LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Pensionado »

Inductiekoken is voor mensen met een pacemaker of een ander implantaat geen optie, het magnetisch veld ontregelt de electronica.

gerardmu
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:25
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door gerardmu »

Het lijkt mij voor iedereen niet gezond

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door angel1978 »

serieus niets beters te doen dan zo'n broodje aap verhaal oplepelen?

Neutraal
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 mei 2018 21:26

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Neutraal »

Ik zie veel reacties die wat emotioneel zijn. Om iets te verdedigen of af te wijzen moeten we alle feiten meetellen. Niemand is voor 100% eerlijk. De minister niet, maar wij ook niet. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en die zullen ook hun recht krijgen.

Geluid kan heel vervelend zijn en airco's worden meer door ouderen gehoord dan jongeren. Dat is nu al een gegeven. misschien moet meer naar kwaliteit gekeken worden dan naar terugverdientijd. Dat is pas eerlijk.

Voor een liter water koken betaal je meer bij elektrisch koken. Ik kan ook rekenen. Alleen hebben we het over de toekomst. Als je zonnepanelen hebt en je hebt ook een opslagmedium, dan kan je in de toekomst mogelijk zelfs goedkoper koken, ook met een gewoon elektrisch fornuis of misschien wel met iets nieuws . Nu geldt dat natuurlijk niet. Je hebt altijd pioniers nodig die de beginprijs van een product betalen en ook het risico aankunnen. Als er voldoende verkocht is, kan de prijs omlaag en wordt het ook rendabel voor iedereen of gaat de fabrikant verder met ontwikkelen. De eerste mobiele telefoon van veel directeuren was onbetaalbaar en loeigroot, maar wel nieuw en daar deden zij het voor. Nu gebruiken we met zijn allen een zakcomputer die groter is dan de computers in de Apollo's die naar de maan gingen.

Vooral de opslagbatterij wordt een ding dat je echt energietechnisch zelfstandig maakt (denk aan noodstroom), alleen wordt niet goed belicht dat er ook (brand)gevaar aan die batterijen van nu kleeft. Ik zou zo'n ding nooit in huis maar gewoon buiten aan de muur hangen. Die dingen heb je ook in een waterdichte versie. Als er ontwikkeling nodig is dan geldt dat voor opslag.

En wie weet als we allemaal overgegaan zijn, is er wat tijd gewonnen om ook daar verfijning in aan te brengen.

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Pensionado »

Broodje aap?

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door newmikey »

angel1978 schreef:serieus niets beters te doen dan zo'n broodje aap verhaal oplepelen?
Hmm, niet helemaal broodje aap vrees ik alhoewel schromelijk overdreven. De patient moet zowat op de kookplaat hangen en dat langere tijd blijven doen en dan betreft het ook nog eens één specifiek soort pacemaker:
"Conclusion Patients are at risk if the implant is unipolar and left-sided, if they stand as close as possible to the induction cooktop, and if the pot is not concentric with the induction coil. Unipolar pacing systems can sense interference generated by leakage currents if the patient touches the pot for a long period of time. The most likely response to interference is switching to an asynchronous interference mode. Patients with unipolar pacemakers are at risk only if they are not pacemaker-dependent."

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door newmikey »

Pensionado schreef:Inductiekoken is voor mensen met een pacemaker of een ander implantaat geen optie, het magnetisch veld ontregelt de electronica.
Je hoeft toch ook niet persé een inductie kookplaat, je kunt prima electrisch koken met een keramische of halogeenplaat. De koppeling met "van het gas af is me dus één-twee-drie niet duidelijk...

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Pensionado »

Klopt, maar in de Radar Extra “Van het gas af” werd daar niet over gesproken en in een keukenwinkel zul je meestal niet gewaarschuwd worden, onbekend mee is de ervaring.

witte angora
Berichten: 30841
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier wat leesvoer.

In 2011 gaf Whirlpool als fabrikant zelf een waarschuwing uit: viewtopic.php?p=1233540

Hieruit blijkt dat niet alleen inductie voor problemen kan zorgen: https://www.volkskrant.nl/wetenschap/st ... ~bd5db427/

Als laatste een aardig topic van mensen met pacemakers en dergelijke: http://www.pacemakerdragers.nl/discus/m ... 1490058688

Als je dit leest vind ik het eigenlijk niet onterecht dat de topicstarter hier een topic over begint. Ik kan me indenken dat dit toch zorgen baart.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Revoked »

Dus... elektrisch rijden is ook levensbedreigend voor mensen-met-pacemakers. En elektrische fietsen ook. En straks wordt de pacemaker ontregeld via een wifi-hack...
Nou, in bed blijven liggen en vooral niet bewegen. Straks merk je nog dat je leeft....

piet987654
Berichten: 258
Lid geworden op: 11 dec 2017 17:16

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door piet987654 »

Kijk dan ook uit waar U loopt in de stad, er bestaan namelijk ook inductie laders, U hoeft uw Electrische auto hier alleen maar boven op te parkeren.
Er bestaan ook inductieladers voor telefoons etc. Dus kijk goed uit, voor U het beseft staat U boven op zo een "inductie veld"
luister ook eens naar het volgende muziekje. wordt U waarschijnlijk vrolijker van.

https://www.youtube.com/watch?v=YSElj-qm5Jc

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Pensionado schreef:Klopt, maar in de Radar Extra “Van het gas af” werd daar niet over gesproken en in een keukenwinkel zul je meestal niet gewaarschuwd worden, onbekend mee is de ervaring.
Er werd niet over gesproken omdat het geen probleem is. Je negeert de eerdere reactie waarin wordt aangegeven dat het enkel een probleem is wanneer je lange tijd boven de inductieplaat gaat hangen en bij een specifiek type inductieplaat.

Pensionado
Berichten: 29
Lid geworden op: 31 mei 2005 19:30

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Pensionado »

Je hebt gelijk, het is geen probleem, gewoon een beetje spanning in het leven maakt het leven leefbaar. Bedankt voor deze deskundige aanvulling.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door angel1978 »

Pensionado schreef:Broodje aap?
ja wat mij betreft wel:
Maar wees je toch bewust van eventuele risico's van magneetvelden, waarschuwt Boersma. 'Denk bijvoorbeeld aan winkel- of beveiligingspoortjes, die werken vaak eveneens met een magnetisch veld. Daarvan zeggen we: het zal wel niet zo'n sterk veld zijn, maar blijf nou niet tussen die poortjes staan. Loop er direct doorheen, dan krijg je geen problemen.' En, zo bewees de in 2014 gepubliceerde EMIT Study - waarin gelukkig geen patiënten overleden, maar ICD's soms wel uit gingen - val niet op de bank in slaap met een iPad op je borst, dat is wel degelijk riskant. Ga dan liever koken.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/st ... ~bd5db427/

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door kweenie »

Op zich dus geen broodje aap, maar iets wat voor heel veel electrische apparaten geldt. En niet iets specifiek voor inductiekookplaten.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door sjohie »

Nou zie ik mijn schoonvader, bezitter van een ICD, regelmatig langs een werkende inductiekookplaat lopen, en dat keer op keer overleven. Zoals aan hem verteld door zijn cardioloog, en hier ook genoemd met links etc, is er bij normaal leven geen verhoogd risico op wat dan ook, om te laten gebeuren wat er in die tests gebeurde, moet je wel zo krom en dichtbij over een werkende inductiekookplaat hangen, dat de stoom en kookwarmte dat zo oncomfortabel maakt ,dat je daar zeker geen gewoonte van maakt.

angel1978
Berichten: 10968
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:Nou zie ik mijn schoonvader, bezitter van een ICD, regelmatig langs een werkende inductiekookplaat lopen, en dat keer op keer overleven. Zoals aan hem verteld door zijn cardioloog, en hier ook genoemd met links etc, is er bij normaal leven geen verhoogd risico op wat dan ook, om te laten gebeuren wat er in die tests gebeurde, moet je wel zo krom en dichtbij over een werkende inductiekookplaat hangen, dat de stoom en kookwarmte dat zo oncomfortabel maakt ,dat je daar zeker geen gewoonte van maakt.
precies om die reden wat mij betreft nog steeds een broodje aap verhaal, juist omdat er eigenlijk geen echt reeel risico is..
Dat er een vergezochte manier is waarop het mogelijk zou kunnen zijn, maakt het niet opeens een geloofwaardig verhaal..
Een inductiekookplaat zonder iets erop doet niets... Dus of je moet met je pacemaker OP de kookplaat liggen of je moet vlak boven een kookplaat hangen die aan staat met een gloeiend hete pan erop.. In beide gevallen lijkt me dit fysiek echt onzin om echt een risico te vormen..

Dus de stelling dat mensen met een pacemaker niet op inductie kunnen / mogen koken is echt volledig onzin.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
sjohie schreef:Nou zie ik mijn schoonvader, bezitter van een ICD, regelmatig langs een werkende inductiekookplaat lopen, en dat keer op keer overleven. Zoals aan hem verteld door zijn cardioloog, en hier ook genoemd met links etc, is er bij normaal leven geen verhoogd risico op wat dan ook, om te laten gebeuren wat er in die tests gebeurde, moet je wel zo krom en dichtbij over een werkende inductiekookplaat hangen, dat de stoom en kookwarmte dat zo oncomfortabel maakt ,dat je daar zeker geen gewoonte van maakt.
precies om die reden wat mij betreft nog steeds een broodje aap verhaal, juist omdat er eigenlijk geen echt reeel risico is..
Dat er een vergezochte manier is waarop het mogelijk zou kunnen zijn, maakt het niet opeens een geloofwaardig verhaal..
Een inductiekookplaat zonder iets erop doet niets... Dus of je moet met je pacemaker OP de kookplaat liggen of je moet vlak boven een kookplaat hangen die aan staat met een gloeiend hete pan erop.. In beide gevallen lijkt me dit fysiek echt onzin om echt een risico te vormen..

Dus de stelling dat mensen met een pacemaker niet op inductie kunnen / mogen koken is echt volledig onzin.
Het zit in dezelfde hoek als bellen in een vliegtuig, of tijdens het tanken, het is theoretisch gevaarlijk/mogelijk, en het gaat om mensenlevens, dus wordt het maar afgeraden of zelfs verboden in mijn twee voorbeelden. Op zich niet verkeerd, je zal zo'n waarschuwing maar van een inductieplaat laten afhalen als productmanager bij Miele, en net die ene op de miljoen kans doet zich voor als een ICD drager op een Miele kookplaat een paar knakworsten staat op te warmen. :wink:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Revoked »

Nou...dat mobiel bellen tijdens het tanken is al lang en breed "debunked". Om dàt voor elkaar te krijgen moet je in een benzinedampwolk staan die te vergelijken is met zéér dichte mist. En als je dan überhaupt nog kunt praten, dan mag je van mij gewoon bellen...of SMS-en.

Ivo.w
Berichten: 1757
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Van het gas af en inductiekoken voor pacemaker dragers

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Pensionado schreef:Inductiekoken is voor mensen met een pacemaker of een ander implantaat geen optie, het magnetisch veld ontregelt de electronica.
Dan ga je toch gewoon keramisch koken?

Gesloten