zonnepanelen wekken niks op

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
16again
Berichten: 16389
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door 16again »

Janne.B. schreef:
31 jul 2024 22:06
Maar om geld te rekenen voor terug geleverde stroom, dat is voor mij echt de limit.
mi behoort de stroom zelf wel geld op te brengen. Maar betalen voor transportkosten (in beide richtingen!) lijkt me wel redelijk.
Dan betaal je transportkosten over de som van je verbruik en je teruglevering.
Maar dus niet over de kWhs die je zelf opwekt en gelijk zelf verbruikt

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door Thijs124 »

Alleen wat je zelf kan verbruiken heb je iets aan zonder salderen dadelijk.
Voor de rest krijg je vijf cent. Voor alles als de zon niet schijnt en tijdens de herfst, winter en voorjaar betaal je gewoon de volle mep inclusief energiebelasting en btw. Gemiddeld 5 tot 8 maal die vijf cent die je kreeg. Reken uit de winst, niet voor de energieleverancier maar de overheid.
De eerste keer toen je die vijf cent kreeg is de stroom betaald door degene die jou stroom kreeg + btw en energiebelasting.
Nu je het voor het volle pond mag terugkopen tijdens die lange winter om die dure electrische warmtepompen te kunnen stoken betaal je zelf ook + btw en energiebelasting. Nee je kunt die stroom niet bewaren voor de hele winter in een accu. Dat heeft alleen zin in de zomermaanden.
Ik klaag niet. Ik heb 15 jaar stroom en gas gebruikt voor bedragen van 35 tot 55 euro per maand. Ik ga er vanuit dat dit vanaf 2027 tussen 150 en 200 euro per maand gaat worden.
Hetzelfde als 15 jaar geleden ongeveer.
Het zal mijn tijd wel duren. Ik heb naar schatting meer dan 90 % van mijn middageten voor dit leven al verorbert.

jonis
Berichten: 2818
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door jonis »

Thijs124 schreef:
01 aug 2024 10:11
Alleen wat je zelf kan verbruiken heb je iets aan zonder salderen dadelijk.
Voor de rest krijg je vijf cent.
Er zijn helemaal nog geen afspraken gemaakt behalve dan dat coalitie saldering per 1-2027 wil afschaffen ; dus hoe kun je dan al hebben over 5 ct?
Jetten had het bijv nog over afbouw + 80% kale prijs, maar daar mag de nieuwe garde zich nu over gaan buigen.

Thijs124
Berichten: 1270
Lid geworden op: 29 aug 2023 21:02

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door Thijs124 »

80 % kale prijs is toch hoogstens 5 cent. Het leeuwendeel is de energiebelasting en BTW.

HereIsTom
Berichten: 34
Lid geworden op: 20 feb 2012 21:04

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door HereIsTom »

Wat zegt je slimme meter? Op het display kun je je huidige verbruik zien, als de zon schijnt moet dat teruglevering zijn.

xflorisx
Berichten: 395
Lid geworden op: 15 okt 2018 20:20

Re: zonnepanelen wekken niks op

Ongelezen bericht door xflorisx »

Janne.B. schreef:
31 jul 2024 22:06
Tuurlijk, dat saldeerwerk was gewoon een lekker makertje, maar zonder die peanuts kunnen de panelen zeer zeker effectief en rendabel zijn. Maar om geld te rekenen voor terug geleverde stroom, dat is voor mij echt de limit.
Laat de overheid eens wat doen aan die thuisbatterij, B.T.W vrij kopen en kosten verlaging belasting of zo. Zo moedig je de mensen ook aan om zo'n thuisbatterij aan te schaffen en de zonnepanelen 100% effectief te laten funtioneren wat de Europese gemeenschap wil, groene energie.

Of is dat niet de bedoeling daarvan dan?
Dus de subsidie van de panelen af en dan nu subsidie op een accu. Nee, dank u wel. Landen die dat hebben gedaan zijn daar snel van teruggekomen.
Panelen zonder salderingsregeling brengen prima hun geld op. Dat hoeft ook niet binnen 4 jaar.

Plaats reactie