LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vaste prijs..............doen of niet doen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

Hallo allemaal,


Wij zijn al jaren tevreden klant bij Energie Direct.

Nu werden wij vanmorgen gebeld dat wij een vaste prijs konden betalen tot 2011/2012.
Dit met het oog op de verwachte prijsstijging.
Mer verwachte voor stroom een verhoging van ongeveer 15%, en voor gas 11%.

Wij zouden dan alleen met 5% te maken krijgen.

Is dit nu verstandig om af te sluiten, of niet.
Men zegt dat de prijzen alleen maar blijven stijgen................maarja, ze zeggen zoveel.
Ik krijg de offerte thuis gestuurd, en als ik het niet wil kan ik binnen 7 dagen vanaf.

Graag jullie mening hierover, maar dan alleen over die vaste prijs.
Niet of ED wel of niet goed is.

Bedankt

Roko

NewDutchie
Berichten: 299
Lid geworden op: 01 jun 2007 16:08

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door NewDutchie »

Ik krijg de offerte thuis gestuurd, en als ik het niet wil kan ik binnen 7 dagen vanaf.
Goh, waar kennen we dit van ....

Alleen aanbod accepteren als U zekerheid wilt m.b.t. Uw maandlasten de komende jaren. Tevens is stroom+gas slechts een onderdeel van de prijs. Transport, vastrecht etc. staat buiten die 5% dus reken even uit hoeveel extra U voor Uwzekerheid betaalt.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

tja, daar zit ik dus ook een beetje mee.

maar gaan die prijzen nou écht zoveel omhoog, of is het ****

ik weet niet zo goed wat ik er mee aan moet.

bodejosm43
Berichten: 3040
Lid geworden op: 03 dec 2003 23:26

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

de kans dat de prijzen erg gaan dalen, is relatief klein te noemen. Dat is waar die alternatieve energie-boerern mee schermen, en het is vaak een argument voor mensen om daarom inderdaad maar over te stappen.

Waarom zouden jullie dan wel met een prijsstijging van 5 procernt te maken hebben? Daar bind je je dan ook aan, ook al stijgt de energieprijs niet of nauwelijks. Dan brengen ze gewoon een prijsstijging in rekening omdat dat contractueel zo is vastgelegd, en dat is natuurlijk ook onzin.

Heb je al eens uitgerekend, wat je effectief hebt bespaard op je rekening? Dan moet je wel alle kosten meetellen, ook kosten die je voorheen niet had.

Ik heb weleens een rekening gezien van iemand die ook bij zo'n energiediscounter was aangesloten, en uiteindelijk bleek hij per saldo tien euro meer kwijt te zijn dan dat ie alles bij het oude had gelaten. Simpelweg omdat hem steeds administratiekosten in rekening werden gebracht die hij bij de andere leverancier niet betaalde. Voor het effectieve verbruik maakt het geen verschil, je krijgt gewoon geleverd wat je bij de ander ook krijgt.

Let op: stel dat er ooit een stroomstoring is, dan moet je aankloppen bij de voormalige leverancier. dan geven ze ineens niet thuis.

DMG
Berichten: 66
Lid geworden op: 17 jul 2008 10:09

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door DMG »

Als er een stroomstoring is, dan maakt het niets uit welke leverancier je hebt. Netwerkbedrijf is hiervoor verantwoordelijk. Of een producent, maar dan hebben heel mensen er last van :)

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

tja..................

blijft lastig.

ik zal er nog maar eens goed over nadenken.

voorheen zat ik bij NUON, en na een aantal geschillen ben ik daar op gestapt.
qua kosten maakte het niet zoveel uit.........ik was wat voordeliger bij deze maatschappij, maar hoe het nu zit??

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Shine »

Advies:
Niet vastzetten.
De prijzen zullen in januari 2009 gaan stijgen, maar zoals het zich laat aanzien in juni 2009 dalen (denk aan de olieprijs van de laatste maanden van dit jaar, wat zich dan moet gaan aftekenen)
Daarnaast is de politiek bezig om toch de prijs van gas en E los te gaan koppelen van de olieprijs. Wanneer en of dit gestalte krijgt is nog de vraag. Maar het feit dat dit nu een serieus politiek onderwerp is geworden geeft te denken.

En wilt u toch gan vastzetten, doe het dan voor maximaal 1 jaar. Dan houdt u het overzichtelijk en in de hand.

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

dank voor de reactie.

ik heb weer stof tot nadenken, maar ik denk dat ik het laatste advies maar ter harte neem....

niet vast zetten dus!!

Harry07
Berichten: 23
Lid geworden op: 21 mei 2008 19:37

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Harry07 »

Ik heb net ook zo'n 'aanbieding' gehad:
Wij kunnen ons niet voorstellen dat u komend jaar bewust kiest voor opnieuw een forse prijsstijging voor stroom (20%) en gas (10%).

Daarom wijzen wij u nogmaals op de mogelijkheid om deze prijsstijgingen te voorkomen. Kies nu voor zekerheid van energie:direct! Uw prijs stijgt dan gemiddeld slechts met 8% en u voorkomt verdere prijsstijgingen voor drie jaar.


Bij mij schrijven ze dus over 20, 10 en 8%.
Ook ik had in gedachten dat de prijzen per juli 2009 gaan zakken omdat die prijzen naijlen.
Ik neem ook de gok en doe het (voorlopig) niet :wink:
"Komt tijd, komt raad"

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

ik heb zojuist de bevestiging........................

ik ga 'm maar annuleren........................

diamondvoodoo
Berichten: 177
Lid geworden op: 22 dec 2007 14:20

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door diamondvoodoo »

Het blijft altijd een risico....

Enkele tips:

-Het deel wat u vastzet zijn alleen de leveringstarieven van de leverancier. Transport - en belasting dus niet! Dus wat u vastzet is ongeveer 30% van u totale energierekening.

-De tarieven gaan naar verwachting per 1 januari wel stijgen met ong 10% voor gas, en als ik mij niet vergis voor ongeveer 11% voor het stroom. Dit is een verwachting! Echter zal dat een half jaar verderop weer gaan dalen verwacht ik (per 1 juni) omdat de olie op dit moment enorm aan het dalen is!! De energiemarkt loopt ongeveer 6 tot 8 maanden achter op de olieprijs, daarom word deze daling pas 6 tot 8 maanden verder (rond juni 2009 dus) doorberekend.

-Als u de tarieven vastzet betaald u vaak een meerprijs (risico) voor de tarieven. Hoe langer u het vastzet hoe meer u betaald. Simpelweg omdat de leverancier ook niet weet wat de tarieven over 3 jaar gaan doen, en stel dat ze iedereen zo'n contract aanbieden en de tarieven gaan enorm kelderen.. dan hangen ze. Oftewel hier is in uw tarief rekening mee gehouden.

Advies: Per 1 januari gaan de tarieven stijgen en dit kunt u voorkomen om het vast te zetten. Echter is een leverancier ook niet dom dus hier is al rekening mee gehouden in de tarieven die u gaat vastleggen. Voordeel heeft u er dus NIET bij in dit geval. Per 1 juni gaan wellicht de tarieven dalen en u betaald dan nog gewoon het 'hoge' bedrag wat is vastgezet.

Oftewel binnen 1 jaar gaat u er, verwacht ik, geen voordeel uithalen.

Met vr gr,
Medewerker Eneco.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door D1RK »

Wacht tot het rustiger is en niet meer daalde... en dat kan nog even duren!
Stap voor meerdere jaren indien mogelijk op het dieptepunt in en niet dus nu het zo hoog is!

roko72
Berichten: 178
Lid geworden op: 11 mar 2008 01:22

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door roko72 »

Hartelijk dank voor de reacties.

Ik heb eea overwogen, en heb de reacties hier zeer ten harte genomen.
Ik heb de boel vandaag gannuleerd.
Gelijk bevestiging gekregen via mail, dat het idd geannuleerd is.

Nogmaals mijn dank

Groetjes

Roger

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Roger,

Per 1 jan 09 zal het duurder worden maar omdat de prijzen iets achter de olie markt aan loopt zal het per 1 juli 2009 dus weer flink kunnen dalen..
Dus als je in Aug 2009 na de daling een stijging van de olie prijzen ziet is dan instappen vermoedelijk de beste tijd!
Maar dat moet je dus pas in Aug 2009 beoordelen!

jonas053
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 nov 2008 18:33

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door jonas053 »

ik ben ook net gebeld door de nl energiemaatschappij, met de vraag of ik bij nuon zit :x nee ik zit bij eneco. nou ik kon overstappen en dan voor 3 jaar vastzetten. ik zou dan een offerte krijgen en binnen een week nog beslissen. Ook vroeg ik hoe het met de transportkosten gieng, alles bij een vertelde mw. ik vertelde dat ik eerst op internet ging kijken. ik heb eens vergeleken. nou met 8 % zou ik wel wat besparen maar niet veel hoor. dus ik blijf lekker waar ik ben bij eneco.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Wubo »

Was ervan op de hoogte dat je stroomkosten vast kon zetten maar gas niet. Daarnaast is het erg makkelijk om te gaan 'voorspellen' dat de prijzen gaan stijgen... Krijg je zeker ook nog een gratis keukenmachine bij het vastzetten van je prijzen... lekker besparen jongens, oh wat zijn we zuinig met stroom.
Maar wat als de prijzen dalen, ben je lekker de ***...

Heb variabel omdat ik dan betaal voor wat het waard is, kan gaan en staan waar ik wil. Zie het toch positief in en denk dat de prijzen inderdaad wat zullen gaan dalen.
Tis aan jezelf wat je wilt, erg moeilijk te besluiten maar laat je niet gek praten doordat je snel zou moeten beslissen.

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door trainer »

Helemaal niet dom om een contract van 3-jaar af te sluiten. Kijk maar eens naar de hypotheek rente. Niemand kan een voorspelling doen maar als over een jaar de economie weer aantrekt is er weer veel vraag naar olieprodukten en onze energie is gekoppeld aan de olieprijs. Dus hogere prijzen.

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Wubo »

zet je de prijs over een jaar vast....
zo kan je doorgaan

trainer
Berichten: 79
Lid geworden op: 23 aug 2008 20:03

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door trainer »

Klopt je kunt het ook over 2 jaar doen als de prijzen 15% zijn gestegen :lol:

Wubo
Berichten: 676
Lid geworden op: 13 mei 2006 23:28

Re: vaste prijs..............doen of niet doen

Ongelezen bericht door Wubo »

Mwuhahaha

je zou bijna denken dat je aan het beleggen bent, maar dan op een andere manier.

Gesloten