LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Bassen
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2009 19:56

Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Bassen »

Enkele dagen terug werden werd ik gebeld door essent/enexis met de mededeling dat de eindafrekening fors hoger zou liggen dan werd geschat. Nu betaalden wij €95,- in de maand (gas en elektriciteit) en we zouden een naheffing ontvangen van €1.667,13 dat dit voor 30 oktober van de rekening zou worden afgeschreven.

Na dit telefoontje zijn we dezelfde dag nog naar essent/enexis toegegaan voor een mondelinge toelichting. De vriendelijke dame die ons daar te woord stond vond de rekening inderdaad aan de hoge kant voor twee mensen en hun kat. Na een uitdraai van de verbruiken kon ze ons niet verder helpen, we moesten de meterstand even opnieuw doorgeven. Dit gedaan en op eigen initiatief wat oude rekeningen/meterstanden bekijken kwamen we tot de conclusie dat de begin standen niet overeen kwamen met wat wij door gegeven hadden via de mail (verschil van 700kWh)

Hieronder ons verbruik in een tabel:
Afbeelding
A)Door ons zelf door gegeven
C)Door netbeheerder berekend


Afbeelding

We zijn nu zover dat essent/enexis haar fout toegeeft betreffende het verschil van 700kWh heeft toegegeven en dat hoeven we dan ook sowieso niet meer terug te betalen, echter blijft er dan nog een naheffing over van +- €1.300. We zijn niet anders gaan leven en hebben er ook geen extra stroom vretende apparaten erbij, hoe kan dit? en wat zijn onze opties?

Bvd,
N. Thomas

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Shine »

Het kan aan mij liggen maar ik zie op 2x na alleen maar C'tjes staan.
De A'tjes zijn eindstanden over een periode die slechts 4 maanden betreft. Dus, de bijbehorende beginstanden zijn alweer C'tjes.

Of uw KWH tabel is incompleet of...... ??
U spreekt over een beginstand die u doorgegeven had en een beginstand die door de leverancier is gehanteerd. Beiden zie ik niet vermeld.

Samenvattend, ik kan iig bitter wenig met de mooi gepresenteerde KWH tabel. Waarbij ik het product Gas al helemaal ontbreekt!

Bassen
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2009 19:56

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Bassen »

Het klopt dat ik vergeten ben te melden wat het gas verbruik is, dit zal ik bij deze dan vermelden. Verder leek mij het verschil niet met beginstand die ik doorgegeven had en een beginstand die door de leverancier is gehanteerd niet zo interessant, immers is dit al opgehelderd en opgelost. Ik heb het document even ingescand omdat ik er zelf geen kaas van heb gegeten.

De standen door ons gemeten op 23 juli waren dus:

Elektra T1: 007.755
Elektra T2: 005.837
Gas : 05.053228

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Dit is alles wat ik gekregen heb, het enige dat ik weet/begrijp is dat het verbruik veel hoger ligt dan vorig jaar en ook veel hoger dan een gemiddeld huishouden van 2 personen.

forumessent
Berichten: 321
Lid geworden op: 19 nov 2008 09:26

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door forumessent »

Beste Bassen,

In uw bericht van 15 oktober op dit forum geeft u aan dat u een hoge jaarafrekening van Essent heeft gekregen.

Graag wil ik telefonisch contact met u opnemen zodat ik het voor u kan uitzoeken.

Indien u hier geen bezwaar tegen heeft, kunt u uw klantnummer mailen naar [email protected]. Hiermee kan ik uw contactgegevens opzoeken in onze administratie. Ik neem dan zo spoedig mogelijk contact met u op.

Alvast bedankt voor de moeite.

Met vriendelijk groet,

Annemarie
Essent medewerker

z.assistente
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:00

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door z.assistente »

Ook ik ben er totaal niet mee eens met de eindafrekening, heb dit samen met een adviseur uitgezocht en de berekening van Essent klopt niet,er zijn verschillen in de beginstanden en eindstanden,die ik volgens Essent zelf heb doorgegeven, heb het notabene zwart op wit van de inspectierapport van de woningstichting,, De 2 maanden waarin niet heb gewoond op betreffende adres [Was Al verhuist] zijn ook in rekening gebracht, dwz dat ik de meterkosten,energiebelasting servicekosten en dan nog de energiebelasting moet gaan betalen voor deze maanden ,,,gewoon diefstal, maar ik ga zeker stappen ondernemen. ben al benaderd door de medewerksters,maar die praten je wel om zodat je het niet meer begrijpt.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Shine »

@Zassistent:

Mijn vragen:
1. Wanneer hebt u aan essent uw afmelding voor uw oude adres doorgegeven?
2. Wanneer was de daadwerkelijke sleuteloverdracht?

z.assistente
Berichten: 70
Lid geworden op: 21 sep 2009 16:00

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door z.assistente »

Hallo schine
ik heb 28 juli telefonisch mijn eindstanden doorgegeven,tevens beginsdtanden op nieuw adres. OP 24 juli was de sleuteloverdracht.
Op 3 augustis kreeg ik een ontvangstbevestiging van aanmelding nieuw adres.
Op 5 augustus ber,,van verwachte verbruik/voorschot.
9 september kreeg ik tot m,n grote verbazing een brief met de mededeling dat er een nieuw bewoners zich had aangemeld op oud adres en dat ze van mij nog geen aanmelding hadden ontvangen van nieuw adres.
daarna herineringen dat ik achterstanden had in de voorschotten van oud adres,
Dus ik moet 2 voorschotten gaan betalen voor adres waar ik niet heb gewoond,,,plus de eindafrekening van 299,totaalE 539,23,,,,heb er een half jaar gewoond, en wat hadden we een warme zomer.
Groetjes Z.Assistente

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Bassen,
Nu betaalden wij €95,- in de maand (gas en elektriciteit)
Ik vind een voorschotbedrag van Euro 95 voor een tweepersoonshuishouden, extreem laag. Normaalgesproken zou ik verwachten dat dit rond de 150-200 euro ligt.

In die zin is de naheffing niet echt verwonderlijk

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Shine »

U hebt dus zelf te laat uw afmelding doorgegeven. Namelijk NA de daadwerkelijk overdracht. Te weten 28 juli. Korrtom, uw eigen fout!!
Wat er is gebeurd is dat door de aanmelding van de nieuwe bewoners (die dat wel bijtijds hebben doorgegeven!!) het proces van uw afmelding al automatisch in werking was gesteld. Dit valt door de leverancier niet meer de interumperen. Een automatische afmelding neemt ongeveer 8 weken tijd in beslag. Door deze automatische afmelding wordt er vanuit het systeem automatisch een standaard brief naar het afmeldadres gestuurd. Dat is de brief die u hebt ontvangen. De enige verwarring die deze brief oproept is dat er de standaard zin in staat 'wij hebben van u geen nieuw adres' terwijl dat in dit geval wel zo is. Maar nogmaals, het betreft hier een automatische standaard brief puur en alleen gericht en tgv de automatische afmelding.

U dient uw termijnen voor het oude gewoon te voldoen, anders blijven deze openstaan en snijdt u zichzelf in de vingers. Uw uiteindelijke eindafrekening vindt altijd plaats op de eindstanden. Dus uw daadwerkelijk verbruik. De termijnen (al dan niet door u betaald) worden in die eindfactuur altijd meegenomen. Zoals dat ook bij een jaarafrekening gebeurd. Kijk maar eens goed!!
En tja, als u die nog openstaande termijnen niet betaald... laat zich het gevolg raden. U betaald niet te veel, omdat u afgerkend wordt op de doorgegeven eindstanden. Het enige wat u kunt doen is kijken of die eindstanden (standen van de datum van overdracht) kloppen. Kloppen ze, betaalt u voor uw gewezen verbruik, kloppen ze niet en zit er een erg groot verschil tussen, dan kunt u een correctie aanvragen.

Samenvattend: uw verontwaardiging is begrijpenlijk, maar volkomen onterecht. De fout begint al bij het feit dat uzelf te laat uw afmelding hebt doorgegeven en deze niet meer verwerkt kon worden omdat de nieuwe bewoners bijtijds hun aanmelding op uw oude adres hadden doorgegeven. Het hierdoor automatisch gestartte proces van beeindiging van uw contracten was daardoor al ingang gebracht. Het is niet voor niets dat leveranciers aangeven een aan- en/of afmelding minimaal 2 weken VOOR sleuteloverdracht door te geven.

Bassen
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2009 19:56

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Bassen »

seagoing racer2 schreef:Beste Bassen,
Nu betaalden wij €95,- in de maand (gas en elektriciteit)
Ik vind een voorschotbedrag van Euro 95 voor een tweepersoonshuishouden, extreem laag. Normaalgesproken zou ik verwachten dat dit rond de 150-200 euro ligt.

In die zin is de naheffing niet echt verwonderlijk
Het is misschien wat laag maar extreem zeker niet, als ik kijk in mijn omgeving, die zitten misschien gemiddeld net op 150 euro. Daar komt nog eens bij dat ik vorig niet hoefde bij te betalen en nu plots 1300 euro?


PS, z.assistente, maak even een eigen topic aan, dit voorkomt verwarring.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door bokito74 »

Wat er is gebeurd is dat door de aanmelding van de nieuwe bewoners (die dat wel bijtijds hebben doorgegeven!!) het proces van uw afmelding al automatisch in werking was gesteld. Dit valt door de leverancier niet meer de interumperen. Een automatische afmelding neemt ongeveer 8 weken tijd in beslag
Leuk en aardig maar dat dit soort bedrijven hun ict laten beheren door een stel diamant figuren daar kan niemand niks aan doen.
Een geautomatiseerd systeem doet er welgeteld 1 sec over om het in werking te zetten en meteen een brief eruit te gooien dat dit 8 weken duurt ligt dus aan de mensen die er mee werken en het systeem welke opdracht krijgt het pas na 8 weken te doen.

Die lamzakkerij kan je niet op de consument afschuiven

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste Bassen,

Als de vorige eindstand die berekend is, verkeerd is geweest zou dit (een deel) van het verschil kunnen verklaren.

De berekening is namelijk alleen een algoritme, gebaseerd op voorgaand verbruik. Als U bijvoorbeeld lang weg geweest bent voor een buitenlandse reis, kan dit een verkeerd berekeningsresultaat opleveren

Ik blijf erbij dat ik Euro 95 extreem laag vindt. Om zo een bedrag te behalen zal je in een zeer goed geisoleerd huis moeten wonen en zeer spaarzaam met de kachel en de electrische apparaten omgaan

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Shine »

bokito74 schreef:
Wat er is gebeurd is dat door de aanmelding van de nieuwe bewoners (die dat wel bijtijds hebben doorgegeven!!) het proces van uw afmelding al automatisch in werking was gesteld. Dit valt door de leverancier niet meer de interumperen. Een automatische afmelding neemt ongeveer 8 weken tijd in beslag
Leuk en aardig maar dat dit soort bedrijven hun ict laten beheren door een stel diamant figuren daar kan niemand niks aan doen.
Een geautomatiseerd systeem doet er welgeteld 1 sec over om het in werking te zetten en meteen een brief eruit te gooien dat dit 8 weken duurt ligt dus aan de mensen die er mee werken en het systeem welke opdracht krijgt het pas na 8 weken te doen.

Die lamzakkerij kan je niet op de consument afschuiven
Nou,nou, wat een taal maar weer en vooral verwijten. Ik leg u hier het proces uit, dat LANDELIJK dus bij iedere leverancier en binnen de energiewereld zo werkt.
Verder hoe reageert u als een mederwerker(ster) op deze toonzetting en taalgebruik naar u zou reageren.
"Meneer u bent zo laks geweest niet bijtijds uw verhuizng (afmelding door te geven). Het duurt welgeteld nauwelijks 5 minuten dit bijtijds door te geven, dus het ligt aan uzelf om het pas na 5 dagen na sleuteloverdracht te doen."
Deze lamzakkerij kun je niet op de leverancier afschuiven.

Bassen
Berichten: 25
Lid geworden op: 13 okt 2009 19:56

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Bassen »

seagoing racer2 schreef:beste Bassen,

Als de vorige eindstand die berekend is, verkeerd is geweest zou dit (een deel) van het verschil kunnen verklaren.

De berekening is namelijk alleen een algoritme, gebaseerd op voorgaand verbruik. Als U bijvoorbeeld lang weg geweest bent voor een buitenlandse reis, kan dit een verkeerd berekeningsresultaat opleveren

Ik blijf erbij dat ik Euro 95 extreem laag vindt. Om zo een bedrag te behalen zal je in een zeer goed geisoleerd huis moeten wonen en zeer spaarzaam met de kachel en de electrische apparaten omgaan
Het heeft natuurlijk ook met de grote van het appartement te maken, wij hebben onder, boven en naast ons buren, dit samen met het feit dat wij beiden nog naar school gaan en dus overdag er vaak niet zijn plus het 's avonds en in de weekenden werken zorgt voor een laag gebruik (in voorgaande jaren)

nature
Berichten: 11
Lid geworden op: 19 okt 2009 21:43

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door nature »

Als ik de rekening lees dan betreft dit een rekening over 14 maanden, hetgeen meestal het geval is na een verhuizing. Klopt het dat u op 23-07-08 hier bent komen wonen?

Grote van het appartement heeft niet veel te maken met het electra verbruik, tenzij u veel kamers heeft en overal lampen en andere zaken aan laat staan.
Wat belangrijk is om na te gaan is hoe oud apparaten zijn en welke conditie die zich in bevinden. Vaak zijn nieuwe apparaten juist beter. Koelkasten/vriezers die verouderd zijn hebben een grote kans op een hoog verbruik, en dat kan in een jaar erg veranderen. Apparaten door laten meten is dan een optie.


Het gas verbruik van 1284 m3 daar en tegen is mooi laag over een periode van 14 maanden.

bokito74
Berichten: 265
Lid geworden op: 26 sep 2009 15:46
Locatie: Amsterdam

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door bokito74 »

Ik leg u hier het proces uit, dat LANDELIJK dus bij iedere leverancier en binnen de energiewereld zo werkt.
Dat het zo werkt dus dan is het goed.
Dat een energiemaatschappij 2 maanden nodig heeft om iets te verwerken is niet het probleem van de consument.
Of ga jij ook bij de bakker een brood betalen nu en haalt hem over 8 weken wel op als ie bedorven is en gesneden.
"Meneer u bent zo laks geweest niet bijtijds uw verhuizng (afmelding door te geven). Het duurt welgeteld nauwelijks 5 minuten dit bijtijds door te geven, dus het ligt aan uzelf om het pas na 5 dagen na sleuteloverdracht te doen."
In dit geval is de consument zelf in gebreke he zo moeilijk lijkt me dat niet te snappen he.
Dat je een maand voor je verhuizing het doorgeeft is niet abnormaal en zelfs wenselijk, maar dat de maatschappij daarboven op ook nog 8 weken nodig heeft om het in te voeren ja das toch echt hun probleem.

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Zeer hoge eindafrekening van essent/enexis

Ongelezen bericht door Shine »

In dit geval is de consument zelf in gebreke he zo moeilijk lijkt me dat niet te snappen he.
Dat je een maand voor je verhuizing het doorgeeft is niet abnormaal en zelfs wenselijk, maar dat de maatschappij daarboven op ook nog 8 weken nodig heeft om het in te voeren ja das toch echt hun probleem.
In uw geval duurt het 8 weken omdat u zelf niet bijtijds uw afmelding hebt doorgegeven! U wodt afgemeld door de aanmelding van de nieuwe bewoner (die dat wél bijtijds heeft doorgegeven).
Had u zelf bijtijds uw afmelding doorgegeven en vervolgens uw eindstanden enkele dagen na de overdracht doorgegeven dan had u een kleine 3 weken later uw eindafrekening ontvangen.
Zo simpel ligt het.
Kortom het is in deze niet een leveranciersprobleem maar uw eigen veroorzaakte probleem.

Overal heb je altijd te maken met een administratieve doorloopperiode. Niet alleen bij de leverancier, mar ook als u een auto koopt, of waterleidingsbedrijf enz., enz.

Gesloten