LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De snelheidsbeperking van een brommer.

Nieuwe fiets gekocht of problemen met jouw scooter? Bespreek hier jouw ervaringen.

Brommers zijn niet veilig als ze 40 mogen?

Eens
26
57%
Oneens
20
43%
 
Totaal aantal stemmen: 46

LuCianO

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door LuCianO »

Vandaar dat het ook een rijbewijs word genoemt tegenwoordig... En je binnenkort ook praktijk examen moet afleggen ahum,,,

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Duurt nog zeker een jaar voordat de praktijkopleiding start, tot die tijd is een brommer het eerste mechanisch voortbewogen voertuig waar een 16 jarige op eigen houtje kennis mee maakt. Dit hoeft niet te gebeuren met 80-90.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Anastasia »

lucian O, wil je mij niet beledigen!

Ik ben een dame van slechts 7 jaar, de milenium baby....
en rijd mee met een brommobiel, die je beter stereo mobiel kunt noemen!

Als ik 16 ben koop ik dus geen brommer of scooter, maar ....

Nog 9 jaar en dan maak ik hier de buurt onveilig!

Wel heb ik in het ziekenhuis slachtoffers gezien van brommerongelukken, ze reden te langzaam want ze leefde nog!

Nee, dit is de waarheid, want ze zagen het leven even niet meer zitten, zo zaten ze inelkaar!
Of ze ooit weer goed komen weet ik niet, maar de revalidatie duurt jaren, en hun studie word dus ook jarenlang onderbroken, dus ze berijken niets, en komen als onervaren kneus op de arbeidsmarkt, dus dat ik een beetje conservatief overkom, het waren lieve jongens, maar nu kijken alle meiden wel de andere kant op!

Ik wil graag verpleegster worden, maar niet later thuis verder werken, liever een sportive gezonde knaap, en ik puber dus nog lang niet.

Ook kinderen kunnen met logisch denken vaak meer dan je zou vermoeden.

Uw jongste deskundige op dit forum?
Anastasia.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Gewoon weer terug het fietspad op.
De overheid spoort niet,het snelheidsverschil tussen fietsers en brommers binnen de bebouwde kom is immers +/- 10km/h
(30-20).Het verschil met auto's is als men zich aan de regels houdt max.20 km/h.Omdat geen enkele bromfietser vindt dat hij of zij zich aan de regels moet houden mogen tegenwoordig bromfietsers op de rijbaan.Gevolg is dat men het gas volledig open trekt en auto's die al harder gaan dan 50 km/h nog in haalt ook.Men doet dat bij mij ook.
Helaas voor die sukkels ga ik tegenwoordig controleren hoe hard ze kunnen door gezellig achter ze aan te gaan.De laatste ging met meer dan 70 km/h op de teller de stoep op om van me af te zijn. Die haalt me voorlopig niet meer in 8)

LuCianO

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door LuCianO »

Hoop dat dit snel opgemerkt word door de politie, is er tenminste weer 1 idioot van de weg af. Zo jaag je mensen de dood in.

En ooit gehoord van stereotypes? :wink:

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

@ LuCianO
Ik hoopte al op zo'n reactie.
Bromfietsers die alle regels aan hun laars lappen zijn dus volgens jou niet gevaarlijk?
Ik geef een (Brom)fietser van rechts voorrang,maar heb het nog nooit gekregen van een (brom)fietser.Ik houd over het algemeen rekening met mijn medeweggebruikers maar heb van dergelijk begrip nog nooit iets gemerkt van een (brom)fietser.Ook niet in het voetgangersgebied waar ik niet zelden moet vluchten voor bromfietsers die met minstens 60 km/h door een voetgangersgebied racen.
Dat ik ze vervolgens op de weg niet meer zo vriendelijk bejegen is dus geen wonder.(ik ga dus niet achter vreemden aan)
Al ik er dan ooit eens een dood rij is niet zo'n probleem,het is eerder een oplossing. 8)
Ze kiezen er zelf voor aangezien bekeuringen en waarschuwingen niets uithalen.Ze weten het zo veel beter dat regels blijkbaar niet meer gelden...
Door rood,dan dood, 8)
Ik wijk niet meer uit!
De laatste keer sloeg ik af naar links omdat dat licht op goen stond.
Door vol in de remmen te gaan kon ik een fietser die zonder licht of reflectie door rood reed ontwijken.
Die zelfde fietser schold mij vervolgens de huid vol omdat ik hem een eikel noemde.Ik had hem beter dood kunnen rijden.
Als ik hem in deze situatie had geraakt was ik namelijk aansprakelijk geweest.Dat hij in het donker door rood reed zonder licht of reflectie doet er volgens de wet niet toe.Hij is een fietser en ik een automobilist,daarom ben ik volgens de wet de ***.
Iedereen moet zich aan de wet houden!
Ook fietsers en bromfietsers!

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door eeliane »

Probleem is niet de snelheid maar de onverantwoordelijke types die er op zitten. Beetje flauw simpel exametje gedaan en dan denken dat je de snelheid van en auto mag rijden op een apparaat waar je amper op beveiligd bent. De helft rijdt onverantwoordelijk zonder helm..
lekker 30 laten rijden die gastjes, beter voor de rest van de verkeers deelnemers, en beter voor het statistieken van doden onder 16- jarigen. Staan ook niet zoveel ouders doodsangsten uit, je dochter/zoon zou achterop zitten bij zo'n kind! die met een gang van 60 wegscheurd.Dus niet, lekker voort laten sjokken...
Verzekering trouwens dan ook niet meer te betalen voor de doorsnee brommer.

jeroentje271
Berichten: 585
Lid geworden op: 22 nov 2006 21:28

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door jeroentje271 »

Dertig is te langzaam op een een weg waar het overige verkeer 50 rijdt.

Gewoon 60 als max. snelheid, kan de brommer meekomen in het verkeer, maar rijdt ook weer geen autobaansnelheden. En laat de politie eens meer op rijgedrag controleren ipv vermogen aan het wiel.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Een brommer kan niet eens de verantwoording nemen om fatsoenlijk voor rood te stoppen en voorrangsregels hebben hun lak aan. Dus waarom dan een verantwoording tot een hogere snelheid. Haal eerst je roze papiertje maar (tegenwoordig roze plastic pasje) Dan pas leer je rijden. Houd dit een aantal jaar schadevrij en zonder bekeuringen vol en dan zien we wel eens verder.

Rijbewijs A: motor is al op het rijbewijs gesplitst in licht en zwaar. Het lichte rijbewijs A is voor beginnend bestuurder tot en met 21 jaar. ben je 22 jaar en ouder dan mag je meteen op voor het zware rijbewijs. Boven deze rijbewijs A zal wel een brommerrijbewijs komen. Let dan wel op. Wanneer dan je rijbewijs wordt ingevorderd dan ben je meteen alles kwijt en pleeg je een misdrijf op het moment dat je ook maar op enig op het rijbewijs aangegeven categorie rijdt.

Gedragsregels Uitleg Zoeken Profiel Uitloggen [ Maarten1234 ]


Overzicht forums/Fiets / Brommer / Scooter/De snelheidsbeperking van een brommer.


Brommers zijn niet veilig als ze 40 mogen?
Eens
60% [ 12 ]
Oneens
40% [ 8 ]

Totaal aantal stemmen : 20


Gepost door BerichtPrint
Berichten van afgelopen: Alle berichten1 Dag7 Dagen2 Weken1 Maand3 Maanden6 Maanden1 Jaar Oudste eerstNieuwste eerst

LuCianO


Geplaatst op 11 Feb 2007 14:31 door LuCianO


--------------------------------------------------------------------------------

Brommer rijders zijn niet gevaarlijk! Dat is gewoon een stereotype...

Naar boven


hoeksteenvanhetmuurtje


Geplaatst op 11 Feb 2007 14:37 door hoeksteenvanhetmuurtje


--------------------------------------------------------------------------------

Ik denk dat het volkomen terecht is dat brommertjes in toom gehouden moet worden. Als ervaren motorrijder verbaas ik me nogaleens over de gevaarlijke maneuvres die brommertjes uithalen.

Brommers rijden op de verkeerde plaats op de weg. een motorrijder weet dat je in het linkerspoor moet rijden, vanwege de zichtbaarheid.

Veel en bijna ieder motorrijder draagt beschermendekleding, omdat ze de gevaren van snelheden bover de 40 weten. Brommertjes gaan gerust 80 in een spijkerbroekje en een t-schirt.

Brommertjes kijken nooit in dode hoeken, en gaan gewoon rechtsaf.

En zo kan je een lijst maken met talloze zaken waarop brommertjes gewoon zeer strak gehouden moeten worden.

Naar boven


Anastasia


Geplaatst op 11 Feb 2007 14:37 door Anastasia


--------------------------------------------------------------------------------

Als je 30 zou rijden veroorzaak je file's in de bebouwde kom,
maar bij 50 word je nog steeds ingehaald door auto's...

en bij 60 was dus 2x wettelijk maxium is ben je het voertuig officieel kwijt!

ze zouden weer terug naar fietspaden moeten, ook 2 tact met veel lawaai en hoog brandstof verbruik en stinkende rookwolken moeten verbieden.

Alle brommers een rem, geluid en snelheidstest elk jaar zou goed zijn, dus minder kans op opgevoerde, en die gestolen platen, als je daarmee betrapt word, een levenslang rijverbod!

Als je een 2tact extra belasting laat betalen wegen milieu vervuiling, en een jaarlijkse keuring wat extra werk voor de handel is, dus laat ze maar betalen, want een apk voor brommers is goed.

Niet alleen die snelheid is een probleem, meestal gaat dat wel goed, maar het lawaai is veel erger, ze houden dan de hele buurt wakker, en als mijn vader er iets aan doet, mag dat officieel niet!

Hoewel zijn aktie verboden was, was het wel erg rustig hier in de buurt!

Maak je maar geen zorgen, een brommobiel met stereo, en lichtshow is veel leuker en je blijft nog warm en droog met deze stille zuinige diesel!
Er is veel mogelijk, en niet iedereen zal een vrak kopen en zo ombouwen met zoveel luxe!

Afgelopen week zaten er zelfs 4 personen in deze rijdende stereo installatie, en niemand klaagde!
Warm en droog en je slipt niet onderuit in de sneeuw!

Naar boven


LuCianO


Geplaatst op 11 Feb 2007 14:40 door LuCianO


--------------------------------------------------------------------------------

I rest my case.

Schijnbaar zitten hier geen jongeren, als je 2 jaar wacht kan je een motor kopen die 220 haalt met gemak. Alsof je dan wel ineens de verantwoordelijkheid kan nemen voor al die cc's en pk's

Naar boven


jeroentje271


Geplaatst op 11 Feb 2007 16:43 door jeroentje271


--------------------------------------------------------------------------------

Een motorrijder krijgt eerst een rijopleidingwaar men de fijne kneepjes leert gekoppeld aan een fors praktijkexamen alvorens hij alleen met een motor de weg opkan. Een 16 jarige jongen weet doorgaans niks over het verkeer.

Naar boven


LuCianO


Geplaatst op 11 Feb 2007 18:26 door LuCianO


--------------------------------------------------------------------------------

Vandaar dat het ook een rijbewijs word genoemt tegenwoordig... En je binnenkort ook praktijk examen moet afleggen ahum,,,

Naar boven


jeroentje271


Geplaatst op 11 Feb 2007 18:31 door jeroentje271


--------------------------------------------------------------------------------

Duurt nog zeker een jaar voordat de praktijkopleiding start, tot die tijd is een brommer het eerste mechanisch voortbewogen voertuig waar een 16 jarige op eigen houtje kennis mee maakt. Dit hoeft niet te gebeuren met 80-90.

Naar boven


Anastasia


Geplaatst op 11 Feb 2007 18:45 door Anastasia


--------------------------------------------------------------------------------

lucian O, wil je mij niet beledigen!

Ik ben een dame van slechts 7 jaar, de milenium baby....
en rijd mee met een brommobiel, die je beter stereo mobiel kunt noemen!

Als ik 16 ben koop ik dus geen brommer of scooter, maar ....

Nog 9 jaar en dan maak ik hier de buurt onveilig!

Wel heb ik in het ziekenhuis slachtoffers gezien van brommerongelukken, ze reden te langzaam want ze leefde nog!

Nee, dit is de waarheid, want ze zagen het leven even niet meer zitten, zo zaten ze inelkaar!
Of ze ooit weer goed komen weet ik niet, maar de revalidatie duurt jaren, en hun studie word dus ook jarenlang onderbroken, dus ze berijken niets, en komen als onervaren kneus op de arbeidsmarkt, dus dat ik een beetje conservatief overkom, het waren lieve jongens, maar nu kijken alle meiden wel de andere kant op!

Ik wil graag verpleegster worden, maar niet later thuis verder werken, liever een sportive gezonde knaap, en ik puber dus nog lang niet.

Ook kinderen kunnen met logisch denken vaak meer dan je zou vermoeden.

Uw jongste deskundige op dit forum?
Anastasia.

Naar boven


acjzr1


Geplaatst op 16 Feb 2007 20:40 door acjzr1


--------------------------------------------------------------------------------

Gewoon weer terug het fietspad op.
De overheid spoort niet,het snelheidsverschil tussen fietsers en brommers binnen de bebouwde kom is immers +/- 10km/h
(30-20).Het verschil met auto's is als men zich aan de regels houdt max.20 km/h.Omdat geen enkele bromfietser vindt dat hij of zij zich aan de regels moet houden mogen tegenwoordig bromfietsers op de rijbaan.Gevolg is dat men het gas volledig open trekt en auto's die al harder gaan dan 50 km/h nog in haalt ook.Men doet dat bij mij ook.
Helaas voor die sukkels ga ik tegenwoordig controleren hoe hard ze kunnen door gezellig achter ze aan te gaan.De laatste ging met meer dan 70 km/h op de teller de stoep op om van me af te zijn. Die haalt me voorlopig niet meer in

Naar boven


LuCianO


Geplaatst op 16 Feb 2007 21:29 door LuCianO


--------------------------------------------------------------------------------

Hoop dat dit snel opgemerkt word door de politie, is er tenminste weer 1 idioot van de weg af. Zo jaag je mensen de dood in.

En ooit gehoord van stereotypes?

Naar boven


Acjzr1: Ik zal maar uitkijken. Hun zijn nog steeds volgens de wetgeving beschermd verkeer. Dit houd in dat, gezien hun leeftijd, jij deels aansprakelijk bent voor de onstane schade bij niet gebleken eigen schuld.

De opleiding voor brommer en motor is absoluut niet met elkaar te vergelijken. De opleidingseisen voor motor leggen veel hoger ivm gewicht, cc's pk's en snelheid. Een bromfietster leert nog niet eens de helft wat een motorrijder wel leert. Dus stop ermee. Het is gewoon de bestuurder van een dergelijk voertuig.

Om het verhaal nog completer te maken dan dat het al is. We wijzen allemaal naar hen toe, maar als bestuurder van een motorvoertuig, zeker als beroepschauffeur, heb je een aantal dingen geleerd. 1 Van die dingen is de theorie. Laat dat nu bij het gros van de bestuurders te wensen over laten. Zolang men niet weet wat een blauw bord met een rode rand en een rode streep van linksboven naar rechtsonder letterlijk betekent dan vind ik dat je je theorie opnieuw moet doen. Ik kijk regelmatig naar het programma wegmisbruikers. Geachte bestuurder bij het zien van een bord moet je niet denken wat het bord betekend, maar je moet het in 1 oogopslag herkennen, weten en er naar handelen. Kun je dat niet meer doe dan niet eigenwijs, maar volg een opfrissingscursus. Ik hoor een hoop mensen denken, maar een verplichte theorie-herhalings-cursus mogen ze van mij invoeren. Vergeet je het of weiger je dat, mooi rijbewijs invorderen. Ander voorbeeld: Je ziet een driehoeksbord met de punt naar boven met een wit vlak en een zwart kruis in het midden. Bij het zien van een dergelijk bord moet je meteen weten dat het na dit bord de eerstvolgende kruising een gevaarlijke kruising is. Je dient zo als altijd bij het naderen de snelheid uit het voertuig te halen, maar nu dien je extra oplettendheid te tonen, want er zal op die kruising weleens een situatie kunnen zijn waardoor jij iets over het hoofd zou kunnen zien.

Langs een fietsstrook met of zonder doorgetrokken streep, geldt een stopverbod. Dat houd in dat je niet mag stoppen om te laden en te lossen en ook niet om passagiers in-en uit te laten stappen. Een stopverbod is tevens een parkeerverbod dus parkeren mag daar ook niet. Dit gebeurd nog steeds veel te veel. Op kruisingvlakken en voetgangersoversteekplaatsen mag je voor en na 5 meter ook niet parkeren. Gebeurd ook. Wat ook gebeurd en wat niemand weet is dat je elk persoon die slecht ter been is en daarbij ook een hulpmiddel heeft, zoals een rollator of stok, je deze ten alle tijde met of zonder voetgangersoversteekplaats voor moet laten gaan en dus de gelegenheid moet geven om over te steken.

Heb ik meteen nog 6 vragen:

1: Een autobus, binnen bebouwde kom welke richting aangeeft om een halte te verlaten. Heeft deze wel of geen voorrang op alle rijdende en stilstaande bestuurders in het verkeer?

2: Ik stop op een voorrangsweg om mensen in-en uit te laten stappen binnen bebouwde kom. Mag dat?

3: Term; Verkeer zijn alle weggebruikers. Waar zijn die weggebruikers in onderverdeeld?

4: Wanneer heeft een tram op een kruising voorrang?

5: De tram rijd op normale rijbaan. Bij een halte langs de weg moet deze stoppen om passagiers in-en uit te laten stappen. Er is geen vluchtheuvel geplaatst. Moet je deze passagiers dan voor laten gaan met oversteken of moeten hun op jou wachten?

6: Welke bewuste fout heb ik in de tekst gemaakt?

Vraag 3 is een term die men moet weten. Hier wordt namelijk telkens met onder andere voorrangssituaties gebruik van gemaakt.

Mijn doel met deze vragen is om mensen te laten nadenken of ze bepaalde regels nog kennen. Ik ken er nog veel meer opsommen. Dit zijn regelmatig terugkerende situaties waar bestuurders in verkeerd gaan. Wat ik hiermee wil zeggen is dat men eerst de balk uit eigen oog moet verwijderen voordat zij de splinter in andermans oog kan vinden.

Succes

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ulbe »

De brommer en scooter zijn eigenlijk zeer gedateerde apparaten, de voertuigen zien er tegenwoordig flitsend uit, en rijden op zich niet slecht,

Helaas is de uitlaatemissie op een niveau die anno 2007 écht niet meer kan!, auto's, vrachtwagens, fabrieken, e.d. moeten tegenwoordig allemaal aan vrij strenge emissie eisen voldoen,

De brommer ook!, helaas zijn die eisen voor de brommer erg laag, véél te laag!, iedereen die wel eens met de auto achter een brommer rijdt zal dit kunnen beamen, de normen zijn nog lang niet op het niveau zoals dit bij de auto's het geval is, deze zijn nog veel strenger dan bij motorfietsen, wanneer een auto een uitstoot zou hebben als een brommer zou deze auto direct afgekeurd worden op de uitstoot van de wagen!,

De nieuwste lichting brommers zijn vaak te verkrijgen in een 4-takt uitvoering, de motoren zijn een stuk schoner en zuiniger, helaas ook hier weer nadelen, de brommertjes zijn wat traag door alle eisen waar deze motor aan moet voldoen, :(

Veel klanten komen dan terug bij de handelaar en vragen terecht of de begrenzingen van de motor verwijderd kunnen worden, dit mag natuurlijk niet, maar vaak wordt dit gedaan, en dit resulteert meestal in een scooter die veel prettiger rijdt, en daarbij nog eens een stuk schoner én zuiniger is!, te hard rijden zit nog altijd tussen de oren, en niet door het voertuig!, :wink:

M.a.w. de brommer is nog niet bij tijd, :cry:


Mensen die snel én goedkoop vervoer willen kunnen een brommer waarderen, want je kan bijna niet sneller van A naar B komen, een motor is natuurlijk sneller, maar zeker niet goedkoper, vooral in de grote stad is een stille schone scooter een ideaal vervoermiddel,



Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Ex Bezorger
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2007 17:25

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Ex Bezorger »

Dit vind ik nou erg jammer..
Mijn Scooter,, Loopt ook wettelijk veel te hard..
Maar dat wil nog niet zeggen dat ik niet kan rijden,,
ik word zaterdag 18 en heb tot nu toe nog geen schade gereden ik stop netjes als iemand voorrang heeft ik rij niet door rood ik rij alleen hard op plekken waar het kan , zo ben ik niemand tot last en zolang je het gewoon veilig doet met goede remmen en je kop erbij houden..

Niks aan de hand toch?
of moet je in slaap sukkelen bij die 40 km/h..

Zoe L
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2007 13:39

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Zoe L »

Jammer dat aan de essentie van het probleem voorbij wordt gegaan. Ik rijd al tientallen jaren brommer zonder ongelukken maar ik word iedere dag wel een keer geconfronteerd met de gevaren.
Mijn brommer is een aantal keren door de politie gecontroleerd en goed bevonden. Hij rijdt ± 55 km/uur. Binnen de bebouwde kom moet ik op de rijbaan, tussen de auto´s, bussen en vrachtwagens. Met mijn topsnelheid werk ik mijn medeweggebruikers danig op de zenuwen. Onverantwoorde inhaalmanuevres als gevolg. Vooral buitenlandse bestuurders, bij ons in Maastricht niet ongewoon, begrijpen niet waarom ik niet op het fietspad rijd en scheuren mij luid toeterend en scheldend voorbij. Als de snelheid van de brommer omhoog mag naar 80 km/uur zou dat een hoop ellende schelen.

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Ga dan lekker je rijbewijs halen. 80km per uur daar kan jij misschien mee overweg, maar op het moment dat jij die snelheid wilt gaan rijden dan komen er hele andere dingen bij kijken. Je bent scooter of bromfietser. Houd gewoon op redelijkerwijs rechts aan. Negeer die gasten die het niet willen begrijpen en gebruik je concentratie beter.

Succes

Zoe L
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 apr 2007 13:39

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Zoe L »

Jammer dat Maarten alweer niet begrepen heeft waar het om gaat. Ik heb al 23 jaar een motorrijbewijs en een autorijbewijs en weet heus wel wat hard rijden betekent, maar de essentie van het verhaal (en hier sla je de plank volledig mis) is dat een brommer binnen de bebouwde kom zich niet kan aanpassen aan de snelheid van het overige verkeer. Toen ik mijn rijbewijzen haalde werd je dit geleerd voor je eigen en andermans veiligheid. Aan deze voorwaarde voor deelname aan het verkeer kun je op een niet-opgevoerde brommer niet voldoen. Je dwingt het overige verkeer zich aan jou aan te passen.

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi Zoe L,
Bromfietsers mogen binnen de bebouwde kom 30 km/h,het fietspad is dus de veiligste plaats aangezien het snelheidsverschil met fietsers minder dan 10 km/h is.Aangezien geen enkel bromfietser zich aan de maximum snelheid houdt en dus 45 a 50km/h of nog harder rijdt lijkt het veiliger om op de rijbaan te gaan rijden.Die enkele verdwaalde bromfietser die zich aan de snelheid houdt heeft dus een probleem aangezien het snelheidsverschil tussen auto's en brommers op kan lopen tot 20 a 25 km/h. Conclusie,bromfietsers terug het fietspad op en veel strenger controleren. :wink:

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Joh ik heb al mijn rijbewijzen en ik weet ook dondersgoed waar ik over schrijf.

In jullie geval kun je ook meteen alle overige langzaam rijdende voertuigen, zoals landbouw voertuigen, van de weg halen en op het fietspad laten rijden. Deze dingen mogen ook geen 50km per uur rijden wanneer zij een driehoeksbord met afgekante punten achterop hebben. Hier moet je ook je snelheid op aanpassen. Verder of je nu 30 km per uur rijdt of 80 km per uur dat is toch wel een heel groot verschil. Dat vereist gewoon een gedegen opleiding. Zolang bestuurders van scooters en bromfietsen zich nog steeds niet normaal kunnen gedragen, zonder licht rijden en alle andere verkeersregels overtreden, vind ik beslist niet dat hun harder mogen. Hun maken al brokken genoeg en hebben die dingen veelal niet onder controle. Overigens is een aanrijding met 25 km per uur al gevaarlijk en is de klap van de aanrijding hard.

Het overig verkeer moet gewoon snelheid aanpassen. Niet zo moeilijk anders vertrek je maar eerder van huis. Voor landbouw voertuigen moet je ook verplicht terug in snelheid dus voor een scooter kan en moet het ook. Simpel!! Ik heb nooit last van die dingen en als je deze niet opjaag en voldoende afstand houd dan voelen zij zich ook een stuk veiliger op de weg en tja helaas is niet alles te voorkomen. Oke misschien kunnen de scooters wel naar 50 km per uur binnen de bebouwde kom, maar dat is het begin van het eind. Over een paar jaar heb je ook voor deze dingen een rijbewijs nodig. Misschien verandert er dan iets. Even afwachten en tot dan.... Snelheid aanpassen!!!!

Kom maar eens naar het noorden van het land. Hier barst het ervan.

ratteke
Berichten: 34
Lid geworden op: 17 aug 2005 09:51

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door ratteke »

Ehhmmmm,

hebben julie wel eens gedacht aan de enorme verwondingen die een brommerrijder kan oplopen bij een ogeluk als de brommertjes worden opgevoerd???????

Ik moe er niet aan denken om tussen het "normale"verkeer 50 te moeten rijden met mijn 5 jarige achterop

Maarten1234
Berichten: 1201
Lid geworden op: 07 sep 2006 04:52

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Dat kun je ook met een motor.

Het overig verkeer moet gewoon snelheid aanpassen en niet zeuren. Die dingen mogen helaas de weg op ja pech. Afstand houden en tja dan rijd je ef een kilometer of 3 achter een scooter. Hier aan deze kant zit je soms een 20 minuten achter een landbouwvoertuig. Who cares. Gewoon rustig aan en niet haasten en eerder van huis vertrekken.

Er geldt nog steeds, mits anders aangegeven een maximale snelheid van 50km per uur binnen de bebouwde kom. Mag dus ook minder. Je hebt je poot toch onder controle dan trap je het gaspedaal minder diep in enne wat tijd betreft; je bent hooguit 1, 2 of 5 minuten later op de plaats van bestemming. Het lijkt langer te duren, maar rijd maar eens een weg met 50 km per uur en daarna diezelfde weg met 30. Naar gelange de gereden afstand krijg je het tijdsverschil en anders kom je elkaar bij het verkeerslicht weer tegen.

bert0570
Berichten: 69
Lid geworden op: 25 feb 2007 12:27

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door bert0570 »

Graag verwijs ik naar http://www.swov.nl/NL/Research/publicat ... sheets.htm en kies dan voor de factsheet jonge bromfietsers.

Het betreft hier een wetenschappelijk onderzoek, dus niet zomaar een mening van een gefrustreerde puber die graag zijn populistische gelijk wil halen.

Resume van het SWOV verhaal is dat het verlagen van de maximale snelheid het aantal verkeersslachtoffers verkleind. Waarom, door lagere snelheden kan de desbetreffende doelgroep makkelijker anticiperen bij fouten en zijn de gevolgen bij ongevallen kleiner.

Het verhogen van de snelheid van brommers vergroot dus eerder het aantal verkeersslachtoffers dan het dit verlaagd. Het feit dat bestuurders van auto's en vrachtwagens zich zouden ergeren aan brommers door hun lagere snelheid waardoor er meer slchtoffers vallen is een niet te bewijzen bewering.

Groet,

Bert

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: De snelheidsbeperking van een brommer.

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Hoi bert0570,
Het verlagen van de snelheid haalt niets uit.
Een bromfietser mag immers maar 30 km/h binnen en 40 km/h buiten de bebouwde kom.De oplossing zit dus in het handhaven van deze snelheden.Als ik terwijl ik 50 km/h rijd binnen de bebouwde kom verwacht ik dus niet dat ik wordt ingehaald door een bromfiets.
Ik mag 50,de brommer 30...
Wanneer het dan toch gebeurt word ik pislink!
Een bromfietser moet bijna het dubbele rijden van wat er is toegestaan om in te kunnen halen! Toch gebeurt het bijna dagelijks.
En dan zijn er mensen die vinden dat de wet moet worden aangepast om dit soort gedrag te belonen???
Terug het fietspad op!
Harder dan 60 binnen de bebouwde kom?
Certificaat afnemen en brommer in beslag nemen!
Misschien leren ze het dan af.
Zo niet...
Stuur ze maar naar Etten-Leur.
Dan leer ik het ze wel af :wink: :wink: :wink:
Oh nee! dat mag natuurlijk niet....

Gesloten