Vreemde berekening energie
Vreemde berekening energie
Ik heb een dynamisch contract afgesloten destijds.
Nadat ik de factuur controleerde bleek er geen verschil te worden gemaakt tussen daluren, de uren dat in de middag de energieprijzen laag zijn. en de piekuren, vandaag b.v. in de middag 12 cent en in de avond 46 cent.
Telefonisch contact opgenomen en men weet te vertellen dat de factuur gewoon uitgaat van het gemiddelde gebruik over de dag.
IK altijd heel netjes de grote energiegebruikers in de middaguren te laten draaien zoals laden van de auto, de vaatwasser, de wasmachine en droger.
Heeft dus totaal geen zin om daar nog op te letten.
Ik weet dit dus alleen van mijn leverancier, ANWB en vroeg me af hoe andere energiebedrijven hier mee om gaan.
Mijn vraag zal duidelijk zijn, rekenen andere leveranciers ook op deze manier?
Nadat ik de factuur controleerde bleek er geen verschil te worden gemaakt tussen daluren, de uren dat in de middag de energieprijzen laag zijn. en de piekuren, vandaag b.v. in de middag 12 cent en in de avond 46 cent.
Telefonisch contact opgenomen en men weet te vertellen dat de factuur gewoon uitgaat van het gemiddelde gebruik over de dag.
IK altijd heel netjes de grote energiegebruikers in de middaguren te laten draaien zoals laden van de auto, de vaatwasser, de wasmachine en droger.
Heeft dus totaal geen zin om daar nog op te letten.
Ik weet dit dus alleen van mijn leverancier, ANWB en vroeg me af hoe andere energiebedrijven hier mee om gaan.
Mijn vraag zal duidelijk zijn, rekenen andere leveranciers ook op deze manier?
Re: Vreemde berekening energie
Er wordt niet gerekend met een gemiddelde van de dagprijs, maar met een gewogen gemiddelde van jou verbruik cq terug levering.
De kale term gemiddelde is dus niet correct.
Het heeft dus wel degelijk zin energie te gebruiken op goedkope tijden.
Gisteren heb ik 0,6 kWh afgenomen en 25 kWh terug geleverd,
Het afname stroom tarief was 18,5 cent/kWh, dat koste mij dus 11 cent.
Terug leveren deed ik vooral in de avond, terug lever tarief liep op tot 39 cent, maar gemiddeld over de dag was dat 32,5 cent.
Ik heb totaal 25 kWh terug geleverd wat € 8,11 opleverde, totale kosten gisteren was dus -8 euro
De gemiddelde dagprijs was 27,3 cent, dat zou ik terug hebben gekregen als ik elk uur 1 kWh terug had geleverd.
De kale term gemiddelde is dus niet correct.
Het heeft dus wel degelijk zin energie te gebruiken op goedkope tijden.
Gisteren heb ik 0,6 kWh afgenomen en 25 kWh terug geleverd,
Het afname stroom tarief was 18,5 cent/kWh, dat koste mij dus 11 cent.
Terug leveren deed ik vooral in de avond, terug lever tarief liep op tot 39 cent, maar gemiddeld over de dag was dat 32,5 cent.
Ik heb totaal 25 kWh terug geleverd wat € 8,11 opleverde, totale kosten gisteren was dus -8 euro
De gemiddelde dagprijs was 27,3 cent, dat zou ik terug hebben gekregen als ik elk uur 1 kWh terug had geleverd.
Bij alle dynamisch leveranciers kunt u in de app zien hoeveel u per uur of per kwartier hebt gebruikt. Uit de hand daarvan kunt u de factuur controleren.
Als een factuur uit 35040 regels moet bestaan (prijs per kwartier tegenwoordig) is dat niet meer overzichtelijk. Maar de slimme meter stuur per kwartier de meterstanden door, en dat moet u betalen.
Energie afnemen op de laagste tarief heeft nut bij een dynamische contract.
Tip: kijk op een vergelijkingssite of u bij een andere leverancier welkomstbonus krijgt op uw eindafrekening (vaak tussen €100 en €175) Tegenwoordig wordt dat steeds vaker ook bij dynamisch tarieven gegeven (en volgend jaar opnieuw, en de jaar daarna opnieuw).
Als een factuur uit 35040 regels moet bestaan (prijs per kwartier tegenwoordig) is dat niet meer overzichtelijk. Maar de slimme meter stuur per kwartier de meterstanden door, en dat moet u betalen.
Energie afnemen op de laagste tarief heeft nut bij een dynamische contract.
Tip: kijk op een vergelijkingssite of u bij een andere leverancier welkomstbonus krijgt op uw eindafrekening (vaak tussen €100 en €175) Tegenwoordig wordt dat steeds vaker ook bij dynamisch tarieven gegeven (en volgend jaar opnieuw, en de jaar daarna opnieuw).
In de ANWB-app (en trouwens bij andere dynamische leveranciers ook) kun je gewoon per dag en per uur de gedetailleerde specificatie inzien. Als je naar het verbruiksoverzicht gaat, zie je heel duidelijk in de grafiek wat je bijvoorbeeld om 13:00 uur hebt verbruikt tegen 12 cent en wat om 20:00 uur tegen 46 cent. Het eindbedrag op je factuur is simpelweg de optelsom van al die uurlijkse berekeningen, en dus absoluut geen gemiddelde van de marktprijs.