LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Energie Direct hanteerd op hun jaarnota een gemiddeld bedrag voor levering gas en stroom, vaste kosten etc.
Klanten worden op deze manier voor honderden euro's opgelicht.
Ik ben klant bij Energie Direct sinds 2 maart 2008, tariefsverhoging per 01 juli 2008 en 01 januari 2009. Ik noteer mijn meterstanden maandelijhks en zeker als er een tariefswijziging is. Op de jaarnota hebben ze voor het jaarverbruik een gemiddels tarief gebruikt dat niet veel scheelt met de tarieven van 01 januari 2009. Naar mijn berekening heb ik alleen voor gas al 110 euro te veel betaald en de gehele nota ongeveer 200 euro.
Energie Direct weigert om de jaarnota aan te passen naar de overeengekomen tarieven. Heb Energie Direct 2,5 week geleden een aangetekend schrijven doen toe komen en tot heden geen reactie mogen ontvangen. Bellen naar Energie Direct, na 20 minuten wachten wordt de verbinding spontaan verbroken.....tel uit hun winst......20 keer 0.70 euro. Tel uit de winst van duizende klanten die op deze manier massaal worden opgelicht.....
Inmiddels heb ik sinds maart 2009 Intrum Justitia op mijn nek, m.b.t. een bedrag van 19.00 euro, die ik weiger te betalen, gezien Energie Direct mijn voorschotnota in januari 2009 veel te hoog heeft verhoogd en mij hierover 3 dagen voor het afboeken van dit bedrag in kennis stelt.
Energie Direct werkt alleen online, de klant kan een probleem/klacht indienen via hun site, daar krijgt de klant de ruimte voor 3 a 5 regeltjes. Verder heeft men geen bewijs dat deze klacht verstuurd is en vaak krijgt men van Energie Direct ook geen bevestiging. Als men dan al antwoord krijgt gaan ze niet inhoudelijk in op het probleem, maar lossen het op door het door te sturen naar Intrum Justitia, die op hun beurt weer een schriftelijke en telefonische terreur uitoefenen. Energie Direct waardeert hierbij ook niet de privacy van hun klanten gezien Energie Direct persoonlijke gegevens door geeft aan derde die niet noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van het doel......adresgegevens zijn immers meer als voldoende.
Ben klaar om een klacht in te dienen bij de geschillencommissie energie en water, maar twijfel of deze klacht onafhankelijk wordt behandeld, gezien ik van mening ben dat het recht niet altijd recht is in Nederland.
Ben op uw hoede met Energie Direct en noteer de meterstanden regelmatig en zeker bij een tariefs verhoging.
Groetjes Annemie
Klanten worden op deze manier voor honderden euro's opgelicht.
Ik ben klant bij Energie Direct sinds 2 maart 2008, tariefsverhoging per 01 juli 2008 en 01 januari 2009. Ik noteer mijn meterstanden maandelijhks en zeker als er een tariefswijziging is. Op de jaarnota hebben ze voor het jaarverbruik een gemiddels tarief gebruikt dat niet veel scheelt met de tarieven van 01 januari 2009. Naar mijn berekening heb ik alleen voor gas al 110 euro te veel betaald en de gehele nota ongeveer 200 euro.
Energie Direct weigert om de jaarnota aan te passen naar de overeengekomen tarieven. Heb Energie Direct 2,5 week geleden een aangetekend schrijven doen toe komen en tot heden geen reactie mogen ontvangen. Bellen naar Energie Direct, na 20 minuten wachten wordt de verbinding spontaan verbroken.....tel uit hun winst......20 keer 0.70 euro. Tel uit de winst van duizende klanten die op deze manier massaal worden opgelicht.....
Inmiddels heb ik sinds maart 2009 Intrum Justitia op mijn nek, m.b.t. een bedrag van 19.00 euro, die ik weiger te betalen, gezien Energie Direct mijn voorschotnota in januari 2009 veel te hoog heeft verhoogd en mij hierover 3 dagen voor het afboeken van dit bedrag in kennis stelt.
Energie Direct werkt alleen online, de klant kan een probleem/klacht indienen via hun site, daar krijgt de klant de ruimte voor 3 a 5 regeltjes. Verder heeft men geen bewijs dat deze klacht verstuurd is en vaak krijgt men van Energie Direct ook geen bevestiging. Als men dan al antwoord krijgt gaan ze niet inhoudelijk in op het probleem, maar lossen het op door het door te sturen naar Intrum Justitia, die op hun beurt weer een schriftelijke en telefonische terreur uitoefenen. Energie Direct waardeert hierbij ook niet de privacy van hun klanten gezien Energie Direct persoonlijke gegevens door geeft aan derde die niet noodzakelijk zijn voor het uitoefenen van het doel......adresgegevens zijn immers meer als voldoende.
Ben klaar om een klacht in te dienen bij de geschillencommissie energie en water, maar twijfel of deze klacht onafhankelijk wordt behandeld, gezien ik van mening ben dat het recht niet altijd recht is in Nederland.
Ben op uw hoede met Energie Direct en noteer de meterstanden regelmatig en zeker bij een tariefs verhoging.
Groetjes Annemie
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
De helpdesk van 70 cent op 0900 nummer kost meer dan U kunt besparen.
Ze berekenen de maanden het gemiddelde en of U voor of na de verhoging iets gebruikte doen ze niet.
Dus het gemiddelde over deze 3 tarieven volgens het aantal maanden dat deze periode...
En de boete van incasso en de 0900 zijn hoger en als je hun voorwaarden eerst zou lezen voor je een contract sluit zou je nu geen probleem hebben.
U ging ooit akkoord met deze voorwaarden dus moet gewoon betalen of elders iets beters zoeken zodra je contract af loopt of je krijg nog een boete wegens tevroeg weg gaan!
Dus eerst lezen die alGEMENE voorwaarden!
Dan pas iets afsluiten.
Ze berekenen de maanden het gemiddelde en of U voor of na de verhoging iets gebruikte doen ze niet.
Dus het gemiddelde over deze 3 tarieven volgens het aantal maanden dat deze periode...
En de boete van incasso en de 0900 zijn hoger en als je hun voorwaarden eerst zou lezen voor je een contract sluit zou je nu geen probleem hebben.
U ging ooit akkoord met deze voorwaarden dus moet gewoon betalen of elders iets beters zoeken zodra je contract af loopt of je krijg nog een boete wegens tevroeg weg gaan!
Dus eerst lezen die alGEMENE voorwaarden!
Dan pas iets afsluiten.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Bedankt voor je reactie, kan er helaas geen touw aan vast knopen.
Zeker ging ik ooit akkoord met de Algemene voorwaarden en ook zeker dat ik deze heb gelezen.
Was wellicht handig geweest als jij ook eerst je huiswerk had gedaan voordat je reageerde op mijn bericht, dan had je misschien nog iets positiefs kunnen toevoegen.
Je lijkt erg bekend te zijn met de Algemene voorwaarden van Energie Direct......zou artikel 13 lid 1 t/m 2 nog maar eens goed nalezen.
Mvg,
Annemie
Zeker ging ik ooit akkoord met de Algemene voorwaarden en ook zeker dat ik deze heb gelezen.
Was wellicht handig geweest als jij ook eerst je huiswerk had gedaan voordat je reageerde op mijn bericht, dan had je misschien nog iets positiefs kunnen toevoegen.
Je lijkt erg bekend te zijn met de Algemene voorwaarden van Energie Direct......zou artikel 13 lid 1 t/m 2 nog maar eens goed nalezen.
Mvg,
Annemie
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Dag anemie,
De geschillencommissie waar jij het over hebt is naar mijn overtuiging verre van onafhankelijk. Steeds vaker blijkt uit de uitspraken dat de Commissies er zijn voor de bedrijven en NIET voor de individuele consument. Met dit als uitgangspunt, kun je wel stellen dat je meer dan waarschijnlijk het geschil zult verliezen en de behandelkosten kwijt bent.
MAXIEM.
De geschillencommissie waar jij het over hebt is naar mijn overtuiging verre van onafhankelijk. Steeds vaker blijkt uit de uitspraken dat de Commissies er zijn voor de bedrijven en NIET voor de individuele consument. Met dit als uitgangspunt, kun je wel stellen dat je meer dan waarschijnlijk het geschil zult verliezen en de behandelkosten kwijt bent.
MAXIEM.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Ik denk dat ik het punt dat Makala aanhaalt snap en vind dit eigenlijk ook een goed en interessant punt.
Tussentijds hebben we allemaal te maken met een prijsaanpassing van elektriciteit en/of gas. (tenzij je een vaste prijs hebt)
In juli en januari vinden deze prijsaanpassingen plaats.
De jaarafrekening loopt van maart tot maart. Dit betekent dat je als consument 2x te maken hebt met een prijsaanpassing.
Wij consumenten geven echter nooit meterstanden door op 1 juli en/of 1 januari. (tenzij je jaarfrekening in deze periode valt)
Stel nu dat mijn jaar gasverbruik 2500m3 en mijn elektra verbruik 2000KwH is, dan wordt aan de hand van dit verbruik een berekening gemaakt. Maar,........... en dit al Makala bedoelen........
Hoe berekent de leverancier de aangepaste prijsstellingen ten opzichte van het jaarvebruik?
Immers, van maart tot 1 juli 2008 is een andere prijsstelling.
Van juli 08 tot 1 januari 09 ook weer en van 1 januari 09 tot 1 juli 09 ook weer.
Al met al heb je als consument en in het geval van Makala te maken met drie verschillende prijsstelingen. Als je dan als Makala maandelijks de meterstanden bij houdt (en dus je verbruik!) dan ben je in staat een correctere berekening te maken gekoppeld aan de dan heersende prijsstelling van het product.
Ik moet zeggen ik ben er ook benieuwd naar hoe de leverancier dit aanpakt.... en of en hoeveel wij als consumenten eigenlijk wel eens teveel betalen op deze manier.
Tussentijds hebben we allemaal te maken met een prijsaanpassing van elektriciteit en/of gas. (tenzij je een vaste prijs hebt)
In juli en januari vinden deze prijsaanpassingen plaats.
De jaarafrekening loopt van maart tot maart. Dit betekent dat je als consument 2x te maken hebt met een prijsaanpassing.
Wij consumenten geven echter nooit meterstanden door op 1 juli en/of 1 januari. (tenzij je jaarfrekening in deze periode valt)
Stel nu dat mijn jaar gasverbruik 2500m3 en mijn elektra verbruik 2000KwH is, dan wordt aan de hand van dit verbruik een berekening gemaakt. Maar,........... en dit al Makala bedoelen........
Hoe berekent de leverancier de aangepaste prijsstellingen ten opzichte van het jaarvebruik?
Immers, van maart tot 1 juli 2008 is een andere prijsstelling.
Van juli 08 tot 1 januari 09 ook weer en van 1 januari 09 tot 1 juli 09 ook weer.
Al met al heb je als consument en in het geval van Makala te maken met drie verschillende prijsstelingen. Als je dan als Makala maandelijks de meterstanden bij houdt (en dus je verbruik!) dan ben je in staat een correctere berekening te maken gekoppeld aan de dan heersende prijsstelling van het product.
Ik moet zeggen ik ben er ook benieuwd naar hoe de leverancier dit aanpakt.... en of en hoeveel wij als consumenten eigenlijk wel eens teveel betalen op deze manier.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Hi,
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb mijn jaarnota laten berekenen met het verbruik en de tarieven voor de desbetreffende periodes. Dit is berekend door 3 verschillende personen en allen komen tot de conclusie dat ik rond de 200.00 euro te veel heb betaald.
In de Algemene voorwaarden van Energie Direct artikel 13 lid 1 staat vermeld "de contractant is de leverancier de door de leverancier overeenkomstig haar tarievenblad bepaalde bedragen veschuldigd, behoudens indien en voor zover schriftelijk wat anders is overeengekomen.
Dit lijkt me toch zeer duidelijk....echter maakt Energie Direct de jaarnota op met een naar hun zeggen, 'gemiddeld tarief' dat bijna net zo hoog is als de tarieven van januari 2009.
Mijn jaarverbruik voor gas 2000 m3, stroom laag 2200 en hoog 1800.
Dus....klanten met een hoger verbruik, worden met de berekening van Energie Direct nog meer opgelicht en betalen uiteindelijk nog meer dan 200.00 euro teveel.
Op deze manier had ik beter een vast tarief kunnen afsluiten en geen variabel tarief.
Denk dat veel klanten hier niet bij stil staan en het kost natuurlijk heel wat werk en energie om dit allemaal te berekenen......dus mensen betalen gewoon....en daar speelt Energie Direct weer graag op in.
Ik geef mijn 200.00 euro niet kado aan Energie Direct.
Denk dat ik dit probleem ga door spelen naar de media en hoop dat Nederland wakker wordt en beseft dat we massaal worden opgelicht door de energiemarkt.
Mvg Annemie
Bedankt voor jullie reactie.
Ik heb mijn jaarnota laten berekenen met het verbruik en de tarieven voor de desbetreffende periodes. Dit is berekend door 3 verschillende personen en allen komen tot de conclusie dat ik rond de 200.00 euro te veel heb betaald.
In de Algemene voorwaarden van Energie Direct artikel 13 lid 1 staat vermeld "de contractant is de leverancier de door de leverancier overeenkomstig haar tarievenblad bepaalde bedragen veschuldigd, behoudens indien en voor zover schriftelijk wat anders is overeengekomen.
Dit lijkt me toch zeer duidelijk....echter maakt Energie Direct de jaarnota op met een naar hun zeggen, 'gemiddeld tarief' dat bijna net zo hoog is als de tarieven van januari 2009.
Mijn jaarverbruik voor gas 2000 m3, stroom laag 2200 en hoog 1800.
Dus....klanten met een hoger verbruik, worden met de berekening van Energie Direct nog meer opgelicht en betalen uiteindelijk nog meer dan 200.00 euro teveel.
Op deze manier had ik beter een vast tarief kunnen afsluiten en geen variabel tarief.
Denk dat veel klanten hier niet bij stil staan en het kost natuurlijk heel wat werk en energie om dit allemaal te berekenen......dus mensen betalen gewoon....en daar speelt Energie Direct weer graag op in.
Ik geef mijn 200.00 euro niet kado aan Energie Direct.
Denk dat ik dit probleem ga door spelen naar de media en hoop dat Nederland wakker wordt en beseft dat we massaal worden opgelicht door de energiemarkt.
Mvg Annemie
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 01 okt 2009 08:50
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Beste Makala,
De berekening van het verbruiksbedrag wanneer het over verschillende tariefperioden gaat is als volgt bij energieleveranciers:
Elektriciteit:
Er wordt evenredig naar aantal dagen teruggerekend dat het verbruik in die periode viel. Dus bijv. van maart 2008 tot maart 2009 = 365 dagen. De 1e periode is dan van maart 2008 tot juli 2008, de 2e periode van juli 2008 tot jan 2009 en de 3e periode van jan 2009 tot maart 2009. Het verbruik per periode is dan:
1e periode 122/365 * verbruik
2e periode 180/365 * verbruik
3e periode 58/365 * verbruik
Hierbij moet wel worden gesteld dat per 1 januari 2009 de netbeheerder meterstanden heeft geschat vanwege de invoering van het capaciteitstarief. Deze standen worden gebruikt door de energieleverancier, waardoor de bovenstaande verdeling iets anders wordt.
Gas:
Hierbij wordt niet evenredig gerekend aangezien het gasverbruik in wintermaanden veel hoger is dan in zomermaanden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de graaddagen verdeling. Dit is als consument niet zo 1,2,3 te berekenen.
Maar,
er is een nieuwe website om je energierekening te controleren. Van Energiedirect worden nog tarieven uit het verleden ingevoerd. Zie de volgende link: http://www.123controle.nl
De berekening van het verbruiksbedrag wanneer het over verschillende tariefperioden gaat is als volgt bij energieleveranciers:
Elektriciteit:
Er wordt evenredig naar aantal dagen teruggerekend dat het verbruik in die periode viel. Dus bijv. van maart 2008 tot maart 2009 = 365 dagen. De 1e periode is dan van maart 2008 tot juli 2008, de 2e periode van juli 2008 tot jan 2009 en de 3e periode van jan 2009 tot maart 2009. Het verbruik per periode is dan:
1e periode 122/365 * verbruik
2e periode 180/365 * verbruik
3e periode 58/365 * verbruik
Hierbij moet wel worden gesteld dat per 1 januari 2009 de netbeheerder meterstanden heeft geschat vanwege de invoering van het capaciteitstarief. Deze standen worden gebruikt door de energieleverancier, waardoor de bovenstaande verdeling iets anders wordt.
Gas:
Hierbij wordt niet evenredig gerekend aangezien het gasverbruik in wintermaanden veel hoger is dan in zomermaanden. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de graaddagen verdeling. Dit is als consument niet zo 1,2,3 te berekenen.
Maar,
er is een nieuwe website om je energierekening te controleren. Van Energiedirect worden nog tarieven uit het verleden ingevoerd. Zie de volgende link: http://www.123controle.nl
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
het is al jaren bekend dat Energie Direct rommelt met de jaarrekening. heb er jaren geleden 700 euro teveel betaald en ben gelijk weggegaan naar een andere leverancier.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
heb het zelfde probleem veel te hoge rekening van 620 euro .
ong 10 emails gestuurd en had vandaag eindelijk antw waarom
reking zo hoog was , kwam dat we bij de nuon te weinig betaald
hadden geloof er niets van ze belazeren de boel . En wat ik hier lees met honderde euro's is WEL zo. En ze gooie stiekem de prijzen omhoog
tewijl je het niet eens wist . We betalen de reking wel maar WAARSCHUW
iedereen niet naar ENERGIE DIRECT GAAN .
We zitten nu weer bij de nuon.
groetjes cil
ong 10 emails gestuurd en had vandaag eindelijk antw waarom
reking zo hoog was , kwam dat we bij de nuon te weinig betaald
hadden geloof er niets van ze belazeren de boel . En wat ik hier lees met honderde euro's is WEL zo. En ze gooie stiekem de prijzen omhoog
tewijl je het niet eens wist . We betalen de reking wel maar WAARSCHUW
iedereen niet naar ENERGIE DIRECT GAAN .
We zitten nu weer bij de nuon.
groetjes cil
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 17 nov 2009 21:50
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Hoi Makala,
Heb jij toevallig de tarieven van Energie Direct van juli 2008 nog voor mij? Ik doe alles wat in mijn macht ligt dat ze mij niet belazeren!
Groet,
Steve
Heb jij toevallig de tarieven van Energie Direct van juli 2008 nog voor mij? Ik doe alles wat in mijn macht ligt dat ze mij niet belazeren!
Groet,
Steve
-
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 17 nov 2009 21:34
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Met de kans dat dit bericht gezien wordt als reclame;
Essent heeft een tool op haar website (dit is tevens via de klantenservice te regelen) waar de klant elke 2 a 3 maand standen kan doorvoeren waarna een herberekening op het voorschot wordt gemaakt. Dit is niet alleen handig om op nul uit te komen op de jaarrekening maar men heeft op deze manier ook zwart op wit het verbruik over deze periodes en men kan dus heel makkelijk aantonen welk verbruik tegen welk verbruik verrekend moet worden.
Essent heeft een tool op haar website (dit is tevens via de klantenservice te regelen) waar de klant elke 2 a 3 maand standen kan doorvoeren waarna een herberekening op het voorschot wordt gemaakt. Dit is niet alleen handig om op nul uit te komen op de jaarrekening maar men heeft op deze manier ook zwart op wit het verbruik over deze periodes en men kan dus heel makkelijk aantonen welk verbruik tegen welk verbruik verrekend moet worden.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Nee hoor, het is juist een goede tip en niets mis mee.mrdude1983 schreef:Met de kans dat dit bericht gezien wordt als reclame;
Essent heeft een tool op haar website (dit is tevens via de klantenservice te regelen) waar de klant elke 2 a 3 maand standen kan doorvoeren waarna een herberekening op het voorschot wordt gemaakt. Dit is niet alleen handig om op nul uit te komen op de jaarrekening maar men heeft op deze manier ook zwart op wit het verbruik over deze periodes en men kan dus heel makkelijk aantonen welk verbruik tegen welk verbruik verrekend moet worden.
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Dit is inderdaad een zeer interessant punt.
Hoe werkt dit voor mensen met een slimme meter? Krijgen die wel exact het tarief op het moment van gebruik?
Hoe werkt dit voor mensen met een slimme meter? Krijgen die wel exact het tarief op het moment van gebruik?
Re: Waarschuwing:Jaarnota Energie Direct
Dag allen, ook ik heb nare ervaringen met EnergieDirect. Ik woon klein en verbruik jaarlijks zo'n € 200 aan energie. Toen ik per 1 maart overstapte van EnergieDirect naar Essent kreeg ik voor de eerste maanden (naast mijn betaalde voorschotten á € 50 pm) een naheffing van € 600. Nadat ik aan had gegeven dat dat niet kon kloppen werd mijn naheffing voor die twee maanden plots € 250 (wederom excl. al betaalde voorschotten). Ook dit kan natuurlijk niet kloppen, maar na veelvuldig bellen / mailen kwam ik er niet uit en liepen incassokosten op waardoor ik besloot te betalen. Het is een ondoorzichtige markt en daar maken partijen als EnergieDirect.nl gebruik van. Ik zou voortaan toch kiezen voor een betrouwbare partij.