LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
wouter01
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:37

Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door wouter01 »

In oktober heb ik de eindafrekening van Essent gekregen. Ik was namelijk overgestapt van Essent naar Nuon. Nu bleken meterstanden veel te hoog geschat te zijn. Hierdoor moest ik 1600 euro teveel betalen! (als student)

Contact opgenomen met Nuon zij zeiden dat essent mij het teveel betaalde terug moest betalen en dat ze daarvoor contact met essent zouden opnemen. Heb vervolgens de werkelijke standen doorgegeven.

Na drie weken zou het rond zijn. Ze bellen vervolgens op dat ze de werkelijke standen kwijt zijn geraakt. Vervolgens zou het weer 3 weken duren. Wordt ik niet terug gebeld. Bel ik vervolgens weer duurt het nog eens 3 weken. (tuurlijk werd ik boos)

Ondertussen bel ik Essent om te vragen hoe het zit, wat blijkt, Nuon hoort mij dit bedrag terug te betalen!! Ik ben dus ook nog eens verkeerd voorgelicht door Nuon.

Vervolgens Nuon gebeld, ze zouden het regelen. Ondertussen heb ik nog steeds mijn geld niet terug en wordt ik door verschillende personen ook niet terug gebeld. ( er zijn ondertussen 4 maanden verstreken!!!!)
Afgezien van de misgelopen rente is alle stress ook niet goed voor me!

Ik kan het niemand aanraden over te stappen naar Nuon, wat een puinhoop.

HuJuh
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 aug 2005 12:48

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door HuJuh »

Beste Wouter,

het is zeker niet Nuon die jou moet gaan betalen. Wat Nuon wel moet doen is juiste standen aan Essent doorgeven. Dat ze die kwijtraken is van de zotte, want als de agent die je spreekt zijn of haar werk doet (zoals van hem of haar wordt verwacht) wordt er direct een verzoek ingeschoten voor het aanpassen van de meterstanden.

Maar als jij aan Essent 1600 euro moet betalen voor zogenaamd verbruik (even los van al dan niet kloppende meterstanden), waarom moet Nuon jou dan die 1600 euro betalen?
De juiste werkwijze in deze:
* jij geeft de juist standen door aan Nuon
* Nuon geeft deze standen door aan Essent
* Essent stuurt jou een gecorrigeerde eindafrekening
* Essent stort jou het teveel betaalde bedrag terug.

Dus Essent is in deze degene die fout is door te stellen dat Nuon jou dat bedrag moet betalen. Je titel is dan ook fout.

Ik zou Nuon bellen om te vragen of dit nu eindelijk is doorgegeven en als dat inderdaad is gebeurd zou ik Essent bellen. Dan hoop ik dat je iemand aan de lijn krijgt die wèl weet hoe het werkt.

In ieder geval succes! Enne... niet alleen voor een student is 1600 euro veel :wink:

edit: hier staat er nog meer over trouwens:
http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php?t=58598
(essent betaalt niet graag uit, proberen ze te sparen om straks RWE over te nemen in plaats van andersom? :D )

wouter01
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:37

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door wouter01 »

Ik heb verschillende verhalen gehoord over de procedure.
Wat raad u mij aan te doen? Essent zegt dus heel stellig dat er een uitspraak is waaruit blijkt dat nuon moet betalen. Nuon heeft namelijk niet de juiste standen door gegeven en dus zijn zij schuldig.

Wat te doen?

plumber
Berichten: 1738
Lid geworden op: 16 jun 2008 20:00

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door plumber »

Nou volgens mij moet degene aan wie je dat bedrag
betaald heb dat gewoon terug storten.Anders aangifte
doen van oplichting.Moet je eens opletten?

wouter01
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:37

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door wouter01 »

Contact gehad met conzuwijzer. Het is zo dat degene die de fout mbt de meterstanden heeft gemaakt het bedrag moet terug betalen. Aangezien ik ze heb doorgegeven is dit nuon.

Ik heb een jaarrekening gekregen waarop de begin standen de geschatte eindstaden van essent zijn. Vervolgens zijn ook de eindstanden geschat. Door gewoon de werkelijke standen als eindstand te gebruiken zou ik alles terug krijgen.

Helaas is ondertussen zowel de begin als eindstand van nuon mbt gas aangepast. Dit maakt het nog complexer..

Ik wacht nu op reactie van nuon.

HuJuh
Berichten: 72
Lid geworden op: 25 aug 2005 12:48

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door HuJuh »

Beste Wouter,

in de eerste plaats is het natuurlijk echt een rot positie. Als consument tegenover een groot bedrijf als Nuon. Dus enige frustratie (die ik toch wel proefde uit het eerste bericht) kan ik me voorstellen.

Essent trekt in dit geval echt aan het kortste eind. Dat Nuon de juiste standen door moet geven klopt. Maar aangezien Essent die 1600 heeft geïnd moeten zij dat ook terugbetalen.

Ik heb een soortgelijk geval gehad en ik heb het uiteindelijk opgelost met een aangetekende brief. Kost je wel 7 euro geloof ik, maar toen was het voor mij klaar. Ik had mijn geld met een week terug.

Het belangrijkste is eigenlijk of je al een gecorrigeerde rekening hebt gehad!? Is dat zo?

Daarnaast kan Essent de schuld niet op Nuon afschuiven wat betreft de meterstanden. De meterstand is in eerste instantie geschat en dat doet de Netbeheerder. Daar staat leverancier Nuon buiten. Dat Nuon dan laat is het met doorgeven van de werkelijke standen (doordat ze die zijn kwijtgeraakt :? ) is natuurlijk wel slordig.

Als er een uitspraak is waarin staat dat de nieuwe partij moet terugbetalen zou ik graag een bron zien. Vraag dat maar gewoon aan Essent.

En inderdaad. Als er nou niks met de beginstanden was gedaan was met deze jaarrekening alles rechtgetrokken. Had het Nuon alleen wel 1600 euro gekost, maar dat kan het bedrijf wel hebben :wink:

Ik zou in jouw geval nog één keer met Essent bellen en daarna een aangetekende brief sturen naar Essent.

Laat ons even weten hoe het afloopt of als je nog andere vragen hebt.

Succes!

edit: de uitspraak van Consuwijzer trek ik persoonlijk in twijfel, maar als zij het zeggen is de kans groot dat het waar is. Misschien is er iemand anders die dat kan bevestigen? Shine? Maarten123?

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

In een ander topic speelde dit verhaal ook al een rol dat Essent zegt dat de nieuwe leverancier moet betalen aan de consument. :roll:

Absoluut niet waar, je hebt bij Essent verbruikt, je hebt aan Essent het teveel betaalde geld betaald en dus moet Essent alles verrekenen n.a.v. de juiste meterstanden.

Zou helemaal mooi wezen als Nuon dit moet doen. Wat een lachertje.

Dit topic bedoel ik:

http://forum.trosradar.nl/viewtopic.php ... c&start=15

Sanity
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2009 15:31

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door Sanity »

Maar als jij aan Essent 1600 euro moet betalen voor zogenaamd verbruik (even los van al dan niet kloppende meterstanden), waarom moet Nuon jou dan die 1600 euro betalen?
De juiste werkwijze in deze:
* jij geeft de juist standen door aan Nuon
* Nuon geeft deze standen door aan Essent
* Essent stuurt jou een gecorrigeerde eindafrekening
* Essent stort jou het teveel betaalde bedrag terug.
100% Correct

Wat ook nog kan, je bent bij Nuon met veelste hoge meterstanden klant geworden. Bij de jaarnota geef jij dus lagere standen op dan verwacht. Dan word het ook gecorrigeerd met elkaar.

-Edit: geef dit wel duidelijk aan. Standen kunnen bijv niet worden geaccepteerd door netbeheerder-> nieuw probleem.

Mvg,

Sanity
-Ex nuon medewerker(lev. switches, weet er dus wel wat van af)
Laatst gewijzigd door Sanity op 31 jan 2009 16:40, 1 keer totaal gewijzigd.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Wat Sanity zegt klopt, oftewel je hebt bij Essent veel te veel betaald en bij de Nuon dalijk met de jaarrekening krijg je het verschil terug.

Met andere woorden: Je verbruik bij nuon zal zo laag zijn omdat de beginstanden bij Nuon veel te hoog zijn geschat. (dit is al betaald bij Essent).

Een voordeel dus want naar mijn weten is Essent iets goedkoper dan Nuon, ook voor 1 januari!!. Weet wel zeker trouwens. (en dan heb ik het niet over akties etc etc)

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door Shine »

Een voordeel dus want naar mijn weten is Essent iets goedkoper dan Nuon, ook voor 1 januari!!.
Uitgaande van variabele prijs:
Nee in dit geval geen voordeel omdat de prijs van gas immers miv juli 09 aanzienlijk zal gaan dalen. Tenzij topicstarter nog voor deze maand (juli 2009) de jaarafrekening zal ontvangen. Dan is het wel een voordeeltje.

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Ja maar de TS heeft geloof ik het verbruik betaald wat betreft de tarieven voor de hoge prijsstijging van 01-01-09. OF de tarieven lager worden in juli 09 dan DIE tarieven betwijfel ik dan weer.

wouter01
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:37

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door wouter01 »

Goed ik heb weer aardig wat afgebeld. Volgens consuwijzer moet nuon mij het geld terug betalen indien zij niet de correcte meterstanden hebben doorgegeven. Aangezien Essent Netwerkbeheer deze niet heeft gehad mag ik hier van uit gaan.

Nu heb ik van Nuon een gecorrigeerde jaarafrekening gekregen. Dit gaat over het werkelijk verbruik bij Nuon dus die 1600 moet ik nog van iemand terug krijgen.

Nuon zegt met Essent contact gehad te hebben en verteld mij dat Essent een nieuwe eindafrekening zal maken. Nu is de eindafrekening opgemaakt in Oktober 2008. Dit betekend dus dat ik de tot dan geldende tarieven hoor te betalen. Is er een manier om dit te controleren en wat adviseren jullie mij te doen.

Ik heb overigens nog geen contact met Essent gehad iets dat ik wel van plan ben (om te controleren of ze daadwerkelijk een nieuwe eindafrekening gaan maken.

Groeten Wouter

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Wouter,

In uw bericht van 6 februari op dit forum geeft u aan dat u problemen heeft mbt de juiste verwerking van de meterstanden bij uw overstap.
Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

wouter01
Berichten: 5
Lid geworden op: 21 jan 2009 14:37

Re: Stap niet over naar Nuon, ik krijg nog 1600 euro van ze!

Ongelezen bericht door wouter01 »

Het spelletje is nog steeds bezig. Beide partijen willen niet betalen. Ik heb nu mbv een meester in de rechten twee bezwaarschriften/in gebreke stellingen opgestuurd. Essent is al zo netjes geweest te reageren. Van nuon nog steeds niks vernomen.

De man waar ik de bezwaarschriften mee heb gemaakt zegt dat het ceviel rechtelijk heel simpel is: Essent moet betalen. Ze hebben immers het geld geind, hebben de juiste standen en tarieven etc.

Wanneer het niet binnen 14 dagen geregeld heb ik vermeld de advies kosten en telefoon kosten in een ceviel rechtelijke procedure terug te eisen. Ik wacht nu al bijna 10 maand op 1600 euro die onterecht geind is. Ik ben student en heb mijn lening moeten verhogen om rond te komen.
De afspraken tussen leveranciers maken het niet makkelijker voor de consument maar moeilijker.

Gesloten