LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

"Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Zijn er meer mensen die het idee hebben dat de procenten die op de jaarafrekening van NUON staan onder de noemer "Inzicht in uw verbruik" niet kloppen?
Mijn situatie is alsvolgt:
Ik heb bij de sociale dienst een aanvraag voor bijzondere bijstand ingediend omdat het opladen van mjn scootmobiel en het extra stoken wegens mijn ziektes mij meer geld heeft gekost afgelopen jaar.
Daardoor heb ik de jaarafrekening nog eens goed nageplozen en ben ik op een raar rekenverschil gestuit.
In 2006/2007 heb ik 1814 kWh en 740 m3 verbruikt en in 2007/2008 2089 kWh en 900 m3.
Nu beweert NUON dat ik 8% meer stroom en 6% minder gas heb verbruikt.
Hoe is het in hemelsnaam mogelijk dat ik 6% minder gas verbruik als ik 160 m3 méér heb verstookt?
De rekening van 2006/2007 beslaat 348 dagen en die van 2007/2008 373 dagen.
Maar dat kan toch het verschil van 275 kWh en 160 m3 niet verklaren?
Ik ben zelf aan het rekenen geslagen en volgens mijn berekeningen ben ik 15% meer stroom en 22% meer gas gaan verbruiken.
Ik wilde dus weten hoe NUON de berekening van de jaarafrekeing heeft gedaan, want dat kan ik nergens terug vinden.
Dus maar eens bellen en wat blijkt?
Ik heb (ongevraagd) een simpelere jaarafrekening gekregen en die kan de telefoniste niet zien op haar computer!
Op de "gewone" uitgebreide rekening schijnen die percentages niet te staan en dus kon het meisje mij niet helpen.
Na 10 minuten langs elkaar heen praten (á € 1) beloofde ze mij de uitgebreide rekening toe te sturen (nooit ontvangen) en raadde ze mij aan een brief naar NUON te sturen.
Dus heb ik op 5 februari 2009 een brief hierover gestuurd, een ontvangstbevestiging gekregen met het bericht dat ik uiterlijk 24 februari een reactie kon verwachten.
Die bleef uit, dus maar weer eens gebeld en beide keren werd beloofd dat er teruggebeld zou worden, maar natuurlijk nog geen reactie gekregen.
Ligt het nou aan mijn "geweldige" rekenkunsten, of klopt de berekening van NUON niet?
En is het niet vreemd dat ze ongevraagd een verkorte rekening sturen met uitkomsten van een rekensom, zonder de rekensom zelf even uit te leggen?
Heeft één van jullie hier ervaringen mee?

Chanmaster
Berichten: 2893
Lid geworden op: 25 jan 2006 08:05
Locatie: Almelo

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Chanmaster »

Hallo!

Een appart verhaal maar wel meer gehoord. Wanneer u er van overtuigd ben dat de meterstanden kloppen laat dan de nonsens voor wat het is.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Shine »

De uitgebreide rekening kunt u zien als u een account aanmaakt op www.nuon.nl onderdeel: MijnNuon.
Nuon stuurt iedere klant sinds enkele maanden de eenvoudige versie. Dit op verzoek van juist de klant omdat de uitgebreide als onduidelijk werd ervaren.
Als klant kunt u echter aangeven hier niet van gediend te zijn en eisen dat u weer de 'oude' uitgebreide versie ontvangt. Overigens zult u die niet ontvangen indien u een MijnNuon account hebt, omdat daar voor u de uitgebreide ligt.

De telefoniste kan overigens wel de simpele als de uitgebreide rekening inzien. Tenzij er (en helaas gebeurd dat nog wel eens) de betreffende computer bepaalde applicaties ontbeert en daardoor niet in staat is deze bestanden te openen. Hier kan de telefoniste niets aan doen alswel ICT.


De precentage berekening is inderdaad opmerkelijk te noemen. Van de andere kant zou ik me daar niet te blind op staren.
Omdat Nuon zich niet aan de gemaakte afspraken heeft gehouden adviser ik u weer contact op te nemen (hetzij telefonisch, per mail of schriftelijk) en meteen aan te geven dat u een klacht hebt. Een terechte klacht omdat Nuon zich niet aan de gemaakte afspraak heeft gehouden.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Bedankt voor de reacties, maar de percentages zijn wel heel belangrijk.
De Sociale Dienst vaart blind op die percentages, ookal heb ik aangegeven dat sowieso het gas al niet kan kloppen.
Zij gaan er echter blind vanuit dat NUON kan rekenen en dit kan mij een bedrag van €48 schelen.
Wat best veel geld is.
Ik zal er nog maar eens achteraan gaan.
Nogmaals, bedankt!

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geacht VioletPrue,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er onduidelijkheid is over uw jaarafrekening.

Als u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om dit voor u na te gaan. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Hallo NUON medewerker,
Ik heb gisteren weer gebeld en weer kon ik niet geholpen worden.
Er wordt nu intern een memo naar de medewerker die mij op 5 maart zou terugbellen gestuurd.
Hij zal mij deze week nog terugbellen beloofde de mevrouw.
Ik haar gelijk gezegd dat zij er niets aan kan doen, maar dat ik daar niet zo heel veel vertrouwen meer in heb.
Dus om te proberen om dit toch deze week nog te regelen volgt hier mijn contractrekening: 3004720034.
Alvast heel vriendelijk bedankt!

jimj
Berichten: 4
Lid geworden op: 07 nov 2003 00:22

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door jimj »

zwz laaie lichters, vroeger, jaar geleden ofzo kon je in "Mijn Nuon" zien welke producten je van ze afneemt.
Deze optie was maanden in "onderhoud", na dit meermaals te hebben gemeld en telkens als antwoord kreeg dat ze er (nog) mee bezig waren, .... ja sure na 6 maanden nog steeds, is deze optie er helemaal neit meer. Althans, ik kan hem niet meer vinden in/onder "mijn Nuon"
Ze hebben liever niet dat je weet wat je afneemt, ivm de diverse aantrekkelijke aanbiedingen om over te stappen
Tuurlijk kan je de nodige papier werk thuis nakijken, maar toch.........

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Ik wil de Nuon medewerker nogmaals bedanken, hij heeft vanmiddag contact met mij opgenomen en me uitgelegd hoe de Nuon aan de berekening komt.
Héél netjes!!

jangroen
Berichten: 5
Lid geworden op: 14 dec 2008 15:29

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door jangroen »

Ik heb geen reden tot klachten ,
Maar die meneer wel heb ik begrepen ik hou nml elke week bij wat ik verbruik en dat zet ik in mijn computer dus kan ik kijken wat ik per jaar verbruik moeten meer mensen doen

vipuser
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 aug 2008 08:53

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door vipuser »

Ook heb de afrekening binnen en moet 600,- bijbetalen wat ik niet snap is dat ik volgens hun dit jaar 55% minder gas heb verbruikt maar als ik kijk op de afrekening van vorig jaar toen heb ik 1.149m3 verbruikt , kijk ik op de afrekening van nu daar heb ik 1.693 verbruikt , volgens mij kan ik dan nooit 55% minder verbruikt hebben.
En met de electra klopt ook het ook niet volgens de afrekening heb ik 4.304kWh verbruikt maar op de afrekening van vorig jaar heb ik ook 4.304kWh verbruikt en volgens hun heb ik dit jaar 7% minder verbruikt ? daarbij valt mij op dat ik vorig jaar 999,50 moest betalen en en nu moet ik 1,381,82 betalen terwijl ik een vasteprijs contract heb en destijds ook had .
Ook ik wordt op mijn vragen van de ene naar de andere gestuurd , ik word er gek van.

Vattenfall Webcare
verified
Berichten: 356
Lid geworden op: 28 mei 2008 10:49

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Vattenfall Webcare »

Geacht vipuser,

Uit uw bericht op dit forum maak ik op dat er ook bij u onduidelijkheid is over uw jaarafrekening.

U geeft niet aan of de jaarafrekening van Nuon is. Als dat zo is, en u er geen bezwaar tegen heeft, zou ik graag op korte termijn telefonisch contact met u op willen nemen om dit voor u na te gaan. Zou u mij hiertoe uw contractrekeningnummer kunnen geven, zodat ik op basis daarvan uw telefoonnummer kan achterhalen? Alvast bedankt voor de moeite.

Uw contractrekening begint met (000)300 en staat bijvoorbeeld op acceptgiro’s of uw jaarafrekening. Om u gerust te stellen: met uw contractrekening hebben anderen geen toegang tot uw klantgegevens. U kunt beter niet uw klantnummer op dit internetforum plaatsen.

Met vriendelijke groet,

De Nuon medewerker

mani_07
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 mar 2009 14:52

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door mani_07 »

Nou ook ik kreeg dus vandaag de jaarafrekening aan van Nuon, of ik even 403 euries wou bij betalen?? zulke dingen komen altijd op de verkeerde momenten!! heb maar even gebeld want mijn maandbedrag zou ook even 50 euro per maand stijgen. de mevrouw aan de telefoon kon ook niet zien dat ik gek veel had verbruikt maar zegt dat het te wijten is aan afgelopen strenge winter en dat meer mensen moesten bijbetalen dit jaar. deze mevrouw was overigens ZEER vriendelijk en kon zich helemaal vinden in mijn situatie. ze heeft mijn maandbedrag voor de zomermaanden omlaag gezet en ik hoef pas volgende maand te beginnen met afbetalen van mijn oververbruik ze heeft er 10 maanden van gemaakt, fijn nu ik financieel nogal lastig zit.
dus bij deze mijn complimenten aan Nuon fijn om te weten dat er bij hun wel normale mensen achter de telefoon zitten die het net als ons ook weleens moeilijk hebben :oops:

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

fijn om te weten dat er bij hun wel normale mensen achter de telefoon zitten die het net als ons ook weleens moeilijk hebben
Moeilijk maken ze het zichzelf :P
Ze vergeten nog wel eens vaak dat "de computer" niet alwetend is en dat een klant ook wel eens gelijk heeft.
Maar goed, kleinigheidje houd je toch altijd :lol:

Heija
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 mar 2009 11:06

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Heija »

VioletPrue
nav jouw vraag ben ik ook gaan spitten in mijn afr. waar ik ook niet uitkwam. Bij mij kwam er het vlg,. uit

in 2006/07 1669 Kwh en 956 M3 (berekend 977 M3) 379 dagen

2007/08 1700 Kwh en 1200 M3 (ber. 1223 M3) 386 dagen

en op de afrekening 2007/08 wordt vermeld bij "verschil met vorige periode : GAS + 6%. En kom ik nu op + 25%.
en ik heb ook niets bijzonders gedaan.

ik heb dit nu bij Nuon aangekaart en verzocht om mij per e-mail te berichten hoe dit zit. zodra ik iets weet laat ik het weten.

[/u]

vipuser
Berichten: 16
Lid geworden op: 27 aug 2008 08:53

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door vipuser »

Hallo Nuonmedewerker

ik heb vandaag een email naar u gestuurd
met mijn nuoncontractnummer .

martdehaan
Berichten: 28
Lid geworden op: 15 nov 2007 22:19

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door martdehaan »

Het is natuurlijk van de gekke dat nuon een vereenvoudigde rekening stuurt waarbij het verbruik van gas en stroom bij elkaar is opgeteld en er geen prijs per kwh stroom en m3 gas wordt vermeld. Dat is als tanken en een bonnetje krijgen waar alleen de eindprijs opstaat. Ook ik heb mezelf hier over opgewonden. En via de site van nuon lukte het mij niet een gespecificeerde rekening op het scherm te krijgen. Ik heb daar bij de Consuwijzer een klacht ingediend. en via de website van nuon om de specificatie gevraagd die ik inmiddels binnen heb. Als die mevrouw die dit topic heeft gestart mij een mailtje stuurt krijgt ze een excel berekenings programma waarmee ze haar rekening kan controleren. Mocht ze geen excel op haar pc hebben staan het werkt ook met open office
mijn email adres is [email protected]

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door Shine »

Ik heb daar bij de Consuwijzer een klacht ingediend.
Dus als iets niet werkt (of iets niet deugt) dan gaan we meteen een klacht elders indienen in plaats van éérst contact op te nemen met het desbetreffende bedrijf?

@ martdehaan:
verder was het handiger geweest om gewoon de volledige link te plaatsen ipv alleen uw mailadres:
http://www.energieverbruik.org/
Op (uw!) betreffende website staat interessante info die het lezen zeker waard is. Het geeft een duidelijk inzicht hoe kosten zijn opgebouwd en een rekening gelezen moet worden. Oók belangrijk binnen het totale verhaal en uw programma :-)

obijno
Berichten: 20
Lid geworden op: 07 jul 2003 23:18

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door obijno »

Dit is top mijnheer Nuon, ik heb na een jarenlange strijd en aanmaningen en een boete dreiging!! van 1000.00 € een 100.00 coulance gekregen van Nuonomdat ik naar de rechtsbijstand moest.
Ik ben daar gelukkig weg niet wetende dat er toch (eentje) normale medewerker werkt!.
Weet u waarom Nuon nooit de goedkoopste is terwijl zij wel alle touwtjes in nederland handen hebben samen met de RWE?
Dat zou toch moeten kunnen? als ze verkocht worden hoop ik wel dat alle nederlanders naar een ned maatschapij toe vluchten, houden we nog wat € in nederland.

isoldeveldhuizen
Berichten: 2
Lid geworden op: 26 mar 2009 15:57

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door isoldeveldhuizen »

In januari 2008 kwam er een leuk vrouwtje aan de deur met een aanbieding voor Nuon.. Ik met mijn domme hoofd ben erin gestonken en akkoord gegaan. Wij hebben altijd eneco gehad (noot problemen mee gehad!) maar ik dacht, ach als het goedkoper kan, waarom niet?!

De eerste twee maanden werd er een bedrag van 6,00 van mijn rekening afgeschreven. Ik Nuon gebeld want dan sloeg natuurlijk nergens op! Ze konden mij niet vertellen hoe het kwam maar per volgende maand zal ik gewoon 35,00 gaan betalen. Tezamen met de transportkosten aan eneco van 25,00 was dit een maandbedrag van 60,00. Dit voor een 3 kamer flatje waar we met zijn tweeën zeer energiezuinig wonen moet prima zijn. Immers betaalde wij aan eneco altijd 50,00 en hoefde we niets tot weinig bij te betalen op de jaar rekening.

In september werd ik door eneco benadert of ik bij ze terug wilde komen als klant. Natuurlijk zei ik meteen, want ik vond het eerste akkefietje al voldoende. Tevens vond ik Nuon niet klantvriendelijk en zeer slecht te bereiken.

In November zijn wij gaan verhuizen en in de verhuizing kwam de eindafrekening van Nuon. Zomaar ineens 1600,00 en nog wat euro van mijn rekening afgeschreven. Stond ik daar met een negatief saldo bij de benzinepomp.. wetens van niets. Meteen Nuon gebeld, dit was toch echt de eindafrekening. We konden eneco nog even bellen of de standen klopte. Deze had geschatte standen gebruikt en wij hebben direct de juiste standen doorgegeven. Afijn, bedrag laten storneren en Nuon zou een nieuwe eindafrekening gaan opmaken.

een week later gebeld, ze waren nog bezig een nieuwe eindnota op te maken. Een week later was dit nog het geval. Nuon bleek bij onze nieuwe woning de transportkosten te leveren, dus kregen zij op deze manier onze nieuwe gegevens waaronder adres en telefoon nummer. Deze herhaaldelijk doorgegeven toen ik Nuon belde over de eindnota. Ze konden ons hier bereiken niet meer op ons oude adres. Akkoord. Toen na 3x bellen nog niets bekend was over de nota was ik er klaar mee. Ik blijf er niet achteraan lopen. Waarschijnlijk was het saldo op de eindnota 0. en ontving ik hierom geen nieuwe nota.

Nu opeens ruim 3 maanden na mijn laatste telefoontje ontvang ik een brief van een incasso bureau de totale vorderig van € 1835,45 binnen 7 dagen na dagtekening te moeten voldoen. Op eerdere aanmaningen hadden ze geen reactie gekregen.. Goh, waar zouden ze die nou heen hebben gestuurd?? Toch knap als mijn nieuwe adres en telefoon nummer gewoon bekend zijn dat ze me niet weten te vinden.. en op het moment dat de laatste sommatie eruit gaat en het kwaad al geschied is (incasso kosten) weten ze je opeens wel te vinden?!

Vraag mij af wel belachelijk incasso bureau nuon in dienst heeft.. Ik als ex werknemer van Vesting Finance waar ik zaken van Eneco behandelt heb weet dat wij het daar heel anders deden! Eerst de debiteur telefonisch benaderen, geen reactie? dan 1e sommatie. geen reactie op 1e sommatie? Onderzoek doen of debiteur verhuist is en zoja waarheen?? en dat allemaal voordat de laatste sommatie verstuurd werd. Hier is dus geen onderzoek verricht, dat is wel duidelijk! Jammer dat ze aan mij dan de verkeerde hebben omdat ik de gang van zaken weet.

Onderzoek gedaan naar alle meterstanden deze blijken te kloppen. Toch blijft ons de vraag, hoe kun je met zijn tweetjes in een 3 kamer flatje bijna 2000,00 aan energie verbruiken in een halfjaar tijd?? Overdag is er niemand thuis, alle apparaten staan UIT.. 's avonds vanaf 7uur zijn wij thuis en alleen als het goed koud is gaat de kachel aan. Wij zijn behoorlijk energie bewust wat dat betreft!! Dus wij kunnen er met ons hoofd niet bij waar deze eindrekening vandaan komt...
Nuon is in ieder geval nog niet van ons af. We zullen een jurist in handen nemen dit verder uit te zoeken. Een eindrekening van 300,00 max. is wat er bij ons verbruik past, niet een rekening van bijna 2000,00!!

tekmen
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2009 21:52

Re: "Uw verbruik" jaarafrekening NUON

Ongelezen bericht door tekmen »

Ik word al maanden in de maling genomen door NUON! na tig keren contact met ze opgenomen te hebben, word het alsnog niet gecorrigeerd!!! Elke maand een bedrag van 400 euro van je rekening afschrijven? We runnen hier geen Megastore. Brieven, emails, telefonisch contact heeft niet tot verandering gezorgd. Kunnen er juridische stappen hiervoor ondernomen worden? Dit is toch te gek voor woorden!!!

Gesloten