LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.
evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

hallo iedereen,

Eind oktober 2008 heb ik bij Roke motors in mijdrecht een spiksplinternieuwe Derbi GPR Nude gekocht. Met als afspraak dat dit een betrouwbare bromfiets zou zijn die het gewoon goed zou doen.

bij aflevering begonnen eigenlijk al de problemen. de bromfiets wilde bij het ophalen al niet starten. na wat stuntelig geschroef is deze toch aan de praat geholpen. ook zaten er bij aflevering geen spiegels bij toen ik er om vroeg zeiden ze dat die er niet bij zaten. na wat gemiep werden deze er toch op gezet.

ik ben die dag rustig naar huis gereden en de bromfiets in de schuur gezet zodat ik de volgende dag met de brommer naar mn werk zou kunnen gaan. deze wilde de volgende dag voor geen meter starten wat uiterraard erg frustrerend was. die ochtend heb ik gebeld en hebben ze de brommer opgehaald. een week later kon ik deze eindelijk weer ophalen.

toen startte die wel eindelijk goed (het was toen droog weer) toen begon ik problemen te krijgen met de versnellingsbak. toen ik de dag daarna weg wilde rijden van thuis en ik zette de bromfiets in zn 1ste versnelling met in geknepen koppeling sloeg deze af. savonds na werk tijd had deze in de regen gestaan en deze wilde toen echt niet starten, na veel geklooi heb ik de brommer eindelijk aan de praat gekregen. ook deed de neutraal stand het niet goed want op de terug weg naar huis savonds om 21.30 zette ik deze in zn neutraal (gaf ook NE aan op het schermpje) en k werd het kruispunt gelanceerd vlak voor een auto.

die ochtend daarna weer gebeld, brommer weer opgehaald. opdat moment waren we een maand verder.

brommer werd weer opgehaald vanwege het start probleem en nu ook vanwege de koppeling. bijna 2 weken later kon ik de brommer op halen. het start probleem "was" opgelost alleen het probleem met de koppeling niet. hun gaven het argument dat het inmoest lopen. ik rij echter al vanaf mn 14de op schakelbrommers maar k heb nog nooit zo'n gebakken ei verhaal gehoord. na een hoop herrie en dreigen met een advocaat hebben ze er dan toch andere koppelingsplaten in gezet.
het probleem met de koppeling is dan eindelijk opgelost

het is nu eind november en k heb er net 300km mee gereden. in de maand december heb ik er alleen met droge dagen mee gereden vanwege gladheid.

nu is de ergste vorst voorbij en wil dus gewoon weer op de brommer naar mn werk gaan. nu wilde ik vandaag met de brommer naar het werk, dus zet deze buiten in de regen kleed me aan voor de rit en wil deze gewoon dus weer niet starten. vanavond dus ook weer niet.

ik ben het nu echt spuugzat met deze brommer net als met de dealer waar ik al mn vertrouwen in heb verloren.

is er nog een manier om mn geld terug te eisen? het gaat hier niet om een goedkoop chineesje van 1200 euro maar om een brommer van 3449 euro. met zo'n bedrag mag je wel wat verwachten dacht ik zo.

aangezien de dealer zn afspraken niet na komt en me telkens van het kastje naar de muur stuurd.

op deze manier heb ik geen enkele lol van de brommer

wie o wie kan mij helpen

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door rene117 »

je kan geheel een andere bromer uit kiezen zo staat het in de wet
ik moet wel zeggen dat er brommers en scooters zijn die met dit weer heel slecht starten porbeer eens even een andere bogie kap hier kan het ook wel eens aan ligen als er maar ook een heel klein schurtje in zit help dit niet ijs dan een andere brommer dit moeten ze luisteren ze niet ga dan weer naar je atvocaat groetjes rene laat het even weten
hoe het is afgelopen oja en zo ver ik weet word de derbie gp bij piagio
gilera gebout

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

beste rene,

ik heb morgen een telefonische afspraak met de importeur van derbi (motana) de derbi gpr komt uit de zelfde fabriek als de aprillia rs

ik heb met mn oude mb5 eerlijk gezegd nooit geen start problemen gehad. ook niet met nat bagger weer.

andere bougiekap en kabel heb ik al geprobeerd.

ik laat het even weten hoe het is afgelopen

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

aanstaande dinsdag komen ze de bromfiets halen. om deze weer na te gaan kijken. ik heb inmiddels al diverse instanties geraadpleegd

rene117
Berichten: 698
Lid geworden op: 12 mei 2007 10:14

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door rene117 »

oke en wat hebben die gezegt

The Sandman
Berichten: 137
Lid geworden op: 12 feb 2009 21:44

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door The Sandman »

@Rene117.

Wil je aub iets meer nuances gebruiken in je bijdrage. Je zet TS echt volledig op het verkeerde been door gewoon te stellen dat:
je kan geheel een andere bromer uit kiezen zo staat het in de wet
Dat staat namelijk NIET in de wet. Er zijn duidelijke regels voor iets dat mag en moet. Op de manier hoe jij het hier plaatst wil je doen geloven dat Kitty gewoon naar de winkel kan en daar weer een ander mee kan nemen. Helaas, zo gaat het niet.

Zoals je leest is het versnellingsbak-probleem volledig opgelost. Problemen kunnen altijd gebeuren.

Ik mag hopen dat ze een nieuwe krijgt, zij kan dat echter niet zo makkelijk eisen/voor elkaar krijgen, als dat jij hier lijkt te stellen.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

idd zo makkelijk werkt dat niet.

bromfiets word aanstaande dinsdag opgehaald door de dealer zoals ik had gemeld in mijn eerdere bericht. hierbij geef ik ook een brief mee en deze zelfde brief stuur ik ook aangetekend naar hun op, kunnen ze nooit zeggen dat m nooit hebben gekregen. ook vraag ik in deze brief dat ze binnen 2 weken schriftelijk moeten reageren.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

t moet niet veel gekker worden, spoel ik net de derbi schoon zodat ze m dinsdag gewoon normaal mee kunnen nemen, spoel ik zo de verf van mn uitlaat af!!! :evil: gewoon niet normaal hele vellen!!! ook zag ik net dat mn kannetje voor mn olie lekt als een gek :(.

zelfs met mn kymco activ en met mn agility heb ik dit nooit gehad.

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

zo gisteren zijn ze de derbi wezen halen en vandaag heb ik mn nieuwe kymco grand dink besteld :)

opa60
Berichten: 210
Lid geworden op: 02 aug 2005 16:23

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door opa60 »

gefeleciteerd PP met je grand dink wijze beslissing.mvg opa

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door LeoZ »

@Evil Kitty,

Gefeliciteerd met het omruilen van de Derbi naar een Kymco GrandDink (antraciet)!

Volgens mij ben jij de "Piratenpoes" op de KymcoTourclubNederland.

Daar ben ik ook lid van en bezit ook een GrandDink naar tevredenheid!

gr. LeoZ

crunchy c
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2009 23:52

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door crunchy c »

Beste Evilkitty,

Ik heb ook een derbi gpr, welliswaar een racing maar dat maakt geen verschil. Ik geef toe dat je een probleem gpr hebt die waarschijnlijk gewoon productiefouten vertoond. Als je enige ervaring met brommerblokken hebt kan je weten dat de Derbi Gpr van 2007 en nieuwer een nieuw blok hebben. Deze voldoet aan de euro 3 norm. Om hem daaraan te laten voldoen zit er een te kleine sproeier in de carburateur. Dit verklaart waarom hij slecht start. Dit kan je ook merken aan dat je harder rijdt als je de choke erop zet. Ik had ditzelfde probleem toen ik het nog niet wist. Met de juiste sproeier start hij wel gewoon. Dat hij in de kou/ochtend niet naar zn 1 schakelt is ook volstrekt normaal. hier hebben alle nieuwe schakelbrommers last van. Dit komt doordat de olie in de koppeling koud en dus dik is. Hierdoor plakken je koppelingsplaten. Het is verstandig om de motor eerst even warm te laten draaien. gewoon aanzetten en eventje een klein beetje met het gas spelen (nooit volgas, laagtoerig houden) en tegelijkertijd de koppeling meerde malen in te knijpen. Als je geen zin hebt hier de tijd voor te nemen werkt het ook om een klein beetje gas bij te geven als je naar ze 1 schakelt de eerste keer na het starten. Dunnere koppelingsolie werkt ook. Het is erg spijtig dat je zo een probleem geval hebt want ik heb er al 2 gehad die gewoon perfect zijn. Mijn tip: laat de juiste sproeier er in zetten, dan start hij gegarandeert altijd en bij koud en nat weer moet je de choke erop zetten en volgas geven bij het starten, daarna choke er weer af. Veel succes met je nude verder want het is normaal een hele goede brommer. Het is ook verstandig om je in het blok te verdiepen want het heeft heel wat in zn mars;).
groetjes

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door LeoZ »

@Crunchy c :

Fijn dat je 1 en ander over de Derbi aan Evil Kitty uitlegt, maar als je het goed gelezen had... is het voor haar niet van belang meer!

Omdat de Derbi Nude terug naar de dealer gegaan is en zij i.pv. de Derbi voor een Kymco GrandDink (scooter) gekozen heeft.

1 ding is zeker:: deze Kymco GD scooter start altijd, of het vriest, dooit, regent... maakt niet uit, starten en wegrijden.

Dat verhaal van een grotere sproeier had de dealer toch ook moeten weten én daaraan is blijkbaar niets gedaan!

crunchy c
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 feb 2009 23:52

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door crunchy c »

@ leoz

Daar heb je gelijk in. Scooters horen altidj te starten. Maar een ding vergeet je: de kymco heeft een automatische choke de Derbi een handmatige. Als je niet met de choke om kan gaan (vraagt gewenning) zul je em niet aan het starten krijgen. Dat verhaal van de sproeiers weten de meeste dealers wel maar doen ze niets aan. Dat is inderdaad erg slecht van de dealers maar het is eenmaal een feit. Dit is niet alleen bij derbis. Omdat het derbi blok heel sportief is en hoogtoerig (10000 toeren voordat de rode lijn begint) en een hoge compressie verhouding heeft is warmdraaien en afstelling een belangrijk iets voor het blok. dit heeft de kymco niet en zal ontgrenst ook nooit 95 rijden zoals de derbi dat wel kan. Daarom is het een makkelijkere brommer maar dat zegt niets over de kwaliteit van de Derbi die gewoon op hoog niveau is.
Ps. ik zag dat de derbi in de winter gekocht is, waarschijnlijk zul je door de pekel gereden hebben. Dit is echt de pest voor alluminum en roestvrij stalen onderdelen. De Derbi heeft veel onderdelen van dit materiaal dit is waarom je de vellen verf van je uitlaat af kon spuiten. Dit is bij elke scooter uitlaat !! dus ook de Kymco. Oplossing: busje hittebestendige zwarte verf kopen, schuurpapiertje erover en overspuiten. Als je je brommer in goede staat wilt houden moet je ALTIJD de pekel vermijden. Als je onverhoopt toch door de pekel moet rijden moet je hem meteen na het rijden afspuiten. je kan van te voren ook nog je uitlaat in smeren met tweetakt olie of wd40. Dit zul je ook hebben als je later een motorfiets koopt. Mensen moeten daar meer rekening mee houden en niet de brommer de schuld geven.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door LeoZ »

@Crunchy c:

Helemaal gelijk! De Derbi Nude heeft natuurlijk een andere techniek als de Kymco GrandDink.

In de winter m.n. als het gepekeld heeft (pekel is echt rotzooi voor de schoenen, kleding, lak, aluminium, staal, etc.) gebruik ik altijd een emmertje sop om 1 en ander af te spoelen.
Wijzer geworden omdat een aantal jaren geleden ik een Peugeot Elyseo had waar een pekelwagen vlak langs mij reed en er pekel over mijn voorwiel kwam, helaas niet afgepoeld.
Week later: verbrande remlauw en diepe groeven in de remschijf... dure grap!
Dat het Derbi blok anders behandeld moet worden dan een Kymco blok zal zeker waar zijn, maar het neemt niet weg dat er zat mensen zijn (zoals ik zelf) die geen gezeur willen maar gewoon starten en wegrijden. Ik wil op tijd op mijn werk zijn en 95 kunnen rijden hoeft van mij niet (in Den Haag ben je de Derbi gauw kwijt, wordt ie zo door de bl. smurfen in beslag genomen!).
De GrandDink is alleen bij de vario ontgrenst en rijdt via de teller ca. 70 en via de GPS ca. 62.
Wat ik ook belangrijk vind is dat ik 2 boodschappentassen met de GD kan meenemen, dát gaat met de Derbi niet lukken.
Maar even goed... smaken verschillen.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door Ulbe »

Een scooter koop je om er mee te rijden,

Wanneer er pekel en ijs ligt is het natuurlijk noodzaak om de scooter zo nu en dan goed schoon te spuiten, want pekel vreet in op aluminium onderdelen,

Wanneer je in weer en wind, zomer en winter, gebruik maakt van de scooter kun je letten op de materialen waarvan de scooter gemaakt is, zodat de scooter optisch niet zo snel van je af gaat door roest en corrosie,

Zelf heb ik prima ervaringen met Piaggio en Yamaha, deze scooters zijn vrijwel probleemloos, heb er met elke scooter meer dan 26.000 kilometer mee gereden zonder noemenswaardige problemen,

Veel succes en vriendelijke groeten,

evilkitty
Berichten: 28
Lid geworden op: 16 feb 2009 21:56

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door evilkitty »

beste crunchy c,

ik rij al vanaf mn 12de schakelbrommer en motorfiets. ik heb een nieuwe yamaha tzr gehad en die had nergens last van, ook diverse andere schakels waar ik mee heb gereden had nergens last van ;) deze hadden allemaal hand choke. :lol: en k heb ook diverse oldtimers gereden en die hadden dus echt geen elektrische choke dus k weet echt waar ik mee bezig ben :lol: derbi heeft gewoon een probleem met de afwerking.

ook ben ik een zeikerd wat onderhoud want als ik door de pekel heb gereden gaat savonds altijd de tuinslang op de blote delen en worden deze lkkr gewassen en in de poets gezet :wink: en kom niet met verf op je uitlaat want dat deed k wss al toen jij nog in een gebakken ei zat.

met mn mb5 die even oud was als ik (blok was NOS) heb ik nooit geen last gehad met afbladderende verf, was de orginele uitlaat. ook met pekel had ik hier geen last van, want zoals ik al eerder zei: ik ben een zeikerd. en gezien de km stand van de brommer zoals eerder was vermeld kan ik nooit door de pekel hebben gereden aangezien deze vreselijke start problemen had in de morgen.

ik heb op zundapp, oude honda, yamaha z etc. gereden zowel 2takt als 4takt schakels maar k heb nog nooit zo'n diarree brommer meegemaakt als deze. de dag dat ze m kwamen ophalen pleurde er zelfs nog een stuk elektra onder vandaan, heeft dat ook te maken met pekel? :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

btw, ik heb voor in de winter een zogenaamde pekel brommer zodat ik met mn goede bromfiets niet door die gore meuk hoef te rijden :wink:

19Robert56
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 apr 2010 19:40

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door 19Robert56 »

Hallo, ik las de problemen met ROKE Motors in Mijdrecht. Met betrekking op de garantie van je bromfiets. De oplossing is heel simpel en vooral beter en goedkoper. Mijn advies is om naar Best Buy Bikes te gaan in Mijdrecht. Deze zaak zit pal naast ROKE. Op de Handelsweg 2B in Mijdrecht. De service en de houding van Ed Heijning en zijn familie is helemaal top. Geen gezeur en vooral een serieuze bejegening

dierenvriend1986
Berichten: 85
Lid geworden op: 29 apr 2010 11:38
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: alleen maar problemen met spiksplinternieuwe derbi

Ongelezen bericht door dierenvriend1986 »

evilkitty schreef:zo gisteren zijn ze de derbi wezen halen en vandaag heb ik mn nieuwe kymco grand dink besteld :)
Dus het is opgelost, voor de mensen die het niet begrijpen

(evilkitty is oude nick)

Gesloten