is aangegeven hoeveel graaddagen elke maand heeft.
De tabel m.b.t. de graaddagen is gebaseerd op het 30 jaarsgemiddelde.aangezien het % in de zomermaanden 0 is
Zodoende heeft de maand juli 40 graaddagen. Dit is 40/3160 x 100 = 1 % verbruik.
Ter verduidelijking: Iedere graad Celsius, die de gemiddelde etmaaltemperatuur van de buitenlucht ligt onder de stookgrens van 18 graden Celsius, noemen we een graaddag.
Natuurlijk zal na het verbruikersjaar het aantal daadwerkelijke graaddagen bekend zijn en kan er met de werkelijke cijfers gerekend worden. Dit kan dan inhouden dat de maand juli mogelijk 0 graaddagen heeft, misschien zelfs juni en/of augustus.
Maar zelf heb ik bijvoorbeeld in week 24 (in juni) van 2008 16,1 m3 gas verstookt en in week 33 (in juli) van 2008, 8,2 m3. Hierin zit per week dan ± 3,5 m3 gas voor warm water in.
Om dan ook maar helemaal compleet te zijn wordt met een correctiefactor (Calorische toeslag) gerekend en met gewogen graaddagen om de daadwerkelijke rekening te maken.
Dus bij het maken van de jaarafrekening is het verbruik bekend en het juiste aantal graaddagen. Hiermee kan dan nauwkeurig berekend worden wat er voor een tariefwisseling is gebruikt en er na.
Beste h@rm@n, met alle respect, de berekeningsmethodiek op basis van graaddagen kan ik volgen, ook in combinatie met jouw verbruikscijfer.
Feit blijft echter dat ik in de periode april/oktober een wekelijks verbruik van 0,0 GJ heb. Stadsverwarming "werkt" nu eenmaal structureel anders dan een CV-combiketel; als er geen warmte wordt afgenomen is er geen verbruik, in tegenstelling tot een gashuishouden waar de CV ook moet blijven draaien voor warmwater en de gasmeter ook doorloopt omdat er gekookt wordt.
Feit blijft echter dat ik in de periode april/oktober een wekelijks verbruik van 0,0 GJ heb. Stadsverwarming "werkt" nu eenmaal structureel anders dan een CV-combiketel; als er geen warmte wordt afgenomen is er geen verbruik, in tegenstelling tot een gashuishouden waar de CV ook moet blijven draaien voor warmwater en de gasmeter ook doorloopt omdat er gekookt wordt.
Beste Kiz.Waar baseer je de 14% op? Onze GJ-meter meet slechts warmteverbruik, het warmtapwater heeft een separate (aparte) m3-meter. In de zomermaanden (meestal ongeveer begin april tot eind oktober) is het verbruik 0.
Uitgaande van gemiddelde buiten temperaturen in de resp. maanden van het jaar en die bijvoorbeeld in de maanden april 7,4 en in oktober 9.8 °C bedragen vind ik het knap dat er dan geen warmte gevraagd wordt. (Uitgaande van een dubbele warmwaterleiding)
In april 2008 verstookte ik 281 m3 en in oktober 2008 250 m3 gas. Trek hier het gasverbruik ± 50 m3 t.b.v. warm water vanaf (koken wordt elektrisch gedaan) dan blijft over 481 m3.
(komt overeen met ± 16Gj. Maar niet te vergelijken met warmtedistributie c.q. stadsverwarming.)
April heeft 18-7.4= 10,6 grd per dag is 30x10.6= 318 grd en oktober 18-9.8=8.2 x 31= 254 grd. per maand. (Wijkt enigszins af van eerder doorgegeven waarden)
Voor mij betekent dit een verbruik van 572 x 1(m3 per grd) = 572 m3
In werkelijkheid heb ik over de maand april en oktober in 2008 zelfs 782 m3 verstookt. (± 200 m3 meer) Dit komt overeen met ongeveer 26 Gj. in deze 2 maanden (en 6,6 Gj meer). (Uitgaande dat 1 Gj warmte overeen komt met het verstoken van ± 30 m3 aardgas.)
Terug t.o.v. jou situatie en uitgaande van stookmaanden nov,dec,jan,feb,mrt.
Gebaseerd op het percentage per mnd m.b.t. het verbruik zou je kunnen stellen dat over de genoemde maanden 69 % bij jou overeen komt met 100% verbruik.
In feb zou dit dus 14/69 gedeelte zijn. Over 6 dagen in feb is deze 6/28 x (14/69x100) = 4,3%
Als deze 4,3% dan 1,18 Gj zijn, zou je uitkomen op 1,18/4,3 x 100 = 27,4 Gj.
Deze 27,4 Gj zou gebaseerd op 1,18 Gj in de periode waarover we spreken het jaarverbruik moeten zijn.
Ik moet mezelf corrigeren (heb even in m'n meterstanden-bestandje gekeken) t.a.v. 2008: vanaf 30 april t/m 24 september is 0,0 verbruik gemeten. Komt ook door de gunstige ligging van het huis, en waarschijnlijk mede doordat een grote SV-leiding onder ons pand door loopt.Uitgaande van gemiddelde buiten temperaturen in de resp. maanden van het jaar en die bijvoorbeeld in de maanden april 7,4 en in oktober 9.8 °C bedragen vind ik het knap dat er dan geen warmte gevraagd wordt.
Overigens betwist ik je berekening op basis van graaddagen niet, voor het achteraf vaststellen van verbruik per periode zal het zeker nuttig zijn, maar een prognose van het jaarverbruik kun je op basis van die berekening in mijn geval niet maken.
Mijn "meterstanden-bestandje" (Excel sheet die ik niet zelf heb bedacht) geeft voor de week 28-1 t/m 4-2 een verbruikspercentage van 3,77% (1,18 GJ) en een jaarprognose van 20,82 GJ (100%). Op dit moment (de meteropnemer komt meestal in de 1e week van maart) bedraagt het verbruik 89,29% (18,59 GJ) van het jaartotaal.
Het verbruik over het voorgaande jaar was 13,95 GJ.
Dit alles op basis van wekelijks gemeten standen, hetgeen ook keurig overeenkomt met het aantal GJ's dat Eneco met mij afrekent.
Nogmaals dus voor TS: een verbruik van 2 GJ over 6 dagen is in de winterperiode niet extreem te noemen, maar hou het wel in de gaten.
@Kiz, leuke discussie. Waar het mij om gaat is om duidelijk te maken dat middels berekeningen en graaddagenmethodiek (percentages) zowel prognoses als daadwerkelijke verrekeningen gemaakt (kunnen) worden.Overigens betwist ik je berekening op basis van graaddagen niet, voor het achteraf vaststellen van verbruik per periode zal het zeker nuttig zijn, maar een prognose van het jaarverbruik kun je op basis van die berekening in mijn geval niet maken.
Mijn inziens kan dit zowel voor aardgasverbruik als voor warmteverbruikers. (Of je nu m3 gas aan graaddagen koppelt of Gigajoules.) Ook neem ik niet aan dat er bij een tariefswisseling bij stadsverwarming een meteropnemer de stand komt opnemen. Dus?
Al eerder is opgemerkt dat voor het vaststellen van het voorschot voor het volgende verbruikersjaar het afgelopen jaarverbruik met het 30 jaarsgemiddelde aan graaddagen wordt gebruikt om het voorschot te bepalen. Dit kan natuurlijk bij stadsverwarmingsinstallaties ook. Sterker nog het spreadsheet dat jij gebruikt zal met gegevens gevuld moeten zijn die ergens op gebaseerd zijn anders krijg je geen uitkomsten.
En met betrekking tot het verbruik in de voorgaande periode kun je t.o.v. voorgaande jaren vergelijken of je goed zit en/of de buitentemperatuur anders is en/of je hetzelfde gedrag vertoond met verwarmen en of je meer of minder aan het verbruiken bent. Hierdoor kun je dan reageren door je voorschot zowel omhoog als omlaag bij te stellen. (Dit gebeurd inmiddels al bij Essent indien je gebruik maakt van de verbruiksmanager waar je recente standen invoert en het programma vervolgens met een voorschotvoorstel komt. Of dit bij andere energie leveringsbedrijven ook is weet ik niet maar op dit gebied zitten ze vaak op eenzelfde lijn.)
Door de fusie van een elektriciteitsbedrijf met een gasbedrijf ben ik als elektrotechnicus geïnteresseerd geraakt in dit onderwerp, vandaar mijn reacties.