LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraagje over gas/elekriciteit

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
becka
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mei 2007 16:54

vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door becka »

Hallo misschien dat iemand mij kan helpen..
Ik woon nu een jaar opmezelf en krijg nu de jaarafrekening..

Electiciteit krijg ik geld terug en voorschot word verlaagd..

gas moet ik bijbetalen en voorschot word verhoogd...


electiciteit werkt toch met hoog/laag verbruik??
ik dacht dat ik toen had doorgegeven dat ik dit niet wilde omdat ik juist alle avonden werk en alles overdag doe..

nu blijkt dat ik toch hoog/laag heb en toch nog geld terugkrijg en voorschot word verlaagd..
terwijl ik 1 jaar lang alles wassen,drogen,strijken,stofzuigen enzz overdag heb gedaan..


Mijn Vraag is:
Waarmee verbruik ik gas:
koken, warm water, verwarming maar wat nog meer..

ik had juist dit lager verwacht en de stroom meer ik dacht altijd dat stroom duurder was

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

hebben ze je van tevoren verkeerd ingeschat. Mocht het om een bestaande woning gaan dan nemen ze het verbruik van de voorgaande bewoner als referentie.

Neem eens een tijdje op regelmatige basis je meters op, dan krijg je inzicht in je verbruik.

Mocht je Nuon klant zijn zou je hier, met de meterstanden die op je jaarrekening staan een vergelijk kunnen maken tussen nachtstroom en continuetarief. Met een beetje moeite - berekeningen in exel zetten o.i.d. - kan je de zaak ook omwerken naar de tarieven van je leverancier naar keuze.
http://www.nuon.nl/nl/fs_main.html?L1=e ... ievennieuw
(linker menu: verbruikskosten berekenen)

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door D1RK »

Elek goedkoper en gas duurder , dat kan en omdat het nu 2 produkten zijn kan dat dus..

Maar de dubbel tarief meter, als je die hebt, dus 2 elektriciteits meters, en je gebruikt Hoge dag tarief meer dan nacht dan weg met die dubbele meter, nog extra kosten voor dubbelle meter, maar ik heb een waterbed met schakelklok, wasmachine en vaatwasser ook, dus verdien ik het wel terug!

Na rekenen wat je met enkele meter en dubbel betaalde is wel rendabel, en dan zie je of het voordeliger is.
Meestal was een telefoontje genoeg, en als de netbeheerder tevens stroom leverancier is, is het meestal gratis, anders eerst naar de kosten vragen voor montage andere meter, of tijdelijk dezelfde nemen, als je het gratis gewisseld wilt hebben!
Het is per aanbieder verschillend!

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ron58 »

ik dacht dat ik toen had doorgegeven dat ik dit niet wilde omdat ik juist alle avonden werk en alles overdag doe..
nu blijkt dat ik toch hoog/laag heb


Dat hoeft niet perse, als je geen dag/nachtstroom hebt maar er in je huis wel een dubbele meter hangt worden beide standen opgenomen en bij elkaar opgeteld. Je betaalt dan het normale tarief.
De meter schakelt nl. wel steeds over, vandaar dat beide standen opgenomen worden.

Dit kun je controleren door op je afrekening te kijken of er verschillende prijzen per kw/h berekend worden bij de twee meterstanden, zijn deze echter gelijk dan heb je geen hoog/laag tarief.

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Ron 58

Het is vermoedelijk goedkoper om een dubbelle meter zo te gebruiken dan een monteur te sturen!
Als je dubbel wilt moeten ze wel langs komen, en andersom zou het ook zo kunnen!

Maar het narekenen is wel leuk, of het goedkoper is.

Als het via de bij elkaar optel methode gaat zoals Ron 58 voorstelde moeten de meterkosten wel op enkel tarief zitten!
Dus controleer of dit goed is, het maand bedrag vaste meter kosten is ongeveer E2,- lager voor enkel tarief!

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ron58 »

Het is vermoedelijk goedkoper om een dubbelle meter zo te gebruiken dan een monteur te sturen!


Klopt, wij wilden van het dubbel tarief af omdat we ondanks veel moeite om op de juiste tijden alles te doen slechts enkele tientjes per jaar bespaarden. Bij Nuon zou dat 75 euro gaan kosten, omdat we toch de balen hadden van Nuon stapten we over op Essent (overigens geen haar beter) en hebben we een paar jaar enkel tarief gehad waarbij de verbruiken van de twee standen gewoon opgeteld werden.

Dus Becka ziet misschien wel een dubbele meter hangen en ziet twee standen op de factuur, maar betaalt misschien gewoon een normaal tarief.
Ze woont er pas een jaar, die meter is nog blijven hangen van vorige bewoners die wel hoog/laag hadden.

Dubbel tarief is niet meer de moeite waard, het voordeel was aanvankelijk wel groot maar is geleidelijk aan helemaal uitgehold door de energiebedrijven.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dubbel tarief is niet meer de moeite waard, het voordeel was aanvankelijk wel groot maar is geleidelijk aan helemaal uitgehold door de energiebedrijven.
Is het voordeel uitgehold door de energiebedrijven of is het consumptiegedrag sterk veranderd!?
We zijn zowieso de laatste jaren gemiddeld een stuk welvarender geworden waardoor er meer luxe mogelijk is. Daarnaast zijn snelle computers gemeen goed geworden. Veel van dit leuks verbruikt een hoop energie (een beetje multimedia desktopcomputer neemt al gauw een 250Wattuur) en je gaat over het algemeen niet wachten tot na 23:00h of het weekeinde om hiervan te genieten.

Nu.nl heeft ook nog een verhaaltje over het stroomlijnen van energiegebruik:
http://www.nu.nl/news/1071426/30/Werken ... ergie.html

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ron58 »

Is het voordeel uitgehold door de energiebedrijven of is het consumptiegedrag sterk veranderd!?
Misschien een combinatie daarvan.
Toen wij ooit met de dubbele meter begonnen was het voordeel over de 200 gulden, destijds was dat veel geld, meer dan de tegenwaarde (90 euro) van nu.
Voor we er mee stopten ben ik aan het rekenen geweest, er zijn zoveel zaken duurder bij een dubbele meter dat er nog maar 50 á 60 overbleef, daarvoor moesten we erg veel moeite doen.
Voor dat geld hadden we het er niet meer voor over ons helemaal te richten op de electrameter, nu gaan wasmachine en vaatwasser gewoon weer aan als het óns uitkomt.

We hebben al die tijd 1 pc gehad, LCD en plasmaschermen bestonden toen nog in de kinderschoenen.

Ook rekenvoorbeelden op de sites van b.v. Essent en Nuon gaven voor een gemiddeld gezin een voordeel van enkele tientjes per jaar.
Je moet boven de 70% laagtarief verbruiken wil het nog interessant zijn, en wie haalt dat?? (in een normale gezinssituatie)
Wij deden zo'n 55% in het laagtarief

Ik denk dat veel mensen die een dubbele meter hebben er ooit mee begonnen zijn toen het nog voordeliger was en er uit gewoonte van uitgaan dat het nog steeds veel oplevert.
Ze hebben nooit tussentijds gerekend of het voordeel nog zo groot is.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Bij ons, 2 verdieners met onregelmatige werktijden. scheelt het ook nog maar erg weinig (vorig jaar iets van 36 euro of zo).
Mogelijk dat het voor een alleenstaande of 2 verdieners met regelmatige werktijden nog wel uit zou komen.
Het is inderdaad goed om het af en toe eens te checken of het de moeite nog waard is.

Verder heb je ook een goed punt met de opmerking/vraag of er inderdaad wel sprake is van hoog/laag tarief. Wij kochten een huis met een installatie voorzien van dubbel telwerk en na 2 jaar kwam ik er achter dat de eenheidsprijzen - per kilowattuur - van zowel het hoog en laag tarief gelijk waren ondanks dat wij op de aanvraag richting Nuon aangegeven hadden van nachttarief gebruik te willen maken en dat op de rekening zowel het hoog en laag tarief gespecificeerd waren.
Is alweer een tijd geleden en misschien hebben de energiemaatschappijen hier ook al weer wat meer duidelijkheid in gebracht maar een goed punt om even in de gaten te houden. :idea:

Overigens was het probleem van de OP meer het gasverbruik maar ik denk nog steeds dat dat een kwestie is van verkeerde eerste inschatting van het verbruik.

Om je vraag te beantwoorden Becka: die drie dingen die je noemt zijn over het algemeen de enige toepassingen van gas in je huis.

En stroom zal over het algemeen ook duurder zijn - per energieeenheid - dan gas; van het gas wat in een centrale verstookt word blijft hooguit een procentje of 40 over in de vorm van electrische energie.
Je kan alleen niet zomaar stellen dat dan je gasrekening ook lager zou moeten zijn dan je stroom rekening; dit hangt helemaal af van je verbruikspatroon en diverse factoren zoals de technische staat van je gas en stroomvebruikende apparaten, isolatie van je huis etc..

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door kiz »

Ik denk dat veel mensen die een dubbele meter hebben er ooit mee begonnen zijn toen het nog voordeliger was en er uit gewoonte van uitgaan dat het nog steeds veel oplevert.
Ze hebben nooit tussentijds gerekend of het voordeel nog zo groot is.
Dat heb ik weldegelijk. Door sowieso stelselmatig alle "grote apparaten" (wasmachine, vaatwasser, droger) alleen ná 23.00 of in het weekend te gebruiken valt het merendeel van het stroomgebruik in het nachttarief: ca. 2100 dag en ca. 2700 nacht (gezin met 2 pubers). Op basis van alleen de kale kWh prijs betaal ik 252 (dag) en 176 (nacht) euro voor deze gebruiken (tarieven 2007); totaal 428. Alles tegen enkeltarief afnemen zou me 472 kosten. Het vastrecht is bij zowel dubbel- als enkeltarief hetzelfde: 2 euro per maand.

Ron58
Berichten: 1157
Lid geworden op: 21 feb 2007 12:07

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Ron58 »

Dat komt dus aardig overeen met mijn berekeningen, 44 euro per jaar.
Voor dat bedrag wilden wij ons niet meer laten regeren door de meter.

kiz
Berichten: 2319
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door kiz »

niet meer laten regeren door de meter.
is relatief hoor... je maakt het apparaat vol (wasmachine, vaatwasser, droger) en als je naar bed gaat zet je 'm aan, that's all it takes. Is me het verschil wel waard.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: vraagje over gas/elekriciteit

Ongelezen bericht door Shine »

Iemand die verhuisd en in een woning trekt waar Hoog/Laag actief is, neemt dit automatisch over. Je kunt bij aanmelden bij de leverancier wel aangeven dat je het niet wilt overnemen, maar op het moment van aanmelden kan de leverancier deze wijziging nog niet doorvoeren. Nadat je de bevestiging van je leveringscontract hebt ontvangen, dien je opnieuw contact met de leverancier op te nemen en dan het verzoek tot standaard tarief in te dienen. De omschakeling naar enkeltarief kan namelijk pas dàn plaatsvinden, oftewel doorgevoerd worden.

In een woning waar twee meters hangen is niet per definitie te zeggen dat hoog en laag tarief ook daadwerkelijk actief zijn. Wil je dit weten neem dan contact op met je leverancier (indien Nuon, Essent etc) of met de desbetreffende netbeheerder van het gebied. Zij kunnen je daarover informeren voor de desbetreffende woning.

Hangen er wel twee telwerken maar is hoog/laag niet actief en je bent voornemens dit wel te willen, geldt ook hiervoor dat het pas geactiveerd kan worden nadat je je contractbevestiging hebt ontvangen. Je dient dan hernieuwd contact op te nemen voor het indienen van het verzoek.
Voor de realisatie van hoog/laag zijn er kosten mee gemoeid. En precies hier wringt de schoen. De investering die gedaan moet worden om dit te realiseren is van dien aard dat het kosten/baten verhaal, oftewel terugverdienen niet meer uit kan. Tenzij je jaarverbruik van dien aard is (we spreken dan over menig duizendtallen KWH op jaarbasis), dat het zich loont, oftewel uieindelijk terugverdient. Je kunt ervan uit gaan dat in deze gevallen, de kosten en baten voor de huishoudens niet meer interessant zijn.
Houd er rekening mee dat bij de keuze van hoog en laag tarief de prijzen van de KwH anders liggen.
Hoog is overdag duurder dan het standaard tarief. Laag daarentegen stukken lager dan het standaard tarief.
Veelal gaat het lage tarief pas vanaf 23.00 uur in, tot de volgende dag 07.00 uur. Inclusief de weekenden.

Of het interessant is om het reeds actief aanwezige hoog/laag geactiveerd te laten voor de woning waarin je gaat wonen, hangt van je levensstijl af.
Ben je iemand die overwegend de weekenden werkt of niet thuis is loont het zich niet. Ben je iemand die veelal 's avonds werkt is het ook niet interessant. Ben je iemand die niet genegen is je tijdschema's van wassen, drogen etc. om te zetten naar 's nachts, is het ook niet interessant.
Kijk bij de beslissingsname van een omschakelen naar enkel tarief ook naar de lange termijn. Dus niet alleen naar het huidige moment! Leef- gezinssituaties kunnen veranderen. En vaak sneller dan gedacht.
Want eenmaal teruggeschakeld naar enkeltarief, is de stap naar dag/nacht tarief op een later moment, gezien de investering niet meer rendabel.

Over het algemeen is het zo dat hoog/laag tarief vandaag de dag niet meer interessant is om te activeren. Je ziet ook dat het lang niet overal meer mogelijk is.

Gesloten