| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Beste radar panellid,
Ik heb sinds 2015 een 3-jarig contract met Essent afgesloten via een actie bij Media-Markt. De afgelopen 2 jaar heb ik steeds geld teruggekregen (EUR 341,84 en EUR 252,93) en zijn mijn termijnbedragen per maand omlaag gegaan, alleen dit jaar moet ik ineens EUR 365,99 bij betalen. Dit vind ik een fors bedrag. Sinds april 2017 is er bij mij een nieuwe energie en gasmeter geplaatst en mij vermoeden is dat dit de boosdoener is voor de hoge rekening. Ik heb contact opgenomen met Liander en die vertelde mij dat dit een aanzienlijke verhoging is en dat de energieleverancier Essent een inspanningsverplichting (volgens marktservice kanalen) heeft om de rekening te verduidelijken en om een eventuele, voor mij als klant. kosteloze ijking aan te vragen bij Liander. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Essent die mij doodleuk vertelde dat het een koude winter is geweest en dan er daardoor waarschijnlijk meer verbruik is geweest. Ik heb op een ijking aangedrongen, waarna de betreffende medewerker uiteindelijk toegezegd heeft om contact met Liander te zullen opnemen. Hierop kreeg ik een reactie terug dat er geen kosteloze ijking geregeld kan worden en dat ik zelf contact op moet nemen met Liander om een ijking aan te vragen op kosten van ongelijk. Hier hebben we het bekende kastje naar de muur verhaal. Essent verwacht nu van mij dat ik de jaarrekening ga betalen, alleen wil ik dit niet totdat het is uitgezocht waarom ik ineens zoveel moet bij betalen. Kan ik problemen krijgen als ik niet betaal? Hoe kan ik verder met deze zaak? Graag u hulp hierbij.
Vriendelijke groet,
A. van Veen
Ik heb sinds 2015 een 3-jarig contract met Essent afgesloten via een actie bij Media-Markt. De afgelopen 2 jaar heb ik steeds geld teruggekregen (EUR 341,84 en EUR 252,93) en zijn mijn termijnbedragen per maand omlaag gegaan, alleen dit jaar moet ik ineens EUR 365,99 bij betalen. Dit vind ik een fors bedrag. Sinds april 2017 is er bij mij een nieuwe energie en gasmeter geplaatst en mij vermoeden is dat dit de boosdoener is voor de hoge rekening. Ik heb contact opgenomen met Liander en die vertelde mij dat dit een aanzienlijke verhoging is en dat de energieleverancier Essent een inspanningsverplichting (volgens marktservice kanalen) heeft om de rekening te verduidelijken en om een eventuele, voor mij als klant. kosteloze ijking aan te vragen bij Liander. Vervolgens heb ik contact opgenomen met Essent die mij doodleuk vertelde dat het een koude winter is geweest en dan er daardoor waarschijnlijk meer verbruik is geweest. Ik heb op een ijking aangedrongen, waarna de betreffende medewerker uiteindelijk toegezegd heeft om contact met Liander te zullen opnemen. Hierop kreeg ik een reactie terug dat er geen kosteloze ijking geregeld kan worden en dat ik zelf contact op moet nemen met Liander om een ijking aan te vragen op kosten van ongelijk. Hier hebben we het bekende kastje naar de muur verhaal. Essent verwacht nu van mij dat ik de jaarrekening ga betalen, alleen wil ik dit niet totdat het is uitgezocht waarom ik ineens zoveel moet bij betalen. Kan ik problemen krijgen als ik niet betaal? Hoe kan ik verder met deze zaak? Graag u hulp hierbij.
Vriendelijke groet,
A. van Veen
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
U heeft een vergelijk met jaren eerder qua verbruik in m3 en kwh. En dáár gaat het om. Heeft u meer verbruikt? = betalen. Evenveel gebruikt? = dan kan er een klein verschil zijn wegens prijswijzigingen. Is het een groot verschil heeft u of een foute meter nu of een foute meter toen gehad. Als u het echt verbruikt heeft, zult u moeten betalen, doet u dat niet dan zijn de gevolgen voor uw eigen conto en die kunnen u jarenlang achtervolgen.
-
Theotrucker
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Misschien heeft de oude meter te weinig aangegeven? Dit zul je nooit weten.
Niet betalen kost aanmaningskosten incassokosten en nog veel meer. Gratis herijking krijg je niet.
Vergelijk je verbruikscijfers met elkaar. Deze winter heb ik ook meer gas gebruikt.
Niet betalen kost aanmaningskosten incassokosten en nog veel meer. Gratis herijking krijg je niet.
Vergelijk je verbruikscijfers met elkaar. Deze winter heb ik ook meer gas gebruikt.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Zijn in de voorgaande jaren de juiste standen doorgegeven, of waren die geschat?
Niet betalen? Grote problemen.
Niet betalen? Grote problemen.
-
NeoDutchio
- Berichten: 13431
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
U stelt dat de meter verkeerd meet. Dan is het ook aan u om aan te tonen dat dit zo is. U zal dan ook moeten betalen voor de ijking. Stel dat de meter niet goed is, kunt u de kosten verhalen op Essent. Natuurlijk gaat Essent niet zelf betalen voor elke ijking, dan wil iedereen dit en gaan de prijzen nog verder omhoog.
Maar zoals gemeld, vergelijk eerst het verbruik met elkaar of daar gekke dingen in zitten. Kijk naar naar de verbruikskosten of daar ook verhoging in zit. Eerst uitsluiten en daarna pas een schuldige zoeken.
Maar zoals gemeld, vergelijk eerst het verbruik met elkaar of daar gekke dingen in zitten. Kijk naar naar de verbruikskosten of daar ook verhoging in zit. Eerst uitsluiten en daarna pas een schuldige zoeken.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Op de site van het KNMI kunt u controleren of dat klopt.veen094 schreef:Vervolgens heb ik contact opgenomen met Essent die mij doodleuk vertelde dat het een koude winter is geweest en dan er daardoor waarschijnlijk meer verbruik is geweest.
https://www.knmi.nl/nederland-nu/klimat ... erzichten/
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
HIer ligt het gasverbruik de afgelopen winter bijna 25% hoger dan voorgaande jaren. Bij een normale gasrekening van €80 per maand is dat al snel €20 x 12 is dus ruim €250. En dan hebben we zo zuinig mogelijk gedaan. Mensen die wat minder goed opgelet hebben zullen hier nog ruim overheen gaan.
Aangezien TS praat over maandbedragen en jaarrekening lijkt het erop dat TS geen inzicht heeft in het verbruik ( het enige dat telt ). Valt me op dat dat vaak het geval is bij mensen die klagen over een plotseling hoog verbruik.
Aangezien TS praat over maandbedragen en jaarrekening lijkt het erop dat TS geen inzicht heeft in het verbruik ( het enige dat telt ). Valt me op dat dat vaak het geval is bij mensen die klagen over een plotseling hoog verbruik.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Twaalf maanden een strenge winter?angel1978 schreef:HIer ligt het gasverbruik de afgelopen winter bijna 25% hoger dan voorgaande jaren. Bij een normale gasrekening van €80 per maand is dat al snel €20 x 12 is dus ruim €250. En dan hebben we zo zuinig mogelijk gedaan. Mensen die wat minder goed opgelet hebben zullen hier nog ruim overheen gaan.
Aangezien TS praat over maandbedragen en jaarrekening lijkt het erop dat TS geen inzicht heeft in het verbruik ( het enige dat telt ). Valt me op dat dat vaak het geval is bij mensen die klagen over een plotseling hoog verbruik.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Vraag 1 is nog niet gesteld: Is je gas of het electriciteitsverbuik toegenomen?veen094 schreef:De afgelopen 2 jaar heb ik steeds geld teruggekregen (EUR 341,84 en EUR 252,93) en zijn mijn termijnbedragen per maand omlaag gegaan, alleen dit jaar moet ik ineens EUR 365,99 bij betalen.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Zou eens proberen te rekenen en het te snappen.Lady1234 schreef:Twaalf maanden een strenge winter?angel1978 schreef:HIer ligt het gasverbruik de afgelopen winter bijna 25% hoger dan voorgaande jaren. Bij een normale gasrekening van €80 per maand is dat al snel €20 x 12 is dus ruim €250. En dan hebben we zo zuinig mogelijk gedaan. Mensen die wat minder goed opgelet hebben zullen hier nog ruim overheen gaan.
Aangezien TS praat over maandbedragen en jaarrekening lijkt het erop dat TS geen inzicht heeft in het verbruik ( het enige dat telt ). Valt me op dat dat vaak het geval is bij mensen die klagen over een plotseling hoog verbruik.
Kan heel verhelderend werken
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Een hogere rekening ligt altijd aan de meter en nooit aan de mensen die meer verbruikt hebben.
-
Theotrucker
- Berichten: 4729
- Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
En ook niet aan de vorige meter dat die misschien te weinig aangegeven heeft.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Dat lijkt me een goed argument, om slimme meters zolang mogelijk te weigeren.Theotrucker schreef:En ook niet aan de vorige meter dat die misschien te weinig aangegeven heeft.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Nu alleen het argument zelf nog...16again schreef:Dat lijkt me een goed argument, om slimme meters zolang mogelijk te weigeren.Theotrucker schreef:En ook niet aan de vorige meter dat die misschien te weinig aangegeven heeft.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
De verbruiksmanager geeft aan dat mijn gasverbruik 14% lager ligt dan voorgaande jaren.angel1978 schreef:Zou eens proberen te rekenen en het te snappen.Lady1234 schreef:Twaalf maanden een strenge winter?angel1978 schreef:HIer ligt het gasverbruik de afgelopen winter bijna 25% hoger dan voorgaande jaren. Bij een normale gasrekening van €80 per maand is dat al snel €20 x 12 is dus ruim €250. En dan hebben we zo zuinig mogelijk gedaan. Mensen die wat minder goed opgelet hebben zullen hier nog ruim overheen gaan.
Aangezien TS praat over maandbedragen en jaarrekening lijkt het erop dat TS geen inzicht heeft in het verbruik ( het enige dat telt ). Valt me op dat dat vaak het geval is bij mensen die klagen over een plotseling hoog verbruik.
Kan heel verhelderend werken
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Da's knap met zo'n koude periode erin.
Wellicht dat je met anderen kan delen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Of wellicht iets veranderd in de situatie?
Wellicht dat je met anderen kan delen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Of wellicht iets veranderd in de situatie?
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Als het winter is + koud + zonnig ......stoken we overdag niet/nauwelijks....zon warmt bij mij de woonkamer op tot aangename temperatuur.angel1978 schreef:Da's knap met zo'n koude periode erin.
Wellicht dat je met anderen kan delen hoe je dat voor elkaar gekregen hebt? Of wellicht iets veranderd in de situatie?
Grijs/koud/guur weer verbruikt meer.
Februari was gemiddeld over het land een uitzonderlijk zonnige maand met 162 zonuren tegen 85 uren normaal.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Dan heb je een extreem geïsoleerd huis, een luxe die de meeste mensen niet hebben. Overigens was het vooral 's nachts koud en dan is het lastig van de zon gebruik te maken, tenzij je begin van de dag ruim onder de 16 graden wil zitten.
De zon die zo laag staat in de winter en veel minder sterk is, compenseert niet tot nauwelijks de extra kou, zeker met de nachten erbij.
De zon die zo laag staat in de winter en veel minder sterk is, compenseert niet tot nauwelijks de extra kou, zeker met de nachten erbij.
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Ik heb vorig jaar een slimme meter gekregen en ben begin dit jaar overgestapt van leverancier. Zal de gegevens van de oude leverancier nog eens proberen te downloaden om ze te vergelijken. Ben wel benieuwd 
Re: Te hoge energierekening bij Essent na plaatsen slimme meter
Ik adviseer u de rekening te betalen om incasso kosten en overige kosten te vermijden. U kunt alles dan rustig uitzoeken en in geval dat u toch gelijk hebt, het teveel betaalde terug vorderen.
U kunt beter een vordering dan een schuld hebben.
En zoals al boven meerdere keren genoemd, gebruik de verbruiksmanager van Essent.
U kunt beter een vordering dan een schuld hebben.
En zoals al boven meerdere keren genoemd, gebruik de verbruiksmanager van Essent.
