LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzekering zonnepanelen op platdak
-
Verzekering zonnepanelen op platdak
Ik heb een vraag. Onze opstalverzekering dekt onze zonnepanelen op het pannendak van het huis wel maar de 'losse' panelen op het platte dak niet. Wie weet een betrouwbare verzekering waar je deze panelen apart kunt verzekeren.
-
Re: Verzekering zonnepanelen op platdak
Ik had hier nooit over nagedacht en dus even de polisvoorwaarden er bij gepakt. Ik heb mijn opstalverzekering bij FBTO en zonnepanelen zijn daar meeverzekerd. Er wordt geen onderscheid gemaakt tussen een pannendak en een plat dak,
Schuin dak is altijd met schroeven dus nagelvast dus bij huis.
De platte daken kunnen zowel met schroeven als met tegels verzwaarde zijn.
Die los liggende met tegels als ballast vallen buiten de opstal verzekering.
Niet het paneel maar of het vast of los met gewicht staat is bepalend.
Ja, zo zijn die regels nu eenmaal.
Wegens lichte balken constructie heeft mijn broer niet voor zware beton tegels gekozen maar moest schroeven.
Wel extra siliconen kit bij schroefgaten gedaan ter voorkoming lekkage en op de schroefkop later klein lapje bitumen geplakt.
Dit lichtere gewicht was noodzakelijk dus nagelvast dus verzekerd!
De platte daken kunnen zowel met schroeven als met tegels verzwaarde zijn.
Die los liggende met tegels als ballast vallen buiten de opstal verzekering.
Niet het paneel maar of het vast of los met gewicht staat is bepalend.
Ja, zo zijn die regels nu eenmaal.
Wegens lichte balken constructie heeft mijn broer niet voor zware beton tegels gekozen maar moest schroeven.
Wel extra siliconen kit bij schroefgaten gedaan ter voorkoming lekkage en op de schroefkop later klein lapje bitumen geplakt.
Dit lichtere gewicht was noodzakelijk dus nagelvast dus verzekerd!
www.solarif.nl heeft zonnePV verzekeringen
Elke maatschappij heeft andere voorwaarden en niet iedereen heeft deze aangepast aan de nu vele panelen.
Wel is nagelvast opstal en los geplaatste inboedel mits het binnenhuis zou staan!
Ja, een maas in de wet en vragen mag altijd.
Wel is geschroefde op schuine daken en het zwakke dak met te lichte balken wel gedekt als nagelvast, zoals ze dat noemen.
Alleen de platte daken met betonblokken zijn twijfelachtig en per verzekeraar kunnen ze het anders beoordelen.
Geschroefde kom je moeilijk onder als er ooit nieuwe bitumen nodig zijn, maar de beton verzwaarde kunnen door de bitumen heen zakken die niet gemaakt zijn op dergelijke gewichten die nog kunnen bewegen ook bij rukwinden.
Daarom lijkt me ondanks het meerwerk bij nieuwe bitumen de schroef gunstiger.
Wel eerst stevige paneel bestendige bitumen aanbrengen voor je iets gaat plaatsen!
Wel is nagelvast opstal en los geplaatste inboedel mits het binnenhuis zou staan!
Ja, een maas in de wet en vragen mag altijd.
Wel is geschroefde op schuine daken en het zwakke dak met te lichte balken wel gedekt als nagelvast, zoals ze dat noemen.
Alleen de platte daken met betonblokken zijn twijfelachtig en per verzekeraar kunnen ze het anders beoordelen.
Geschroefde kom je moeilijk onder als er ooit nieuwe bitumen nodig zijn, maar de beton verzwaarde kunnen door de bitumen heen zakken die niet gemaakt zijn op dergelijke gewichten die nog kunnen bewegen ook bij rukwinden.
Daarom lijkt me ondanks het meerwerk bij nieuwe bitumen de schroef gunstiger.
Wel eerst stevige paneel bestendige bitumen aanbrengen voor je iets gaat plaatsen!
Losse verzekeringen voor panelen zijn relatief duur. Het is daarom misschien handiger om te kijken of je niet beter van opstalverzekeraar zou kunnen veranderen. Want wat Michiel ook aangeeft, veel moderne opstalverzekeringen dekken ook panelen die niet nagelvast zitten.
Daarbij kan de dekking ook sterk variëren. Sommige verzekeringen dekken bijvoorbeeld ook functieverlies van een paneel of - gedurende een periode - het verlies van opbrengst als een paneel verloren gaat. Bedenk dus goed wat je verzekerd zou willen hebben.
Daarbij kan de dekking ook sterk variëren. Sommige verzekeringen dekken bijvoorbeeld ook functieverlies van een paneel of - gedurende een periode - het verlies van opbrengst als een paneel verloren gaat. Bedenk dus goed wat je verzekerd zou willen hebben.