LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stedin aansluitplicht gas en kosten?
Stedin aansluitplicht gas en kosten?
Geachte forumlezers,
Ik heb het volgende probleem:
Wij hebben een huis gekocht, grenzend aan de bebouwde kom, maar dus in het buiten gebied. Ik wil hier een gasaansluiting van stedin, deze heb ik aangevraagd en kreeg de offerte van bijna 10.000,- euro voor een gasaansluiting, omdat er 180 meter leiding gelegd moest worden vanaf het bestaande gasnet, over de openbare weg, naar mijn voordeur.
Ik schrok van dit bedrag, ben gaan bellen en heb gevraagd of het ook anders kon en waarom het zo duur is.
Het antwoord was nog veel verrassender, wij hoeven u helemaal niet aan te sluiten, wij hebben geen aansluitplicht buiten de bebouwde kom. Andere oplossingen, zoals onze tuin is 50 meter bij het gasnet vandaan, ik leg zelf een leiding naar mijn huis, mocht ook niet, een leiding van de achterburen(die wel aardgas hebben) over eigen terrein naar ons huis mag ook niet.
Omdat ik de antwoorden van stedin niet erg aannemelijk vond, ben ik gaan zoeken en bellen. De ACM bepaald de richtlijnen en stelt dat het voor de consument helder en duidelijk moet zijn om zelf te kunnen bepalen of deze recht heeft op de aansluiting in het buitengebied, maar ik kom er niet helemaal uit en niemand wil/kan me helpen en ik heb er geen verstand van.
Er is dus volgens mij in dat besluit een soort rekenformule met de lengte vd leiding, het terrein waar hij doorgaat, het aantal mogelijke aansluitingingen, waardoor je kunt bepalen of stedin mij aan moet sluiten, waarbij de gehanteerde 40 euro per extra meter volgens mij vervalt, omdat deze betrekking hebben op eigen leiding vanaf de openbare weg voor prive gebruik, niet op uitbreiding van het gasnet, omdat ik geen eigenaar mag zijn van het gasnet volgens het besluit van de ACM.
Tevens zou het erg zuur zijn wanneer ik bijna 10.000 euro betaal voor een aansluiting en de rest van straat voor 990 euro klaar is, door mijn leiding? En nee, andere mensen wilden niet meedoen met gedeelde kosten.
Stedin vindt de onderbouwing 180 meter is te ver afdoende en op mijn vraag van hierboven wordt niet gereageerd. Consuwijzer van de ACM kan mij niet helpen met inhoudelijke uitleg over hun eigen besluit en stelt dat ik een geschil moet starten bij de geschillen comissie en het juridisch loket gaat ook niet.
Het aantal mogelijke aansluitingen is 2(wij en de overburen, rest is verder), toekomstig 3(leeg perceel). de leiding moet onder 5 meter asfalt door en is in totaal 176 meter over openbare weg. Dan is het 20 meter naar de meterkast.
Wie heeft er verstand van en kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Ik heb het volgende probleem:
Wij hebben een huis gekocht, grenzend aan de bebouwde kom, maar dus in het buiten gebied. Ik wil hier een gasaansluiting van stedin, deze heb ik aangevraagd en kreeg de offerte van bijna 10.000,- euro voor een gasaansluiting, omdat er 180 meter leiding gelegd moest worden vanaf het bestaande gasnet, over de openbare weg, naar mijn voordeur.
Ik schrok van dit bedrag, ben gaan bellen en heb gevraagd of het ook anders kon en waarom het zo duur is.
Het antwoord was nog veel verrassender, wij hoeven u helemaal niet aan te sluiten, wij hebben geen aansluitplicht buiten de bebouwde kom. Andere oplossingen, zoals onze tuin is 50 meter bij het gasnet vandaan, ik leg zelf een leiding naar mijn huis, mocht ook niet, een leiding van de achterburen(die wel aardgas hebben) over eigen terrein naar ons huis mag ook niet.
Omdat ik de antwoorden van stedin niet erg aannemelijk vond, ben ik gaan zoeken en bellen. De ACM bepaald de richtlijnen en stelt dat het voor de consument helder en duidelijk moet zijn om zelf te kunnen bepalen of deze recht heeft op de aansluiting in het buitengebied, maar ik kom er niet helemaal uit en niemand wil/kan me helpen en ik heb er geen verstand van.
Er is dus volgens mij in dat besluit een soort rekenformule met de lengte vd leiding, het terrein waar hij doorgaat, het aantal mogelijke aansluitingingen, waardoor je kunt bepalen of stedin mij aan moet sluiten, waarbij de gehanteerde 40 euro per extra meter volgens mij vervalt, omdat deze betrekking hebben op eigen leiding vanaf de openbare weg voor prive gebruik, niet op uitbreiding van het gasnet, omdat ik geen eigenaar mag zijn van het gasnet volgens het besluit van de ACM.
Tevens zou het erg zuur zijn wanneer ik bijna 10.000 euro betaal voor een aansluiting en de rest van straat voor 990 euro klaar is, door mijn leiding? En nee, andere mensen wilden niet meedoen met gedeelde kosten.
Stedin vindt de onderbouwing 180 meter is te ver afdoende en op mijn vraag van hierboven wordt niet gereageerd. Consuwijzer van de ACM kan mij niet helpen met inhoudelijke uitleg over hun eigen besluit en stelt dat ik een geschil moet starten bij de geschillen comissie en het juridisch loket gaat ook niet.
Het aantal mogelijke aansluitingen is 2(wij en de overburen, rest is verder), toekomstig 3(leeg perceel). de leiding moet onder 5 meter asfalt door en is in totaal 176 meter over openbare weg. Dan is het 20 meter naar de meterkast.
Wie heeft er verstand van en kan mij helpen?
Alvast bedankt.
Re: Stedin aansluitplicht gas en kosten?
Heb het zelfde meegemaakt. Via Shell een gastank laten plaatsen (gratis) en via hun het gas afnemen.
Mogelijk dat later een aansluiting gemaakt kan worden op het aardgasnet.
Mogelijk dat later een aansluiting gemaakt kan worden op het aardgasnet.
Ja, die mogelijkheid hebben we altijd, maar kort onderzoek op het net wees uit dat tankgas, gemiddeld 30 tot 40 procent duurder is dan aardgas.
Vandaar dat we graag aardgas willen en aangezien ik de leiding kon zien lopen vanuit mijn tuin dacht ik dat het niet zo'n probleem zou zijn, of moeilijk uit te leggen.
dank voor uw reactie.
Vandaar dat we graag aardgas willen en aangezien ik de leiding kon zien lopen vanuit mijn tuin dacht ik dat het niet zo'n probleem zou zijn, of moeilijk uit te leggen.
dank voor uw reactie.
-
Netbeheerders leggen geen kabels en leidingen aan over prive gronden. Zij staan evenmin toe dat aansluitingen gemaakt worden door prive personen ivm certificeringen, veiligheid e.d.
Wanneer de aansluiting alleen voor u is zult u het volledige bedrag van de leiding moeten betalen. Vroeger was het soms zo bij bepaalde netbeheerders dat indien op de leiding in de toekomst andere percelen werden aangesloten dat alsnog een gedeelte van het aansluitbedrag gerestitueerd werd. Of dat nu nog is kan ik niet zeggen. U zult toch met Stedin om de tafel moeten. Probeer een afspraak op kantoor te maken
Wanneer de aansluiting alleen voor u is zult u het volledige bedrag van de leiding moeten betalen. Vroeger was het soms zo bij bepaalde netbeheerders dat indien op de leiding in de toekomst andere percelen werden aangesloten dat alsnog een gedeelte van het aansluitbedrag gerestitueerd werd. Of dat nu nog is kan ik niet zeggen. U zult toch met Stedin om de tafel moeten. Probeer een afspraak op kantoor te maken
De leiding die gelegd zal moeten worden is meteen de toekomstige verbinding naar verdere percelen, zodoende lijkt het mij niet redelijk om deze kosten alleen te dragen.
Voor zover ik het begreep in het besluit vd acm was het niet meer gewenst dat mensen alleen de kosten van een sociaal gebruikt net dragen, maar dat deze sociaal gedragen moeten worden, dus door netbeheerder. Maar ik hoop er gewoon uit te komen met Stedin of iemand die de regels aan mij uit kan leggen met bronvermelding.
ook bedankt!
Voor zover ik het begreep in het besluit vd acm was het niet meer gewenst dat mensen alleen de kosten van een sociaal gebruikt net dragen, maar dat deze sociaal gedragen moeten worden, dus door netbeheerder. Maar ik hoop er gewoon uit te komen met Stedin of iemand die de regels aan mij uit kan leggen met bronvermelding.
ook bedankt!
Nah, zelf een gat erin slaan met zo'n drukkraan, leiding aankoppelen en hop...mbm_p schreef:Ja, die mogelijkheid hebben we altijd, maar kort onderzoek op het net wees uit dat tankgas, gemiddeld 30 tot 40 procent duurder is dan aardgas.
dank voor uw reactie.
Zomaar ergens op een willekeurige leiding aansluiten is ook wel wat simpel gedacht. Dat is net zo iets als redeneren dat er een hoogspanningslijn loopt en dat je daar toch wel je electriciteitsaansluiting op kunt vastmaken...
Als je buiten de bebouwde kom woont, of dat nu 10 kilometer of 10 meter is, dan gelden de regels voor buiten de bebouwde kom. Als er dan 180 meter moet worden aangelegd naar een punt waar je leiding op het gasnet kan worden aangesloten, dan zul je die 180 meter moeten betalen.
Als je buiten de bebouwde kom woont, of dat nu 10 kilometer of 10 meter is, dan gelden de regels voor buiten de bebouwde kom. Als er dan 180 meter moet worden aangelegd naar een punt waar je leiding op het gasnet kan worden aangesloten, dan zul je die 180 meter moeten betalen.
Dat kan ook. Heel snel en secuur ook nog. En geen haan die er naar kraait. Da's nog het meest vreemde..Maar: het kan dus.kweenie schreef:Zomaar ergens op een willekeurige leiding aansluiten is ook wel wat simpel gedacht. Dat is net zo iets als redeneren dat er een hoogspanningslijn loopt en dat je daar toch wel je electriciteitsaansluiting op kunt vastmaken...
-
Ik snap dat u dat onredelijk vind, maar bekijk het ook eens van de andere kant.mbm_p schreef:De leiding die gelegd zal moeten worden is meteen de toekomstige verbinding naar verdere percelen, zodoende lijkt het mij niet redelijk om deze kosten alleen te dragen.
Wanneer het nog tot in lengte van dagen duurt voordat een tweede of derde perceel wordt aangesloten moet Stedin (=de overheid=de belastingbetaler=jij en ik) de kosten vooruit ophoesten omdat u zonodig aangesloten wenste te worden (wat zij niet verplicht zijn). Kwestie van rentabiliteit dat ze dit niet doen.
ja het kan gewoon, die offerte was vrij duidelijk.....
En ja het gaat juist om de regels, niemand kan ze precies vertellen of uitleggen aan me... jij dus helemaal niet
En ja het gaat juist om de regels, niemand kan ze precies vertellen of uitleggen aan me... jij dus helemaal niet
Zou u die bron kunnen geven? Dan kan ik die eens doorlezen, ben wel benieuwd namelijk.mbm_p schreef: Voor zover ik het begreep in het besluit vd acm was het niet meer gewenst dat mensen alleen de kosten van een sociaal gebruikt net dragen, maar dat deze sociaal gedragen moeten worden, dus door netbeheerder. Maar ik hoop er gewoon uit te komen met Stedin of iemand die de regels aan mij uit kan leggen met bronvermelding.
Het gaat om het feit dat er in de toekomst van deze leiding gebruik gemaakt gaat worden door de netbeheerder, die ik betaald heb, ik ben ook niet op de wereld gezet om de leiding van de rest van nederland te betalen toch? Ik betaal toch ook al heel mijn leven aan de leiding van anderen toch?
Maar hoofdvraag is dus wat is de regel hiervoor?
Maar hoofdvraag is dus wat is de regel hiervoor?
In warmtegebieden en in gebieden waarin het economisch onrendabel is heeft de netbeheerder voor gas geen aansluitplicht. Economisch onrendabel wordt nader uitgewerkt in een besluit van de Autoriteit Consument & Markt (voorheen NMA). U kunt dit besluit vinden via de volgende link:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... eling-Gas/
Mocht het nu zo zijn dat er voor u een aansluitplicht geldt dan kunt u de maximumtarieven vinden via de volgende link:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... eheer-gas/
U kunt dan het tarievenblad openen. Hierop staan alle tarieven.
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... eling-Gas/
Mocht het nu zo zijn dat er voor u een aansluitplicht geldt dan kunt u de maximumtarieven vinden via de volgende link:
https://www.acm.nl/nl/publicaties/publi ... eheer-gas/
U kunt dan het tarievenblad openen. Hierop staan alle tarieven.
nummer 24 en volgende. vooral 26 van de eerste link en download.
-
Als u het allemaal zo goed weet begrijp ik niet dat u het nodig vind om dit op het forum te plaatsen.mbm_p schreef: En ja het gaat juist om de regels, niemand kan ze precies vertellen of uitleggen aan me... jij dus helemaal niet
Maar zoekt u het maar lekker verder uit, u leest toch alleen maar wat u wil lezen.
Die reactie was niet voor u bedoeld josephien. Voor een ander voor u. Mijn excuses
In je link kun je precies terugvinden wat de acceptabele netlengte is en hoe je de 'equivalente netlengte' kunt bepalen. Voor drie percelen is de acceptabele lengte 45 meter, dus zelfs zonder correctie voor eventuele bestraatte delen is ook de kortste afstand van 50 meter al te lang voor de aansluitplicht.Stedin vindt de onderbouwing 180 meter is te ver afdoende en op mijn vraag van hierboven wordt niet gereageerd. Consuwijzer van de ACM kan mij niet helpen met inhoudelijke uitleg over hun eigen besluit en stelt dat ik een geschil moet starten bij de geschillen comissie en het juridisch loket gaat ook niet.
Dan val je dus in de categorie die de aansluiting wel kan krijgen, maar alleen tegen de werkelijke kosten. Die kosten zullen voor 180 meter door gedeeltelijk bestraat gebied behoorlijk hoog zijn. Maar waarschijnlijk is het aansluiten op de dichterbij gelegen leiding in combinatie met een druk reduceer station nog hoger zijn.
Ok en wanneer mijn leiding dan gebruikt wordt voor de rest van de polder? Dit is namelijk de hoofdweg uit de bebouwde kom en toekomstige aansluitingen zullen ook via deze weg gaan verlopen. Nu zitten alle omwonenden te wachten tot iemand zegt ja doe maar aardgas, en de rest betaald alleen aansluitkosten?
Want ik heb ook gelezen in 1 van die besluiten dat particulieren geen eigenaar meer mogen zijn van het net en zoals vroeger geen kosten terugbetaald mogen worden aan de eerst betalende.
Maar dank voor je antwoord, ik kon dat stuk over wat de acceptabele lengte was niet vinden, dan gaan we maar voor de solar freeze oplossing, geen gas meer nodig volgens hun site.
Iedereen bedankt en vooral Stedin voor hun duidelijke uitleg......
Want ik heb ook gelezen in 1 van die besluiten dat particulieren geen eigenaar meer mogen zijn van het net en zoals vroeger geen kosten terugbetaald mogen worden aan de eerst betalende.
Maar dank voor je antwoord, ik kon dat stuk over wat de acceptabele lengte was niet vinden, dan gaan we maar voor de solar freeze oplossing, geen gas meer nodig volgens hun site.
Iedereen bedankt en vooral Stedin voor hun duidelijke uitleg......
Even over een andere boeg, het is inderdaad vaak niet (meer) heel erg noodzakelijk om gas te hebben, zeker bij nieuwbouw, die vaak goed geïsoleerd is. Je kunt dan met de zon en/of met warmtepomp je huis vaak ook goed, en soms ook voordeliger, verwarmen. Of eventueel zoiets als pellets, maar ik denk niet dat dat nodig is.
Zoals hierboven al geschreven, Stedin heeft natuurlijk niet de garantie dat dat ook gebeurt.Ok en wanneer mijn leiding dan gebruikt wordt voor de rest van de polder? Dit is namelijk de hoofdweg uit de bebouwde kom en toekomstige aansluitingen zullen ook via deze weg gaan verlopen. Nu zitten alle omwonenden te wachten tot iemand zegt ja doe maar aardgas, en de rest betaald alleen aansluitkosten?
Misschien werkt het wel als je met andere bewoners om de tafel gaat zetten, meerdere aanvragen (tegelijkertijd) doet en onderling een verdeelsleutel afspreekt voor de kosten.