LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WoonEnergie - oplichters

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Renatem

WoonEnergie - oplichters

Ongelezen bericht door Renatem »

22 november j.l. stond er een colporteur van WoonEnergie bij mij voor de deur met een aanbod van WoonEnergie. In gesprek gaf de colporteur aan dat hij mij een aantrekkelijker aanbod kon doen dan mijn huidige leverancier, Greenchoice. Ik heb mijn contractbevestiging van Greenchoice, waar de leveringstarieven op stonden, erbij gepakt. Deze heeft meneer bekeken. Hij bleef volhouden dat WoonEnergie goedkoper was dan Greenchoice. Hij had een ingewikkeld verhaal over wat er wel in het tarief verwerkt zat bij WoonEnergie en niet bij Greenchoice, waardoor de tarieven niet goed met elkaar vergeleken konden worden. Maar….hij verzekerde mij dat ik goedkoper uit zou zijn bij WoonEnergie. Ik ben uit gegaan van een goed vertrouwen, maar ben moedwillig of niet, onjuist geïnformeerd door de colporteur.

Met vertrouwen heb ik een leveringsovereenkomst getekend – Deel A. In deze leveringsovereenkomst staat dat 14 kalenderdagen na ondertekening van de overeenkomst deze schriftelijk nog ontbonden kon worden. Echter, ontving ik pas 4 december 2013 (12 dagen na ondertekening) het pakketje met de leveringsovereenkomst van Woonenergie.
De maand december was erg hectisch. Ik ben een gescheiden moeder met 3 kinderen en een bijna fulltime baan. Waar ik een fout heb gemaakt is dat ik de tarieven uit de leveringsovereenkomst op dat moment niet direct vergeleken heb met de tarieven van Greenchoice. Als ik dat direct had gedaan, had ik nog 2 dagen gehad om de overeenkomst schriftelijk te ontbinden. Nauwelijks haalbaar, maar het had gekund.

In het schrijven wordt ook gesproken over een Deel B (Tarieven en voorwaarden). Deze heb ik op 22 november niet gezien en ondertekenend. Het vergelijk heb ik dus sowieso vóór 12 december niet kunnen maken.

Vrijdag 10 januari j.l. ontving ik post omtrent mijn voorschotbedrag. Tot mijn grote verbazing zag ik dat deze hoger was dan bij Greenchoice. Ik heb direct de leveringstarieven met elkaar vergeleken.
En wat zag ik: voor zowel gas als energie zijn de leveringstarieven hoger! Evenals het bedrag voor vastrecht.

Ik heb direct de klantenservice gebeld en kreeg te horen dat er niets voor mij gedaan kon worden en dat ik bij opzeggen ook nog € 50,= opzegvergoeding moet betalen. Hoe durven ze. Wat een oplichterij.

Naast het grote ongemak, heeft deze kwestie nog een extra nadelig gevolg. Als ik weer terug overstap naar Greenchoice, kan ik niet meer gebruik maken van de aanbieding die ik had. Mijn kosten worden daar dus hoger dan dat ze waren voor de overstap naar Woonenergie. Echter, zijn de tarieven nog steeds lager dan bij Woonenergie. Maar al met al heeft dit hele gebeuren mij dus alleen maar geld en ongemak bezorgd.

GJvdZ

Re: WoonEnergie - oplichters

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Dus voortaan niet meer zomaar iets tekenen en al zeker niet bij een huis-aan-huisverkoper.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Renatem

VergelijkingsSites hanteren actietarieven...deze zijn vaak lager dan bij de Energieleverancier zelf...
Kwestie van je postcode intoetsen...het type meter (enkel of dubbel) ...en je jaarverbruik...

Bij de uitkomst zoek je dan naar Greenchoice (Actietarief 1 jaar Groen Mix Vast Vrij opzegbaar)..

Met mijn postcode...kwam ik op de volgende tarieven...Stroom (enkel) €0,2067...Gas €0,6098...
Vastrecht €24,25...per product...

Ik zou zeggen probeer het eens... VergelijkingsSite

R1chardS

Ongelezen bericht door R1chardS »

Deze colporteurs zijn niet in dienst van de energieleverancier maar werken voor een colportagebureau dat namens een energieleverancier werkt.
In een eerdere reactie heb ik al laten weten dat ik vind dat een colporteur die namens een leverancier werkzaam is, behoort te weten hoe energietarieven zijn samengesteld en de tarieven moet kunnen omrekenen zodat deze onderling kunnen worden vergeleken. In dat geval had de colporteur geconstateerd dat de aanbieding van Woonenergie niet voordeliger zou zijn geweest.
Er is hier dus wellicht sprake van misleiding. Er staan hoge boetes op het overtreden van de wet oneerlijke handelspraktijken (€450.000). Mijn advies is dus nogmaals dat je dit probeert op te lossen met Woonenergie.

EnergieH

Ongelezen bericht door EnergieH »

Algemeen

Afbeelding

Even op de WoonenergieSite (Tarieven) mijn postcode ingetoetst...Stroom (enkel) €0,2155...Gas €0,6351...
Vastrecht...€30,55...

Renatem komt dit een beetje overeen met die van jou..?

WoonEnergieService

Ongelezen bericht door WoonEnergieService »

Beste Renatem,

Wat vervelend dat uw overstap naar WoonEnergie niet is gelopen zoals u verwacht had en u niet tevreden bent met uw overeenkomst met ons. Graag wil ik voor u uitzoeken wat er mis is gegaan en wat we wel voor u kunnen doen. Wilt u uw gegevens e-mailen naar michael@woonenergie.nl zodat ik dit voor u uit kan zoeken.

Met vriendelijke groet,

Suze
WoonEnergie

Renatem

Even op de WoonenergieSite (Tarieven) mijn postcode ingetoetst...Stroom (enkel) €0,2155...Gas €0,6351...
Vastrecht...€30,55...

Renatem komt dit een beetje overeen met die van jou..?[/quote]

Ja, dit komt ongeveer overeen. Duurder dan Greenchoice op alle vlakken.

Renatem

Suze van WoonEnergie. Ik heb mijn gegevens gemaild. Hopelijk kan ik snel op deze site zetten dat de hele kwestie goed is opgelost.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

www.sgc.nl daar kun je een geschil aanspannen tegen WoonEnergie.

MisW

Ongelezen bericht door MisW »

Ik dacht dat ik al eerder had gereageerd en nu lijkt het erop dat mijn bericht werd verwijderd.

Volgens mij heb je dus niet meer opgezegd en ben je gewoon bij woonenergie klant gebleven.
Er is ook een colportagewet waarbij geld dat je vanaf het moment dat je het contract met tarieven ontvangt een bedenktijd hebt van 7-8 dagen.

Zie o.a. artikel 25 lid 1 en 2: http://www.wetboek-online.nl/wet/Colportagewet.html
Ik denk niet dat dit het officiele wetboek is, maar is wel een goede richtlijn.

Het is ook nooit verstandig om tijdens hectische periodes aan dit soort dingen te beginnen. Via de telefoon en colportage ben ik namelijk nooit goedkoper uit geweest en heb dus altijd de aanbieding moeten annuleren, ondanks dat er verteld was dat zij goedkoper waren. Wel 1 keer iemand gehad die keurig aangaf dat ik niet moest overstappen omdat zij duurder waren.

Renatem

Inmiddels contact gehad met Suze van WoonEnergie. Het lijkt dat zij de klacht serieus nemen en goed oplossen. Mijn contract is per direct ontbonden en voor de geleverde diensten hoef ik niet te betalen.
Greenchoice heeft het verzoek gehad mijn oude contract te heropenen volgens de afspraken die er op de markt zijn.
Van Suze ook netjes een mail ontvangen met alle gemaakte afspraken erin.
Mocht dit alles verlopen zoals Suze van WoonEnergie dit heeft beloofd en gemaild, dan is het alleen een hoop (vervelend) gedoe geweest.

Bob Schurkjens

Bewaar al je correspondentie met Woonenergie minimaal 5 jaar. Het is niet de eerste keer dat klanten nog jaren later een incassobureau op hun dak krijgen.

MisW

Ongelezen bericht door MisW »

Bob Schurkjens schreef:Bewaar al je correspondentie met Woonenergie minimaal 5 jaar. Het is niet de eerste keer dat klanten nog jaren later een incassobureau op hun dak krijgen.
Inderdaad moet je alle correspondentie gewoon bewaren.

Ik storneerde mijn energie rekeningen omdat ik mijn eindafrekeningen van 3 jaar ervoor niet volledig uitbetaald had gekregen. Ik was tussendoor overgestapt.
Steeds werd alles betwist dat er rekeningen openstonden en via incasso bureau eindelijk een overzicht van facturen gekregen.
Enkele dagen voor het overzicht heeft het energie bedrijf snel geld overgeboekt zodat er een nul-rekening overzicht was (3 jaar later dus). Het was niet eens het juiste bedrag.

Dit was dus geen WoonEnergie, ik ken ze niet eens.

Ik wil alleen aangeven dat je de meest vreemde zaken kan tegenkomen en gewoon alles moet bewaren.

kweetnie0

Ongelezen bericht door kweetnie0 »

blij dat ik deze topics ontdekt heb. Sinds ik huurder ben van een woningstichting krijg ik tamelijk aanmanende uitnodigingen om me als collectief lid (") aan te sluiten bij Woonenergie. Alsof het een tegemoetkoming is van de verhuurder Nu ben ik er mee aan de gang gegaan omdat ik het gevoel kreeg dat ik een cadeau van mijn verhuurder niet aanneem en de kans op een flinke bezuiniging laat liggen. . Inmiddels heb ik Woonenergie al minstens 2x gevraagd, per mail, om een specificatie van hun tarieven. Voorgekauwd toen het na de eerste vraag werd afgeketst: wat is Uw tarief gas per m3, stroom per kwh, tarief netbeheerder, levering i.v.m. afstand van Groningen, kortingen of extra posten ???
Weer afgeketst. Ik wil de vergelijking weten met Greenchoice waar ik al jaren klant ben. Nu dus weer een afwijzend antwoord van Woonenergie; ik moet eerst me aanmelden, krijg dan een berekening en kan evt.weer annuleren. Ook zijn de berekeningen afhankelijk van het historisch verbruik, antwoord Woonenergie maar vraagt niet er om. Nu ik voorgaande forummededelingen lees begrijp ik de klantonvriendelijke houding ; het is een methode van de verliezer.. Bedankt jullie

Jee74

Ongelezen bericht door Jee74 »

WoonEnergie b.v.

Via mijn verhuurder (Welwonen in Enkhuizen) heb ik een brief ontvangen waarin wordt voorgesteld om voor levering van gas en elektra over te stappen naar WoonEnergie. De levering geschiedt echter door CEN b.v. Een paar jaar geleden werd deze situatie door Radar afgeraden wegens diverse problemen met levering, aansluitingen, verstappen en fakturen.
Wat is raadzaam? Mijn huidige energieleverancier is Nuon. Is het verstandig en verantwoord om over te stappen naar WoonEnergie?
Ik moet vóór 20 november a.s. mijn beslissing kenbaar maken.
WIE heeft WELKE ervaringen met WoonEnergie?

Bob Schurkjens

Niet doen. U krijgt waarschijnlijk nog een herinnering ook. Maar u bent tot niets verplicht. WoonEnergie is van Oxxio en daar is niets dan ellende mee. Zie alle horrorverhalen op dit forum. Uw verhuurder vertelt u niet dat zij geld krijgen van Woonenergie/Oxxio wanneer u als huurder overstapt.

welwonen

Ongelezen bericht door welwonen »

Bob Schurkjens schreef:Niet doen. U krijgt waarschijnlijk nog een herinnering ook. Maar u bent tot niets verplicht. WoonEnergie is van Oxxio en daar is niets dan ellende mee. Zie alle horrorverhalen op dit forum. Uw verhuurder vertelt u niet dat zij geld krijgen van Woonenergie/Oxxio wanneer u als huurder overstapt.
Beste meneer Schurkjens, als woningcorporatie verdienen wij niets aan de samenwerking met WoonEnergie. Ons aanbod is geheel vrijblijvend en verplicht onze huurders tot niets. Overstappen naar een andere energieleverancier is en blijft altijd een eigen keuze.

Bob Schurkjens

Ah, dat maakt het dan nóg onbegrijpelijker dat een sociale verhuurder met WoonEnergie in zee gaat:

http://www.welwonen.nu/templates/Nieuws ... &PageID=91

Ik begrijp werkelijk niet waarom dit gebeurt. Ik heb als Alliantie huurder destijds ook twee mailings gehad van WoonEnergie. Eén gewone mailing en daarna een "herinnering" waarin wat meer druk werd uitgeoefend om toch vooral over te stappen naar WoonEnergie. Het retouradres was "Marathon 5, 1213 PC Hilversum". Dat is het adres van Oxxio.

Dat betekent dat woningcorporaties ongevraagd adresgegevens van huurders doorspelen aan een commerciële partij. Op zich al niet correct. Maar het wordt nóg erger door ook nog eens samen te werken met een partij die zo'n slechte reputatie heeft. Welwonen bewijst huurders daarmee geen dienst.

Eén nieuwe energieklant werven kost energiebedrijven circa 200 tot 300 euro. Om nieuwe klanten wordt door energiebedrijven gevochten. Wel een hele makkelijke manier voor Oxxio/WoonEnergie om er nieuwe klanten bij te krijgen. Namelijk onder de (betrouwbare) vlag van de woningcorporatie. Wellicht een interessant item voor het televisieprogramma Radar. Want dit is toch allemaal niet in de haak!

tchina

Ongelezen bericht door tchina »

Vandaag bezoek gehad van een verkoper van WoonEnergie. Eerst hebben alle huurders een brief ontvangen waarin ze aangaven dat huurders gebruik konden maken van een energiecollectief.

Heel vervelend gesprek gehad, want je krijgt geen bedenktijd en het liefst gelijk tekenen voor een contract, waarna je je alsnog af kan melden als je er toch vanaf ziet. Als ik niet gelijk tekende, dan ging de 'aanbieding' mijn neus voorbij. Wat een vervelende verkooppraktijken en dat onder de vlag van mijn woningcorporatie. En natuurlijk heb ik geweigerd te tekenen, want ik laat me niet graag onder druk zetten.

Mucha

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Gesloten