LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot probleem Essent/RWE

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

Essent claimed nog een open voorschot op mij te hebben van de maand Juli, heb daarop al mijn betalingen bekeken en deze betaling is correct gedaan in Juli (geen betaling gemist). Nu hebben ze mij een brief gestuurd waarin gesommeerd werd om het bedrag te voldoen, en ze hebben administratiekosten berekend van 25 euro. Ik heb ook gekeken of essent een bedrag heeft terug gestort met het kenmerk van juli die kon ik niet vinden, wel een bedrag van terug gave van de jaarlijkse automatische terug betaling van essent in juli met andere kenmerk nummers. Heb dus telefonisch contact gehad met essent vandaag waar ik met hun heb gesproken heb gelijk aangegeven dat dit gesprek werd opgenomen, waardoor het gesprek op een bepaald punt veranderde in een juridisch niks zeggende media getrainde klantenservice medewerker. Nu heeft essent in de brief aangegeven indien ik niet betaal tot afsluiting over te gaan binnen of buiten het pand om. Mijn probleem daar is dat ik dan gelijk schade ondervind aangezien ik een zoutwater Rif aqaurium bezit. Dit ook zomaar niet kan verplaatsen zonder schade aan mijn levende have. Dit geeft mij onzettend veel druk nu en emotionele schade als dit zou gebeuren. Wat kan ik doen, want ik ga echt niet iets betalen wat ik al betaald heb en dit is bijna afpersing, voor mijn gevoel.
Laatst gewijzigd door JRU op 09 okt 2011 15:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door Jolijn »

Schriftelijk (mail + brief) reageren, bewijs van betaling ( over de betr.maand + 1,2, maanden daarna) meesturen.

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door sephora30 »

Opzeggen en gelijk overstappen.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

sephora30 schreef:Opzeggen en gelijk overstappen.
Je moet niet vergeten dat je niet kan overstappen als een energie leverancier claimed nog een betaling tegoed te hebben. Ik ga zowiezo eens de dierenbescherming erbij halen en advies inwinnen, want in een notificatie deel ik essent wel mede mochten zijn onrechtmatig tot afsluiting overgaan, er onherroepelijk schade ontstaat aan mijn Rif aqaurium of ik het nu weghaal of niet in beide gevallen ontstaat er schade.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JtC »

Daarnaast, wie garandeert betere tijden na overstap?

sephora30
Berichten: 4072
Lid geworden op: 22 nov 2010 11:15
Locatie: hutje op de hei

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door sephora30 »

Je moet niet vergeten dat je niet kan overstappen als een energie leverancier claimed nog een betaling tegoed te hebben.

Ik heb het zelf 2x gedaan.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

Ik heb nu ook een schrijven gestuurd (onder de foto) naar de dierenbescherming, daarbij probeer ik het zoveel mogelijk in de openheid te krijgen en zonodig ook in de media. Dit heb ik hun geschreven. Ik zal ook even een IMG posten zodat jullie kunnen zien wat zij dan in de waagschaal zetten en kunnen vernielen.

Afbeelding

Helmond 9 Oktober 2011

Ik ben ondertussen erg gespannen en op van de zenuwen door het feit dat door een probleem met Essent/RWE die claimen een open factuur te hebben terwijl Essent creatief met de finaciele boekhouding bezig (of iemand zijn fouten wil verbloemen) is waardoor het lijkt dat ik een open voorschot heb. Terwijl ik bewijzelijk de bankgegevens heb die aantonen dat ik geen betaling heb gemist. Nu dreigen zij mij af te sluiten binnen of buitenom het Pand wat voor mij gewoon een gevoel geeft dat ik tegen de muur word gezet en afgeperst word. Het eerste kan ik wel tegenhouden maar het tweede natuurlijk nooit. Als dat gebeurd dan heb ik on herroepelijk grote schade aan mijn zeewater aqaurium. Nu kan ik het wel verplaatsen maar dan loop ik zowiezo ook schade op omdat deze zeewater biotop erg nauw luistert en zeer gevoelig is voor veranderingen van waterwaardes en tempraturen, hoe je de munt ook keert Essent/RWE plaats mij in een heel lastig parket, door stug vol te houden dat ik hun nog een voorschot schuldig ben. Ik herhaal wederom dat ik gewoon geen open voorschotten heb lopen bij essent, en dat zij zelf deze situatie hebben gecreerd. Mijn dieren gaan mij aan het hart iedere vis individueel is voor mij belangrijk en hebben allen een eigen karakter en Essent zet dit helemaal op het spel want de kans zit erin dat als er een afsluiting plaatsvind er onherroepelijke schade ontstaat aan dit Rif. Ik weet niet of jullie wat voor mij kunnen betekenen of mij in enige wijze kunnen helpen.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door Shine »

Overstappen kan altijd. Dit gezegd hebbende...

Kan het zijn dat in juli de termijn van juni afgeschreven wordt? Soms gebeurd dat namelijk. De factuurdatum is dan wel juni, maar de automatische afschrijving vindt plaatst in juli. Het is dan feitelijk de termijnbetaling van juni die heeft plaatsgevonden en niet die van juli.
Bij de afschrijving zal een kenmerk staan. Samen met uw leverancier kunt u na gaan welke maand die betaling is. Iedere betaling heeft namelijk zijn eigen kenmerk. De leverancier kan a.d.h.v. dat kenmerk na gaan welke termijnbetaling het betreft die in juli is afgeschreven.
Volgens mij zal dit veel wederzijdse duidelijkheid gaan geven.

Alvast op voorhand: de moeite die u neemt contact op te nemen met de dierenbescherming. Spaar u deze moeite. Een dierenbescherming kan en zal hierin niets voor u kunnen betekenen.
Zaak is dat u uw betaling(en) samen met Eneco doorneemt aan de hand van de kenmerken bij de betalingen, zodat duidelijk wordt of de afschrijving in juli wel/niet de termijn van juli is.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

Ik kan alle termijnen voorleggen van Januari tot september het factuur nummer waar het om gaat staat ook in mijn bankgegevens als betaald Essent claimed deze niet te hebben heb het tot vervelens toe nagekeken of het niet zo was. Waarom nemen mensen niet de moeite om iets eerst goed te lezen (heb dat al vermeld) en dan te antwoorden. Verder moet je wel erg weinig vertouwen hebben in de dierenbescherming als je op voorhand al zegt dat dit geen heil heeft.
Laatst gewijzigd door JRU op 09 okt 2011 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door Jolijn »

JRU schreef: Ik weet niet of jullie wat voor mij kunnen betekenen of mij in enige wijze kunnen helpen.
Jolijn
07 okt 2011 16:48
Schriftelijk (mail + brief) reageren, bewijs van betaling ( over de betr.maand + 1,2, maanden daarna) meesturen.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er gedreigd wordt met afsluiting omdat Essent denkt 1 maand te missen. Niet na 1 brief met verzoek om betaling.
En al helemaal niet als er voorheen nooit problemen zijn geweest.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JtC »

Misschien: kan het zijn dat er in het verleden ergens een bedrag niet betaald was cq een afrekening die nog voldaan moest worden en je nu een feite in een situatie bent beland waarbij je steeds denkt een betreffende maand te betalen, terwijl in werkelijkheid je betaalt voor de maand(en) die vooraf ging(en) (door het missende bedrag)? M.a.w. er vindt steeds een verrekening plaats. Je hebt het over jan t/m sep, maar ook al zou je die maanden wel netjes betaald hebben, kan de oorzaak toch verder in het verleden liggen en komt de energiemaatschappij daar nu op terug.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

Jolijn schreef:
JRU schreef: Ik weet niet of jullie wat voor mij kunnen betekenen of mij in enige wijze kunnen helpen.
Jolijn
07 okt 2011 16:48
Schriftelijk (mail + brief) reageren, bewijs van betaling ( over de betr.maand + 1,2, maanden daarna) meesturen.

Ik kan me werkelijk niet voorstellen dat er gedreigd wordt met afsluiting omdat Essent denkt 1 maand te missen. Niet na 1 brief met verzoek om betaling.
En al helemaal niet als er voorheen nooit problemen zijn geweest.
Nee ik kreeg een brief in augustus waarop stond dat ze de factuur van juli misten (met factuurnummer), verder stond erin mocht ik deze onderhand betaald hebben mocht ik deze als niet verzonden beschouwen (bankgegevens nagekeken op factuur nummer is betaald al in juli). Jongsleden krijg ik wederom een brief met administratiekosten dat ik moet betalen, met aanhangsel van een aanmelding voor de schuldhulpverlening en een uitleg over hoe het is om te worden afgesloten. Toen zakte me de broek af wat schuldhulpverlening, heb al mijn facturen voldaan, maar weer voor de zekerheid alles nagekeken. Toen met essent aan de telefoon waarop ik zei dat dit gesprek rechtswegen werd opgenomen veranderde het gesprek ineens, wilden ze nergens meer op ingaan.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

JtC schreef:Misschien: kan het zijn dat er in het verleden ergens een bedrag niet betaald was cq een afrekening die nog voldaan moest worden en je nu een feite in een situatie bent beland waarbij je steeds denkt een betreffende maand te betalen, terwijl in werkelijkheid je betaalt voor de maand(en) die vooraf ging(en) (door het missende bedrag)? M.a.w. er vindt steeds een verrekening plaats. Je hebt het over jan t/m sep, maar ook al zou je die maanden wel netjes betaald hebben, kan de oorzaak toch verder in het verleden liggen en komt de energiemaatschappij daar nu op terug.

Ik heb uitdraaien gemaakt van alles zover ik kon specifiek op essent en voorschotbetalingen, ieder mens kan dat met onlinebanking er miste geen bedrag die ik niet had voldaan. En nee het gaat essent specifiek over de maand juli van 2011 dat geven zij aan in de brief met de voor hun missende factuur nummer, die ik gewoon heb betaald, en op geen enkele wijze heb ik dit factuurnummer terug gestort gekregen.
Laatst gewijzigd door JRU op 09 okt 2011 22:47, 1 keer totaal gewijzigd.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JtC »

Ok, dan lijkt het mij dat als jij het bewijs hebt en aan hen overlegt, het aan Essent is om te bewijzen dat jij ongelijk hebt. Ik kan me dan ook niet voorstellen, dat Essent je zal gaan afsluiten met dit bewijs.

h@rm@n
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2006 14:40

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door h@rm@n »

Even een 1e voordeel van automatische betaling: Er kan geen enkel maandelijks voorschot vergeten worden omdat van betreffende maand automatisch afgeschreven wordt.

Krijg je dan de jaarafrekening daar staat erop:
Eerder in rekening gebrachte voorschotten
In rekening gebracht verbruikersjaar 2010/2011 (INCL. btw)
sept. okt. nov. enz.
185 185 185 enz.
Let op: Dit is geen betalingsoverzicht.
Voor in rekening gebrachte maar nog niet betaalde voorschotten blijft uw betalingsverplichting bestaan.

Zoals Shine al schrijft heeft elke betaling een eigen kenmerk waaraan de leverancier kan afleiden op welke maand deze betrekking heeft.

ESSENT RETAIL ENERG 185,00 AF
BETALINGSKENM. 100890xxxxx (dit veranderd elke maand)
KLANT 1015xxxx KNMRK 2511xxxxx (deze zijn elke maand hetzelfde)
FACT 4654703xxxxx DATUM 11072011 (deze veranderen ook elke maand)
VOORSCH 185,00 BTW 29,54
Bovenstaande kan op een bankafschrift vermeldt staan waarop jij alleen maar aan de datum kunt zien voor welke maand je hebt betaald. Misschien kun je hierdoor nagaan dat je mogelijk een betaling ontschoten is.

Ook is er mbt de jaarafrekening een wijziging gekomen. Voorheen vond bij de 1e nieuwe maand van het nieuwe verbruikersjaar een verrekening plaatst. Had je over kreeg je terug moest je bijbetalen dan was deze nota het bedrag dat je te weinig had betaald in het afgelopen jaar plus het 1e voorschot van het nieuwe jaar.

Momenteel krijg je aan het einde van het verbruikersjaar een eindafrekening die enkel en alleen betrekking heeft op het voorgaande jaar en wordt er dus daadwerkelijk afgerekend. Krijg je terug dan wordt dit terug gestort anders moet je een bedrag betalen. Vervolgens krijg je voor het 1e voorschot van het nieuwe verbruikersjaar je normaal maandelijkse te betalen (voorschot)bedrag in de 1e maand van het nieuwe verbruikersjaar.

Het zou kunnen zijn dat je een betaling om welke reden dan ook gemist hebt en er is een eindafrekening gemaakt met alle voorschotten waarbij je geld zou terug krijgen (mits je alle voorschotten betaald had), maar zoals al eerder geschreven geldt dan:
Voor in rekening gebrachte maar nog niet betaalde voorschotten blijft uw betalingsverplichting bestaan.

Ik hoop dat eea nog duidelijk is.

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

Je kan met nummers komen en ik snap jou uitleg maar alle voorschotten inclusief eind afrekening december (in november opgenomen) 2010/2011 zijn tot en met 10 oktober 2011 allemaal voldaan zelfde geld voor 2009/2010 etc etc etc.

JtC
Berichten: 1172
Lid geworden op: 21 dec 2009 12:31

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JtC »

Puur om jouw kant waterdicht te krijgen: mogelijk een betaling verricht op een verkeerd rekeningnummer welke toevallig wel een bestaand nummer was? Ik had begrepen dat ondanks een verkeerde naam bij overschrijvingen betaalopdrachten soms wel (of regelmatig) toch worden uitgevoerd...

JRU
Berichten: 78
Lid geworden op: 03 jul 2009 14:29

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door JRU »

JtC schreef:Puur om jouw kant waterdicht te krijgen: mogelijk een betaling verricht op een verkeerd rekeningnummer welke toevallig wel een bestaand nummer was? Ik had begrepen dat ondanks een verkeerde naam bij overschrijvingen betaalopdrachten soms wel (of regelmatig) toch worden uitgevoerd...
Ook niet het komt regelrecht uit mijn adresboek heb de print van alle betalingen in file staan heb per regel/woord/nummer bijna alles ontleed(met programmatje) alles komt overeen. Alle betalingen op papier geteld nog eens geteld....nummers gechecked....echt alles, en alle betalingen maanden kloppen. Mijn boekhouding is sluitend. Het bedrag wat ik heb terug gekregen dit jaar is een ander boekings nummer factuurnummer wat iedereen krijgt in juli. Is niet het nummer dat waarvan word vermeld is de missende voorschotnota van juli. Ze willen echt het voorschot van de factuur van Juli die in mijn bankgegevens is voldaan zelfs die nummers met hun vorderings nummers op papier gechecked. Ondertussen word ik er gewoon moe en misselijk van, als ik iets fout doe dan sta ik daarvoor. Maar nu slaap ik weinig heb genoeg voor mijn kiezen gehad, als ze zo doorgaat krijg ik een tweede burnout.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door Shine »

@ JRU

Als u er zo van overtuigd bent dat alles is betaald, maak dan van uw afschrijvingen van juni, juli en augustus 2011 een kopie en stuur die op naar Essent. Neem hiervoor eerst even contact op met Essent, geef aan dat u een klacht hebt, dan zult u namelijk een vast aanspreekpunt krijgen die uw klacht in behandeling neemt. Met die persoon maakt u dan de afspraak dat u uw betalings overzichten van genoemde maanden gaat opsturen. (eventueel via e-mail).
Zorg er voor dat als u weer belt (wat ik direct weer zou gaan doen), u uw afschriften bij de hand hebt en samen met de persoon alles doorneemt.
Wij kunnen u van deze kant ook niet verder helpen dan hetgeen is gezegd/aangereikt.

Overigens zal een afsluiting echt niet zó snel plaatsvinden.
Het feit dat u nu post hebt gekregen mbt schuldhulpverlening e.d. is een verplichting voor de leverancier naar de consument.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Voorschot probleem Essent/RWE

Ongelezen bericht door forumessent »

@JRU. Vervelend dat dit maar niet duidelijk wordt, maar er is altijd een goede verklaring voor. Ik ben ervan overtuigd dat we tot de bodem kunnen komen en duidelijk kunnen krijgen, als er inderdaad nog wat open staat, wat er dan precies open staat. Wat is uw klantnummer? Dan neem ik contact met u op.

p.s. Om u wat gerust te stellen. Essen kan u niet afsluiten. Uw energieleverancier kan alleen maar de overeenkomst ontbinden. Als dat gebeurt heeft u nog ongeveer een maand de tijd om een overeenkomst te regelen voor u daadwerkelijk fysiek van het netwerk afgesloten wordt.

Gesloten