| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verdubbeling stookkosten Essent
Verdubbeling stookkosten Essent
Ik kreeg een paar dagen geleden een telefoontje van mijn energieleverancier(Essent) die mij erop wees dat op de komende jaarafrekening kwam te staan dat ik E 1500,- moet bijbetalen. Nu hebben wij een goed geisoleerd huis en zijn geen energieverspillers.Ik vind het daarom ook vreemd en frapant dat mijn stookkosten verdubbeld zijn vergeleken met afgelopen jaren. En de flauwekul dat de zogenaamde strenge winter daar een rol in speelt vind ik nergens op slaan.Tenzij je een ongeisoleerde woning hebt met enkle glas.
Wat mij ook opviel op de forum is dat ik niet de enige ben die met een plotselinge verdubbeling van stookkosten zit.
Ketel e.d zijn allemaal na gekeken op ''lekken'' dus dat is het niet. Heb geen hennepkwekerij op zolder. Dus wie kan mij vertellen waar het misschien aan ligt.
Want ik zit niet echt te wachten op een afbetaling van E1500,- en een voorschotbedrag die bijna 2 keer hoger ligt als anders.
Wat mij ook opviel op de forum is dat ik niet de enige ben die met een plotselinge verdubbeling van stookkosten zit.
Ketel e.d zijn allemaal na gekeken op ''lekken'' dus dat is het niet. Heb geen hennepkwekerij op zolder. Dus wie kan mij vertellen waar het misschien aan ligt.
Want ik zit niet echt te wachten op een afbetaling van E1500,- en een voorschotbedrag die bijna 2 keer hoger ligt als anders.
Re: Verdubbeling stookkosten Essent
hoe zit het met de nota's van de afgelopen jaren.
Als u de afgelopen jaren bent geschat en dit is te laag geweest dan neemt u niet afgerekend verbruik mee naar het volgende jaar
Als dit een aantal jaren gebeurd dan kan dit behoorlijk oplopen.
Heeft u de afgelopen jaren uw standen gecheckt?
Als u de afgelopen jaren bent geschat en dit is te laag geweest dan neemt u niet afgerekend verbruik mee naar het volgende jaar
Als dit een aantal jaren gebeurd dan kan dit behoorlijk oplopen.
Heeft u de afgelopen jaren uw standen gecheckt?
-
seagoing racer2
Beste,
Wat jij zegt is pas flauwekul. Natuurlijk heeft een strenge winter ook bij een goed geisoleerd huis wel degelijk invloed op de stookkosten.En de flauwekul dat de zogenaamde strenge winter daar een rol in speelt vind ik nergens op slaan.Tenzij je een ongeisoleerde woning hebt met enkle glas.
-
jeanne-veghel
Ook wij hebben een zeer goed geisoleerd huis en hebben dubbele beglazing en ook wijseagoing racer2 schreef:Beste,
Wat jij zegt is pas flauwekul. Natuurlijk heeft een strenge winter ook bij een goed geisoleerd huis wel degelijk invloed op de stookkosten.En de flauwekul dat de zogenaamde strenge winter daar een rol in speelt vind ik nergens op slaan.Tenzij je een ongeisoleerde woning hebt met enkle glas.
moesten 1100 euro bijbetalen, maar bij ons kwam het echt doordat we door de koude winter, meer hebben verbruikt.
Schrok ook en dacht eerst, dat kan niet, maar toen we gingen nadenken klopte
het eigenlijk wel en heb gewoon bijbetaald.
Als je alles hebt gecontroleerd en ketel is in orde, denk ik dat het gewoon is verbruikt helaas.
Ook bij mij was de rekening zo goed als verdubbeld.
En ik ben van mening ook al is er een stengere winter dan nog zal dat geen verdubbeling opleveren.
Ik heb ook mijn ketel na laten kijken.
De leidingen zijn gecheckt.
Nu moet ik ale stekkers uit t stopcontact halen.
Kijken of de meter dan stil komt te staan.
Zo ja,dan zit ook hier geen probleem.
Vervolgens zou ik met een tussen meter alle apparaten nakijken op hun verbruik.
Dit rijtje heb ik afgesproken met essent,mocht ook daar niets uitkomen dan kon ik weer bellen.
Ps.heeft u misschien nieuwe apparaten aangeschaft dit jaar???
En ik ben van mening ook al is er een stengere winter dan nog zal dat geen verdubbeling opleveren.
Ik heb ook mijn ketel na laten kijken.
De leidingen zijn gecheckt.
Nu moet ik ale stekkers uit t stopcontact halen.
Kijken of de meter dan stil komt te staan.
Zo ja,dan zit ook hier geen probleem.
Vervolgens zou ik met een tussen meter alle apparaten nakijken op hun verbruik.
Dit rijtje heb ik afgesproken met essent,mocht ook daar niets uitkomen dan kon ik weer bellen.
Ps.heeft u misschien nieuwe apparaten aangeschaft dit jaar???
-
jeanne-veghel
Het is niet alleen het verbruik wat gerekend wordt, moet je de waslijst aan extra kosten eens bekijken die ze berekenen, daar word ik stil van.
Wat leuk dat één zin zoveel los maakt. Waar ik eigenlijk op doel is dat energiebedrijven wel heel snel een strenge winter de schuld geven van alles. Kijk als de temperatuur buiten 5 graden onder nul gaat en je gaat als tegenprestatie de thermostaat 5 graden hoger zetten, ja dan ligt het aan de strenge winter. Je kunt ook de thermostaat op dezelfde stand laten en een dikkere trui en/of sokken aan doen.
Maar om even terug te komen op mijn eerdere bericht. De Essent had mij verteld dat mijn gasverbruik was verdubbeld, wat ik eigenlijk wel vreemd vond. Nu ben ik zelf aan het rekenen gegaan en het blijkt dat niet mijn gasverbruik, maar mijn electriciteitverbruik is verdubbeld. Dit kan misschien wel kloppen, omdat we begin vorig jaar een kleine verbouwing hebben gehad. Omdat we een tijdje zonder radiatoren zaten (aanleg vloerverwarming) ben ik zo dom geweest om een paar weken lang de woonkamer te verwarmen met 2 elektrische kacheltjes. Nou weet ik niet of die ervoor verantwoordelijk zijn geweest de verdubbeling van mijn stroomverbruik, maar ik denk dat ze er wel bij hebben bijgedragen.
Maar om even terug te komen op mijn eerdere bericht. De Essent had mij verteld dat mijn gasverbruik was verdubbeld, wat ik eigenlijk wel vreemd vond. Nu ben ik zelf aan het rekenen gegaan en het blijkt dat niet mijn gasverbruik, maar mijn electriciteitverbruik is verdubbeld. Dit kan misschien wel kloppen, omdat we begin vorig jaar een kleine verbouwing hebben gehad. Omdat we een tijdje zonder radiatoren zaten (aanleg vloerverwarming) ben ik zo dom geweest om een paar weken lang de woonkamer te verwarmen met 2 elektrische kacheltjes. Nou weet ik niet of die ervoor verantwoordelijk zijn geweest de verdubbeling van mijn stroomverbruik, maar ik denk dat ze er wel bij hebben bijgedragen.
kortom, de kosten zijn niet gestegen, er is alleen meer verbruikt.
ik stel voor dat u eerst de rekening eest voordat u uw energiebedrijf gaat zwartmaken.
ik stel voor dat u eerst de rekening eest voordat u uw energiebedrijf gaat zwartmaken.
De kosten zijn wel degelijk gestegen.
Kijk maar naar de energiebelasting en de transportkosten.
De rekeningen worden zo onoverzichtelijk, eerst hadden we cogas.
1 rekening voor gas en electrisch. Met Electrabel wordt het onoverzichtelijk.
Ik mag niet klagen, we hebben 200 kuub minder gas en ook ca. 200 kWh minder electrisch, kreeg 172,-- terug. De transportkosten zijn pas hoog!!
Kijk maar naar de energiebelasting en de transportkosten.
De rekeningen worden zo onoverzichtelijk, eerst hadden we cogas.
1 rekening voor gas en electrisch. Met Electrabel wordt het onoverzichtelijk.
Ik mag niet klagen, we hebben 200 kuub minder gas en ook ca. 200 kWh minder electrisch, kreeg 172,-- terug. De transportkosten zijn pas hoog!!
Kom op Ikkes niet zo kort af. Oké ik heb niet goed gelet op mijn verbruik, maar ik ken maar weinig mensen die elke week met een rekenmachine in hun meterkast staan te koekeloeren. Wat ik wil zeggen is als je minder hebt verbruikt dan vooraf was geschat dan staat de energiebedrijf binnen de korste keren op de stoep om te checken of alles wel klopt. Maar is je gas/stroom verbruik verdubbeld dan ligt de probleem ineens gewoon bij de consument en kan het niet liggen aan de meetaparatuur. Energiebedrijven maken genoeg reclame over groene stroom en het verstreken van energiebesparende produkten, maar als er ineens een verdubbeling plaatsvind qua stroom of gas dan is het enigste wat je van ze hoort is dat je moet bijbetalen. 
-
seagoing racer2
Beste
Stel je heb de thermostaat op 21 graden staan. Als het buiten kouder wordt begrijp ik dat je de thermostaat niet op 23 graden zet.
Echter om het huis op 21 graden te houden dient de CV vaker en langer te branden. Er verdwijnt namelijk meer warmte via de muren, ramen en daken naar buiten.
Dus ondanks dat je de thermostaat laat staan gebruik je meer energie
Je hoeft ook geen dikkere trui of sokken aan te doen want het blijft bij jouw thuis altijd 21 graden
Dit geeft helaas aan dat je er niet veel van begrijpt.Kijk als de temperatuur buiten 5 graden onder nul gaat en je gaat als tegenprestatie de thermostaat 5 graden hoger zetten, ja dan ligt het aan de strenge winter. Je kunt ook de thermostaat op dezelfde stand laten en een dikkere trui en/of sokken aan doen.
Stel je heb de thermostaat op 21 graden staan. Als het buiten kouder wordt begrijp ik dat je de thermostaat niet op 23 graden zet.
Echter om het huis op 21 graden te houden dient de CV vaker en langer te branden. Er verdwijnt namelijk meer warmte via de muren, ramen en daken naar buiten.
Dus ondanks dat je de thermostaat laat staan gebruik je meer energie
Je hoeft ook geen dikkere trui of sokken aan te doen want het blijft bij jouw thuis altijd 21 graden
Hahahah...sorry,moet even lachen om het laatste bericht. 
op de nota van het energiebedrijf staat een beginstand en een eindstand.martin78 schreef:Kom op Ikkes niet zo kort af. Oké ik heb niet goed gelet op mijn verbruik, maar ik ken maar weinig mensen die elke week met een rekenmachine in hun meterkast staan te koekeloeren. Wat ik wil zeggen is als je minder hebt verbruikt dan vooraf was geschat dan staat de energiebedrijf binnen de korste keren op de stoep om te checken of alles wel klopt. Maar is je gas/stroom verbruik verdubbeld dan ligt de probleem ineens gewoon bij de consument en kan het niet liggen aan de meetaparatuur. Energiebedrijven maken genoeg reclame over groene stroom en het verstreken van energiebesparende produkten, maar als er ineens een verdubbeling plaatsvind qua stroom of gas dan is het enigste wat je van ze hoort is dat je moet bijbetalen.
Voordat je enig conclusie kan trekken over de correctheid van de nota moet je beide standen controleren.
de beginstand is de eindstand van de vorige nota (die je natuurlijk ook heb gecontroleerd)
de eindstand kan je bij de meter controleren.
Pas dan kan je de correctheid beoordelen.
geen rekenmachine voor nodig en iets dat je bij elke afrekening moet doen!
Dus voordat je de rekening überhaupt hebt bekeken post je maar eerst een bericht op het Radar forum? Ga in het vervolg eerst na waardoor de rekening zo veel hoger is (hoger verbruik? hogere vaste lasten? hogere prijs met m³of per kwh?). En ga ook bij jezelf na of je misschien extra apparaten hebt gebruikt.martin78 schreef:Nu ben ik zelf aan het rekenen gegaan en het blijkt dat niet mijn gasverbruik, maar mijn electriciteitverbruik is verdubbeld. Dit kan misschien wel kloppen, omdat we begin vorig jaar een kleine verbouwing hebben gehad. Omdat we een tijdje zonder radiatoren zaten (aanleg vloerverwarming) ben ik zo dom geweest om een paar weken lang de woonkamer te verwarmen met 2 elektrische kacheltjes. Nou weet ik niet of die ervoor verantwoordelijk zijn geweest de verdubbeling van mijn stroomverbruik, maar ik denk dat ze er wel bij hebben bijgedragen.
Want ja, elektrische kachels vreten elektriciteit en zijn veel duurder dan de normale CV. Daarnaast schrijf je dat je vloerverwarming hebt aangelegd. Dit gaat waarschijnlijk ook gepaard met beton storten e.d. Bij het uitharden hiervan (en vooral het drogen en het verdampen van het vocht) is de luchtvochtigheid in je huis veel hoger dan normaal, en vochtige lucht verwarmen kost veel meer energie dan droge lucht verwarmen. Dus je hebt aan de ene kant een tijd lang stroomvreters als verwarming gehad en na je verbouwing zul je ook een tijd een hoger verbruik hebben gehad dan normaal, door het drogen van de vloer.
Een veel hoger energieverbruik is dan dus niet zo raar.
-
misterzuinig
Flikt Essent dat nu bij iedereen die bij Essent een variabel contract heeft? Dat Essent vanwege de huidige strenge winter maar de voorschotten omhoog gooit en klanten ineens 1000 Euro moeten bijbetalen?
nog zo'n reactie die nergenst op slaat.misterzuinig schreef:Flikt Essent dat nu bij iedereen die bij Essent een variabel contract heeft? Dat Essent vanwege de huidige strenge winter maar de voorschotten omhoog gooit en klanten ineens 1000 Euro moeten bijbetalen?
In dit geval heeft iemand veel meer gebruikt in een jaar en moet dus terecht nabetalen.
Het is dan normaal om ook even naar het voorschot te kijken.
dus, heeft u ook iets feitelijk om uw claim mee te ondersteunen of is dit alleen maar frustratie?
Je hoord hier ook geen bedragen wat de mensen aan voorschot maandelijksikkes schreef:nog zo'n reactie die nergenst op slaat.misterzuinig schreef:Flikt Essent dat nu bij iedereen die bij Essent een variabel contract heeft? Dat Essent vanwege de huidige strenge winter maar de voorschotten omhoog gooit en klanten ineens 1000 Euro moeten bijbetalen?
In dit geval heeft iemand veel meer gebruikt in een jaar en moet dus terecht nabetalen.
Het is dan normaal om ook even naar het voorschot te kijken.
dus, heeft u ook iets feitelijk om uw claim mee te ondersteunen of is dit alleen maar frustratie?
moeten betalen.
Hebben vorig jaar ook een 600 euro moeten bijbetalen maar waren veel
te laag ingeschad met het voorschot (nieuwe energieleverancier).