LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vergelijkingssites

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
OOge

vergelijkingssites

Ongelezen bericht door OOge »

Kan iemand mij vertellen of bij jullie de vergelijkingssites voor energie ook niet kloppen met de jaarrekening.

Als voorbeeld mijn jaarrekening van essent 2 persoonshuishouden

dagtar. 1472
nachttar. 1621
gas 1952
Totaal betaald € 1815

vergelijking van gaslicht.com
Dan hebben we als eerste :
energiedirect € 1648 met korting, anders € 1968. Die korting heb je dus het jaar daarna niks aan want dan betaal je weer meer dan wat je bij essent betaalde.

Essent staat op de 5de plek wat zonder korting aardig klopt met mijn afrekening.
De enigste die dan goedkoper zou zijn is greenchoice, maar daar is transsportkosten niet meegerekend dus zal je uiteindelijk op bijna hetzelfde bedrag als bij essent uitkomen.

Dus ligt het nu aan mij, of schelen die energieprijzen inderdaad bijna niets. Als je de kortingen niet meeteld zit ik bij essent niet duur.

energie:direct
Contacteer:

Re: vergelijkingssites

Ongelezen bericht door energie:direct »

Beste OOge,

Ik heb je vraag gelezen en help je graag verder om duidelijkheid te scheppen.

De aanbiedingen op gaslicht.com gelden voor de aangeboden periode. Dit geldt voor alle leveranciers; met of zonder energietegoed. Soms worden er bijvoorbeeld alleen actietarieven aangeboden.

Het welkomsttegoed als dank voor de aanmelding wordt bij ons altijd na een jaar verrekend. Hierna kun je kiezen voor een nieuw contract. Omdat de energieprijzen na afloop van het afgesloten contract nog onbekend zijn, is er vooraf niet aan te geven welke contracten op dat moment worden aangeboden.

Als je nog vragen hebt, wil ik je best bellen om uitleg te geven. Je kunt dan het beste je telefoonnummer en een kopie van dit bericht mailen naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

^Ralf van energiedirect.nl

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Ooge: Je tekent voor een jaarcontract. Als dat voorbij is, kun je gewoon weg gaan, of een nieuw jaarcontract afsluiten bij dezelfde firma. Als je slim bent pak je gewoon ieder jaar die korting.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En vergelijk niet alleen op Gaslicht.com, maar ook op www.energieleveranciers.nl en www.energieprijzen.nl

Kan zo 50 euro extra of meer schelen. Verder Oxxio en NLEnergie nóóit nemen.

boxer

Ongelezen bericht door boxer »

energie direct ook niet nemen.

OOge

Dat houdt dus in dat zonder de kortingen deze "prijsvechters" dus niet goedkoper zijn. Sterker nog, energiedirect genoemd in het voorbeeld is zelfs 100 euro duurder (zonder korting na dat jaar), dan mijn jaarrekening van essent.

Mikado80

Ongelezen bericht door Mikado80 »

Dat zie je heel goed.

Daarnaast zou ik niet met Energie Direct in zee gaan.
Er zijn te veel regeltjes gebonden aan de Cashback korting.
Je krijgt het idd pas na een jaar.
één keer een probleem met betalen, en je loopt de cashback korting mis en verliest de actietarieven en het lage vastrecht waardoor de kosten nog hoger worden.

Daarnaast moet je na een jaar switchen zoals je aangeeft, anders zit je in een hoger tarief dan je huidige leverancier.

Switchproces duurt gemiddeld 4-6 weken en ze zorgen er altijd voor dat je een paar dagen te vroeg wegswitched zodat je geen recht hebt op de cashback korting omdat je het jaar niet vol hebt gemaakt en vervolgens ook nog een boete krijgt van 50 euro per product.

Ik kom het bij veel cliënten (Maatschappelijk werk) van mij tegen en vooral met bedrijven als Energie Direct, budgetenergie, oxxio en de nederlandse energie maatschappij

In mijn ogen zijn ze allemaal even slecht, niet klantvriendelijk en komen hun beloftes niet na. Zoveel mogelijk klanten binnenhalen en vervolgens het op een andere manier dubbel en dwars terughalen. Ze hebben een vastrecht variërend van 4,50 tot 7,50 per maand per product daar waar het bij essent 2,50 is.

Greenchoiche heb ik vanuit mijn werk bijna nooit problemen mee. Maar wat je zegt over apparte rekening, volgens mij klopt dat niet.

Op gaslicht.com lees ik het volgende

Gratis overstappen op 100% duurzaam
Greenchoice regelt uw overstap en opzegging bij uw huidige energiebedrijf van begin tot eind, zonder rompslomp
Alle energiekosten op 1 nota (geen aparte factuur meer van uw netbeheerder)
Goed bereikbare servicedesk, bemand door eigen personeel
U kunt altijd opzeggen zonder boete
Verkozen tot beste leverancier door Consumentenbond en Ver. Eigen Huis
Ruim 300.000 tevreden klanten

Hun gastarief is vooral erg laag zag ik. 0,52 variabel en 0,60 voor 3 jr vast.
Mocht je aan variabel denken. De prijzen wijzigen hiervan in juli, ik zou eerst even bellen met greenchoice wat de prijs in juli wordt. Want deze gaat in ieder geval fors stijgen.

OOge

Ik zie dat greenchoice er inderdaad 1 factuur van maakt. Maar Essent rekent 322 euro aan netwerkkosten en greenchoice 385. Dan is er bij greenchoice ook nog de kleine regel waar staat dat het elk jaar verhoogd kan worden.
Dus ben je misschien in verbruik wel wat voordeliger uit, maar niet in de overige kosten.

Ik kan trouwens ook nergens een gigantisch verschil in prijs vinden. Als ik alles met elkaar bereken kom ik bij de "eerlijke" spelers uit op een prijsverschil van tussen de 3-8 euro per maand uit. Niet echt de moeite voor een overstap.

Mikado80

Netbeheer kosten zijn bij elke energieleverancier gelijk.
Daar kan en mag geen verschil in zitten bij welke leverancier je ook zit.

Ik zie op gaslicht.com twee acties van ze

VAST
http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... uden=gezin

en Variabel
http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... ening.aspx?

Die laatste gaat in 1 juli stijgen dus die 0,52 zegt niks, die kan voor het zelfde geld naar 0,68 cent gaan.

Netbeheerskosten is in beide gevallen 406,66 en dat is het bij de andere leveranciers ook.

Bob Schurkjens

Zelf in het verleden fikse problemen gehad met Greenchoice. Afgesproken tarieven werden niet nagekomen. Uiteraard in het voordeel van Greenchoice. En Greenchoice heeft onlangs een unieke megaboete van 7,2 miljoen euro gekregen wegens het structureel belazeren van klanten:

http://www.trouw.nl/tr/nl/4332/Groen/ar ... hter.dhtml

Het is moeilijk kiezen, maar je kan altijd naar de Geschillencommissie http://www.sgc.nl als een leverancier afspraken niet nakomt. Energieleveranciers weten echter dat 99 van 100 klagende klanten daar toch niet naar toe gaan. Dus blijven ze wegkomen met de wanpraktijken die Mikado80 hierboven beschrijft.

Mikado80

O ja, overstappen heeft bij mij in ieder geval nog nooit zin gehad. Het zijn mooie praatjes maar in de meeste gevallen betaalde ik bij de nieuwe leverancier meer.

Ben ooit ingestapt op de veilingen, die schelen wel in prijs. Vaak geen vastrecht en echt een laag tarief. Echter dan moet je elk jaar weer, met de daarbij komende problemen bij de energieleveranciers, meterstandengedoe etc. Ik ben zelf weer terug bij mijn oude leverancier essent, betaal idd wat meer, maar het gaat idd maar om maximaal een tientje.

Die heb je zo terugverdiend want als je na een veiling vergeet weer naar een andere veiling te switchen dan ben je je winst binnen 3 maanden kwijt.

Kortom Switchen een gedoe!

Mikado80

Interessant Artikel- kende ik nog niet. Dank voor de link.

OOge

Mikado80 schreef:Netbeheer kosten zijn bij elke energieleverancier gelijk.
Daar kan en mag geen verschil in zitten bij welke leverancier je ook zit.
.
Dat kan dan wel niet mogen, maar leg mij dan eens uit waarom er bij greenchoice 385 (netwerkkosten en meterkosten) staat en bij essent op de afrekening 280 voor netwerkkosten en 40 voor de meter. Dan is die dus toch duurder.

Al met al begrijp ik dat overstap loont bij grootverbruikers, maar zeker niet bij een normaal huishouden.

Bob Schurkjens

Overstap loont vooral voor kleinverbruikers! Stel je voor dat je een jaar lang geen gas en elektriciteit gebruikt bij een vaste korting. Je krijgt dan geld toe.

Bij een vaste korting geldt: hoe hoger je verbruik, des te lager je procentuele korting.

Mikado80

Dat scheelt inderdaad het nodige. Is de jaarrekening die je hebt gehad van voor april?

De Netwerkkosten zijn namelijk afgelopen tijd 3 euro per product verhoogd. 12 * 6 erbij en ik kom op hetzelfde bedrag uit.

Bij bijv http://www.gaslicht.com/energieleveranc ... ening.aspx? zie dat ook hier de netwerkkosten per jaar 406,66 zijn.

En ach ja overstappen kan zin hebben, maar voor een tientje stap ik niet over.
Wat je zegt dan moet je inderdaad al grootverbruiker zijn > 10.000 kwh en > 5.000 m3 maar als je dat bent kom je vaak niet meer in aanmerking voor de actie want dan word je als zakelijk gezien.

Mikado80

Vaste klantenkorting is een sigaar uit eigen doos.

1. Klanten betalen gemiddeld een hoger leveringstarief vaak 2 tot 3 cent meer per product per eenheid.

2. Het vastrecht per product varieert van 5 euro tot 7,50 euro

Conclusie je betaalt eerst je korting extra in levering en vastrecht en krijgt hem vervolgens als korting terug. En als je ook nog eens een keertje niet kunt betalen dan vervalt de korting en met acceptgiro is deze niet geldig. Het komt regelmatig voor dat je termijnbedrag zo laag is ingesteld dat je een forse bijbetaling op de jaarrekening hebt. En dan betalen we over 500 of meer. Als je daarvoor een betalingsregeling wil en ik kan me voorstellen dat dit in sommige gevallen gewoon moet omdat het geld niet beschikbaar is in 1 keer, dan ben je dus je vaste klantenkorting kwijt.

witte angora

Overstappen is voor mij zeker wel lonend, dat wil zeggen, als ik ieder jaar opnieuw een contract afsluit. Dat is dit jaar voor het derde jaar op rij Dong geworden, maar die zijn dus ondertussen met die acties gestopt, dat wil zeggen, ik vind ze niet meer in de vergelijkingssites terug. Het scheelt mij in ieder geval behoorlijk, maar mijn energieverbruik ligt ook niet hoog, 1550 Kwh stroom en 750 m3 gas per jaar. En dan is een korting van 20 euro per maand procentueel gezien een flink bedrag, betaal nu 75 euro per maand, daar moet die korting dus nog van af.

Je moet er alleen ieder jaar ruim op tijd aan denken om dat contract af te sluiten, maar daar helpt Dong wel aan herinneren, die bellen netjes op om te vragen of het contract door moet lopen. Niet dus. :mrgreen:

Een praktische vraag, ik zie via energieleveranciers.com dat de vastelastenbond een leuke aanbieding heeft, maar via welke energieleverancier werken zij? Weet iemand dat toevallig?* Mocht dat een 'verkeerde' zijn, dan zal het voor mij waarschijnlijk Essent of Nuon worden.

* Edit: laat maar, ik heb het al gevonden, er is keuze uit twee smaakjes: Energiedirect en Greenchoice.

http://www.vastelastenbond.nl/energie/l ... ijzen.html

Mikado80

Wij hebben nagenoeg hetzelfde verbruik angora, even een vraag krijg je meestal nog wat terug op je jaarnota?

Ik betaal nu al een paar jaar 66 euro en krijg dan meestal ook nog wat terug. Ik maak altijd gebruik van vaste prijs contracten voor een jaar.

witte angora

@ Mikado: Vorig jaar was mijn termijnbedrag 59 euro. Uiteindelijk kreeg ik in november 2011 130 euro terug, terwijl ik dus een korting van 220 euro had. Als het termijnbedrag 7,50 euro hoger had gelegen had ik de korting van 220 euro volledig gestort gekregen. (12 x 7,50=90 euro) Dus met een vergelijkbaar verbruik zou je met 66 euro redelijk uit de voeten moeten kunnen komen, als je uit gaat van de energieprijzen van vorig jaar, en dit soort eenmalige kortingen niet meerekent.

Mikado80

Ik ben het switchen simpelweg zat.

Weet nu waar ik aan toe ben. Bij elke switch in het verleden ging wel iets fout.
hoge telefoonkosten om het recht te zetten. Veel frustratie... dat is't mij niet meer waard.

Ik betaal wel wat meer en elk jaar bel ik mijn huidige leverancier met de mededeling dat ik aan't vergelijken ben. Nu heb ik een aanbod bij mijn huidige leverancier om't voor drie jaar vast te zetten voor 0,1725 per kwh en 0,6001 per m3 gas. Dat is zelfs nog voordeliger dan ik dit jaar had 0,1853 en 0,6282.

Dus ik denk dat ik hem voor 3 jr vast ga zetten. Bij vergelijkers liggen deze tarieven meestal hoger.

Gesloten