LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] zonnepanelen en subsidie

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
biggestsheep
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:05

zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door biggestsheep »

In 2008 een set van vier zonnepanelen aangeschaft. Na allelei aanpassingen te hebben gedaan in de meterkast bij steeds veranderende voorwaarden na veel formulieren en telefoontje subsidie gekregen. Vervolgens dit jaar weer subsidie aangevraagd en na honorering wederom 4 panelen gekocht. Samen een inverstering van 6500 euro plus de bijkomende kosten om een kabel van boven naar beneden te trekken, een onderbrekingsschakelaar te plaatsen, een extra groep in meterkast gemaakt en 90 euro betaald voor een productiemeter. Bij de tweede set dacht ik door simpel de stekker bij de eerste set in het stopcontact te steken van 10 naar 20 euro subsidie per maand te gaan. Mis. Voor de subsidie moet ik volgens Senter Novem en Economische zaken wederom alle voorgenoemde maatregelen te nemen alvorens voor de 2e set subsidie te ontvangen. Dan zou ik ik totaal 3 elektriciteitsmeters in de meterkast hebben?!!
Wie heeft dat verzonnen? Honderden euro's kosten op niets af, alleen maar om te controleren of ik groene energie maak? Als ik het bedrijfsmatig zou doen begrijp ik het wel. Maar voor die paar watt die ik opwek is het van de zotte. Ze kunnen aan de zonnemeterstand toch zien dat ik dubbel produceer, waar is het uberhaupt voor nodig. Ik koop toch geen panelen om ze in de schuur op te slaan. Waanzinnig. Paarse krokodil. Stel dat ik mee zou doen met de regeling voor 2010. Heb ik dan 4 elektriciteitsmeters in de meterkast. Hoe groot moet de meterkast wel niet zijn? Ondertussen klacht naar Senter Novem gedaan die mij keurig te woord stond, geen oplossing had en mij doorverwees naar het ministerie van Economisch Zaken. Geen wonder dat Nederland ver achter loopt met opwekking van stroom via zonnepanelen. Waarom geen subsidieverlening in 1 bedrag. Ik heb nu 7000 euro geinvesteerd, zou ik de subsidie in andere groene projecten kunnen investeren. (zoals bij zonneboilers). Wie heeft ook deze ervaring? Kunnen we krachten bundelen om deze burocratische waanzin te laten verdwijnen.
Laatst gewijzigd door biggestsheep op 29 dec 2009 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Sjors_B
Berichten: 658
Lid geworden op: 22 jun 2005 20:45

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Zal het nog leuker vertellen,
Ik heb een een huis gekocht waarin destijds met subsidie een zonnenboiler, zonnepanelen en een regenwater bassin is gebouwd.

De energie meter heeft 4 telwerken 1 x Hoogtarief, 1 x laagtarief, 1 x geen idee en 1 x teruggeleverde energie. De vorige bewoners kregen van telwerk 4 een vergoeding. Nu is dit kwa kwh bijna niets ( ca 65 kwh per jaar).

Ik heb deze methode proberen te handhaven, zowel enexis, essent en oxxio geven aan dat ik eerst even 120 euro dien te storten om de meter hiervoor geschikt te maken. :cry:

Ik heb dit maar opgegeven aangezien in NL de vergoeding voor terug geleverde energie dramtisch laag is dat het maar de vraag is of ik dit terug verdien.

stofzuigertje

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Alleen als je tenminste 80% zelf kunt gebruiken of opslaan is het voordeliger, en dan is de meter niet eens nodig...
Dus zonder kosten niets leveren aan net is vaak goedkoper als je meer dan 80% zelf kunt gebruiken.

Hatsikidee
Berichten: 144
Lid geworden op: 27 mar 2004 23:39

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door Hatsikidee »

Misschien kan ik hier ook wat onvrede neerpennen? :mrgreen:

Ik heb al jaren een kleine grondinstallatie. Alles keurig officieel met teruglevermeter etc.

Mijn dak is dus in de zomer beschaduwd door bomen, ik heb dus geen airco of wat voor andere energieverspillende klimaatbeheersing nodig.
En die bomen die blijven. Die gaan niet om.
Vandaar de grondinstallatie.

Maar met een grondinstallatie kom je niet in aanmerking voor subsidie. Dat was in ieder geval wat Senternovem mij desgevraagd vertelde.

Nou ben ik dus daar -behalve pissig- ook nog behoorlijk verbijsterd over. Iemand die zijn bomen nekt en dan de boel op het dak kan leggen komt wel in aanmerking voor subsidie maar de ander die zijn groene bomen koestert.. of om een andere reden geen panelen op zijn/haar dak kan hebben (schaduw andere gebouwen bijvoorbeeld) komt dus niet in aamerking voor de subsidie.

Ik vind dat krom.

Schiet maar als ik het verkeerd zie.
Laatst gewijzigd door Hatsikidee op 27 dec 2009 19:13, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik verbaas mij er vooral over dat mensen blijkbaar niet van tevoren de subsidievoorwaarden bekijken. Dan waren al deze 'problemen' niet voorgekomen. En dan zou er niet achteraf worden geklaagd dat ze geen subsidie krijgen omdat ze niet aan de voorwaarden voldoen

Ik kan mij ook wel vinden in dat je voor de 'terugleversubsidie' moet kunnen aantonen hoeveel je in werkelijkheid hebt teruggeleverd. Dus dat je een extra telwerk moet hebben. Als je dan beschaduwd woont of je dak niet goed op het zuiden ligt, zou je immers geen subsidie voor de 'ideale' situatie moeten hebben.

Dus het zou beter zijn als je van tevoren zou bekijken wat de meerkosten zijn voor de subsidie-eisen, zodat je kunt nagaan wat het werkelijke voordeel van de subsidies is. Dan zou je kunnen nagaan dat voor een klein installatie de extra kosten voor de subsidie niet rendabel zijn, maar voor een grotere installatie vaak wel.

biggestsheep
Berichten: 2
Lid geworden op: 27 dec 2009 14:05

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door biggestsheep »

Poderboy, bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik heb daar niets aan toe te voegen. Voordat je aan het avontuur van groene stroom en subsidie ga beginnen is het vooraf niet te overzien welke ambtenarij en voorwaarden je in terecht kom. Ik ga in ieder geval een klacht naar EZ schrijven, want als niemand dat doet, bestaat het probleem niet. Ik heb niet veel hoop dat het mij nog zal helpen, maar het lucht wel een beetje op. Ik hoop dat meerdere mensen dit voorbeeld volgen. Via de site van www.ez.nl is een klachtenformulier te verkrijgen. In ieder geval bedankt voor de reacties zover.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door kweenie »

Polderboy, natuurlijk heeft topicstarter recht op de subsidie, maar het lijkt er ook op dat topicstarter de voorwaarden van tevoren niet goed bekeken heeft, of is nagegaan wat de implicaties waren. Dat is wat ik wil zeggen, dat ik het wat onzinnig vind om achteraf te klagen over hoe de regels zijn opgesteld, terwijl je dat van tevoren ook had kunnen bekijken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: zonnepanelen en subsidie

Ongelezen bericht door kweenie »

Dus dat mensen te beroerd zijn om de subsidievoorwaarden te bekijken is ineens de schuld van EZ? Dat lees ik uit jou woorden. Tsjonge, het begint wel heel erg op de DSB slachtoffers te lijken: rücksichtloos een handtekening ergens onder zetten en achteraf klagen als het anders is dan je van tevoren had gedacht. In plaats van van tevoren de voorwaarden bekijken.

Ik vind het trouwens niet zo 'bezopen' dat als je twee installaties hebt, onder twee regelingen, dat die dan ook apart bemeterd moeten worden. Dat is trouwens iets wat je eenvoudig van tevoren had kunnen navragen.

Ik denk dat we het er in essentie wel over eens zijn dat voor een kleine installatie de subsidie niet interessant is, en dat de subsidie vooral interessant is als je een zo groot mogelijke installatie aanschaft. Dat is iets wat ik zeker niet bestrijd. Maar ik blijf erbij dat je dat ook van tevoren had kunnen bedenken en afwegen. (Dat is nl. iets wat ik zelf ook heb gedaan toen de subsidieregeling in werking trad.)

Gesloten