LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorschot van Eneco verhoogd zonder toestemming

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Marina Bik

Voorschot van Eneco verhoogd zonder toestemming

Ongelezen bericht door Marina Bik »

Het is nu het tweede jaar op rij dat Eneco zonder mijn toestemming het maandelijks voorschot verhoogd. Het betreft hier een tussentijdse verhoging, dus niet de verhoging met de jaarafrekening. Elke keer als dit gebeurt bel ik op om te zeggen dat ik het er niet mee eens ben en elke keer gaat dat weer gepaart met een grote mond vanaf de zijde van Eneco. Ik ben dit eigenlijk zo zat en ben benieuwd of andere mensen hier ook last van ondervinden. Gaarne uw reactie. Misschien kan Radar hier iets aan doen?????

wicher

Re: Voorschot van Eneco verhoogd zonder toestemming

Ongelezen bericht door wicher »

Hoe zat het ook al weer Gerland? Maximaal 1 x per jaar aanpassen, toch? En daarom liepen ze toch zo'n groot risiko???
M'n zolen........niks risiko: zoveel mogelijk rente pakken over andermans geld, dat is hun credo!

Lomax

Ongelezen bericht door Lomax »

Als je het zat ben, waarom stap je niet over naar een kleiner bedrijf met een goede naam?

Welke? dat mag je zelf uitzoeken :wink:

Marina Bik

Lomax,

Ik weet niet of je weet hoeveel moeite je moet om van energiebedrijf te veranderen????
Dan wordt bij voorbaat je de moed al ontnomen.
Het gaat mij erom dat Eneco niet zomaar zonder mijn toestemming het bedrag verhoogd buiten de jaarlijkse afrekening om.

Lomax

Ik weet hoeveel moeite het kost, ik ben in oktober en november 2x kort achter elkaar overgestapt.

En mij koste het niet veel moeite, iets meer moeite koste het om achteraf de juiste meterstanden geregeld te krijgen, maar dat kwam alleen doordat Continuon met bij mijn vorige jaarafrekening veel te hoog had ingeschat.
Maar dat was geregeld na een paar mailtjes naar mijn nieuwe leverancier.
(keer 2 dan, omdat ik 2x was overgestapt. :wink: )

tip. hou wel regelmatig je meterstanden bij als je gaat overstappen.

Nou okay een naam, het overstappen ging (misschien) bij mij zo makkelijk omdat ik het via de vastelastenbond heb geregeld :)

Overigens is overstappen helemaal niet zo moeilijk, je hoeft tegen zo'n verkoper aan de deur maar ff de verkeerde info te geven en ze schrijven je zo over :evil: (ooit in een ver verleden een keer meegemaakt)

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

@Marina:
Eneco verhoogt meestal in januari de maandelijkse voorschotten, naar aanleiding van de prijsverhoging die ze per 1 januari doorvoeren. Via hun website kun je (na aanmelden) zelf je termijnbedrag regelen. Scheelt je 10ct per minuut en een onvriendelijke medewerker klantenservice.

@Lomax:
Er zijn mensen die niet KUNNEN overstappen, die zitten in deze "vrije" energiemarkt gewoon vast aan hun Stadswarmte leverancier. Ik begrijp dat jij over een bepaalde toko erg enthousiast bent, maar ook die zal jaarlijks z'n prijzen aanpassen (naar boven, welteverstaan), dus voor het gestelde probleem help je Marina ook niet verder.

Lomax

Jaarlijks doen ze allemaal.
Het betreft hier een tussentijdse verhoging, dus niet de verhoging met de jaarafrekening
Dat was ook het probleem niet. :wink:

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Eneco verhoogt meestal in januari de maandelijkse voorschotten, naar aanleiding van de prijsverhoging die ze per 1 januari doorvoeren.
Deze verhoging staat los van het maandelijkse voorschot dat op basis van de jaarafrekening wordt vastgesteld.
Zo duidelijker?
Blijft over dat je die jaarlijkse verhoging (in januari) via de website weer kunt wijzigen.

Marina Bik

Beste Lomax en Kiz,

Het gaat mij er niet om dat ik van energiebedrijf wil veranderen, (verhogen doen ze allemaal). Het gaat mij er ook niet om dat ik die 10 cent per minuut niet wil betalen. Het gaat mij er om dat Eneco ( en zo vele andere energiebedrijven) zonder slag of stoot gewoon het voorschot bedrag veranderen. Ik kan die € 19.-- verhoging wel betalen maar er zijn ook mensen die aan de ondergrens zitten met hun geld en die kunnen dat niet zomaar opvangen.
Eneco is niet gek........ ze sturen natuurlijk geen briefje naar hun klanten want dan gaat iedereen Eneco bellen.

mvgr. Marina

Lomax

Tja, ze zeggen natuurlijk dat ze het doen uit belang van de klant.
Anders moeten die opeens veel bij betalen bij de jaarafrekening, en daar wordt je ook niet vrolijk van.

Het bedrag wat je per maand verbruikt wordt natuurlijk meer als je de prijs per eenheid verhoogd.

Shine

Ongelezen bericht door Shine »

Ik weet niet hoe Eneco hierin te werk gaat, maar ik heb reeds in november/december 2006 keurig netjes van mijn levernacier een bericht gekregen dat de prijzen miv 1 januari verhoogd zouden worden.
Van een kennis, die afneemt bij een andere leverancier, weet ik dat die ook bijtijds eenzelfde schrijven had ontvangen.
Misschien is het schrijven van Eneco vorig tussen de reklamefolders verdwenen? Of te weinig aandacht aan besteed? Of heeft TNT een steek laten vallen (want de postbezorging sinds het TNT heet, laat bij mij vaak te wensen over).

Marina Bik

Shine,

Ik heb ook een folder gekregen dat de prijzen zouden worden verhoogd. Die is NIET tussen de reklame verdwenen en ik heb er WEL aandacht aanbesteed.
Dat neemt niet weg dat ik vind dat ze hun klanten moeten informeren over hoeveel men per maand omhoog gaat.
En dat is nou juist wat Eneco NIET doet.
Neemt niet weg dat ik elk jaar geld terug krijg ondanks de tariefsverhoging en ondanks het feit dat ik vrolijk mijn voorschot weer laat verlagen.
Bovendien heb ik een automatische incasso afgegeven voor een bedrag van € 240.-- en NIET voor € 259.--. Nogmaals ik kan het wel betalen maar mensen die al aan de afgrond zitten vwb hun geld komen hierdoor misschien in de problemen.
Het gaat mij er gewoon hoe Eneco met hun klanten omgaat.
Maar kennelijk maakt niemand zich hier druk over behalve ik.

Marina Bik

Polderboy,

Ja, dit is dus de consequentie van de liberalisering. Ze zeggen wel dat je keus hebt, maar indirect heb je dat niet.
Hoe groter de energiebedrijven worden hoe slechter ze met de klanten omgaan.
Dat geldt trouwens niet alleen voor energiebedrijven hoor, kijk maar KPN, allerlei providers, UPC enz. enz.
Het lijkt wel of het nergens meer goed kan gaan en ze niet op een fatsoenlijke manier hun klanten te woord willen/kunnen staan.
Ik werk zelf ook bij een dienstverlenende instelling, gelukkig kleinschalig, maar wij proberen er alles aan te doen om te mensen/klanten zo goed mogelijk te woord te staan en te helpen.

Even voor de goede orde: Ik heb zelf 8,5 jaar bij Eneco gewerkt, maar ik ben er gelukkig al 7 jaar weg. Ik schaam me ervoor dat ik er gewerkt heb. :oops:

Marina Bik

Als je "verplicht" bent om ook in de pas te gaan lopen bij Eneco, dan zou ik maar goed alle standen noteren, alle telefoongesprekken noteren wanneer , hoe laat en met wie gesproken. Eventuele mailtjes uitdraaien en bewaren en uiteraard alle corrsepondentie bewaren.
Of op zoek gaan naar een ander energiebedrijf. Maar het is allemaal hetzelfde. Oxio is ook niks. Ze kunnen het gewoon niet aan om zo "groot" te zijn.
Heel erg jammer voor de klanten, maar wij zijn er wel aan overgeleverd.

Succes ermee.

Marina

Lomax

Tja, de keuze van een andere leverancier is lastig.

Op forums als deze lees je genoeg ellende over de Oxxio's, Energie Direct's en weet ik veel wie meer.

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

Bovendien heb ik een automatische incasso afgegeven voor een bedrag van € 240.-- en NIET voor € 259.--.
Volgens mij geef je een automatische incasso af voor "voorschotbedragen" en de jaarafrekening, ik heb nog nooit gehoord dat je voor een vast bedrag kunt machtigen.
Er is geen bedrijf wat elk jaar of bij tussentijdse verhogingen toestemming vraagt, vooraf kenbaar maken is natuurlijk wel zo netjes.
Eneco is niet gek........ ze sturen natuurlijk geen briefje naar hun klanten want dan gaat iedereen Eneco bellen.
Zou je denken?
Nuon heeft ook de voorschotten aangepast en stuurde keurig vooraf een briefje (niet dat Nuon nou altijd alles goed doet, maar deze keer toevallig wel)
Ik denk dat er meer mensen bellen als het onaangekondigd gebeurt.
Even voor de goede orde: Ik heb zelf 8,5 jaar bij Eneco gewerkt, maar ik ben er gelukkig al 7 jaar weg. Ik schaam me ervoor dat ik er gewerkt heb.

Nou, volgens de reclame is het een leuk, gezellig en klantvriendelijk bedrijf :wink:

Gesloten