LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbruik per 24 uur.

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door pjotertje »

Mag ik jullie vragen wat jullie stroom verbruik per 24 uur is.

Ik gebruik 17 KWH per 24 uur
met twee keer droger 2 keer wasmachie met kort programma va 30 graden.
Half uurtje elec kooken en 2 pc,s die 4 uur aan staan en wat verlichting en koelkast

alvast bedankt

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kan je het antwoord wel geven, maar je hebt er niks aan omdat het stroomverbruik van ontzettend veel factoren afhankelijk is. Ik verbruik per week tussen de 31 en 40 kWh. In de winter dan. Over het hele jaar genomen is het tussen de 1200 en 1400 kWh.

Ik gebruik relatief weinig, maar ik woon alleen, in een goed geisoleerd nieuw-bouw appartement van 1 1/2 jaar oud, gebruik nagenoeg alleen spaarlampen, heb vorige maand een nieuwe (nou ja, drie jaar oude dan) koelkast gekocht die aanzienlijk zuiniger is dan de oude (waarvan de rubbers kapot waren), heb ondertussen wel een oude, dus energieverslindende computer...

Wat wil je precies weten, als je wat meer details geeft kunnen degenen die er veel van weten (Shine bijvoorbeeld) je beter vertellen of je verbruik al dan niet reeël is, of wat je allemaal kunt doen om het verbruik omlaag te krijgen of wat dan ook.

We horen het wel.

korsteed
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jan 2009 17:01

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door korsteed »

Over een jaar gemeten verbruik ik gemiddeld 14Kwh per 24 uur.

Toen ik 24 uur lang alle lampen uit liet en geen enkel apparaat aan had staan (dacht ik), verbruikte ik nog steeds bijna 7 kWh per 24 uur (gemeten toen ik 3 dagen weg was).
Ik kwam er achter dat het sluipverbruik van veel apparaten hoog is. Ik ben dat toen gaan meten. Om je een idee te geven, dit verbruikte ik per uur (in Watt) aan sluipverbruik:
Webserver (pc): 64
dvd harddisk recorder: 36
digitale tv ontvanger: 25
diepvries : 32
cv ketel (als deze in de winter aan staat) : 31
losse harddisk bij pc: 23
mechanische ventilatie: 17
koelkast: 16
Oven standby (klokje): 12
computer met randapparatuur uit: 10
Pc modem: 7
Antenne versterker ECO: 7
2 telefoons: 3

Als je apparaten niet gebruikt, kun je het beste de stekker ontkoppelen, dat kan al een heleboel verbruik schelen.

pjotertje
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2009 19:30

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door pjotertje »

@korsteed

Wij hebben geen sluip stroom ja alleen van de koelkast als we overdag werken zijn staat alleen de koelkast aan veder niks we doen alle stekers er uit als we weg gaan.

korsteed
Berichten: 22
Lid geworden op: 06 jan 2009 17:01

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door korsteed »

Met per uur (Watt) bedoelde ik dus Wattuur (Wh). (Ik ben niet zo bekend met die begrippen).
En ik verbruikte wel degelijk zo'n 300 Watt per uur (Wh) oftewel zo'n 2500 kWh per jaar, en dat is inderdaad belachelijk veel.
Ik schrok daar ook van en ben nu bezig om dat terug te brengen.
Dit bericht was bedoeld om andereren die ook veel apparaten hebben te waarschuwen dat dit best veel verbruik kan opleveren.
Nog wat cijfers (maar nu in euro per jaar).
Computer 24 uur aan: Eur 134,- ; DVD Harddisk aan laten staan: Eur 75,- per jaar; oven die uit staat (alleen klokje): Eur 25,- per jaar; netwerk-harddisk: 90 euro per jaar

Niet alles wat ik hier sluipverbruik noem, wil ik vermijden door het uit te zetten: Mijn webserver wordt 24 uur per dag bezocht (en levert meer op dan het stroomverbruik) en de koelkast, diepvries en ventilatie wil ik gewoon aan laten staan. Maar zaken als het klokje op mijn oven en mijn dvd recorder, die kunnen best zonder stroom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind ook dat niet alles in je rijtje onder sluipverbruik valt. Sluipverbruik is dat je denkt dat je een apparaat uit zet, maar dat deze nog steeds stroom verbruikt.

Het verbruik van een koelkast die gewoon aan staat is dus geen sluipverbruik, maar gewoon een apparaat dat aan staat. Net als de webserver die je bewust aan laat staan. Waarbij je je zou kunnen afvragen of het wellicht voordeliger is om elders webserverruimte in te huren, omdat je nu alleen aan energiekosten maandelijks al zo'n 100 euro kwijt bent. (Of je kunt wellicht een zuiniger type aanschaffen.)

Maar terug naar de vraag van Pjotertje. Heb je echt álle stekkers eruit als je weg gaat? Is ook de stekker van de CV eruit? En je hebt dus ook geen electrische boiler of zo.

Hoeveel je apparaten verbruiken kan sterk verschillen. Een onzuinige (oudere) condenswasdroger kan voor 1 was 5 kwh verbruiken, terwijl een zuinige condenswasdroger 3 keer zo zuinig is. Daar kan dus veel te winnen zijn. Het drogen zal in totaal dus waarschijnlijk al tussen de 5 en de 10 kwh kosten

Bij de was zal het verbruik wel meevallen en is er ook niet heel veel te winnen. Zal iets van 1 kwh zijn voor een was; een zuinige machine zit er wat onder, een minder zuinige zit er iets boven. Reken 2 kwh in totaal

Een PC zal wellicht zo'n 300 watt vragen, voor de twee PC's dus rond de 2½ kwh (met een flinke marge)

Electrisch koken kost zo'n 1½ kwh per dag, natuurlijk afhankelijk van hoe je precies kookt.

Zo zit je al richting de 15 kwh aan verbruik. Daar komt nog de koelkast bij, wat erg afhankelijk is van hoe oud/zuinig die is en hoe groot, en of er bv. een vriesvak in zit of niet, maar wat ook zo'n kwh per dag kost. Verlichting is ook erg afhankelijk van wat je aan lampen hebt. De een zal in zijn keuken zes halogeenspotjes van 50 watt elk hebben, de ander zal alleen TL verlichting en/of spaarlampen hebben, die bij elkaar minder verbruiken dan één zo'n hallogeenspotje. Maar je zit aan verlichting ook al gauw op een kwh.

Heb je overigens ook CV en gedacht aan de CV pomp? Dat kan ook richting een kwh per dag gaan.

stofzuigertje

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Bel voordeur vergeten?

De meeste hebben een transformator en de oude trekbel met kabel of stang is dus goedkoper, ook de "Fietsbel" is soms nog te krijgen, deze drukknop met een binnenwerk als fietsbel is goedkoper dan die met transformator.

Met baterijen zou je Ni Cd moeten gebruiken omdat normale vervuilen en Ni Mh te snel leeg lopen.

Ook een klopper op deur is mogelijk.

Dus ik noem deze omdat niemand aan dit in de meterkast verstopte stroomverbruiker dacht maar er is natuurlijk meer...

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door witte angora »

Nog een paar pagina's en alle lezers en posters hier kunnen bijna klimaatneutraal leven... :D

Wat de hoge heren in Kopenhagen niet gelukt is lukt ons hier dan wel: een aanzienlijke reductie van de co2 uitstoot. :wink:

Nog meer tips?

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik kende hem eigenlijk niet, dus voor mij is het niet zo flauw. Zal van de week proberen het rustig te lezen, mijn Duits is net goed genoeg om in Duitsland (Kleve) in de winkel af te rekenen. (En dan krijg ik evengoed nog te horen: U mag het ook wel in het Nederlands zeggen hoor)

Denk dat ik er wel een hoop van op kan steken.

witte angora
Berichten: 32017
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Verbruik per 24 uur.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok, Polderboy, bedankt voor je moeite.

Gesloten