LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vitens schat mijn waterverbruik in

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Taka

Vitens schat mijn waterverbruik in

Ongelezen bericht door Taka »

Het schijnt dat je tegenwoordig zelf de meterstand moet doorgeven. Want anders krijg je een forse rekening. De inschatting die Vitens zelf maakt is namelijk een bijzonder slechte grap.

Ik houd het waterverbruik allemaal niet zo bij, want het gaat niet om hele grote bedragen, en ik vertrouw er op dat er eens in de zoveel jaar een meneer langs komt die de waterstand namens Vitens opneemt en dat de zaak dan verrekend wordt.

Dit keer is het echter interessant. Want ik heb zojuist een "periodeafrekening" gehad, op basis van een geschat waterverbruik. In de voorafgaande jaren was mijn (ook geschatte - zie hieronder) waterverbruik 44 kuub. In de afrekening van het laatste jaar meent Vitens opeens dat ik 3 maal zoveel water ben gaan verbruiken, namelijk 132 kuub. Daar is geen enkele aanleiding toe, mijn situatie is niet veranderd. Bovendien hebben zij zelf geen gegevens opgenomen.

Ze hebben al enige jaren de stand van de meter niet gecontroleerd. Volgens de periode afrekening zou de stand van mijn watermeter op 1/12/2007 op 201 staan, en op 1/12/2008 op 333. In werkelijkheid staat mijn meter op 169. Dus eigenlijk heb ik de afgelopen jaren te veel betaald.

Vragen:
* Kan ik afdwingen dat Vitens zelf mijn meterstand komt controleren.
* Hoe kan ik protesteren tegen de nieuwe inschatting van mijn waterverbruik. Drie maal zo veel is een onredelijke inschatting.
* Wat gebeurt er als ik de rekening simpelweg niet betaal. Komt er misschien dan iemand de meterstand opnemen?

Gizmo©

Re: Vitens schat mijn waterverbruik in

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Wat dacht je ervan om de juiste meterstand door te geven en ze dan een correctie-nota te laten maken. Of ben ik nu te simpel?

Taka

Wat dacht je ervan om de juiste meterstand door te geven en ze dan een correctie-nota te laten maken.
Klinkt als een goed plan. Nooit eerder van een correctienota gehoord, maar als dat bestaat en als ze dat doen lijkt me het een prima oplossing.

Is het echter niet raar dat ze mij de meterstand laten doorgeven? Vroeger kwam er altijd zo'n meneer langs om de meterstand op te nemen. Dat lijkt me de juiste procedure. Ik kan ze wel van alles op de mouw spelden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Is het echter niet raar dat ze mij de meterstand laten doorgeven? Vroeger...
Vitens (en daarvóór Hydron en daarvóór WMN) stuurt al jarenlang jaarlijks een kaartje met het verzoek uw meterstand door te geven. Kan via het kaartje, telefonisch, of via internet.
Ik kan ze wel van alles op de mouw spelden.
Toch niet. Ik heb per ongeluk een keer de stand van de warmtapwater-meter opgegeven en kreeg onmiddellijk respons dat de meterstand afweek van wat verwacht mocht worden.

Taka

Vitens (en daarvóór Hydron en daarvóór WMN) stuurt al jarenlang jaarlijks een kaartje met het verzoek uw meterstand door te geven. Kan via het kaartje, telefonisch, of via internet.
Echt waar? Daar heb ik nooit iets van gemerkt.
en kreeg onmiddellijk respons dat de meterstand afweek van wat verwacht mocht worden
Als de meterstand nou werkelijk is zoals je door hebt gegeven, en hun verwachting is anders, dan zal er uiteindelijk toch iemand moeten komen kijken naar de meterstand. Of ga je dan steggelen over de verwachting? Wat is dan het nut van die meter?

Het gaat er hier om dat de verwachting van Vitens nogal vreemd is: zonder aanleiding wordt verwacht dat mijn waterverbruik drie maal zo hoog is als vorig jaar. Dat is bizar.

Het was natuurlijk handiger geweest als ik de meterstand netjes had doorgegeven, maar dat kwam er niet van, en ik was ook wel benieuwd wat er zou gebeuren.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Algemeen bekend: Als er geen meterstanden worden doorgegeven, gaat het bedrijf uit van een verwachtings verbruik.
Het was natuurlijk handiger geweest als ik de meterstand netjes had doorgegeven, maar dat kwam er niet van, en ik was ook wel benieuwd wat er zou gebeuren.

Echt waar? Daar heb ik nooit iets van gemerkt.

Euhh,...dus u wist wel dat uzelf de standen moest doorgeven maar u heeft dit bewust niet gedaan omdat u wel benieuwd was wat er ging gebeuren !!!!!!! ??????
Tja,.......dit dus. Dan moet u eigenlijk nu ook niet zeuren.

Taka

Euhh,...dus u wist wel dat uzelf de standen moest doorgeven maar u heeft dit bewust niet gedaan omdat u wel benieuwd was wat er ging gebeuren !!!!!!! ??????
Tja,.......dit dus. Dan moet u eigenlijk nu ook niet zeuren.
Ik vind het onzin dat ik de stand van de watermeter moet doorgeven. Ik hoef toch ook de tikken van de telefoon niet door te geven en als ik boodschappen ga doen hoef ik bij de kassa toch ook niet te zeggen wat ik in m'n karretje heb gedaan. Stel je voor dat er bij de kassa iemand zit die vraagt voor hoeveel je zoal wil meenemen.

En als je dan niks zegt, dan moet je bij de kassa iets afrekenen wat volgens de verwachting is? Ja meneer, drie keer zoveel als gisteren is onze inschatting.

Dat Vitens een inschatting maakt is prima, maar dat die inschatting zomaar drie maal zo hoog uitvalt slaat nergens op. Wat is de bedoeling daarvan? Is het een verkapte boete? Als dat zo is, hadden ze dat wel eens duidelijk mogen maken. Als de inschatting van Vitens gelijk was geweest aan voorgaande jaren, had ik er geen probleem mee gehad. Dat was alleszins redelijk geweest (ook al was dat ook al te hoog).

Het gaat om het principe dat de klant zelf de meterstand zou moeten doorgeven. Dat is nogal vreemd.

Paul123

Ongelezen bericht door Paul123 »

Feit is dat je het jezelf gewoon moeilijk maakt. Als je voor je daadwerkelijke verbruik wilt betalen, dan kun je dat gewoon doorgeven. Doe je dat niet, dan wordt er zekerheid gesteld door een verbruik te schatten. Ik ben met je eens dat een factor 3 wel erg veel is, maar Vitens geeft natuurlijk liever aan het eind van de rit geld terug, dan dat ze dat nog van jou krijgen. Daarbij kun je ook gewoon alsnog je stand doorgeven, en gecorrigeerd krijgen.

Taka

maar Vitens geeft natuurlijk liever aan het eind van de rit geld terug
Welk eind van de rit? Als ik verhuis of overlijd? Op welk moment komt Vitens zelf naar de meterstand kijken? Met het huidige systeem kan iedereen systematisch een te lage stand doorgeven, zolang dat maar binnen de "verwachting" valt.

Als er dan niet jaarlijks een meterstand wordt opgenomen door Vitens zelf, dan moet er toch een andere periodisering zijn. Er zijn mensen die 30 jaar of langer in hetzelfde huis wonen, daar ga je toch niet op wachten voor een eindafrekening. Eens in de 5 jaar ofzo loijkt me dan een redelijke termijn om de meterstand door Vitens zelf vast te laten stellen. Dan is het logisch als er per vijf jaar een inschatting van het waterverbruik per huishouden wordt gemaakt. Die inschatting behoeft alleen aanpassing als er werkelijk iets in de situatie van het huishouden verandert (verandering in het aantal inwoners bijvoorbeeld).

Tussentijdse meterstanden zijn in wezen niet interessant. Dat Vitens een inschatting maakt die 10% of 20% hoger is dan het werkelijke verbruik, kan ik me indenken, en daar zou ik ook geen bezwaar tegen hebben.

Shine

Ik vind het onzin dat ik de stand van de watermeter moet doorgeven. Ik hoef toch ook de tikken van de telefoon niet door te geven en als ik boodschappen ga doen hoef ik bij de kassa toch ook niet te zeggen wat ik in m'n karretje heb gedaan. Stel je voor dat er bij de kassa iemand zit die vraagt voor hoeveel je zoal wil meenemen.
Nee, de teller van de telefoon telt de tikken voor u die gekoppeld zijn aan een database. In de toekomst en op menig adres is dat al van toepassing zal dat ook zo gaan voor elektriciteit en gas. Het zou me niet verbazen dat dit uiteindelijk ook bij het waterverbruik doorgevoerd gaat worden. Tot die tijd,.....zelf de standen doorgeven.

Aan de kassa legt UZELF toch ook de boodschappen op de band en rekent daarna af. Of moeten daar ook boodschappen mannetjes komen die uw boodschappen op die band leggen tbv afrekenen en zorgen dat systematisch consumenten niet alle boodschappen op die band leggen voor betaling?
Kom nou toch zeg.

Sorrie, maar u zoekt toch echt spijkers op laag water.
Goed, dan geeft u toch systematisch te lage standen door (weliswaar binnen de verwachting). En ja aan het einde van de rit zult u dan of moeten bijbetalen (tegen het dan geldende tarief), of krijgt u wat terug.
U kunt er nou wel een punt van -proberen te- maken, maar ik adviseer u, om u dan te wenden tot Vitens en deze vraag en bedenkels, zoals u alhier presenteert hen voor te leggen. (wie controleert of de standen plausible zijn? Worden deze gecontroleerd? etc., etc.)
www.vitens.nl
klik op mijn vitens, vul uw postcode in
kies in 'andere zaken regelen' -> ik wil een vraag stellen. U krijgt dan een mooi formulier te zien en invullen maar.

Als u het antwoord hebt gekregen zou het netjes zijn het ook hier even ter info te plaatsen.

Wat betreft de gedane inschatting: Deze kunt u aanpassen:
Kan ik mijn termijnfactuur wijzigen?

Alleen als er duidelijk aanwijsbare redenen zijn, is het mogelijk het bedrag voor uw waterverbruik in uw termijnfactuur aan te passen.
U kunt hiervoor via [email protected] een verzoek indienen. Op werkdagen van 8.00 tot 17.00 uur is de Klantenservice telefonisch te bereiken op 0900 0650 (lokaal tarief).
En ten aanzien van uw reeds gedane -periodieke- betalingen die te hoog zijn: www.vitens.nl
mijn vitens-> postcode invullen
andere zaken regelen -> ik wil een klacht indienen.

Succes

Taka

Nee, de teller van de telefoon telt de tikken voor u die gekoppeld zijn aan een database. In de toekomst en op menig adres is dat al van toepassing zal dat ook zo gaan voor elektriciteit en gas. Het zou me niet verbazen dat dit uiteindelijk ook bij het waterverbruik doorgevoerd gaat worden. Tot die tijd,.....zelf de standen doorgeven.
Pardon? Er is mij nooit eerder gevraagd de stand door te geven, er kwam af en toe iemand langs om de stand op te nemen. Die praktijk is kennelijk afgeschaft en nu moet de klant het werk maar doen. Dat is vast goedkoper, maar dat wil ik dan ook wel in de rekening terug zien. Als het bedrag zo klein is dat het nauwelijks uitmaakt, begrijp ik niet waarom die meterstandenopmeter de laan is uitgestuurd.

Als Vitens per se een ijkpunt wil hebben of de betalingen kloppen met hun inschattingen, dan komen ze zelf maar kijken. Ik wil best nog ZELF de deur voor ze opendoen als ze aanbellen. Het punt is dat het doorgeven van de meterstanden door de klant zodanig gevoelig is voor fraude, dat de methode niet deugt. Wat dat betreft is het net zo zinvol als dat de klant geen meterstand opgeeft, en dat er wordt doorgegaan met de bestaande inschatting. Dat was mij prima geweest.

Maar nee. Vitens meent dat de inschatting van het waterverbruik van een niet-doorgevende klant moet worden verdrievoudigd. Dat kan leuk worden als iemand een paar jaar de meterstand niet doorgeeft.

2007: 44 kuub
2008: 132 kuub
2009: 396 kuub
2010: 1188 kuub
2011: 3564 kuub
....
2015: 288684 kuub

Heel Utrecht spoelt naar zee op mijn kosten!

Ik kan niet anders konkluderen dat Vitens met die verdrievoudigde inschatting er een soort van boete van heeft gemaakt voor het niet-doorgeven van de meterstand. Er is namelijk geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat mijn watergebruik is veranderd.

dries60

Ongelezen bericht door dries60 »

Taka,

Als jij de meterstanden niet doorgeeft heeft dat ook consequenties voor de aanslag rioolbelasting van diverse gemeenten. Deze leggen aan de hand van het waterverbruik een aanslag op.
Ook deze zijn dan niet correct.

kiz

@Taka:
Je maakt er wel een heel probleem van zeg... "Vroegah" kwam er blijkbaar iemand de standen opnemen, maar je standen worden al jarenlang geschat? Welke is het nou? Er zal toch ooit wel een stand zijn opgenomen, al is het maar op het moment dat je er kwam wonen.
Overigens, de melding "onwaarschijnlijk" was gebaseerd op mijn verbruik in voorgaande jaren, doordat ik op de verkeerde meter had gekeken week dat nogal af.
Verder vind ik de discussie verre van interessant, maar wil nog wel even kort op je vragen ingaan:
* Kan ik afdwingen dat Vitens zelf mijn meterstand komt controleren.
Nee.
* Hoe kan ik protesteren tegen de nieuwe inschatting van mijn waterverbruik. Drie maal zo veel is een onredelijke inschatting.
Neem contact op met Vitens, geef alsnog de juiste meterstand door en vraag om een correctienota.
* Wat gebeurt er als ik de rekening simpelweg niet betaal. Komt er misschien dan iemand de meterstand opnemen?
Waarschijnlijk komt er dan iemand om de kraan dicht te draaien.

Shine

Nu u hebt ervaren welke gevolgen het niet doorgeven van de meterstanden heeft, weet ik zeker dat uw Utrecht niet meer naar de zee zal spoelen op uw kosten.
M.a.w: weet ik zeker dat u vanaf nu netjes jaarlijks uw watermeterstand zult doorgeven.

Voor de rest, zoals ik al heb aangegeven. U kunt hier wel klagen en verongelijkt reageren, maar u zult zich daarvoor dan toch echt tot Vitens moeten wenden.

praatstoel

Ongelezen bericht door praatstoel »

Als oud medewerker kan ik vertellen dat er veel verhalen een eigen weg gaan leiden. Vind het een raar verhaal. Er word inderdaad een schatting gedaan als het kaartje niet is ingestuurd.

Ten eerste je blijft zelf verantwoordelijk voor je verbruik en meterstanden. Je weet ik ontvang water en er moet ervoor betaald worden. De schatting gaat als volgt. Ze kijken niet naar verbruik voorgaande jaren. Ze kijken naar de aantal personen per huishouden. Een persoon verbruikt 50 m3, dus 3 personen 150 m3.

Ik raad altijd mensen aan om een keer per maand, op ongeveer hetzelfde tijdstip de standen van, water, stroom enz op te nemen. Zo kan je je eigen verbruik meten. Maar ook als je per maand gemiddeld 6 m3 verbruik en je verbruikt in een maand 75m3, dan is er iets niet goed. B/V. een lekkage. Hoop dat meerdere mensen dit gaan doen op problemen voor te zijn

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Wat ik in mijn eerdere reactie aangaf: De juiste meterstanden doorgeven en een correctie-rekening laten maken. Dan is deze hele discussie ook niet nodig.

kiz

Ze kijken niet naar verbruik voorgaande jaren. Ze kijken naar de aantal personen per huishouden.
Sorry hoor, maar ik heb écht nog nooit een wijziging in de gezinssituatie doorgegeven aan Vitens (Hydron, WMN), en sinds ik m'n water van hun betrek is er echt wel e.e.a. gewijzigd.

praatstoel

Vitens heeft klantenservice waar iedereen met klachten heen kan bellen. Een keer in de 5 jaar zijn ze verplicht de meters op te nemen. Ook de verbruiker heeft rechten en kan eisen dat er iemand langs komt. Je kunt ook de daadwerkelijke meterstand opnemen en je periode /jaarafrekening wordt meteen gecorrigeerd.

Taka

Ze kijken naar de aantal personen per huishouden. Een persoon verbruikt 50 m3, dus 3 personen 150 m3.
Ik heb nog steeds een eenpersoonshuishouden, daar is al jaren niets in veranderd.
Nu u hebt ervaren welke gevolgen het niet doorgeven van de meterstanden heeft, weet ik zeker dat uw Utrecht niet meer naar de zee zal spoelen op uw kosten.
M.a.w: weet ik zeker dat u vanaf nu netjes jaarlijks uw watermeterstand zult doorgeven.
Kennelijk staat er een verkapte boete op het niet doorgeven van de meterstand, vermomd als "zullen we het zelf inschatten". Er is toch geen plicht om de meterstand door te geven?

Een dergelijke methode is op z'n minst niet netjes. Er is geen sprake van een redelijke inschatting, maar er is simpelweg met 3 vermenigvuldigd.

praatstoel

Er is ook geen plicht. maar verzuim je het te doen dan moet je het niet op de leverancier afgeven maar je hand in eigen boezem steken. :oops:

Gesloten