LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stedin wil geen dubbeltarief meer.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
floris9688

Stedin wil geen dubbeltarief meer.

Ongelezen bericht door floris9688 »

Geacht forum,

In juni 2014 ben ik overgegaan van Nuon dubbeltarief elektrisch naar enkel tarief.

De reden hiervoor was dat Stedin in een brief aangaf dat ik een intelligente meter kreeg omdat het omschakelsignaal naar de meter zou vervallen in de Hoekschewaard.

Ik had begrepen dat ik een intelligente meter kon weigeren en dat heb ik ook gedaan.

Om problemen te voorkomen ben ik overgestapt naar enkel tarief, want zou er nog één telwerk blijven draaien.
In juni de meterstanden netjes per telefoon doorgegeven aan Nuon.

De meter schakelt echter nog steeds elke dag om van hoog naar laag.
Hierdoor moest ik 2 standen op blijven geven.
Eind oktober de meterstanden telefonisch doorgegeven aan Nuon voor de jaarafrekening.
In november kreeg ik de jaarrekening 2014.
Echter deze klopte niet omdat ik slechts één meterstand verrekend kreeg.
Hier werd alleen hoogverbruik verrekend en niet laagverbruik.
Hierdoor heb ik teveel geld teruggekregen.

De helpdesk van Nuon wil dat ik dit met Stedin uitzoek, en Nuon zegt dat ik bij Stedin moet zijn.

Maar ik wil EERLIJK zijn en niet teveel terug krijgen.

Inmiddels kom ik er niet meer uit en wordt ik door de helpdesk van beide bedrijven van het kastje naar de muur gestuurd.

Floris.

olaf79

Re: Stedin wil geen dubbeltarief meer.

Ongelezen bericht door olaf79 »

lijkt me een mission impossible. Laat het lekker gaan, als je teveel hebt teruggekregen en het hebt aangeven is het verder hun probleem

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Om problemen te voorkomen
Vind m wel grappig in combinatie met "Slimme meter weigeren" :wink:

eddy123

Ongelezen bericht door eddy123 »

floris9688 schreef:Maar ik wil EERLIJK zijn en niet teveel terug krijgen.
Inmiddels kom ik er niet meer uit en wordt ik door de helpdesk van beide bedrijven van het kastje naar de muur gestuurd.
Het klinkt als een administratieve puinhoop bij de Stedin.
De netwerkbeheerder dient de meterstanden juist uit te lezen en te verwerken, niet de energie-leverancier.
Ik begrijp wel dat je niet teveel wilt terug krijgen, uiteindelijk moet je het immers toch betalen, want de metertjes in je woning lopen wel door.
Dat je twee meters hebt maakt op zich niet zoveel uit, zolang ze allebei maar voor enkel tarief worden berekend en je geen extra kosten voor een dubbele meter in rekening wordt gebracht.
Enkel tarief is overigens goedkoper dan het hoge tarief bij dubbeltarief. Dubbeltarief is alleen gunstiger als je in de nachtelijke uren flink wat energie gebruikt (wasmachine, wasdroger etc).

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bij enkel tarief blijft de dubbele meter hangen en werken...

Je betaalde dan voor beide tellers het totaal gebruik dus als je die bij elkaar optelde is dat je verbruik en doorgeven moet je dus nog steeds beide....

Als je 1 doorgeeft word de andere geschat en gaat het fout.

floris9688

Ik kan ten eerste op de website van Nuon nog maar 1 meterstand doorgeven, en daarom heb ik 2 meterstanden telefonisch en met een email doorgegeven.

floris9688

Maar van deze 2 standen is alleen de hoogtarief stand doorgerekend.

floris9688

Ik heb Nuon aan de lijn gehad en de meterstanden doorgegeven.
Ze gaan een nieuwe jaarrekening maken.
Ik wacht het nu maar even af.

eddy123

floris9688 schreef:Ik heb Nuon aan de lijn gehad en de meterstanden doorgegeven.
Ze gaan een nieuwe jaarrekening maken.
Ik wacht het nu maar even af.
Dat duale systeem maakt het er allemaal niet eenvoudiger op.
Uiteindelijk zijn de meterstanden in je eigen woning het enige wat telt.
In combinatie dan met de tijd dat de kosten voor een dubbele meter in rekening worden gebracht.
Maar ja, ga dat die helpdesken maar eens duidelijk maken: "computer says no"

Stedin

Ongelezen bericht door Stedin »

Beste Floris,

Vervelend dat dit zo loopt. Ik kan mij voorstellen dat de verloop van deze situatie irritatie bij je opwekt.

Wanneer je een traditionele meter hebt met 2 telwerken maar deze worden verrekend tegen enkel tarief, geef je (zoals je ook gedaan hebt) beide meterstanden aan je leverancier door. Zij verrekenen dat zowel het verbruik op telwerk 1 als op telwerk 2 tegen hetzelfde tarief.
eddy123 schreef:Het klinkt als een administratieve puinhoop bij de Stedin.
De netwerkbeheerder dient de meterstanden juist uit te lezen en te verwerken, niet de energie-leverancier.
@Eddy: Wij lezen geen meterstanden uit als er geen slimme meters zijn geplaatst. De leverancier is het aanspreekpunt voor meterstanden in àlle gevallen.

eddy123 schreef:Dat je twee meters hebt maakt op zich niet zoveel uit, zolang ze allebei maar voor enkel tarief worden berekend en je geen extra kosten voor een dubbele meter in rekening wordt gebracht.
Enkel tarief is overigens goedkoper dan het hoge tarief bij dubbeltarief. Dubbeltarief is alleen gunstiger als je in de nachtelijke uren flink wat energie gebruikt (wasmachine, wasdroger etc).
@Eddy: Wat je hier zegt is precies zoals het moet zijn. Het verbruik wat op de beide telwerken wordt geregistreerd wordt verrekend tegen 1 tarief. Je geeft dus altijd beide standen door aan de leverancier.

Op andere plaatsen in Nederland (buiten de Hoeksche Waard) werkt het ook zo. Wij plaatsen namelijk geen meters meer met 1 telwerk om eindeloze meterwissels te voorkomen wanneer klanten een andere tariefstructuur kiezen.

Ik zal het webcareteam van Nuon ook even informeren over deze post. Misschien kunnen zij verdere toelichting geven over de nota.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

eddy123

Stedin schreef:Op andere plaatsen in Nederland (buiten de Hoeksche Waard) werkt het ook zo. Wij plaatsen namelijk geen meters meer met 1 telwerk om eindeloze meterwissels te voorkomen wanneer klanten een andere tariefstructuur kiezen.
Heel verstandig.
Zijn daarmee de extra kosten voor een dubbele meter ook van de baan?
Hoeft op zich niet natuurlijk, het is al verstandig gewoon altijd een dubbele meter te plaatsen.
Dan is de wisseling slechts een administratieve handeling. Met de opkomst van alternatieve energiebronnen als zonne-energie wordt een dubbeltarief ook steeds onzinniger.
U zult met de slimme energie-meters wel aansturen op een volledig variabel tarief.

Stedin

eddy123 schreef:Heel verstandig.
Zijn daarmee de extra kosten voor een dubbele meter ook van de baan?
Hoeft op zich niet natuurlijk, het is al verstandig gewoon altijd een dubbele meter te plaatsen.
Dan is de wisseling slechts een administratieve handeling. Met de opkomst van alternatieve energiebronnen als zonne-energie wordt een dubbeltarief ook steeds onzinniger.
U zult met de slimme energie-meters wel aansturen op een volledig variabel tarief.
Wat ons betreft zijn er geen kosten voor het aanpassen van de tariefstructuur. Het kan natuurlijk wel dat een energieleverancier hier kosten voor rekent (administratiekosten o.i.d.).

De gehele tariefstructuur is iets waarin wij alleen voorzien in de registratie. Wij verzorgen dus een meter die (op dit moment) een dag en een nachtstand registreert. Het reduceren van pieken in de afname is hoofdzakelijk relevant voor de energieleveranciers die dergelijke pieken moeten opvangen qua productie.

Met vriendelijke groet,

Olivier
Stedin Webcare

Vattenfall Webcare
verified

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Hallo Floris,

Na een seintje van Stedin dat u uw vraag hier hebt gesteld, willen we dit graag met u oplossen. Daarvoor hebben we wel uw gegevens nodig. Wil je ons een privébericht sturen met uw klantnummer of adres?

Ook bij ons is er geen verschil in kosten tussen dubbel- of enkeltarief. Als uw meter niet (meer) geschikt is voor dubbeltarief kan het zo zijn dat we op uw jaarafrekening de oude benaming van het telwerk blijven gebruiken, maar afrekenen tegen enkeltarief. Als bij de meterstanden alleen laagtarief wordt genoemd, maar bij de afrekening daaronder enkeltarief, dan krijgt u niet teveel terug.

Wilt u laten weten of dit voldoende informatie is, of stuurt u ons een privébericht? Dat kan door op onze naam te klikken en te kiezen voor "Stuur privébericht" Alvast bedankt.

Vogels, dank voor je aanvulling, we zullen verificatie aanvragen zodat zichtbaar is dat we echt Nuon zijn :)

Met vriendelijke groet
Mieneke
Nuon Webcare

Stedin

vogels schreef:Nuon heeft al een geverifieerd account (zie vinkje achter accountnaam), Stedin niet.
Bedankt voor de tip, moeten wij misschien ook doen. Is wel handig voor jullie om te zien dat wij het echt zijn. Maar het is echt Stedin hier hoor ;-).

floris9688

Ik heb een privebericht verstuurd naar "de nuon medewerker"

floris9688

Nuon zoekt het nu uit met Stedin omdat mijn meter plotseling verdacht is.

Dit is het antwoord:

Floris, we hebben je gegevens doorgegeven aan de collega die hiermee bezig is. Er blijkt iets met de meter te zijn waar we wat vragen over hebben. Dit moeten we ook bij je netbeheerder navragen. Zodra we een reactie hebben van de desbetreffende collega dan laten we je dat weten of je wordt gebeld.

Met vriendelijke groet,

Joeri
Nuon Webcare
18 minuten geleden

floris9688

Ik ga dit afwachten..........................alweer.

eddy123

Stedin schreef:Wat ons betreft zijn er geen kosten voor het aanpassen van de tariefstructuur. Het kan natuurlijk wel dat een energieleverancier hier kosten voor rekent (administratiekosten o.i.d.).
Dat begrijp ik. Ik loof ook alleen maar uw keuze om meteen dubbele meters te plaatsen, of een 'slimme' meter. Meters vervangen is dusdanig kostbaar qua arbeidsuren dat je beter een duurdere dubbele/slimme meter kunt plaatsen. Dat sommige mensen moeite hebben met een 'slimme' meter begrijp ik overigens ook. Plaats maar dubbele meters en als iemand voor enkel tarief kiest, dan mag die persoon 2 standen doorgeven die allebei tegen enkel tarief worden afgerekend. Top!
@TS: ook top dat je je zorgen maakt omdat je te weinig betaald. Je begrijpt dat je uiteindelijk toch het te weinig betaalde alsnog wel moet betalen, en terecht natuurlijk.

floris9688

Inmiddels een week verder en ondanks de gedane beloften van Nuon, heb ik niets meer van hun vernomen.

floris9688

Eergisteren telefoontje van Nuon dat de zaak loopt, en dat we regelmatig een update van de situatie krijgen.
Dat klinkt al beter.

Gesloten