Ik bel al een tijdje in discussie met Vattenfall. Bij de jaarafrekening van 2022-2023 bleek dat zij de ACM regels voor saldering hadden overtreden door de saldering op te knippen in drie periodes, daar waar een eigen juridisch adviseur van Vattenfall eerder had aangegeven dat dit niet mocht. Het opknippen was naar aanleiding van het onder druk van consumentenorganisaties en programma's, waaronder Radar, moeten uitstellen van de prijsverhoging van 1 oktober 2022 naar 16 oktober 2022 omdat Vattenfall te laat was met het informeren van haar klanten. Het resultaat van dit opknippen in 3 periodes was een hogere jaarafrekening in plaats van een lagere omdat meer kWh in de hogere tarieven later in het jaar terechtkwamen. Met zo'n 700,000 zonnepanelen bezitters zou Vattenfall haar klanten wel eens voor miljoenen Euro's hebben kunnen benadelen. Vattenfall stelt nu dat het er niet toe doet hoe ze salderen, al ze het maar doen, en weigert de jaarafrekening te corrigeren. Volgende week heb ik hierover een gesprek op het hoofdkantoor van Vattenfall, alsook over het gebruik van tarieven bij de jaarafrekening die afwijken van de tarieven zoals vermeld bij de verschillende tariefswijzigingen. Het derde discussiepunt betreft het niet nakomen van de belofte dat indien de contractprijs onder die van het prijsplafond zou vallen, dat contracttarief zou gelden. Het vierde discussiepunt is dat Vattenfall per 1 juli 2024 een terugleveringsvergoeding is gaan hanteren, maar de daaraan gekoppelde verlaging van het tarief pas een maand later heeft doorgevoerd.
Graag zou ik horen over ervaringen van andere Vattenfall klanten over de hiervoor genoemde punten, teneinde deze mee te kunnen nemen in het gesprek van volgende week.
Vattenfall benadeelt haar klanten
-
Ruud van Gent
Re: Vattenfall benadeelt haar klanten
Ruud van Gent schreef: ↑31 okt 2025 13:23Ik bel al een tijdje in discussie met Vattenfall. Bij de jaarafrekening van 2022-2023 bleek dat zij de ACM regels voor saldering hadden overtreden door de saldering op te knippen in drie periodes, daar waar een eigen juridisch adviseur van Vattenfall eerder had aangegeven dat dit niet mocht.
Het opknippen was naar aanleiding van het onder druk van consumentenorganisaties en programma's, waaronder Radar, moeten uitstellen van de prijsverhoging van 1 oktober 2022 naar 16 oktober 2022 omdat Vattenfall te laat was met het informeren van haar klanten. Het resultaat van dit opknippen in 3 periodes was een hogere jaarafrekening in plaats van een lagere omdat meer kWh in de hogere tarieven later in het jaar terechtkwamen. Met zo'n 700,000 zonnepanelen bezitters zou Vattenfall haar klanten wel eens voor miljoenen Euro's hebben kunnen benadelen.
Vattenfall stelt nu dat het er niet toe doet hoe ze salderen, al ze het maar doen, en weigert de jaarafrekening te corrigeren. Volgende week heb ik hierover een gesprek op het hoofdkantoor van Vattenfall, alsook over het gebruik van tarieven bij de jaarafrekening die afwijken van de tarieven zoals vermeld bij de verschillende tariefswijzigingen.
Het derde discussiepunt betreft het niet nakomen van de belofte dat indien de contractprijs onder die van het prijsplafond zou vallen, dat contracttarief zou gelden.
Het vierde discussiepunt is dat Vattenfall per 1 juli 2024 een terugleveringsvergoeding is gaan hanteren, maar de daaraan gekoppelde verlaging van het tarief pas een maand later heeft doorgevoerd.
Graag zou ik horen over ervaringen van andere Vattenfall klanten over de hiervoor genoemde punten, teneinde deze mee te kunnen nemen in het gesprek van volgende week.
-
Andrea1951
Ik denk dat dit bij veel klanten zo is gegaan. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en het is niet meer bij te houden allemaal. Ik moest eerst iets van tweehonderd zoveel terugleveringskosten betalen en nu ineens 416 euro. En je kan er niets tegen doen. Hoop dat de rechter of regering ingrijpen en dat het bij alle maatschappijen duidelijk wordt en niet zo ingewikkeld.
-
NeoDutchio
Op zich werken de terugleverkosten op dezelfde manier als een maandvoorschot. Van te voren word een verwachting gemaakt en durende het jaar kan dat aangepast worden. Als de zon meer gaat schijnen (dus meer opbrengst), dan kan je in een andere staffel terecht komen met terugleverkosten. Andersom ook, als je minder teruglevert dan verwacht kan je een staffel omlaag gaan.Andrea1951 schreef: ↑03 nov 2025 12:56Ik denk dat dit bij veel klanten zo is gegaan. Maar ik zie door de bomen het bos niet meer en het is niet meer bij te houden allemaal. Ik moest eerst iets van tweehonderd zoveel terugleveringskosten betalen en nu ineens 416 euro. En je kan er niets tegen doen. Hoop dat de rechter of regering ingrijpen en dat het bij alle maatschappijen duidelijk wordt en niet zo ingewikkeld.
Ik hou dagelijks bij wat ik opwek en teruglever en zo kan je spelen met de cijfers. Als je weet dat je teveel opwekt, dan zet je simpelweg de panelen uit op de momenten dat het niet nodig is. Of je wacht een dag met je wasje (als dat kan) als het vandaag regent en morgen zon voorspelt is.
-
Ruud van Gent
Nog even ter aanvulling wat betreft discussiepunten 1-3. Uiteindelijk heb ik van Vattenfall het verschil in hun en mijn berekeningen vergoed gekregen, een bedrag van bijna EUR 50.00. Op zich nauwelijks de moeite waard, maar ervan uitgaande dat pakweg 700,000 klanten van Vattenfall (30% van hun klantenbestand van ongeveer 2,00,000 klanten, volgens hun eigen opgave) mogelijk benadeeld zijn, dan gaat het om een bedrag van EUR 35,000,000 (35 miljoen Euro!) dat onrechtmatig in de zakken van Vattenfall is verdwenen. Wat mij het meest stoort is de hooghartige houding van Vattenfall, zich verschuilend achter argumenten als 'het doet er niet toe hoe we salderen, als we maar salderen'. Ik zou graag zien dat Vattenfall haar fouten erkent, en alle gedupeerde klanten compenseert.