LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips Energiebesparing

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie112 »

Veel mensen klagen dat de energierekening zo hoog is geworden.
Deels komt dat door de hoge energieprijzen en niet te vergeten de steeds maar stijgende Energiebelasting plus BTW daaroverheen. De fiscus beschouwt dus de energieheffing als een toegevoegde waarde en heft daar vrolijk de Belasting Toegevoegde Waarde (BTW) nog eens overheen, hoe krom kunnen ze het bedenken!

Deels worden er ook veel fouten gemaakt bij de energiebedrijven, meterstanden worden vaak maar geschat ondanks dat je ze hebt doorgegeven. Alles copieeren voordat je het wegstuurt en vaak kun je per E-mail een bevestiging krijgen als je per internet de standen doorgeeft. Verzamel dus bewijzen.

Vaak krijgen de meters de schuld maar die gaan over het algemeen alleen maar langzamer draaien als ze oud worden. Mijn 23 jaar oude elektriciteits meter heb ik zelf gecontroleerd en die werkt nog prima.
Bespaar je dus die 400 Euro voor een keuring van de meters tenzij er héél duidelijk iets mis lijkt te zijn.

Om inzicht te krijgen noteer je natuurlijk elke 1e van de maand alle meterstanden! De normale besparingstips als spaarlampen, uitschakelen van onnodige adapters, klokjes van video, magnetron enz. ken je natuurlijk al. Waterbedden en een tropisch aquarium zijn ook grote stroomvreters en vergeet ook die handige wasdroger niet!
Een vaatwasser kun je ook heel goed op warmwater (max.65 graden) van de CV ketel aansluiten.

Maar een der grootste energieslurpers is de (HR) CV ketel.
Stel de watertemperatuur niet onnodig te hoog in.
Vaak staat die voor het gemak altijd op 90 graden en dan is het HR principe vrijwel verdwenen. Kies dus een zo laag mogelijke temperatuur om het nog voldoende warm te krijgen.
Kijk en luister ook eens naar de pomp van de CV.
Normaal gaat de pomp uit zodra de kamerthermostaat het warm genoeg vindt.

Moderne ketels hebben echter de mogelijkheid om de pomp enige tijd door te laten draaien of zelfs constant aan te zetten.
Het mag duidlijk zijn dat als de pomp van 125 Watt altijd maar draait, de elektriciteitsrekening wel erg hoog kan worden.
Een nalooptijd van 1 minuut is al voldoende om de warmte uit de ketel te verwijderen.
Controleer dus even hoelang de pomp nog draait nadat de thermostaat heeft uitgeschakeld.
Met de juiste instellingen verbruikt de ketel toch nog zo'n 200kWh per jaar heb ik gemeten.

Nog meer nuttige tips? plaats ze hieronder.

Timerider
Berichten: 6
Lid geworden op: 16 feb 2005 20:28

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Timerider »

Goed ventileren en aan/afvoeren lucht, 's ochtends een half uur luchten is goed voor je gezondheid en energierekening.
Je kan de verwarming een uur voordat je naar bed gaat uitschakelen.
Gebruik geen dimmers op je verlichting.

Maak de vriezer of het vriesvak van een koelkast schoon als er veel ijs in zit. Hoe meer ijs, hoe meer energie het apparatuur verbruikt.

Voor mensen met pubers, leer ze dat ze maar 1 apparaat tegelijk aan hebben c.q. alles uitzetten als ze weg gaan of naar bed gaan. De meeste laten een computer zo een nacht aan zonder dat de ouders het weten / merken. :shock:

Gast

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Gast »

:? Handige harrie moet dit zijn,,cv ketels hebben niet de mogelijkheid die jij schetst,soms is de keuze continu of auto--daarna valt er niks te kiezen,,die nadraai tijden zijn vastgelegd,,en niet instelbaar,dit ivm veiligheids eisen,maak nou mensen niet gek(als je er niets van weet)deze gaan met jou antwoord weer naar installateurs met de vraag waar dit instelbaar is,
:arrow: Dus deze nuttige tip,is niet nuttige harrie

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie112 »

Sluipverbruik is ook een grote kostenpost.

Veel apparaten met zo'n leuk klokdisplay (waar je er al teveel van hebt) verbruiken constant ca. 10 Watt. Op jaarbasis is dat wel 88 kWh per apparaat. Denk dus even aan die videorecorder, de magnetron en andere dingen die écht niet altijd aan hoeven staan. Stekker uit het stopkontakt is wat onhandig.
Vervang die stekker dus door een versie met schakelaar.
Let ook even op de computer + monitor, die verbruiken samen ca. 200 Watt, dus uitschakelen als ze niet nodig zijn.
Die leuke lampen die teveel licht geven en dus maar gaan dimmen is ook al niet zinnig. Met dimmen neemt het opgenomen vermogen maar weinig af. Vervang die lamp dus door een andere met lager wattage.

Ooit gekeken naar de centrale afzuigventilator die in veel woningen zit?
Na vele jaren zit dat ding vol met stof en doet bijna niets meer, trekt wel constant 25 Watt of meer. Openmaken en schoonmaken is de boodschap, dan heb je er nog wat aan.
Timerider had het al gezegd: schoonmaken die koelkast en ook aan de achterkant waar de warmte vrijkomt. Vooral bij inbouwkoelkasten wordt die achterkant vaak vergeten. Inbouw dus uitbouwen en dat rooster van stof ontdoen.
Is die extra vriezer in de schuur echt wel nodig? dat ding verbruikt 180kWh per jaar.
Om dat verbruik wat in te dammen kun je hem extra isoleren. Bekleed hem dus met dikke platen piepschuim. De (achter)kant waar de warmte vrijkomt ga je natuurlijk niet isoleren.

Als je even oplet kom je er met 2600 kWh en 1000m3 gas per jaar helemaal uit. Ik zit niet in het donker en koud is het hier ook niet.
Uiteraard draai ik wel de radiatoren dicht op plaatsen waar ik niet hoef te zijn', s-nachts staat de thermostaat op 15 graden.
Referentie: Eengezins tussenwoning waar twee personen de hele dag aanwezig zijn. De kamerthermostaat staat dan op 21 graden.
Verder hebben we alle gemakken als TV, Computer, Magnetron, Vaatwasser, Wasmachine, Wasdroger en CV combiketel in gebruik.
's-zomers draait er bovendien nog een airco om de slaapkamer koel te houden. Het kan dus niet op qua comfort!
De woning met dubbelglas is wel gericht op zuid-west en dat scheelt dus in de stookkosten als de zon schijnt.

Met dit soort verbruikcijfers moet je dus gewoon een comfortabel leven kunnen leiden. Wordt pas slechter als je een heel oude woning hebt die nauwelijks geisoleerd is, dan gaat de gasmeter heel hard draaien.
Overstappen naar naar een ander energiedrijf heeft vrijwel geen zin, je haalt er alleen maar veel ellende mee in huis heb ik ervaren.

Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie112 »

Hallo Gast, ik dien je toch even van repliek.
Die moderne CV ketel is vaak wel instelbaar voor wat betreft de pompnalooptijd.
Ik weet ook hoe dat moet ook al stel je dat ik er niets vanaf weet.
Heb je zelf ooit de handleiding goed doorgenomen?

Als je zo'n Vaillant HR Solide 18 of 24 kW hebt, dan ga je naar Diagnosenummer d 10 en vul daar 16 in (=eigenlijk alleen voor de servicemonteur!!). Druk daarna 3 sec de modetoets in tot display knipppert. Nu kun je eindelijk ook de instellingen hoger dan 10 bereiken. Weet wel wat je doet, kijk in de handleiding.

Vervolgens ga je naar d 13 en kun je de nalooptijd op 1 zetten.
Met d 13=0 is pomp steeds aan en dat kost dus veel geld.
Op D 14 kun je vervolgens het gewenste aantal minuten nalooptijd invullen.
Bij andere merken zal dat vast wel weer anders gaan of is zelfs onmogelijk en dan heeft Gast (deels) gelijk.
Hopelijk heeft "Gast zonder naam" nu wel gekeken of z'n ?? ketel niet op continu staat en de watertemperatuur <60 graden.

Nogmaals: als je het niet weet of zelf kunt, vraag het dan bij de eerstvolgende servicebeurt aan de monteur.

Nog een tip:
Als je Solide eigelijk teveel capaciteit heeft voor de woning, dan kun je hem via D 11 op deellast zetten. De vlamhoogte wordt dan kleiner, kun je nog meer besparen en gaat de ketel ook langer mee.

Gast nog wat zinnige tips?
Laatst gewijzigd door harrie112 op 29 mar 2005 11:50, 2 keer totaal gewijzigd.

ing

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door ing »

denk bij het opnieuw instellen van de ketel wel aan min. 60 graden ivm legionella!

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie112 »

Ing heeft helemaal gelijk dat je de temperatuur van het tapwater op minstens 60 graden moet zetten. Dit is een aparte instelling op de CV ketel.
Voor het douchen het water even laten doorstromen is ook heel zinnig tegen legionella.
De temperatuur instelling van CV water wat door de radiatoren gaat, mag natuurlijk wel lager dan 60 graden staan en dat bedoelde ik in bovenstaande tips.

guess

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door guess »

Ik verbruik 885 m3 gas en 1085 electra zonder vaatwasser met wasdroger, Pc etc

De CV ketel zet ik waar even kan op de spaarstand

Ik stook overigens matig, ben wel hele dag thuis, heb tussenwoning. Stook enkel beneden
Boven loopt de leiding, wordt wel wat warm, daar slaap ik alleen en van douchen word ik toch wel warm

Verder spaarlampen.
De spaarstand van de CV Combi, 12 graden geeft aan 40 gr C water, zet ik hem op 'warm water' dus 15,5 graden dan loopt ie op naar 71 graden

Ketel regelmatig laten onderhouden werkt ook; ik had een matig straaltje, de monteur stelde het apparaat en nu heb ik een echte flinke warm warmstraal, dus sneller warm, waardoor minder verlies.
?!

's nachts de temperatuur op 15,5 overdag enkele graden hoger.
Te laag en dan een midweek weg en dan hoger kost veel heb ik gemerkt dus verschil niet groter dan 5 graden maken.
's nachts op de spaarstand zal ook wel uitmaken, is beetje onhandig, moet je na en voor het douchen de ketel beneden veranderen. In de zomer heeft ie zat warm water op de spaarstand.

Vraag me NU wel af of er dan geen legionella in kan komen?! :roll:

bouwepel500

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door bouwepel500 »

wat op jaar basis ook hoog op loopt is de koffie apperaat
koop een nieuwe die het direct in een termos kan doet
want als je 3 keer per dag koffie drinkt en die koffie thermoplaat je is drie keer +/- 45 minuten aan is keer de 800 watt reken het zelf maar uit wat dat alleen al bespaard op een jaar basis en zeg zelf koffie drinken doen we allemaal

Falconetti

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Falconetti »

Harrie ik denk dat Gast wel beetje gelijk heeft.
CV: dat de warmwater op minimaal 60 C moet staan dat klopt. De temperatuur voor de verwarming water in afhankelijk van de type radiator dat men gebruikt. Tussen de aanvoer en afvoer temperatuur is een verschil van 20 C. Als men oudere radiatoren heeft (ledenradiator van gietijzer) dan is het instellen op 60 C puur onzin. In dat geval is het aanvoer 60 en retour 40 graden. De oude radiatoren zijn gebouwd op een aanvoer van 90 en een retour van 70 C. Dus met een aanvoer van 60 C blijft de kachel uren lang loeien en men gebruikt enorm veel gas. Bovendien iedere goede installateur weet dat om het HR (hoog remdement) te bereiken, een retour van minimaal 55 C vereist is (dus aanvoer van minimaal 75 C. Dit in tegenstelling met de praatjes van Vaillant.
Centrale ventilatie: moet door erkende installateur 1x per jaar onderhouden worden. De installaties gaan in algemeen 10 jaar mee. Een installatie in combinatie met motorloze afzuigkap in de keuken veroorzaakt nog hogere kosten. Vooral als de ventilatiekanaal in de woning van asbest is. In dat geval de enige goede oplossing is: vervangen van asbestkanaal met ijzeren (makkelijk te reinigen) kanalen.

harrie12
Berichten: 7
Lid geworden op: 20 dec 2004 20:55

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie12 »

Hallo Falconetti, Vaillant stelt inderdaad dat boven de 60 graden het HR effect snel afneemt, waarschijnlijk hebben ze daar ook gelijk in.
Wat ik bedoelde is dat veel mensen standaard kiezen voor 90 graden CV water temperatuur, lekker makkelijk en altijd warm. Je hebt gelijk met de verschillen in radiators. Afhankelijk van hoe koud het is kun je de CV temperatuur ook wat omlaag brengen tot het nivo dat het in huis warm genoeg wordt. Dat de CV eindeloos blijft doorloeien ben ik niet met je eens. Als de ingestelde watertemperatuur wordt bereikt stopt de CV toch gewoon met branden, of is dat bij jullie ketel niet zo?
Ik ben uiteraard in voor alle suggesties teneinde verspilling te voorkomen. Reinigen van de centrale afzuiging wordt vaak gewoon vergeten. Ik heb vele ventilatoren helemaal dicht zien zitten.

Gast

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Gast »

Je graaft een gat in de grond doe er een zeil over ga slapen en je verbruikt niks meer.

Oke misschien lullig gezegt maar ik begrijp er niets van, als men zo graag wil bezuinigen op energie, waarom schaft de overheid dan alle subsidies af?
Stel als overheid de plicht in dat producten een bepaaalde hoeveelheid energie mogen verbruiken voor een goede werking en niets meer.

energiebesparing

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door energiebesparing »

produkten tegen sluipverbruik www.smartpower.nl

spaarfittingen powersafers en energiebesparende tl lampen

skyliner

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door skyliner »

Hi, ik zit wat reacties te lezen over de vaillant, zelf zou ik de comfortstand uitschakelen via d04=0 wil je toch sneller warm water dan via d02 de warme start verlagen naar 35 graden, daar die dan dag en nacht de temperatuur anders op 45 graden of hoger houd.
Over de temp en legionella zou ik mij persoonlijk geen zorgen maken, nederland is het enige land waar de warm water temp 60 graden moet zijn, in duitsland, waar de eisen vele male strenger zijn, ligt de temp van warm water op minimaal 45graden.
Daarbij hoorde ik iemand roepen over de pompnalooptijd via d14, blijf er af als je vloerverwarming hebt zet hem juist hoger in naar 15 minuten, daar je anders het risico loopt het toestel in een E12 storing valt zet daarbij de aanvoer temp op max 75 graden, en wat er bij vergeten is is te vertellen is dat je de instelling moet bevestigen via de mode toets, net zolang ingedrukt houden totdat de instelling knippert.

overigens ben ik er op tegen dat mensen in het installateurs menu zitten te rommelen daar er ook andere instellingen gewijzigd kunnen worden die erg nadelig voor het gebruik uit kunnen pakken.

Bob Schurkjens

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dakisolatie, daar bespaar je het meeste mee. Dat komt omdat warmte altijd opstijgt.

Veel mensen weten niet dat het erg moeilijk is om het heelal warm te stoken. Toch blijven ze zich suf stoken in hun huis zonder dakisolatie. Slecht voor je portemonnee en het milieu.

Dakisolatie verdien je binnen twee à drie jaar terug als je het zelf doet.

Zie ook http://www.milieucentraal.nl

harrie112
Berichten: 46
Lid geworden op: 25 dec 2004 16:13

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door harrie112 »

Als je zo'n leuke dual-tuner van KPN Digitale TV hebt kun je die beter helemaal uitschakelen en niet op Stand-By zetten. Ik heb gemeten dat dat ding op Stand-By nog 14 Watt verbruikt en tijdens gebruik 19 Watt.
Op jaarbasis is Stand-By dus ca. 123kWh nutteloos verbruik.
Voor een kostenberekening moet je tegenwoordig uitgaan van ca. 17 cent per kWh inclusief alle extra kosten per kWh.

Gast

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Gast »

http://www.consumentenbond.nl/nieuws/pe ... et=nietlid

Wij hebben dit een jaar gedaan en kunnen nu 40% van ons inkomen op de spaarrekening zetten.

PolletjePiekhaar
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 apr 2007 00:28

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door PolletjePiekhaar »

BerichtGeplaatst op: 26 Apr 2005 16:21 Onderwerp:

http://www.consumentenbond.nl/nieuws/pe ... et=nietlid

Wij hebben dit een jaar gedaan en kunnen nu 40% van ons inkomen op de spaarrekening zetten.
Da's mooi. Dan kun je daar lekker van op vakantie naar een ver land. Blaast de jumbojet waar je mee vliegt in een paar uurtjes meer uit dan je in je verdere leven kan besparen!

Energieverbruik is gelijk evenredig met economische welvaart en tenzij iedereen weer gaat leven zoals we dat 100 jaar geleden deden ...............
Kun je wel geld besparen op je energierekening, maar is het effect op het milieu nihil!

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Chanmaster »

't Ja, en als Chanmaster vertelt dat oudere meters door slijtage langzamer gaan draaien en nooit sneller dan krijgt hij van allerlei ongenulanceerde kritiek naar z'n hoofd! Maar het klopt!
Dat er merendeels met de meterstanden wordt genoeid althans niet wordt omgegaan zoals het behoord laat duidelijk zijn, wij zijn momenteel zelf aan het rechten in deze en vertoeven momenteel in de fase van het verstrekken van dupliek.
Maar je hebt hier op dit forum nog veel te verduren m'n beste man. Als jij het bij het rechte eind hebt kom je de betweters tegen die je met de meest volslagen onzin ten gronde richten. Dom volk en niets bijgeleerd zullen we maar zeggen.

Veel succes en vooral sterkte toegewenst in uw strijd om uw gelijk oprecht te behouden.

Chanmaster

Henri42
Berichten: 2979
Lid geworden op: 09 okt 2006 11:08

Re: Tips Energiebesparing

Ongelezen bericht door Henri42 »

Chanboy, zit je weer op je stokpaardje ? Superieur tov anderen:(

Gesloten